Ratteneigenaren verzamel u!!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 01:13

Ik mag toch hopen dat je geen zaagsel in de kooi hebt... dat is het slechtste dat je kan hebben voor ratten... veel te stoffig....

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 02:23

Banjer schreef:
Ik mag toch hopen dat je geen zaagsel in de kooi hebt... dat is het slechtste dat je kan hebben voor ratten... veel te stoffig....

morgen ga ik dat ook veranderen, was mij wel gezegt dat ik dat kan gebruiken. maar ook naar mij idee is dat te stoffig..

wat hebben jullie in de kooi? wat is het beste voor ratten?

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 02:38

Gefeliciteerd met je nieuwe huisdieren!

Inderdaad zsm het zaagsel eruit halen, dat is echt heel slecht voor ze. Dan maar even geen bodembedekking tot je andere heb gekocht, maar zou het er niet in laten liggen, ook niet voor een paar uurtjes tot je ander spul heb gekocht.

Ik heb zelf Ecobed of Ecobale. Eigenlijk gewoon kartonsnippers. Vind ik heel fijn. Ik heb ook wel houtsnippers gehad, vond ik ook prima, maar ecobed is wat zachter en neemt vocht beter op, waardoor het de urine geur ook wat neutraliseert. Het is gerecycled karton, zonder inkt, biologisch afbreekbaar en dus stofvrij.

Afbeelding

Wat veel mensen ook doen en wat ik ook wel heb gedaan toen ik nog een krantenwijk had, was gewoon hele kranten op de bodem leggen en om de dag volledig vervangen. Zo bleef mijn kooi het beste geurvrij. Nu lukt me dat niet meer, want ik heb niet genoeg kranten en de kooi die ik nu heb is daarin lastig, omdat om de dag te vervangen, maar toen had ik een grote kooi met grote openslaande deuren en een bodem zonder verhoging aan de zijkant waardoor alle andere bodembedekking eruit viel.

Ik heb dus meerdere dingen gehad over de jaren. Het is een beetje zelf uitvinden wat het beste en makkelijkste is met jouw kooi en ratten.

Sommigen doen ook fleece op de bodems, maar dat zou ik niet doen. Urine trekt in de stof en dan stink het meteen. Dan moet je elke dag fleece uitwassen. Wel superzacht voor ze.

Ik vervang ook om de dag alle hangmatjes, want dat gaat bij mij heel snel stinken anders.

Ratjes zijn niet geurvrij helaas :P

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 02:44

deze mensen hebben mij gezegt dat het kan, ik schaam me nu dood tegenover deze twee diertjes.. dat ik zo iets kon doen.. ik had het echt niet geweten..

dit gebeurt dus ook nooit meer..

edit:

hooi is er ook uit, heb hele kranten er liggen en heb paar kranten in stukken geschuurd dat ze zich nog verstoppen kunnen, morgen komt de goede bodumbedekking :)

wat schaam ik mij diep..

en ze vinden die kranten heerlijk om in te ravotten, zie ik net XD

Toevoeging:
ze hebben feest in hun kooi, ze maken nu een hele nest van alle in stukken geschuurde kranten. ze vinden dat heerlijk :)

dat heet dus kranten samelen, samen met de juiste bodum bedekking.

heb vanmiddag een hangmatje gemaakt, maak morgen een tweede. dat ik die dan ook geregeld wassen kan (naar behoefte)

dankje wel voor je informatie :)

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 03:43

Ik had zelf een hele tijd katten bak korrels, maar dat vond ik toch best duur. Nu heb ik kleine beukensnippers, maar dat is ook niet ideaal.

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 12:01

ik heb vandaag Hennepbodenbedekking opgehaalt, heb een dikke laar kranten eronder en ook kranten in strepen geschuurd en het er zo bij gelegd.

ik hoop dat ik het zo goed gedaan heb :) is stofvrij, is zelfs goed voor mensen die een allergie hebben.

heb zo een dierenarts afspraak voor ze, voor controle.
het gaat goed met de beestjes maar helaas hadden ze wel geniest.. wat nu wel zo goed als over is nadat ik alles uitgeruimd had en hennepbodenbedekking er in had gedaan.

en ik nies nu ook niet meer.

ik had gelezen dan beukensnippers ook niet ideaal is voor ze, daarom heb ik die niet genomen.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 12:20

hennep is wel goed, dat heb ik in mijn beginperiode ook gehad, alleen gaf dat zoveel troep dat ik uiteindelijk ben overgestapt op finacard, kartonsliertjes... :D

Ik heb beukensnippers voor in de hoektoiletjes :)

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 12:44

Ik heb een laag kranten en daarop beukensnippers. In de toiletjes heb ik kattenbakkorrels.
Vind ik ideaal werken :)

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 13:36

Goed te lezen wat bij jullie goed werkt :)

We zijn weer thuis, Bo en Nova zijn gezond :D. Hun longen zijn goed, ze ogen heel gezond, ze bewegen veel. Zijn met 7 weken oud al handtam:D
Ze eten en drinken goed.

Zonet weer feest in hun hok, ze hebben net een nestje van de in strepen gescheurde kranten gemaakt. En rond springen dat ze doen XD heerlijke meiden zijn het XD

Ik heb een natuurlijk middeltje voor imuumsysteem mee gekregen, moet iedere dag paar drupjes in water doen.

Wat ben ik blij met deze dames :D zodra ik filmpje kan plaatsen doe ik dat ;)

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 15:03

Fijn :D ben benieuwd :D

Mijn oud papierbak was vol en ik gaf wat pspirt aan de ratten. Die zijn weer lekker druk geweest :)

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 18:38

Ik gebruikte altijd finacard als bodembedekking. Maar nu had ik laatst een dierenwinkel gemaild die 3 soorten karton slierten had. Die zei mij dat Green Mile het beste is voor ratten van de karton slierten. Omdat green mile dikker is absorbeert het beter en het ligt beter op de bodem ofzo om door heen te graven. Heb het gisteren binnen gekregen en wel tevreden over. :j

Volgende week donderdag wordt mijn ratje Taco geopereerd, vind het nu al spannend :=

Die van mij zijn ook dol op kranten, ze bouwen er volledige huizen van :+

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 20:43

Ik heb fleece op de bodem. Ze zitten er wel regelmatig aan dus ik probeer het nu een keer met een badmat. :+ Hopelijk blijft dat goed heel.
En veel plezier met je dames! Ben benieuwd naar de foto update :D

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 21:09

Wij hebben morgen gezinsuitbreiding: 3 mannetjes uit de opvang in Amersfoort komen bij ons wonen *\o/*
Een wordt in april 2, de andere 2 worden in september 2.. we gasn ze Mario, Luigi en Yoshi noemen :D

We houden ze eerst een weekje apart, in een jenny.. en volgend weekend de intro... en als we denken dat ze er nog niet aan toe zijn, dan stellen we de intro uit.. de mannen krijgen alle tijd om te wennen en op hun gemak te raken :)

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 23:34

Dit wordt een mobieluploud, qualiteit is slecht.

Toevallig met zijn tweetjes asn het eten, op dit moment weer aan het donderjagen;

Afbeelding

de plaat heb ik expres zo gehangem dt ze aan de rand eronderdoor kunnen gaan, eerst was die plaat meer tegen de kant aan. toen wouden ze zich er door wurmen. ik heb de plaat nu zo, als ze volwassen zijn dan kunnen ze er ook nog door zonder vast te zitten.

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 23:42

Banjer schreef:
Wij hebben morgen gezinsuitbreiding: 3 mannetjes uit de opvang in Amersfoort komen bij ons wonen *\o/*
Een wordt in april 2, de andere 2 worden in september 2.. we gasn ze Mario, Luigi en Yoshi noemen :D

We houden ze eerst een weekje apart, in een jenny.. en volgend weekend de intro... en als we denken dat ze er nog niet aan toe zijn, dan stellen we de intro uit.. de mannen krijgen alle tijd om te wennen en op hun gemak te raken :)

gezinsuitbreiding is altijd leuk :D gefeliciteerd :)

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 01:14

Dank je :D

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 19:15

Wat een leuke beestjes Arashah!
Als tip wil ik wel meegeven je houten plateau's te vervangen voor ferplast plateau's. De plas trekt snel in het hout en dat gaat ontzettend stinken!

Als hangmatjes kan je ook een theedoek aan haakjes ophangen of een fleecekleed in stukken knippen.

Om je ratten zindelijk te maken kan je het beste een plasbak/hoektoiilet aanschaffen en dan als bodembedekking bijvoorbeeld ecobale en dan in je toiletje back2nature.
Dat ze gaan leren dat ze op de back2nature hun behoefte doen en op de bodembedekking niet.
Nou moet ik eerlijk zeggen dat mijn dames wel plassen in hun toilet, maar poepen doen ze nog wel overal :')

Ik wens je heel veel plezier met je dames!

En misschien ter inspiratie een foto van mijn kooi:
Afbeelding

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 22:12

dat hout was er al bij, bij het hok. jij hebt een mooi hoog hok! ik heb een lager hok maar daarvoor kunnen ze mooi rondrennen, klimmen kunnen ze ook.

maar dankje wel voor jou tip! ga ik zeker iets mee doen :) Maar wat is ferplast? zijn dat die plastic plateau's die jij in jou kooi hebt? het is mij gezegt door de dierenarts dat ik oppassen moet met plastic spullen, omdat ze er maar al te graag aan knabbelen. maar ik kijk rond voor zulke plateau's, i wel makkelijker schoonmaken.

wat heb jij je kooi leuk ingericht!! ik heb nog niet veel in hun kooi, maar bijna iedere dag komt er wat nieuws in hun kooi, het ziet er nog een beeje kaal uit.. :')
maar morgen maak ik nog een hangzak van een oude handdoek, waar ze ook heerlijk in kunnen slapen wanneer ze willen.
ik heb ook nog wel een oude theedoek die ik ophangen kan :)

ik voeg zo even een foto toe, het is nog kaal maar langzaam komt er meer erbij. ze vinden het echt leuk als er iets nieuws erbij komt, ze gaan dan heel dankbaar er aan knagen :')

ze zijn nu al zindelijk, en dat met 7 weken oud *\o/* 1 van hun plast en poept op dezelfde plaats, de ander doet dat nog niet altijd. maar wordt zeker weten een hoekje gemaakt, is wel handig als ze hier los in woonkamer lopen.
plassen op het hout doen ze niet, ik heb 1 keer een drolletje gevonden.

zodra ze beiden aan mijn stem en bewegingen gewend zijn, dan mogen ze er ook uit van mij. maar helaas schrikken ze nog af en toe van mijn onverwachte bewegingen.. ik praat veel met ze, wanneer iemand dat een keer gaat filmen.. (die denken ook wat voor rare persoon ben ik :') )

foto plaats ik zo even van hun kooi: is nog heel erg saai ingericht, maar daar komen langzaam meer matten erbij en hangzakken.
Ik had vandaag een houten tunnel voor hun gekocht, en een huisje waar ze beiden samen erin kunnen, ook als ze volwassen zijn.

even als info: ik heb hennep bodumbedekking voor hun en kranten in strepen geschuurd en dat erbij gedaan, vinden ze machtig mooi :D springen en gek doen, nestje bouwen. en als onderlaag nog een dikke laag kranten (voor hun plasjes)
Afbeelding

Edit: toevoeging:

wat geven jullie jullie ratten voor groenten? wat mogen ze hebben en wat niet?

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 22:32

Op http://www.ratten.nl/forum staat een mooie lijst van wat ratten wel en niet mogen :)

De heren zijn gearriveerd... ze zitten nu apart, in een jenny... volgende week de intro.. :)

Mag ik jullie voorstellen aan:

Mario:
Afbeelding

Luigi:
Afbeelding
Afbeelding

Yoshi:
Afbeelding

En een poging tot groepsfoto:
Afbeelding

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 22:33

wat een leuke beestjes <3

dankje wel voor de link! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 02:05

Hi! Ik meld me:-)

Sinds december heb ik 2 lieve dumboratjes ! Sky en daisy :-) ze zijn onwijs leuk, gezellig en vooral daisy is lekker nieuwschierig en nergens bamg voor! Mijn chihuahua speelt veel met ze en de kat zit vaak in de kooi te slapen als ik niet oplet, haha!

Omdat ik nog geen mooie voilere of kast heb gevonden mogen de dames 24/7 gebruik maken van de bank. De deurtjes staan dus altijd open. :-)

Sky is best zindelijk maar daisy poept waar ze wil, dat vind ik echt een minpunt, ook met het oppakken van de diertjes. Wel ben ik gek met ze en heb ik mijn naakte molrat.. nouja de legale versie :-)

Daisy:
Afbeelding

Sky:
Afbeelding

Hun oord:

Afbeelding

En in bad: :D

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-02-17 02:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 02:08

leuk! en welkom :) ik ben ook nog niet zo lang in het topic, heb sinds vrijdag twee meiden hier.

uhh.. een rat die naakt is? leg uit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 02:11

Jep! Ik heb een harige en een naakte rat.

Afbeelding

Afbeelding

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 02:18

ik heb niet geweten dat naakte ratten ook bestaan XD maar wat leuk!

houden ratten van water? heb helaas geen bad hier XD

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 02:22

Ligt eraan.. deze vinden het wel lekker, als ze maar kunnen staan! In de gootsteen kan ook hoor! Vooral daisy gaat erg stinken dus die 'moet' ik wel regelmatig douchen en sky kan dan gezellig mee!