Puppy erbij 2019

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 07:33

Zoe_97 schreef:
Maar bij zo een verschillende visie is er voor aankoop al iets mis gegaan denk ik dan. Ofwel mensen die niet helemaal eerlijk geweest zijn over hun zienswijze. Ofwel een fokker die niet duidelijk was hierin.
Als je zienswijze niet bij elkaar past koop je ergens anders toch een pup?

Waarom? De zienswijze van de fokker heeft toch niets met de koop van de pup te maken, immers verkocht is verkocht. Misschien wil ik wel een pup uit een bepaalde lijn en is die fokker de enige die met die lijn fokt, dan ga ik echt een pup niet laten liggen omdat de fokker liever heeft dat je voer A geeft, terwijl jij goede ervaringen hebt met voer B.

Het is hetzelfde principe als een paard verkopen, je kan de koper advies geven het paard vierkant te beslaan omdat de hoeven snel slijten, maar je kan er niets tegen beginnen als de koper het paard op blote voeten laat lopen....

Zodra je iets uit handen geeft door middel van verkoop, ben je niet meer de eigenaar en kan je dus niets meer beslissen, wil je dit niet, moet je niet verkopen (of niet fokken of accepteren dat je kopers misschien een andere visie hebben.)

En ja, ik weet hoe moeilijk het kan zijn. In 2014 mijn pony verkocht naar een manege die op dat moment echt heel goed was voor zn paarden, ik ging daar zelf rijden zodat ik pony nog kon zien (en in de gaten houden) maar ik mocht alleen iets aangeven als ik iets opmerkte, wondje bijvoorbeeld, maar wat ermee gedaan werd, had ik niets meer over te vertellen. Helaas hebben ze uiteindelijk niets gedaan met mijn constatering dat pony een dikke kogel had, en is dit zn dood geworden. Ben ik daar boos om? ABSOLUUT! Want het was gewoon met lang genoeg stappen te genezen, maar nogmaals, ik was geen eigenaar meer, dus ik mocht me er niet meer mee bemoeien

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-19 07:36

Zoe_97 schreef:
Maar bij zo een verschillende visie is er voor aankoop al iets mis gegaan denk ik dan. Ofwel mensen die niet helemaal eerlijk geweest zijn over hun zienswijze. Ofwel een fokker die niet duidelijk was hierin.

Het klikte met de pup en met hun en ervaring met staffords want ze hadden er al een thuis zitten.
Maar nu bleek hij wat te pittig en ik denk dat ze uiteindelijk qua opvoeding net iets teveel ruimte gegeven hebben “want het is maar een pup”. En omdat ik denk dat de andere dus meer opgevoed is door de rest in huis toen. Dus toen besloten naar de eerste de beste hondenschool te gaan om hulp te zoeken. En gewoon bij de verkeerde uitgekomen.

Maar helaas zijn er gewoon mensen die eerder een DA of hondenschool geloven dan de fokker.
Zo hebben we er een pupkoper tussen zitten die niet wil titeren want hun DA zegt; 3 pup entingen en 1 jaar enting en de pup is gegarandeerd tot 4 jaar beschermd en vanaf 3 weken na de enting dus gegarandeerd beschermd. De jaarenting geld dan als booster.
En die DA heeft dat echt gezegd want wij hebben daar contact met de DA over opgenomen. Dus nu is een van mijn pups strak geeent. Ik heb alleen contact opgenomen met de DA omdat ik wilde weten of wat hun zeiden echt zo was en om de DA het licht te laten zien qua titeren. Want ondanks alle info die ze hier mee kregen en bij t bezoek zijn ze niet gaan titeren omdat een DA ze er vanaf gepraat heeft en ze die heilig geloven. En dat vind ik heel kwalijk van de DA
Maar met mijn pupkopers heb ik het daar niet meer over. Wel over de leuke foto’s die ze steeds sturen :')

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-19 07:39

mvdende schreef:
Zoe_97 schreef:

Waarom? De zienswijze van de fokker heeft toch niets met de koop van de pup te maken, immers verkocht is verkocht. Misschien wil ik wel een pup uit een bepaalde lijn en is die fokker de enige die met die lijn fokt, dan ga ik echt een pup niet laten liggen omdat de fokker liever heeft dat je voer A geeft, terwijl jij goede ervaringen hebt met voer B.

Het is hetzelfde principe als een paard verkopen, je kan de koper advies geven het paard vierkant te beslaan omdat de hoeven snel slijten, maar je kan er niets tegen beginnen als de koper het paard op blote voeten laat lopen....

Zodra je iets uit handen geeft door middel van verkoop, ben je niet meer de eigenaar en kan je dus niets meer beslissen, wil je dit niet, moet je niet verkopen (of niet fokken of accepteren dat je kopers misschien een andere visie hebben.)

En ja, ik weet hoe moeilijk het kan zijn. In 2014 mijn pony verkocht naar een manege die op dat moment echt heel goed was voor zn paarden, ik ging daar zelf rijden zodat ik pony nog kon zien (en in de gaten houden) maar ik mocht alleen iets aangeven als ik iets opmerkte, wondje bijvoorbeeld, maar wat ermee gedaan werd, had ik niets meer over te vertellen. Helaas hebben ze uiteindelijk niets gedaan met mijn constatering dat pony een dikke kogel had, en is dit zn dood geworden. Ben ik daar boos om? ABSOLUUT! Want het was gewoon met lang genoeg stappen te genezen, maar nogmaals, ik was geen eigenaar meer, dus ik mocht me er niet meer mee bemoeien

Ik neem aan dat je inmiddels mijn berichtje voor jou gelezen hebt?

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 07:42

mvdende schreef:
Zoe_97 schreef:

Maar als jij helemaal gek bent van het natuurlijke en het natuurlijk bekappen, holistische middelen en bitloos en boomloos etc. En er komt een koper die zegt er onmiddelijk ijzers onder te gaan slaan, een scherp stang zn teinsbit erin te gooien. Met alle mogelijke hulpteugels. Dan verkoop je toch niet.
Als de visie van de pupkoper niet overeen lijkt te komen met wat ik als goed voor het dier zie, nee dan verkoop ik niet. En met mij alle goede fokkers.
Als een pupkoper dan niet helemaal eerlijk is over zijn visie en ik kom er niet achter dan heb ik inderdaad pech.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 07:45

En daarom verkopen goede fokkers niet op MP, om zo'n volk te voorkomen.

Ik heb nog bijna wekelijks contact met de fokkers van beide jonge honden, en de fokker van Guinness is tevens een collega van mij. Heerlijk! Zodoende komt zijn moeder bij ons op vakantie.

Ze tonen interesse en vragen hoe het gaat, geven tips of zelfs een adresje voor het een of ander.

Door beide fokkers hebben wij zoveel mensen leren kennen waar we nu nog contact mee hebben. Ik vind het heel prettig. Als je ergens mee zit, of twijfelt, even een berichtje eruit en dan kan het zomaar zijn dat je terug krijg 'familiekwaaltje' en dat geeft dan een hele geruststelling

Of zoals nu, voor Dana moet toch wel een goede reu gevonden worden om een 0-nest te creëren, berichtje richting fokker en stuur haar mee wat ik zoal gevonden had en waarom ik denk dat het zou kunnen matchen. Ik krijg terug "Geen probleem! Ik ga op zoek!", dat is toch juist fantastisch? Dana is mijn eerste korthaar, en ik wil juist bijdragen aan het ras, ondanks haar kleur.

Nee, ik ben blij dat onze fokkers nog steeds geïnteresseerd zijn in hun honden ipv "Dat is dan €1400,-, danku, oprotten"

Doe me dan maar fokkers zoals Kim, en de drie waar wij mee te maken hebben. Maar daarom hebben we die ook leren kennen en veel gesproken van tevoren, als dat niet had geklikt hadden we geen pup gehad.

En helemaal mee eens met Kim, iemand die een bij zulke jonge honden überhaupt iets anders gebruikt dan een tuig spoort niet. :n

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 07:48

kiwiwitje schreef:
Citaat:
"mvdende"

Ik neem aan dat je inmiddels mijn berichtje voor jou gelezen hebt?[/quote]

Nee, nu wel

Maar Kiwitje, laat het los, wat geeft het dat een pup geënt is ipv getiterd? Dat het jou visie niet is, hoeft niet te betekenen dat het slecht is. 1000en pups worden geënt en niet getiterd, en de meeste halen gewoon zonder problemen hun 1e levensjaar.

Je kan je niet 14 (ofzo) jaar blijven opvreten omdat de verschillende pup kopers, zich niet aan jou advies houden, het is ook maar advies hè, ze hoeven zich er niets van aan te trekken.

KimD

Re: Puppy erbij 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 07:51

Je snapt het duidelijk niet wat een goede fokker en de insteek is van Kim haar bericht.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 07:56

Nynkster schreef:
Zoek de verschillen :)
[ [url=m/sZQf4X.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/YsgnDT.jpg]Afbeelding[/url] ]

Prachtig Nynke. Je ziet echt veel verschil. Veel volwassener ook en geen babyhaar meer :D

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 07:59

Wat is er nou weer mis met een puppy halsbandje? Ik lees globaal mee omdat het een ver van mijn bed show is.. maar:

En helemaal mee eens met Kim, iemand die een bij zulke jonge honden überhaupt iets anders gebruikt dan een tuig spoort niet. :n

Vertel?

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-19 08:00

KimD schreef:
Je snapt het duidelijk niet wat een goede fokker en de insteek is van Kim haar bericht.

Dankjewel. Meer dan dit kan ik er niet van maken.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 08:00

Nynkster schreef:
Zoek de verschillen :)
[ [url=m/sZQf4X.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/YsgnDT.jpg]Afbeelding[/url] ]

Waaauw!! <3

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 08:10

Ik debruik ook geen ruig maar een halsbandje. Maar toch geen slipketting op een pup

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 08:11

Nee een slipketting snap ik ook wel. Maar hier komt toch echt gewoon een halsbandje.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 08:17

De belasting is daar mis mee, het jonge lichaam wordt verkeerd belast. Het advies is tot 18 maanden een tuig te gebruiken.

Bij ons is dat minimaal tot 12 maanden, daarna leren ze netjes aan een riem lopen waardoor je de belasting weghaalt.

Maar bij een hele jonge pup kun en mag je dat niet verwachten, die springen nou eenmaal alle kanten op.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 08:20

Hier geen pups die gek doen aan de riem hoor. Vanaf dag 1 loopt aelynn gewoon rustig mee aan de lijn.

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 08:23

Ik ben heel blij met het goede contact met mijn fokker.
We hebben elkaar ook op facebook en een FBgroep voor alle pups enz van haar.
Als ik een vraag heb of ik zoek later een reu zal ik ook zeker haar advies vragen.
Wat wel niet altijd wil zeggen dat ik het zoizo volg. Moest mijn fokker nu ook van het titteren zijn, ja dan pech want met alle shows en reizen dat we doen ent ik. Snap het titteren wel en vind het wel positief maar past gewoon nu niet.
En ik gebruik ook gewoon puppyhalsband. Heb zelf nog nooit een tuigje gehad.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 08:24

Met een tuig vind ik ze onbestuurbaar en veel sterker. Met een halsband kan je ook net wat beter en precieser corrigeren. Ik gebruik geen slipkettingen of tuigjes dus :)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 08:24

Zoe_97 schreef:
Hier geen pups die gek doen aan de riem hoor. Vanaf dag 1 loopt aelynn gewoon rustig mee aan de lijn.

Die heeft ook een iets andere training dan de gemiddelde pup.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-19 08:38

Hier loopt Djessey ook aan een tuig en alle pupkopers hebben een tuigje mee gekregen en gebruiken ze (of andere tuigjes) nog steeds. En de meeste oefenen ook met een halsbandje zo nu en dan.

Maar ik heb mijn honden ''nooit'' los lopen. En pups zeker niet. Dat betekend dat ze altijd aan een vaste lijn of flexi lopen. En als ik dan wel eens zie wat voor spelletjes ze spelen of als ze iets zien dat ze er op af rennen en even vergeten hoe lang de lijn was, dan ben ik wel blij dat ze die klappen niet op de nek krijgen.
Mijn fysio is zelfs echt ''tegen'' halsbanden.

Dit is daar echt een handige link voor.
https://www.freedogz.be/equipment/index ... tion_id=20

xLaraaj schreef:
Ik ben heel blij met het goede contact met mijn fokker.
We hebben elkaar ook op facebook en een FBgroep voor alle pups enz van haar.
Als ik een vraag heb of ik zoek later een reu zal ik ook zeker haar advies vragen.
Wat wel niet altijd wil zeggen dat ik het zoizo volg. Moest mijn fokker nu ook van het titteren zijn, ja dan pech want met alle shows en reizen dat we doen ent ik. Snap het titteren wel en vind het wel positief maar past gewoon nu niet.
En ik gebruik ook gewoon puppyhalsband. Heb zelf nog nooit een tuigje gehad.

Ik heb nooit meer iets van Boellie's fokker gehoord terwijl ze zelf aangaven contact te willen houden. En Chicka's fokker heb ik op de hoogte gebracht dat ze bij mij zat en verder ook nooit meer iets van gehoord. En dat vind ik wel jammer. Ik hoop dat ik kan blijven zien in de toekomst hoe mijn pups opgroeien. En dat hoeft echt niet dagelijks of wekelijks hoor.
Ik heb zelfs een pupkoper zonder Socialmedia. Dus posten zijn ouders af en toe iets of ik app hem of hij mij.

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 08:41

Ik zou ook niet gecharmeerd zijn als de fokker me de les probeert te lezen. Wij verschillen ook best in visie. Zij waren van de natuurlijke producten tegen vlooien etc en niet tegen dat gif. Maar kreeg pup in huis die onder de vlooien zat dus dan blijkt dat of niet goed aangebracht te zijn of gewoon niet te werken. Dus ik ga dan niet dat doorzetten terwijl de pup maar blijft krabben.

Hondenschool hebben we toen al gezegd waar we heen gingen en dat vonden zij ook een goede hondenschool.

Voer ook niet gedaan wat zij aanbevolen, kvv was gewoon niet handig en dat brok wat zij meegaven hoefde hij echt niet.

Verkocht is verkocht en je kan wel tips geven of zeggen van “als er wat is wil ik wel helpen” maar je kan het ze niet verplichten

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 08:43

Ach, je kan voor alles wel wat vinden en zeggen :')

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-19 08:47

Ik kreeg toevallig tijdens t bezoek van de stambomen nog de vraag hoe wij t doen met vlooien en tekenbestrijding.
Waarop ik zei; niet.. :P Wij hebben 1x vlooien gehad door de kat van mijn schoonouders die t van de buitenkat had gekregen vermoedelijk. En wij kwamen er niet vanaf (steeds maar 1 of 2 ) omdat t spul wat de kat kreeg niet werkte en dus overal alles bleef zitten.
En in 3 jaar tijd heb ik 3 of 4 teekjes gehad. en dat over 2 honden. Dus ga ik ze niet behandelen als t niet nodig is. En hun deden dat ook niet maar wilden weten of ik dat goed vond of dat ze toch gewoon dat spul moesten gebruiken :')

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 09:15

Leuke foto's zie ik voorbij komen :D

Hier wel contact met de fokker, soms vraag ik wat aan haar en geeft ze advies. Ze zegt nooit wat ik wel of niet moet doen. Maar ik merk aan haar berichten dat hij goed terecht is gekomen, altijd fijn om te horen :)

Hier hebben we een nylon touwriem. Zijn puppytuig was hij zo uitgegroeid en hij heeft 5 min gedacht van wat is dit maar liep daarna keurig mee zonder te trekken.
Heb een K9 tuig liggen deze wil ik gebruiken zodra hij hem past.
Maar op de club moeten we ook leren met halsband te lopen, dus we hebben van alles in huis :D

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 09:16

Mijn zus fokt rottweilers daar hebben we heel lang honden van gehad maar elke keer was er gezeik want zij had ze gefokt dus zij wist beter ... maar uiteindelijk zagen die van ons er beter en mooier uit en dat kon ze niet handelen ... toen heb ik een kees gekocht helemaal van mezelf had ze niks over te zeggen... nu nog ondanks dat het 20 jaar geleden is en ze aan de andere komt van de wereld woont nog super contact mee maar nooit problemen mee gehad ... nu ook via fb contact met de fokker maar geen bemoeienissen alleen leuk foto’s door sturen en advies ivm stamboom opsturen enz.
Tuurlijk kan je advies meegeven maar als degene er niet voor gaat ja das hun keus ... snap dat je als fokker wat voor ogen ziet maar je zult zelf ook vast dingen anders gedaan hebben dan dat de fokker deed... ik maak nu de beslissingen als ik rechts wil ga ik rechts of dat nou betekend titeren of enten is mijn keus. We kregen van de fokker brok en blikvoer mee ik voer vers ... meestal heb ik een tuig om maar soms ook een halsband ... ook met paarden is het zo gauw he het geld aanneemt ben je je eigenaars status kwijt ... en als ze een jonkie van 2 willen inrijden tuurlijk doet dat zeer maar kan moeilijk zeggen ik wil dat niet hebben ... dan moet je alles houden ...

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 09:49

oh daar heb ik ook zo'n hekel aan, bemoeienis van de fokker. Ik koop een pup die fokker hoef ik er niet bij :Y)
Advies als ik er om vraag, top! En het op de hoogte houden van hoe het gaat is alleen maar leuk maar meer hoef ik niet. En zo sta ik er ook in als fokker. Al geef ik uiteraard geen pup mee aan mensen die van te voren al aangeven dat hoe ze dingen willen gaan doen totaal niet in mijn straatje past.

Hier trouwens bij Roek gewoon een halsbandje, tuig is ze bang voor :')