Het "actief trainen met je hond" topic!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JesdaJinn

Re: Het "actief trainen met je hond" topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 22:05

Gefeliciteerd Marleen!

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 22:06

Dank jullie wel :)

MWM, Heeel vaak doen. Mijn honden moeten zo vaak op de foto en blijven wachten, die zijn niet meer anders gewend ;)

Odin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 22:18

Gefeliciteerd Machie!

MyWishMax: Gewoon heel vaak oefenen en belonen als je hond blijft zitten.
Hier leren ze het al van pup af aan, ook omdat ik oudere honden heb die het goede voorbeeld geven.
Deze is van vanochtend, we hebben heerlijk anderhalf uur in het stralende zonnetje in de sneeuw gewandeld:

Afbeelding

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 22:44

Hij kan wel blijven zitten, maar dan kijkt hij zo stom. :+ En als ik hem leuk laat kijken, kan hij weer niet blijven. :') Daar baal ik dan van als ik jouw foto's zie Odin. Tessa kan het keurig, die kijkt ook altijd leuk.

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 22:45

Waar is Mojo's tuig eigenlijk van Suzanne? Ziet er goed uit namelijk.

Odin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 22:55

MyWishMax schreef:
Hij kan wel blijven zitten, maar dan kijkt hij zo stom. :+ En als ik hem leuk laat kijken, kan hij weer niet blijven. :') Daar baal ik dan van als ik jouw foto's zie Odin. Tessa kan het keurig, die kijkt ook altijd leuk.

Kun je hem leuk laten kijken door een balletje te laten zien, of een woordje zeggen waar hij goed op reageert, zoals "lekkers" of iets dergelijks? Of gewoon een heel gek geluidje maken zelf?
Er zijn allerlei trucjes voor die je kunt proberen als je hond wel netjes kan blijven zitten als je iets gooit, of geluidjes maakt.

Mirriejj: Mojo's tuig is er eentje van Jan van Driel, van het merk Snuggle Pets. Staat op zijn site bij tuigen en dan "overig". Is een heel fijn tuig.

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 23:18

Afbeelding

Afbeelding

Ook mijne blijven op commando staan én kijken leuk :j

Melody21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 23:31

Hoi! Mag ik hier bij jullie een vraag stellen of is dit meer een besloten topic? groetjes :)

KarinW86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 23:44

Gefeliciteerd Marleen!

Zo kom ook weer eens kijken na 3 kerstdagen hihi.
Iedereen het fijn gehad?

Morgen privéles agility met Levi :D
Heb er zin in!

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 00:00

Melody21 schreef:
Hoi! Mag ik hier bij jullie een vraag stellen of is dit meer een besloten topic? groetjes :)

Je bent welkom hoor!
Stel je vraag :j

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 11:22

Odin schreef:
MyWishMax schreef:

Kun je hem leuk laten kijken door een balletje te laten zien, of een woordje zeggen waar hij goed op reageert, zoals "lekkers" of iets dergelijks? Of gewoon een heel gek geluidje maken zelf?
Er zijn allerlei trucjes voor die je kunt proberen als je hond wel netjes kan blijven zitten als je iets gooit, of geluidjes maakt.

Nee, dan laat hij zijn kop zakken in de starthouding... Werkt perfect om zijn oren omhoog te krijgen, maar hij gaat meteen in de starthouding zitten. :+ Als pup ging ik ook altijd door knieen als ik hem riep, dus dat heeft een tijd geduurd voordat hij snapte dat hij nu moet blijven zitten als ik door knieen ging haha

Melody21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 11:46

JesdaJinn, leuk dankjewel!

Komt ie, heel verhaal sorry..

Ik heb de ambitieuze droom :) om 'Horse & Dog trail' te gaan doen. Ik ben bij wedstrijden wezen kijken en heb veel filmpjes bekeken. Wat volgens mij erg belangrijk is bij deze discipline is dat de hond steeds weer naar de grote pion gestuurd moet worden en daar moet gaan liggen, terwijl je met je paard een oefening doet.

Nou kent mijn hond wel het commando ' vooruit' naar zo'n soort bakje op een paaltje waar dan een beloning in ligt, maar echt van harte gaat dat niet. Mede omdat hij niet erg op voer gefoccust is. En hij een beetje aan mij blijft kleven. Ik heb bij veel deelnemers gezien dat de hond de pilon niet kan vinden of er meters vanaf gaat liggen.

Mijn vraag is dus: hoe zouden jullie dit trainen? Hoe kan ik dit opbouwen?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 12:00

Wij sturen de hond vooruit naar een paal of een pylon. Maar belonen doe je met iets wat de hond leuk vindt. Als de hond niet voergericht is, dan moet je iets zoeken wat hij wel leuk vindt. Een speeltje of daarna gek doen met jou. Je begint op een hele kleine afstand en die bouw je langzaam uit, maar de hond moet wel snelheid maken. Wij beginnen met ze gewoon om de paal sturen zodat ze snel gaan en het leuk vinden, dan komt de beloning dus pas als ze terug zijn. Daarna gaan we de af oefening er in bouwen en wordt de hond pas beloond als die opgehaald wordt, maar wel afgewisseld met sturen naar de paal waar dan een beloning ligt, of de beloning pas weer bij ons.

Juist omdat die pylon er staat, hoort het makkelijker te zijn. Wij gaan daarna namelijk de paal/pylon weer afbouwen, want die staat er bij examens en wedstrijden bij ons niet. Alleen zodra er een paaltje staat, weten de honden meteen waar ze heen moeten.

Vooruit sturen is hier één van de leukste oefeningen volgens mij hond. En rennen én daarna nog beloond worden.

Odin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 12:01

MyWishMax schreef:
Nee, dan laat hij zijn kop zakken in de starthouding... Werkt perfect om zijn oren omhoog te krijgen, maar hij gaat meteen in de starthouding zitten. :+ Als pup ging ik ook altijd door knieen als ik hem riep, dus dat heeft een tijd geduurd voordat hij snapte dat hij nu moet blijven zitten als ik door knieen ging haha

Geluidjes maken doet hem ook in de starthouding zitten met zijn kop?
En als je een balletje of voertje of zo in de lucht gooit?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 12:01

Odin schreef:
MyWishMax schreef:

Geluidjes maken doet hem ook in de starthouding zitten met zijn kop?
En als je een balletje of voertje of zo in de lucht gooit?

:j :')

EDIT: Het gaat wel als ik rechtop sta/de aandachtvrager ben en vriend foto's maakt, maarja daar is hij niet zo goed in...

Odin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 12:50

Dan moet je een keer een fotoshoot boeken bij een hondenfotograaf, dan kun je zelf aandacht vragen en kan de fotograaf ervoor zorgen dat het resultaat naar je zin is.

KarinW86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 17:48

Weer even tips gekregen om de raakvlakken weer te verbeteren.
Gaf ook aan zelf thuis te kunnen oefenen, maar weet nog niet zo goed wat voor plank ik daarvoor zou moeten gebruiken.
Wel fijn even 1 op 1, even de aandacht ipv dat er nog 7 mensen staan te wachten

Odin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 19:59

Je kunt van alles gebruiken voor de raakvlaktraining thuis, ik had nog een oude hele grote en vrij dikke houten snijplank liggen die ik gebruik, maar een flinke encyclopedie of bij wijze van spreken je telefoonboek (mocht je die nog hebben) kun je ook gebruiken. En anders koop je een plank bij de Gamma of doe het zelf winkel.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 20:04

Ik heb een boekenkast plank gebruikt met een baksteen eronder.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 21:56

Fijn Karin!

Bah, vuurwerk weer echt losgebarsten. Laatste weken was het al, maar nu echt weer enorme bommen continu. De hele avond al en ze is alweer over de zeik aan het raken...

Jessica_1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 23:14

Hier ook! Gelukkig lag Kenny na een tijdje wel rustig te slapen, alleen verder is ie wel gestresster in z'n gedrag dan normaal.

Heeft iemand hier trouwens ervaring met een julius k9 tuig?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 23:19

Ja, ik heb er één. :j

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 00:13

Ik ook :j
Fijne tuigjes.

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 00:13

Ik heb ze ook :j
Voor beide

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 00:52

Ik heb expres niet voor die tuigen gekozen omdat de borstband honden kan begrenzen in hun schoudervrijheid. Daarom koos ik voor een Y-tuig, in mijn geval een Perfect Fit.

Vuurwerk hier ook weer in volle gang. Tot nu toe valt het zowel qua vuurwerk als qua angst mee. Vandaag een voedingssupplement gegeven, morgen en overmorgen weer en voor de rest dit jaar zonder medicijnen en troep :):)

Morgen en overmorgen flinke rondes op Bussloo lopen en wij zijn tevreden :D