Hondenfokkers meetingpoint!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-25 10:08

mirjamalvaro schreef:
Resultaat redelijk goed voor zweedse begrippen :P
HD-B/C, ED-0/0
Dat wordt komende jaren goed in de gaten houden welke reu HD-A lijn heeft :)

Heb jij echt een afwijkende uitslag gekregen op beide heupen? Dus als ik het goed begrijp één kant B, en één kant C? Ik snap dat je hier niet volledig content mee bent, en rekening moet houden voor verbetering, maar je mag er wel mee fokken in Zweden?

mirjamalvaro

Re: Hondenfokkers meetingpoint!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 10:11

Dat is standaard in zweden :')
A is hier zeeeeer zeldzaam, B springt iedereen gat in de lucht. C is okee goed. D is afgekeurd.
Het is hier nu zo erg dat ze C met C goedkeurwn. Wat ik weiger te doen. Dus ik ga mooie HD-A reu zoeken.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 10:15

Waar ligt dat verschil aan? Keuren ze in Zweden strenger, zijn de eisen anders?

succes met het vinden van een passende reu.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 10:17

Iedereen zegt strenger, maar sowieso is het hier anders. Ze kennen geen norberg waarde toe. Er is geen panel, maar slechts 1 persoon die bepaald wat de uitslag is.
Ik weet natuurlijk niet hoe het met andere rassen is, maar geloof wel ongeveer hetzelfde.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 10:20

Dus in NL zou je teefje een betere uitslag gehad kunnen hebben.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 10:22

Ik had btw vanuit nederland ook altijd in gedachte ik fok alleen met HD-A. Dat heb ik hier vrij snel losgelaten. :')
Mijn reu kreeg in NL nog HD-A, ED-0
Toen naar zweden.
Teef 1: HD-C/C ED-0/0
Teef 2: HD-B/B ED-1/1
Teef 3: HD-B/C ED-0/0
:')

1e 2teven komen uit NL, uit HD-A lijnen. Ik was echt verbijsterd met 1e uitslag hier. :=

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 10:23

juval schreef:

Heel goed mogelijk. Haar vader kreeg hier geloof ik C/C, toen naar NL opeens B :P

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 10:25

Lastig is dat die verschillen
Ze willen het hier toch ook strenger maken?

Hier gisteren 6 pups geboren. 5 gezonde dames en helaas 1 reutje doodgeboren

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-25 10:27

juval schreef:

Waarschijnlijk een A, of ze hadden de C kant als B beoordeeld en B gegeven met hoge NBW. NLD is momenteel een aanfluiting met de uitslagen, van wat ik zeer recent heb gezien geven ze de A bijna cadeau, belachelijk. En dat terwijl ze zogegenaamd vanaf 01/01 strenger wilde keuren, dat werd toen 01/04 en inmiddels lijkt het weer een stille dood gestorven.

mirjamalvaro schreef:
Iedereen zegt strenger, maar sowieso is het hier anders. Ze kennen geen norberg waarde toe. Er is geen panel, maar slechts 1 persoon die bepaald wat de uitslag is.
Ik weet natuurlijk niet hoe het met andere rassen is, maar geloof wel ongeveer hetzelfde.

mirjamalvaro schreef:
Dat is standaard in zweden :')
A is hier zeeeeer zeldzaam, B springt iedereen gat in de lucht. C is okee goed. D is afgekeurd.
Het is hier nu zo erg dat ze C met C goedkeurwn. Wat ik weiger te doen. Dus ik ga mooie HD-A reu zoeken.

Dat er maar één persoon kijkt vind ik wel een kwalijke zaak, want niet iedereen kijkt objectief op dezelfde manier. Juist de discussie binnen een panel zou daar een middenweg en goede conclusie uit moeten opleveren. Verder fokken is wel echt lastig, ik zou ook uitsluitend A erop zetten ja. Maar jij mocht ook niet zomaar uitwijken naar andere landen, toch?

Van schreef:

Nogmaals gefeliciteerd! Maar ook een dikke knuffel omwille van je reutje! :knuffel:

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 10:28

Geen idee Van, ik weet alleen dat ED verplicht word in NL, waar ik erg blij mee ben want meer keuze. :):)

Gefeliciteerd! Triest van het reutje :(:)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 10:30

Van schreef:

gefeliciteerd!! en jammer van het dode pupje.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 10:30

Kim ik kon lastig naar NL uitwijken omdat weinig ED röntgenen en dat in zweden echt verplicht is. Maar NL is er nu ook achter dat ED belangrijk is. :):)
En aangezien ik niet fok voor de 3e jaar hebben ze nog aantal jaar om alle reuen op de foto te zetten O:)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-25 10:35

mirjamalvaro schreef:
Kim ik kon lastig naar NL uitwijken omdat weinig ED röntgenen en dat in zweden echt verplicht is. Maar NL is er nu ook achter dat ED belangrijk is. :):)
En aangezien ik niet fok voor de 3e jaar hebben ze nog aantal jaar om alle reuen op de foto te zetten O:)

En anders gewoon vragen! Bij de SC is dat ook niet standaard, bij godsgratie wordt HD gecontroleerd want 'het komt toch niet voor?!'. Dat wordt gelukkig ook steeds meer.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 10:47

Ik bedenk opeens dat ze eerst BPH moet lopen voor we naar NL kunnen uitwijken. >;) Nou ja we hebben nog een paar jaar :')

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 11:16

Het bestuur van de Raad dat er tot deze zomer zat wilde inderdaad de regels voor HD strenger maken. Maar of dit doorgezet gaat worden nu zij zijn afgetreden en er in een december een nieuw bestuur aantreedt durf ik niet te zeggen. Het zal dan vast nog even gaan duren want dit nieuwe bestuur heeft vast eerst andere prioriteiten dan een systeem te veranderen wat an sich prima functioneert.

Persoonlijk denk ik ook dat het erg onverstandig is om op dit moment het systeem strenger te maken. Je speelt er alleen maar de organisaties die tegen de (ras)hond zijn mee in de kaart want er komen alleen maar meer honden die dan ‘ongezond’ zijn.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 11:58

Oh ja de raad was afgetreden, dat had ik meegekregen via de nederlandse vereniging.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 12:27

ED is inderdaad verplicht nu bij d3 NVSW, erg fijn! Alle nieuwe reuen die op de deklijst komen moeten sowieso geröntgend zijn op ED voor ze mogen dekken, dus gelukkig heb je nog even, Mirjamalvaro. Dan zullen er mogelijk meer reuen zijn met HD-A en goede ED uitslagen.

De vader van mijn toekomstige teefje (ze is nu 4,5 week oud) werd geröntgend op 8,5 jaar (de fokker van het teefje zoekt altijd wat oudere reuen die weinig gebruikt zijn en genetisch wat diversiteit toe te voegen hebben) en deze rey had HDA, nbw 40, voldoende aansluiting en botafwijking 0 en ED 0-0. Super fijn dus.