Hèt vogeltopic !

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cowgirl83

Re: Hèt vogeltopic !

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 09:44

Mag ik even inbreken in jullie topic, ik hoop dat ik hier alle vogelkenners van bokt bij elkaar heb.

Wij hebben nu voor de tweede keer kanaries. Een dik jaar geleden hebben we 3 kanaries gekocht in de dierenwinkel. Altijd verzorgd volgens de uitleg die we gekregen hebben (elke dag vers water, vers badje, kanarie-voer en af ten toe stukje fruit), ze kregen ook zand in combinatie met grit als vloerbedekking in hun ruime kot. Normaal staat het kot binnen, maar bij mooi weer zetten we ze vaak buiten. Na enkele maanden werden deze kanaries ziek en zijn ze op korte tijd alledrie gestorven.

We hebben het kot uiteraard heel goed ontsmet, en een tijdje geen vogels gehad. Dit voorjaar rechtstreeks bij kweker opnieuw drie kanaries gehaald, 2 vrouwtjes en 1 mannetje. Ook daar gevraagd of we iets extra kunnen doen als verzorging, op aanraden daarvan krijgen ze dagelijks vitamines in hun water en een steen om aan te knagen. Waren 3 heel actieve en kwetterende vogels, leken supergezond. Tot een week geleden op een morgen ineens eentje dood in het kot lag. Mijn man heeft hem nog 'onderzocht', maar niets vreemds aan te zien. Kan pech zijn natuurlijk, opnieuw kot helemaal proper gemaakt en ontsmet, de twee anderen leken vrolijk en gezond. Tot vanmorgen er weer eentje dood ligt |( .

Ik vrees dus dat de kans groot is dat de derde ook geen lang leven meer gaat hebben. Iemand hier een idee waar het aan zou kunnen liggen? Ik weet niet zeker of er nog terug vogels komen, al zou onze dochter dat heel graag hebben. Maar voordat we er evt. terug aan zouden beginnen, zou ik dan toch echt zeker willen weten dat we alles doen om ze gezond te houden.

Sorry voor het lange verhaal...

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 10:51

Hoi Cowgirl, ik heb persoonlijk geen ervaring met kanaries. Wat vervelend dat jullie ondanks alle inspanningen de vogels verliezen.
Het kan natuurlijk pech zijn, maar andere factoren waar je aan kunnen denken zijn:
- Roken, veel stof, keukenlucht/dampen of andere stelselmatige luchtvervuiling in de buurt van de vogels.
- Ziekte of mijten. Je zou kunnen beginnen een ontlasting sample door een vogelarts kunnen laten onderzoeken.
- Stress van andere huisdieren zoals honden en katten die tegen de kooi springen.

Zand wordt vaak aangeraden als bodembedekker voor vogels. Dat stoft echter vaak toch te veel. Het is daarom beter om beukensnippers, kranten o.i.d. te gebruiken.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 16:11

Betsy bij mij op de bank;

https://youtu.be/SdPVZRJDLM4
Ik vind het opmerkelijk dat de huisvogels geen enkele sjoege geven op de tuinvogels of op de roepende roofvogels rond ons huis.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 17:12

Wat rot cowgirl....ik heb ook geen ervaring met kanaries, behalve wat mijn opa tig jaar vertelde...behalve wat stitchlover zegt, waar staan ze in huis? Staan ze in de buurt van de keuken/ fornuis? Als ze buiten staan staan ze dan in de schaduw? Hoe groot is de kooi? En hoeveel voerbakjes hangen er in de kooi?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 17:22

Vandaag trouwens hennepmatjes als bodem i de kooien gedaan.

De pyrrhura zit nu wel meer op de bodem dan met beuken snippers.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 17:38

Kira lijkt gezond! Check up bij de dierenarts ging goed. Ze staat niet helemaal stevig op de poten, en dat ze op dezelfde maat stok heeft gezeten was na 30 jaar wel zichtbaar. Nu heeft ze natuurlijk3 stokken, en krijgt ze beter voer. Dus dat moet goed komen. Daarvoor een uurtje door de stad gelopen. Dat vond ze wel leuk! Nieuwe woorden gehoord, 'moet je kijken' 'hier ben ik' 'kom maar' en klopgeluiden. De dierenarts heeft de volste vertrouwen dat het goed komt, en ik ook.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 18:04

Volgens mij liggen voorbijgangers in een deuk als zij zo vocaal bezig is.

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 18:53

Wat jammer zeg cowgirl!
Wij hebben hier 2 kanarie mannen, deze zitten bij andere vogels in een binnen volière..
Ze krijgen gewoon kanarie zaad en 2-3 X per week een stukje fruit. Wij geven ze ook niks speciaals oid dus ik kan je helaas ook niet helpen..
Misschien een kweker vragen?
Is de kooi ruim genoeg? Hebben ze ruzie?

Edit, nu ik erover na denk.. waar woon je?
Wij hebben hier dat ze echt niet buiten kunnen ivm met de muggen. Die steken ze dan en daar overlijden ze aan, zou het zoiets kunnen zijn?
Gaat om gewone steek muggen, en die zijn er met mooi weer.. helaas!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 19:24

Wat rot zeg, Cowgirl.
Als ze op korte tijd na elkaar gestorven zijn denk ik toch aan parasieten of een ziekte. Dat kan geen toeval zijn namelijk.
Mocht het nog eens gebeuren zou ik sectie laten plegen. Dan weet je zeker wat er mis is.

Fijn dat Kira gezond is! Mango zet ook altijd de wachtkamer op stelten. Bij de kassa van de supermarkt vindt hij het ook leuk om keihard KIEKEBOE en JOEHOE te roepen. Ik sta altijd voor schut met hem :')

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 20:39

wat vreemd Cowgirl, ben echt benieuwd naar de leefcondities van de vogels. Elke kleine detail kan een hoop zeggen over de vogel. Hebben jullie eentje echt laten onderzoeken? Roken jullie, kook je in de buurt van de vogels, wierook, waar staat de kooi, hoe ziet de kooi eruit...

@Cayenne, mensen stonden echt te kijken. Zit er een papegaai op een tafeltje bij een cafe (buiten) we kregen zelfs fruit aangeboden van het personeel voor haar. Ze vond het echt bijzonder leuk, heel wat nieuwe dingen gehoord. Ze zat zich zelfs te wassen toen wij een drankje bestelde.

Heb haar net een fruitcupje gegeven. Toen ik de emm.. .cupjeshouder in de kooi hing zat ze er direct in te happen. Dus dat kent ze! Dat word weer een zooi van die dingen bestellen :)

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 20:41

In die fruitcupjes zit wel heel veel suikertroep, dus ik zou er niet te veel van geven. Gezond is anders :P
Mango heeft ooit één zo'n ding gehad en het was net alsof ie een liter Red Bull had opgedronken. Hij stuiterde uren later nog steeds rond _O-

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 20:56

Het is hier een tractatie. Mocht ook wel naar vandaag.. knappe meid. Heb ook emm... nutri-berries (moest even zoeken hoe die dingen hete) Kira eet hem nu voor het eerst. De halsbanden doen er een MOOOOORD voor. Die staan elke dag zodra ze los zijn al naast me... die weten PRECIES waar ze die dingen kunnen krijgen.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 21:24

Ik moet benfan’s post voortaan maar overslaan, ik wil echt een grotere vogel nu(bijna!!) *\%/* Kira is zo leuk

Cowgirl83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 08:25

Bedankt voor jullie reacties!

Roken of andere luchtvervuiling is zeker niet aan de orde, maar ze staan wel in de keuken. Ze staan wel meters van vuur en dampkap verwijderd, maar misschien moet ik het toch in die richting zoeken.
Andere huisdieren zijn er niet.
Als ze buiten staan, staan ze in de ochtend bij redelijke temperaturen in de zon maar vanaf het warmer wordt in de schaduw. Ze hadden twee voerbakjes (kleintje en 1 groot) voor drie vogels. Ze zaten vaak samen aan de ene grote bak te eten, dus dat lijkt me het probleem niet te zijn.
Kooi is 60x70x45, dus dat lijkt me toch ook ruim genoeg?

Kimley, wij wonen in België in de Kempen. Hier zitten inderdaad veel muggen. Had er totaal geen idee van dat dit gevaarlijk kan zijn voor kanaries.

We hebben nog geen echt laten onderzoeken, ga eens op zoek naar een dierenarts met kennis van vogels in de buurt.

Cayenne en Benfan, jullie vogels lijken me zo leuk! Die kunnen hun omgeving altijd wel entertainen lijkt me :-)

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 09:10

Vogels en keukens zijn geen goede combinatie.
Heeft ook met de gebruikte pannen te maken.
Of keuken moet zo groot zijn en de afstand tussen koken en de vogels ook, dan kan het geloof ik wel.

Vogels kunnen zelfs het loodje leggen door de dampen van schoonmaakmiddelen.

Vroeger 35 jaar geleden onze, is mijn kanarie overleden omdat er in huis geschilderd werd.

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 09:17

Cowgirl, ik wilde net vragen of ze misschien in de buurt van de keuken stonden naar aanleiding van je eerste post. Zo snel mogelijk ergens anders neer zetten hoor, vogels en met name kanaries zijn extreem gevoelig voor vergiftiging door de teflon laag van pannen...

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 09:19

Klopt idd. Wij hebben een jaar geleden een airfryer gekregen van mijn ouders, maar ik heb hem nog steeds niet gebruikt omdat ik bang ben dat Mango het loodje legt :=

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 09:20

Cayenne schreef:
Klopt idd. Wij hebben een jaar geleden een airfryer gekregen van mijn ouders, maar ik heb hem nog steeds niet gebruikt omdat ik bang ben dat Mango het loodje legt :=

Kun je die niet in bijkeuken of schuur gebruiken?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 09:23

Momenteel hebben we daar helaas geen plek!

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 09:31

Ik zou ze inderdaad niet in de keuken houden.. en niet meer buiten zetten :)
Onze kanaries legde allemaal het loodje door de muggen.. :(

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 11:46

@Tienus: Jouw valkje lijkt zich helemaal op zijn gemak te voelen en ziet er ook goed uit. Lief hoor!
@ Cowgirl: Ik denk dat een ander plekje dan de keuken en oppassen met buitenzetten een goed begin is. Ik hoop dat jullie nog lang van het vogeltje kunnen genieten!

Hier nog wat grappigs wat me de laatste tijd opvalt. Mijn jongste pyrrhura probeert alle fruit en groente uit die ik aanbied. Hierdoor zijn de andere zes stelselmatige groente en fruit mijders ook aan het proeven gegaan. Met als resultaat dat de groente en fruit salades die ik aanbied in no time op zijn. Stelletje schapen :')

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 12:36

@stichlover,

Valkje kwam spontaan op mijn schouder zitten!!!
Begon aan mijn haar te pulken. Wil ik eigenlijk niet hebben.
Ik weet niet of haar pulken bij de verzorger positief of negatief gedrag is.

Divers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 12:46

Ik denk positief, als mijn parkietjes je kroelen vinden ze je lief... Ze doen het ook bij elkaar op plekjes waar ze zelf niet bij kunnen

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 12:59

Divers schreef:
Ik denk positief, als mijn parkietjes je kroelen vinden ze je lief... Ze doen het ook bij elkaar op plekjes waar ze zelf niet bij kunnen

Dat is wel goede insteek.

Helaas filmpje mislukt. Maar wel foto;
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 13:51

Toch even een afsluitende post betreffende Binkie hier. Ik heb hem laten prepareren en in zn schedeltje is overduidelijk de hersenbloeding te zien. We weten nu dus echt de oorzaak van zn klachten en de doodsoorzaak. Voor wie wil zien hoe dat er uit ziet heb ik wel een foto beschikbaar, is niet schokkend maar ik plaats hem ook maar niet in dit topic. Wel ben ik ook erg blij met dit subtiele aandenken aan Binkie, zn ringetje hangt nu aan mn armbandje. Naast het geboorte-bedeltje van mn dochter. Ik ben geen grote pandora-bedeltjes-verzamelaar dus er hangen slechts 3 dingen aan nu. Alle 3 voor mij met een emotionele waarde. <3

Afbeelding