gezellig praten over jouw konijn!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dooortje

Re: gezellig praten over jouw konijn!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 16:44

Nee hier ook geen last van de warmte, heb dan ook bijna de hele dag schaduw in de tuin. En hij zoekt zelf wel altijd de koelere plekjes op :)

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 16:57

Eoweyn_x schreef:
Gaaf! Foto's, als ie af is?

Hier geen last nee, van warmte in ieder geval. Wel van katten...
Kom net thuis en zie een hoop onrust bij de konijnen. Stonden allemaal op scherp, op de achterpoten. Ik loop naar buiten en ineens schieten ze alle kanten op.
Komt er - tussen bamboe en ren - een kat aanrennen. Ik stond daar, tussen ren en sloot, dus hij durfde/kon niet weg, heb een trap in z'n richting gegeven en daar lag ie, in de sloot. Zelf gesprongen, van schrik gok ik, heb hem niet geraakt.

Kon vervolgens Ilona en Marley uit het gaas plukken, gelukkig alle teentjes nog heel.

Ga vanavond bij de katteneigenaar langs om netjes te vragen of ie z'n beesten bij zich wil houden. En zodra het lekkerder weer is mag de hond weer een paar nachten in de tuin.
Heel rot misschien maar dit kost mij nog eens (nog een keer, Freek is al door een kat vermoord) mijn konijnen! Nu heb ik eindelijk een veilige ren, is het nog niet genoeg.

Oei lastig zeg, kunnen de katten in de ren komen of niet? Hier lopen heel veel katten en ik begrijp best dat het voor de eigenaren geen doen is om hun kat bij zich te houden, het zijn vrije dieren. Daarom heb ik een katten-net besteld, gemaakt om katten op een balkon te houden zodat ze er niet van af springen/vallen. Deze span ik over de ren zodat ze er niet bij kunnen komen.

In het begin stampte Sproet nog wel eens als er een kat voor bij liep maar inmiddels komen ze zo vaak langs dat ze het niet meer interessant vindt.

Nu staat ze binnen en is er alleen mijn hond om aan te wennen al vindt ze hem totaal niet interessant. :+

Ik denk dat die kat door zijn sloot avontuur vast niet zo gauw meer op bezoek zal komen. :P

Ik heb vroeger ook konijnen buiten gehouden maar die waren nooit zo angstig voor katten! Misschien omdat we er zelf één hadden die altijd rustig in de tuin zat tussen de konijnenrennen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 18:08

Welke warmte? :=

Het is lekker in huis , Nynke is relaxed geen gehijg ofzo :)

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 18:15

Nee, er kan niets in of uit mijn rennen. Ook is er bij de schuttingen gaas geplaatst. Maar met die katten steeds rennen ze zich nog kapot tegen het gaas.

Het zijn huisdieren, geen vrije dieren. Mijn hond mag ook niet overal lopen..
Mijn Freek is vorig jaar vermoord door een kat en Ilona was flink gewond. Marley is met 4 weken oud uit het nest geplukt door een kat dus dat ze bang zijn is niet zo gek.
Ik vind het zo vreselijk vervelend, loslopende katten.
Hoop dat ie nu inderdaad wegblijft. Vorige keer is ie ook al bijna te pakken genomen door Dolf, hielp blijkbaar ook niet.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 18:48

Katten zijn heel andere dieren als honden, ja het zijn huisdieren maar veel vrijer dan de meeste van onze huisdieren. Een kat aangelijnd of in een kooitje, dat is toch ook geen leven voor een kat.

Wat naar dat er een jong uit het nest geplukt is geweest, maar als ze er niet bij kunnen komen hoe is dat dan gebeurd? :oo

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 18:55

Rebecca schreef:
Welke warmte? :=

Het is lekker in huis , Nynke is relaxed geen gehijg ofzo :)

Tja echt super warm is het niet, maar voor mijn konijn blijkbaar wel.. Het is hier in huis nu 22 graden. Franse hangoren schijnen eerder moeite te hebben hiermee. Maar ik wist niet dat het zo erg was!

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 19:02

Een kat in je eigen tuin is prima haalbaar. Dat moet met alle dieren.
Het gaat om het feit dat mijn eigen dieren gevaar lopen in mijn eigen tuin door andermans dieren. Gestoord vind ik dat.

Marley is wild, en dus niet bij mij geboren. Nadat ze uit het nest gehaald is werd ze bij de opvang gebracht. Daarna bij mij. En nu is ze dus bang. En Ilona ook.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 19:20

Lastig dat ze daardoor nu zo angstig zijn geworden. Ik kan begrijpen (zeker als je zelf geen kat hebt) dat je niet zit te wachten op andermans kat. Ik denk er gewoon een beetje anders over omdat ik zelf mijn kat ook graag los zou willen laten lopen als ik er een had. Daarom ben ik ook toleranter naar de buurkatten. :D

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 19:22

Ik heb een hekel aan katten in mijn tuin. :+

Ik had de eigenaar gewaarschuwd en als die niks willen doen de kat naar het asiel gebracht. :+ Ben daar heel hard in. Als mijn hond elke dag bij iemand zijn kippen loopt te jagen dan ben ik de debiel. Als een kat dat doet is dat "de natuur". :+

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 19:24

Als ze er echt op gaan jagen is het inderdaad wel een heel ander verhaal. De buurt hier stikt vd katten maar ze zijn alleen maar nieuwsgierig en ik zorg ervoor dat ze niet bij het konijn kunnen komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 19:29

Katten hier in de buurt (helaas stikt ervan hier) blijven ver weg , heb een poes die dag en nacht buiten is die zorgt wel dat de tuin van haar is

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 19:33

Mijn kat houd ook alle andere katten weg, verder vind die enkel babykonijntjes interessant. Maar na een paar keer goed boos worden, weet ze dat die niet voor haar zijn. Mijn konijnen zijn dan ook helemaal niet bang voor de kat.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 21:14

De mijne waren ook niet bang, maar na het gedoe met Ilona en gezien Marley's achtergrond, wel.

Maar voordat dat zo was en mijn ren aan de bovenkant nog open was, wilden wij ze ook niet in de tuin.. Er zitten altijd een hoop eenden met pullen en die katten gingen in de bamboe zitten en visten zo alle jongen uit het water.
Nee, geen natuur is dat, ga thuis vreten.

Gelukkig hebben wij een hond en in onze straat weten ze dat we hem erop af sturen. De meeste katten blijven dan ook weg. Deze niet. Baasjes willen hun katten (zo ook deze) niet binnen of in eigen tuin houden. Tja... Dan is het ook niet mijn schuld als er wat gebeurt.
Gewoon zuur. Heb behoorlijk wat geld uitgegeven aan een veilige ren met het idee dat ze veilig zijn.. En nu zouden ze zich tegen het gaas kapotrennen :(

Ik snap het ook hoor, dat mensen anders denken. Ikzelf zou ze op eigen terrein houden, en niet alleen om overlast, maar ook veiligheid van de kat zelf. Al die gevaren.. Aangereden worden, vergiftigd, vermoord..
Ik vind katten best leuk en wil ze heus niet expres pijn doen, laat dat even voorop staan :P

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 22:04

Ik snap wel als je konijn vermoord is door een kat, je er anders naar kijkt..

Mijn kat blijft wel vooral in de tuin, maar zowat al mijn buren hebben honden. Verder gaat ze soms wel naar de velden ofzo. Voor aanrijding ben ik niet bang, ik woon in een doodlopende straat en mijn kat is wel voorzichtig genoeg. :)

Ze heeft vroeger echt wel eens een tik uitgedeeld naar mijn konijnen hoor, maar nu weet ze goed dat dat niet mag. Konijnen hebben er iig niks aan over gehouden, ook geen angst dus.

Nu vind ze Chester wel leuk, behalve als de draad ertussen uit is. Dan loopt ze toch maar rap weg. Haha

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 22:18

Katten, vreselijk, er lopen hier ook heel veel door onze tuin heen, konijnen staan ook altijd op hun achterpoten hier.

Ik vind dat men zijn kat gewoon in eigen tuin moet houden, nee lekker al die kattenpoep enz in de tuin, bah!
En dan ook nog zielig lopen doen als een kat wordt aangereden, ehm .. Eigen schuld dikke bult! (En nee ik zou nooit een dier opzettelijk pijn doen en vind het ook echt zielig als er een wordt aangereden!)

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 22:54

Hoi allemaal, sorry dat ik zomaar kom binnenvallen in dit topic. Kunnen jullie mij nuttige tips geven?

Mijn halfzusje en broertje die allebei niet veel van dieren weten evenals de ouders overigens, krijgen twee konijnen. Die gaan nu de tuin in met een hok zodat ze de winter in kunnen buiten. Ik heb in ieder geval mijn vader al gezegd dat het leuk is voor de kids, maar om ze te houden zodat het ook leuk is voor de konijnen moeten er wel wat graafwerkzaamheden gedaan worden vind ik! Een konijn heeft ook recht op een fijn leven waarin de natuurlijke behoeftes gerespecteerd worden dacht ik zo.

Ik hoop op adviezen van jullie, zelf weet ik helaas erg weinig van tamme konijnen.

Bedankt alvast!

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 09:23

Hier 6 katten,maar ik heb schrikdraad op de schutting zodat ze de tuin niet uit komen.
dit heeft als voordeel dat er ook geen katten van andere in mijn tuin kunnen komen.

Heeft er hier iemand ervarinng met anti myases van beaphar?
Ik heb nu no myases,maar dat is zo op met 9 konijnen en veel vliegen.
helaas 2 weken geleden een franse hangoor moeten laten gaan door maden.
werkt Anti myases ook?

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 09:54

Anti myiasis werkt ook maar is net zo goed snel op

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 10:50

Interessant middel dat anti myiasis, ik had er nog nooit van gehoord. Maar ik heb dan ook voor het eerst sinds mijn kindertijd weer een konijn. :P

Als ik er op Google zie ik dat sommige mensen het maar één keer per maand hoeven te gebruiken bij hun konijn? Klopt dat?

spookyskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 10:56

Hier gelukkig maar een kat die in de tuin komt, konijnen kijken niet meer op of om als ze in hun eigen hok zitten. Als ze in de ren zitten vinden ze het wel spannend. Jaag de kat wel weg, moet er niet aan denken dat hij bij de konijnen komt.

Vandaag heb ik Ran een jaar, wat een verschil van toen en nu <3

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 10:57

Marloez schreef:
Interessant middel dat anti myiasis, ik had er nog nooit van gehoord. Maar ik heb dan ook voor het eerst sinds mijn kindertijd weer een konijn. :P

Als ik er op Google zie ik dat sommige mensen het maar één keer per maand hoeven te gebruiken bij hun konijn? Klopt dat?

1 x per 12 weken :)
Ik gebruik het alleen bij risicokonijnen.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 11:06

Ah dat is niet vaak. Misschien dat ik Sproet er toch mee in spray ondanks dat ze zichzelf goed schoon lijkt te houden tot nu toe. En dan alleen in de warmste zomermaanden want er komen toch aardig wat vliegen op haar hok af. Al liggen er maar 3 (goed verteerde) keuteltjes. -O-

Ik ben momenteel een ontwerp aan het verzinnen om zelf een konijnenren te maken, want als je die kant en klaar moet gaan kopen ben je ontzettend veel geld kwijt aan een heel miezerig klein konijnenhok plus rennetje. Je komt weinig normaal formaat (nieuwe) buitenhokken tegen op het internet. Als ik er één vind met mooie ren afmetingen dan zit er steeds weer een te klein nachthok gedeelte in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 12:45

Oeh zien zien :P , ik maak de rennen vaak zelf :)

Nynke is echt een draak :') , leg haar witlof in de poepbak sleept ze het doodleuk eruit :')

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 13:20

Willemina_L schreef:
Hoi allemaal, sorry dat ik zomaar kom binnenvallen in dit topic. Kunnen jullie mij nuttige tips geven?

Mijn halfzusje en broertje die allebei niet veel van dieren weten evenals de ouders overigens, krijgen twee konijnen. Die gaan nu de tuin in met een hok zodat ze de winter in kunnen buiten. Ik heb in ieder geval mijn vader al gezegd dat het leuk is voor de kids, maar om ze te houden zodat het ook leuk is voor de konijnen moeten er wel wat graafwerkzaamheden gedaan worden vind ik! Een konijn heeft ook recht op een fijn leven waarin de natuurlijke behoeftes gerespecteerd worden dacht ik zo.

Ik hoop op adviezen van jullie, zelf weet ik helaas erg weinig van tamme konijnen.

Bedankt alvast!

Is er niemand die wat advies wil geven? Mag ook per PB als dit het topic verstoord.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 13:42

Willemina_L heb je er al op gegoogled? Want ik wil best van a tot z uitleggen hoe je gemiddeld ongeveer een konijn verzorgt maar dan zit ik nog wel even te typen. :P En op Google vind je tig websites waarin piekfijn wordt uitgelegd hoe je ze moet verzorgen. Ik check zelf ook steeds op internet als ik even niet meer weet welk plantje bijvoorbeeld gegeten kan worden of juist niet.

Rebecca, ik heb alleen nog maar ruwe schetsen, ik ga straks naar de bouwmarkt zodat ik wat meer inzicht krijg wat ik precies kan doen. :)
Blijkbaar vindt Nynke haar poepbak geen geschikte plaats voor haar witlof? :D