Wij hebben nu voor de tweede keer kanaries. Een dik jaar geleden hebben we 3 kanaries gekocht in de dierenwinkel. Altijd verzorgd volgens de uitleg die we gekregen hebben (elke dag vers water, vers badje, kanarie-voer en af ten toe stukje fruit), ze kregen ook zand in combinatie met grit als vloerbedekking in hun ruime kot. Normaal staat het kot binnen, maar bij mooi weer zetten we ze vaak buiten. Na enkele maanden werden deze kanaries ziek en zijn ze op korte tijd alledrie gestorven.
We hebben het kot uiteraard heel goed ontsmet, en een tijdje geen vogels gehad. Dit voorjaar rechtstreeks bij kweker opnieuw drie kanaries gehaald, 2 vrouwtjes en 1 mannetje. Ook daar gevraagd of we iets extra kunnen doen als verzorging, op aanraden daarvan krijgen ze dagelijks vitamines in hun water en een steen om aan te knagen. Waren 3 heel actieve en kwetterende vogels, leken supergezond. Tot een week geleden op een morgen ineens eentje dood in het kot lag. Mijn man heeft hem nog 'onderzocht', maar niets vreemds aan te zien. Kan pech zijn natuurlijk, opnieuw kot helemaal proper gemaakt en ontsmet, de twee anderen leken vrolijk en gezond. Tot vanmorgen er weer eentje dood ligt

Ik vrees dus dat de kans groot is dat de derde ook geen lang leven meer gaat hebben. Iemand hier een idee waar het aan zou kunnen liggen? Ik weet niet zeker of er nog terug vogels komen, al zou onze dochter dat heel graag hebben. Maar voordat we er evt. terug aan zouden beginnen, zou ik dan toch echt zeker willen weten dat we alles doen om ze gezond te houden.
Sorry voor het lange verhaal...