Puppy erbij 2020

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ymor

Re: Puppy erbij 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 11:03

Klinkt echt super fijn inderdaad! Zo zou het ook moeten zijn. Gewoon communiceren met elkaar.

Interessante meningen over voer. Ik zit al jaren op prins en mijn honden doen het daar super goed op! Ze glimmen allemaal hebben onwijs veel energie. Dus ik voel nog niet de behoefte om over te stappen.

Leuk die doodle kruising! Ben benieuwd wat voor soort hond daar uit komt.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 11:11

Ymor schreef:
Klinkt echt super fijn inderdaad! Zo zou het ook moeten zijn. Gewoon communiceren met elkaar.

Interessante meningen over voer. Ik zit al jaren op prins en mijn honden doen het daar super goed op! Ze glimmen allemaal hebben onwijs veel energie. Dus ik voel nog niet de behoefte om over te stappen.

Leuk die doodle kruising! Ben benieuwd wat voor soort hond daar uit komt.

Prins kreeg Rex van ons ook. Die deed het daar ook prima op, dus daar zijn we uiteindelijk ook gewoon bij gebleven toen, want die reageerde ook gevoelig op verandering dus als het niet hoeft, hoeft het niet haha.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-20 11:13

Welkom IMJ! :)

Wij zijn nog steeds heel tevreden over wolf of wilderness. Vooral omdat ik bij veel voersoorten merk dat t calcium gehalte wel aan de hoge kant/te hoog is volgens de richtlijnen die ik gekregen heb. Wat zeker met honden van middelmaat en groot wel problemen kan geven.
Nu valt voer met veel mais/graan/rijst etc voor Chick al af, die blaast daar onwijs van op. Ze kan er wel tegen als in, mooie vacht, geen jeuk etc. Maar ze blaast echt op. En brok met een vetpecentage boven de 15% is ook geen succes. Nu wissel ik bijna alle smaken/lijnen van wolf en dat wisselt wel iets per vetpercentage maar dat is wel te doen.

Als we uiteindelijk een brok in de shop pakken moet t wel een brok zijn die ik zelf ook kan/wil voeren en waar ze t goed op doen.

Zelf drogen voordat ik de shop begon heb ik wel eens overwogen maar is mij teveel werk. En niet alles is even ''geurloos''

Ik had verwacht dat deze maand wel weer wat rustiger zou worden. Maar tot nu toe blijkt dat niet t geval :') Maar ik vind het echt leuk! :D

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 11:49

Curdebreaker wat een toeval! Nooit eerder die kruising gezien! Ik was zo gek op die hond! Ik mis hem nog elke dag..
Ik zal een foto plaatsen. Mag ik de jouwe ook zien?
Hij was heel intens. Echt uren lopen en rennen en met de bal uiteraard (Ik had 2 ballen met zo'n werpstok en zo bleef hij rennen). Hij liet de ene los en dan gooide in ondertussen de andere. Eenmaal thuis was hij dan 2 uurtjes rustig en dan wilde hij eigenlijk alweer. 43 kilo woog hij. Ontzettend lief voor mensen.. na 2x gegrepen te zijn door een andere herder was hij niet echt meer sociaal naar andere honden.. maar hij wilde toch altijd liever met de bal. Ik hield daar dus rekening mee met wat ik liep met hem. Als pup was hij al hyper.
Vroeger goldens en een poedel gehad maar die hadden nog niet de helft van zijn energie. Nu is elke hond anders natuurlijk.

De vader en moeder van deze pup zijn rustig. Vooral moeder. Vader is alerter, maar hoort denk ik ook meer bij het reu zijn. Beide honden zijn in huis bij de Fokker. Ze zijn medium. Vader heeft echt een poedelvacht moeder wat meer tussen de golden en poedel in. Fokster veracht de krullen.. we gaan het zien. De vacht zal iig veel onderhoud vergden. Maar ik moet zeggen dat ik mijn herder ook wel meerdere keren per week borstelde ivm een wollige ondervacht, daar kwam zo veel vanaf.

Ik ben ook heel benieuwd hoe hij gaat zijn! Veel moeten werken en lopen ben ik iig wel gewend!

De herderxbouv
Afbeelding

Oh en bedankt voor het welkom allemaal! Leuk een pup hebben is inmiddels alweer 15 jaar geleden. Dus tips zijn fijn!

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 12:17

@ymor prins kreeg mijn spaniël ook altijd. Enige waar hij het goed op deed.
Dat is uiteindelijk het belangrijkste.

@IMJ medium is een fijne maat. Dat is de onze ook, 16kg/45cm ongeveer.
Voor het oog vind ik wavy/fleece mooier dan curly, maar curly is zoveel makkelijker in het onderhoud. Curly is meer zoals schapenvacht zeg ik altijd maar: het klit eigenlijk niet. Wavy/fleece wel. Dat vraagt meer kammen/waterblazer. Qua energie is de onze soms hyper en een enorme stuiterbal, maar ook heel goed in staat rustig te liggen en spelen en in zijn mand te slapen. Wat dat betreft redelijk vergelijkbaar met mijn pod, maar véél lomper wel.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 12:29

Oh ik ben heel benieuwd skippy! Kan je curly wel normaal kammen?

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 12:43

Lol, wat gaan ze nu nog allemaal verzinnen voor bastaarden? Een double doodle ik ga echt stuk hier _O- _O- _O-

Anyway veel plezier met je nieuwe pup! En welkom hier :D

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 12:57

IMJ schreef:

Nee, dat valt nauwelijks te kammen :)

Zoe_97 schreef:
Lol, wat gaan ze nu nog allemaal verzinnen voor bastaarden? Een double doodle ik ga echt stuk hier _O- _O- _O-

We weten dat jij anti-alles-wat-niet-fci-is bent. Laat mensen gewoon in hun waarde ;) al die namen zeggen iets over de achtergrond, en dat wordt allemaal bijgehouden, en bij goede fokkers wordt er ook gewoon getest op alles wat in de bron-rassen voorkomt. Er zitten in het topic volgens mij evenveel mixjes en niet fci rassen en types als stamboom honden. En al die honden hebben bestaansrecht , of het jou aanstaat of niet ;)

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 12:58

Gioia in haar nieuwe buitenbench (grapje :+ )
Afbeelding

Wat leuk nog een doodle erbij. Veel plezier ermee

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 12:59

Ik vind het ook wel beetje ver gaan hoor... en dan de prijzen die erbij horen.... gister zag ik borderXstabij pups voor 1250 euro, dat is meer dan een gemiddelde stamboom border. Nou sorry maar dat gaat mij ook de pet te boven.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 13:03

Nynkster schreef:
Ik vind het ook wel beetje ver gaan hoor... en dan de prijzen die erbij horen.... gister zag ik borderXstabij pups voor 1250 euro, dat is meer dan een gemiddelde stamboom border. Nou sorry maar dat gaat mij ook de pet te boven.

Ow, maar dát snap ik.
Maar het hele 'stamboomhonden zijn beter' gaat er hier niet in. Gezondheidstesten wél hè, die vind ik belangrijk waar mogelijk. Maar als we de natuur z'n gang laten gaan ziet over 200 jaar alles eruit als Toby, of Mulan van @norwayfjord, of de honden van @Van. De rest hebben mensen gecreëerd. De prijzen zijn inderdaad ridicuul, daar ben ik het mee eens.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 13:12

kiwi
Whoa ja wat een werk moet dat wel niet zijn als je dat voor de shop zou moeten doen haha. Maar ik denk dat het qua geur idd met veel dingen niet te harden is die je verkoopt, als je die zelf zou moeten drogen. Ik kan binnenkort eindelijk de cupcakes/taartjes kopen want de verjaardag komt er langzaam aan, spannend hihi. Hier komen net de bullepezen binnen, yay! Kunnen we daar ook weer even mee vooruit :j

IMJ
Ahh wat een plaatje! Wat een beer! Zo te zien ook een wat ruwere vacht? En meer groei bij de bek? Rex had altijd een baardje vroeger en ze noemden ‘m bij de DA altijd ‘baardmans’. Ik knipte ‘m bij en op een gegeven moment is ie niet meer terug gegroeid. Rex van ons was wel wat kleiner; 34kg.

Hier hebben we vandaag een neefje van Milan over de vloer zodat ze samen kunnen spelen. Arya weet niet zo goed wat ze ermee aanmoet met momenten. Ze is erg enthousiast om weer bezoek te hebben en dan is het ook nog jonger bezoek. Ze zit vandaag dus tussendoor wat vaker in de bench om rust erin te krijgen, want ze kan ‘m zelf niet goed vinden. Ik snap het ook wel, we hebben immers al een paar maanden geen bezoek meer gehad ondertussen en dan merk je wel dat het hebben van een pup/jonge hond niet zo handig is, want je kunt ze er lastig aan laten wennen. Zonder dat we dit nu vaker kunnen doen, zal ze minder snel goede sprongen vooruit maken met rustiger raken als bezoek komt. Maar goed… komt ook wel weer goed straks als we gewoon aandacht/energie erin steken en d’r weer even laten zien wat de bedoeling is en wat niet de bedoeling is haha, maar dat is iets wat ik dan nu wel echt mis; de mogelijkheid om regelmatig bezoek langs te laten komen zodat je er meer mee bezig kunt zijn. Ik had d’r een runderstaart gegeven nadat het neefje binnen was en ze begroet had, omdat ze daar langer mee bezig is, maar daar was ze toch de eerste tijd niet mee te porren, monstertje.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-20 13:13

Ben optijd ivm de post :P want t is echt drama :P Sommige gaan heel snel en sommige verre van..

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 13:15

Skippy01 schreef:
IMJ schreef:

Nee, dat valt nauwelijks te kammen :)

Zoe_97 schreef:

We weten dat jij anti-alles-wat-niet-fci-is bent. Laat mensen gewoon in hun waarde ;) al die namen zeggen iets over de achtergrond, en dat wordt allemaal bijgehouden, en bij goede fokkers wordt er ook gewoon getest op alles wat in de bron-rassen voorkomt. Er zitten in het topic volgens mij evenveel mixjes en niet fci rassen en types als stamboom honden. En al die honden hebben bestaansrecht , of het jou aanstaat of niet ;)

Ik heb niet iets tegen alles dat niet fci is hoor. Zolang er goed getest wordt. Bastaard of niet maakt me dan echt niet uit. Ik heb enz probleem met al die hippe namen die voor elke kruising en kruising van kruising worden verzonnen en leken er dan vervolgens de hoofdprijs voor een kruising betalen en alle mooie praatjes die daarbij horen en echt geloven een rashond te hebben.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 13:19

Natuurlijk heeft ook een kruising bestaansrecht. Maar ik heb moeite met de mentaliteit van veel ‘doodle’ fokkers. Achterlijk veel geld vragen, bijna wurgcontracten met allerlei verplichtingen en hoge boetes en mensen valse beloftes doen over de hypoallergene vacht. Het lijkt soms wel zodra een fokker het ‘doodle’ noemt of een ander veel gebruikte term ‘designerras’ er ineens nog veel meer geld voor de pups gevraagd kan worden dan voor de fci erkende rashonden.
Onder alle fokkers zit kaf onder het koren, maar bij de doodle fokkers en designerras fokkers is het wel erg goed zoeken naar het koren...

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 13:20

@zoe in dat geval mijn excuses. Zo kwam het nl wel op mij over.
Onze Doodle is uit ouders die getest zijn op alle voorkomende genetische defecten in de bron-rassen, en met een makkelijke vacht (ook dat hoor je wel eens anders bij sommige fokkers, weet ik inderdaad). Prijs vind ik ook exorbitant overigens.

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 13:22

Voor mij is als een hond zoveel kruising is gewoon een “vuilnisbakkenras”.
Bedoel hoe kun je nou bewijzen dat je hond is wat ze zeggen dat die is? Als er geen ouders bekend zijn etc

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 13:25

Nynkster schreef:
Bedoel hoe kun je nou bewijzen dat je hond is wat ze zeggen dat die is? Als er geen ouders bekend zijn etc

Dat is nog weer anders. Van Toby zijn geen ouders bekend. Die is podengo met 'iets'. Da's een vubara ;)

Maar ook van een bewuste kruising kan alles vastliggen hè. Zonder DNA test ben je altijd afhankelijk van wat de fokker zegt natuurlijk :)

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 13:29

Esplendido schreef:
Natuurlijk heeft ook een kruising bestaansrecht. Maar ik heb moeite met de mentaliteit van veel ‘doodle’ fokkers. Achterlijk veel geld vragen, bijna wurgcontracten met allerlei verplichtingen en hoge boetes en mensen valse beloftes doen over de hypoallergene vacht. Het lijkt soms wel zodra een fokker het ‘doodle’ noemt of een ander veel gebruikte term ‘designerras’ er ineens nog veel meer geld voor de pups gevraagd kan worden dan voor de fci erkende rashonden.
Onder alle fokkers zit kaf onder het koren, maar bij de doodle fokkers en designerras fokkers is het wel erg goed zoeken naar het koren...

Ja dat vind ik dus ook. En die hele hypoallergene stierenstr*nt, kom nou. Het is een hond en een hond is allergeen. Een geschikte vacht kan de verspreiding van huidschilfers aanzienlijk verminderen en dan heb je dus minder last maar dan zijn de poedel, barbet, waterhond of zelfs sommige poolhonden volgens mij net zo geschikt.

Neemt niet weg dat de meeste doodles hartstikke leuk zijn hoor! Maar ik ben dus allergisch voor dat gehype 8-)

Welkom en alvast veel plezier met je pup IMJ!

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 13:30

@IMJ welkom! Wat een schattige foto <3

Silken Windsprites zijn ook niet FCI erkend, maar de fokker van Ot en de eigenaar van de reu zijn beide lid van de rasvereniging in Duitsland. Dus wel stamboom en genetische tests, en een dekking moet daar ook aangemeld en goedgekeurd worden.
Ik betaal €950,- voor Otje. Vind ik persoonlijk een hele redelijke prijs.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 13:30

Nynkster schreef:

Eigenlijk is alles een kruising wat geen stamboom heeft, want je hebt geen flauw idee wat de ouders zijn.

Tenzij je twee stamboomhonden zou fokken en geen stamboom aan zou vragen, dan weet je wel wat de ouders zijn maar heb je alsnog een kruising. :j

Edit: die namen zijn echt belachelijk, net zoals de Cockapoo, echt. _O-

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 13:35

RoosvanBlue schreef:
Esplendido schreef:

Ja dat vind ik dus ook. En die hele hypoallergene stierenstr*nt, kom nou. Het is een hond en een hond is allergeen. Een geschikte vacht kan de verspreiding van huidschilfers aanzienlijk verminderen en dan heb je dus minder last maar dan zijn de poedel, barbet, waterhond of zelfs sommige poolhonden volgens mij net zo geschikt.

Neemt niet weg dat de meeste doodles hartstikke leuk zijn hoor! Maar ik ben dus allergisch voor dat gehype 8-)

Welkom en alvast veel plezier met je pup IMJ!

Dat eerste dus.
Als instructeur gehoorzaamheid heb ik trouwens een hekel aan de meeste doodles qua karakter. Letterlijk elke doodle die ik in mijn klas heb gehad waren oncontroleerbare stuiter ballen die zich geen 5 seconden konden focussen. En dan in combinatie met onervaren eigenaars die dachten een leuke makkelijke gezind hond te kopen die hypoallergenic was

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 13:39

Dat karakter je niet ligt is sowieso persoonlijk denk ik :)
Mij liggen herders en veedrijvers niet, molossers niet, en zo nog wel eea. Veel hondenscholen willen geen beagles of podengo's. Die zijn ook niet makkelijk te motiveren en zijn voor veel trainers best frustrerend denk ik.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 13:40

Als mensen mij vragen welke hond niet op de allergieën werkt zeg ik altijd "Die van de HEMA op batterijen." :+

Of een MHD.

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 13:42

KimD schreef:
Nynkster schreef:

Eigenlijk is alles een kruising wat geen stamboom heeft, want je hebt geen flauw idee wat de ouders zijn.

Tenzij je twee stamboomhonden zou fokken en geen stamboom aan zou vragen, dan weet je wel wat de ouders zijn maar heb je alsnog een kruising. :j

Edit: die namen zijn echt belachelijk, net zoals de Cockapoo, echt. _O-

Met het dik gedrukte ben ik het niet mee eens. Jip heeft bijvoorbeeld ook geen stamboom, maar ik wist wel alles van zijn ouders. Dat maakt hem niet gelijk een kruising omdat hij stamboom loos is. :)