Ratteneigenaren verzamel u!!

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Splut

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 09:56

.
Laatst bijgewerkt door Splut op 07-07-22 15:45, in het totaal 1 keer bewerkt

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 10:08

Arashah schreef:
dat hout was er al bij, bij het hok. jij hebt een mooi hoog hok! ik heb een lager hok maar daarvoor kunnen ze mooi rondrennen, klimmen kunnen ze ook.

maar dankje wel voor jou tip! ga ik zeker iets mee doen :) Maar wat is ferplast? zijn dat die plastic plateau's die jij in jou kooi hebt? het is mij gezegt door de dierenarts dat ik oppassen moet met plastic spullen, omdat ze er maar al te graag aan knabbelen. maar ik kijk rond voor zulke plateau's, i wel makkelijker schoonmaken.

wat heb jij je kooi leuk ingericht!! ik heb nog niet veel in hun kooi, maar bijna iedere dag komt er wat nieuws in hun kooi, het ziet er nog een beeje kaal uit.. :')
maar morgen maak ik nog een hangzak van een oude handdoek, waar ze ook heerlijk in kunnen slapen wanneer ze willen.
ik heb ook nog wel een oude theedoek die ik ophangen kan :)

ik voeg zo even een foto toe, het is nog kaal maar langzaam komt er meer erbij. ze vinden het echt leuk als er iets nieuws erbij komt, ze gaan dan heel dankbaar er aan knagen :')

ze zijn nu al zindelijk, en dat met 7 weken oud *\o/* 1 van hun plast en poept op dezelfde plaats, de ander doet dat nog niet altijd. maar wordt zeker weten een hoekje gemaakt, is wel handig als ze hier los in woonkamer lopen.
plassen op het hout doen ze niet, ik heb 1 keer een drolletje gevonden.

zodra ze beiden aan mijn stem en bewegingen gewend zijn, dan mogen ze er ook uit van mij. maar helaas schrikken ze nog af en toe van mijn onverwachte bewegingen.. ik praat veel met ze, wanneer iemand dat een keer gaat filmen.. (die denken ook wat voor rare persoon ben ik :') )

foto plaats ik zo even van hun kooi: is nog heel erg saai ingericht, maar daar komen langzaam meer matten erbij en hangzakken.
Ik had vandaag een houten tunnel voor hun gekocht, en een huisje waar ze beiden samen erin kunnen, ook als ze volwassen zijn.

even als info: ik heb hennep bodumbedekking voor hun en kranten in strepen geschuurd en dat erbij gedaan, vinden ze machtig mooi :D springen en gek doen, nestje bouwen. en als onderlaag nog een dikke laag kranten (voor hun plasjes)
[ [url=m/VNPeHR.jpg]Afbeelding[/url] ]

Edit: toevoeging:

wat geven jullie jullie ratten voor groenten? wat mogen ze hebben en wat niet?

Ze knagen inderdaad aan plastic, maar ratten zijn ontzettend slim en eten het plastic echt niet op. Misschien een keer een klein stukje, maar dat kan niet zoveel kwaad.
Die ferplast plateau's zijn dezelfde als die ik heb inderdaad.

Wat zijn de afmetingen van je kooi?
Die van mij is 90 breed, 60 diep en 150 hoog.

Qua groente mogen ze bijna alles hebben, maar niet teveel in verband met kans op diarree.
Ook kan je ze gekookte aardapppel/rijst/pasta geven.
Pasta hoeft niet eens gekookt te zijn, kan ook gewoon hard gegeven worden, goed voor de tandjes!

Afentoe een stukje kroepoek, hondenbrokjes, of een brinta papje met sojamelk of kattenmelk aangemaakt.
Je kan ratten bijna alles te eten geven.
Zelfs heel afentoe een klein stukje chocola mag, maar dat is natuurlijk niet gezond voor ze.

Je mag ze alleen geen advocado geven, dat is giftig.
En mannelijke ratten mogen geen citrusvruchten eten.

Arashah

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 18:42

104x59x100 cm (lxbxh) is de grootste niet maar daarvoor staat het deurtje sinds vandaag open en kunnen ze in mijn woonkamer zijn.
ze komen al het trappetje naar beneden en maken hun kleine rondje en gaan weer in het hok. ze mogen zelf bepalen wat ze doen :)
vanaf vandaag gaat het deurtje lekker open als ik thuis ben :)

ik heb een linkje gekregen en daar staat perfect geschreven wat ze mogen hebben en wat niet, dat heb ik mij even doorgelezen. icl. de ziektes en wat voor leuke dingen ik maken kan voor hun :)

ze zijn op dit moment lekker aan het klauteren XD en kijken af en toe lekker buiten het open deurtje, durf ik wel, durf ik niet :')

wanneer hun beide hier meer gewend zijn dan weet ik zeker dat ze het super vinden met hun grote plaatsje in de woonkamer :)

ik heb nog speciaal de bodum geveegd en met water alles schoon gemaakt, dat alle stof echt weg is.

een kleine ovenschaal heb ik nog, kan ik wel een keer doen met doperwten. dankje wel voor de tip! :)

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 20:01

Ze mogen wel vruchtvlees van een avocado (al is dit wel erg vet) maar absoluut geen pit of schil. Mannen mogen ook geen mango.

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 20:22

Simoonzel schreef:
Ze mogen wel vruchtvlees van een avocado (al is dit wel erg vet) maar absoluut geen pit of schil. Mannen mogen ook geen mango.

ik heb twee vrouwtjes, maar ze krijgen nu een worteltje (klein schijfje). en een klein stukje van crackertje (daar zijn ze dol op). verder hebben ze hun voer waar alles inzit wat ze gebruiken, kost wel bijna 5 euro per 500 gram... verder moet ik zelf nog uitvinden wat ze lekker vinden en wat niet.
alles had tijd, ze zijn nog jong :') en ik ben nog lerende _O- :')
teveel geef ik ook niet, wil niet dat ze diarree krijgen.

wat ik wel grappig vind, Bo en Nova hangen beide aan het deurtje als het dicht is (ik ga dan een beetje hun buik kietelen, vinden ze niet erg). maar nu het open is, slapen ze en kijken ze er niet naar om :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 22:09

Geef jij niet gewoon kasper brok arash? Mijne krijgen saaie rattenbrokjes en de lekkernijtjee verstop ik in hun klimkokosnootjes of onder kleedjes :-) meelwormen en een ei krijgen ze ook regelmatig.

Ik krijg dus alleen mijn naakte niet zindelijk.. iemand tips of heb ik pech?

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 22:21

pimaude schreef:
Geef jij niet gewoon kasper brok arash? Mijne krijgen saaie rattenbrokjes en de lekkernijtjee verstop ik in hun klimkokosnootjes of onder kleedjes :-) meelwormen en een ei krijgen ze ook regelmatig.

Ik krijg dus alleen mijn naakte niet zindelijk.. iemand tips of heb ik pech?

ik woon niet in NL,

in dit voer is alles erin incl. die viese meelwormen :') Nova heeft net alles uitgegraven, nu ligt hun voer overal _O-
ik heb expres dit voer gekocht omdat ik niet alles apart moet kopen,
lekkernijen die ik zo geef nemen ze wel dankbaar aan.

wat ik heb gelezen is alle drolletjes verzamelen en dan in 1 hoekje doen. maar anders weet ik het ook niet..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 00:57

Doe ik al. :( en andere bodembedekking in het toiletje..

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 23:49

ik kan je helaas niet verder helpen. ik heb zelf naulijks ervaring met ratten, ik heb geluk dat beide nu al redelijk zindelijk zijn.

ik heb een vraagje aan alle mensen: wat geven jullie voor menu aan jullie ratten? is dat verschillend of iedere dag het zelfde? en wat geven jullie dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 23:59

Altijd tot beschikking: water, kasperbrok, appeltje/peer

Om de dag: handje vogelvoer, handje pinda's in de dop

1x per 2 weken: een ei of meelwormen en wil binnenkort een stukje vlees voor ze bakken

Verstopt: hondenkoekjes, fruit, groenten ed

Splut

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 00:01

.
Laatst bijgewerkt door Splut op 07-07-22 15:45, in het totaal 1 keer bewerkt

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 09:15

Die van mij krijgen sochtends en savonds een bakje selective voer. Als ik om 6 uur thuis ben van stage vaak stukje komkommer en vaak ook nog iets van pasta of rattensnoepje, gedroogde bananen stukjes of meelwormen.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 09:44

Ik geef ze een zelfgemaakte voermix, gebaseerd op Havens muesli zonder haver, of de mix gebaseerd op Teurlings dwergkonijnenvoer (105 dacht ik)... deze mixen zijn voor me samengesteld door iemand die er verstand van heeft... :)

Verder krijgen ze dagelijks snacks: groenten, fruit, soepstengels, noten, honden- of kattenvoer, babyvoer, rijst, pasta, spaghetti, etc... :)

De nieuwe mannen doen het goed... super lief en relaxed... vrijdag gaan we de intro beginnen... hopelijk wordt ie saai :D

Luigi:
Afbeelding

Mario:
Afbeelding

Yoshi:
Afbeelding

En Yoshi is liever lui dan moe... hij lag op het kussen op de bank te slapen, gleed eraf en bleef gewoon liggen :))
Afbeelding

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 10:23

Ze zien er lief uit! Succes met de intro.

En wat heb jij een fantastische kooi! Welk model is dat?

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 10:30

dat is een alu van 160x65x180, die ik heb laten bouwen... nu nog in 2 delen (elke 90 hoog), maar als we geen vrouwtjes meer hebben gaat het middendeel ook open :D

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 12:05

Wat een reuzen!
Ik dacht dat mijn mannen groot waren, Haha!

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 12:47

hihi, mijn vriend had een paar jaar terug een rat die 975 gram was... en dat was geen grammetje vet :P
Hij was zelfs groter dan onze hond, toen we haar als pup kregen, die was 800 gram... :P Ik zal eens kijken voor een foto :D

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 12:57

Wow dat zijn pas echte mannen! Daar zijn mijn dames echt kleine opdondertjes bij haha. Lijkt me wel lekker knuffelen!

Over dat zindelijk maken.. soms heb je volgens mij gewoon pech. Je vertrouwt met zo'n toilet en door de drollen erin te gooien op een natuurlijk mechanisme in ratten en als dat niet aanwezig is lijkt het me lastig om het erin te trainen. :P

Ik heb ook zo'n viespeuk. Poept pertinent 5cm naast het toilet. Ik gooi het er elke dag in en elke dag ligt er weer een stapel drollen naast het toilet. 8)7

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 17:43

Haha die van mij zitten aan de dikke kant op 400/450 gram.
De dames van m'n zusje zijn rond de 250 gram Haha!

975 is wel heel extreem 8)7

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 01:13

dank jullie wel voor jullie antwoorden op de maaltijden van ratten! :)

wat zijn die groot!!! ben ik blij dat ik 2 vrouwtjes heb :')

mijn meisjes zijn nu nog ca. 100 gram, de kleine zelfs 80 gram. ben benieuwd hoe groot die worden XD

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 10:19

Mijn mannen zijn alle 3 tussen de 450-500 gram. Zijn nu 8 a 9 maanden oud.

Ik voer ze trouwens selective. (De eerste weken gemengd met honden/kattenbrokjes). En zo nu en dan meng ik daar classic zero, zonnebloempitjes, macaroni ongekookt en duivenvoer doorheen. Verder krijgen ze vers fruit, groente, en (ratten)snoepjes.. gedroogde banaan en complete crock vinden ze erg lekker. Carotties ook. Soms meelwormen of iets van ei, kip, een frettensnoepje, maar vanaf een half jaar oud hebben ze veel minder tot vanaf een jaar geen behoefte meer aan dierlijke eiwitten.

Maandag wordt Flynn gecastreerd. Ik vind het nu al spannend en hoop heel erg dat het het gewenste resultaat gaan geven.. (geen last meer van z'n hormonen en daardoor niet constant met z'n broertjes vechten..)
Hij zit nu al weer een paar dagen apart omdat het tot bloeden toe ging en hij heeft mij ook gebeten (en hoe!! Loop nu met een enorm opgezwollen en geïnfecteerde hand.) in zijn kwaadheid/eigen wereldje.

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 10:34

Ik hoop dat het bij jou ook helpt! Hier heeft castreren super geholpen! Geen gevechten meer tussen de broertjes die ik nu heb en de (inmiddels overleden) rat die idd mij tot 2 keer toe heeft gebeten is er helemaal relaxed van geworden. Dat is toen de rat van mijn zusje geworden, ik vertrouwde 'm niet meer en hij kon nog steeds niet met mijn ratten helaas, ook niet bij mijn dames toentertijd. Maar hij was helemaal happy alleen bij m'n zusje, nog nooit een rat gezien zo gericht op mensen, terwijl hij daarvoor helemaal gek werd van zijn hormonen.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 13:18

Ik zal het weekend iedereen eens op de weegschaal zetten :D

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 14:19

Ik ga het ook doen als ik thuis ben :D

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 18:03

Ik heb een dame van 300 en de 2 zussen zitten rond de 500.
Net Taco laten opereren, had haar na het afgeven een kwartier later weer in handen! Heel klein tumortje verwijderd.