Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 18:33

Ik whiep hier ook weer eens langs! :+ Dat is lang geleden..

Hoe is het met jullie cavia's? Ik heb de afgelopen pagina's globaal doorgelezen, de flat van Maaike vind ik echt mooi :)

Hier gaat het met alle 8 super. Ik probeer ze wat actiever te krijgen. Dat lukt aardig maar vandaag was het niet zo'n succes. Ik had wat muesli en gedroogd spul in wc-rolletjes met gaatjes opgehangen.. Effie zat gewoon het karton op te vreten tot ze erbij was. Niet helemaal de bedoeling :+ Nu verbaasd het me van Effie niks, die is liever lui dan moe. Het enige wat ze doet is slapen, eten en knuffelen. Vandaar dei buik :=

Afbeelding

Die muesli en gedroogde groenten/fruit/blaadjes etc. zijn ze trouwens echt helemaal weg van! Dat verkoopt hun fokker sinds kort. Dat was echt een goede koop :D

xniieeenke

Re: [CENTRAAL] Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 18:41

Leuk idee! Mijn caafs hebben onbeperkt hooi maar ze zijn er helemaal weg van, helemaal als je het ze 'vers' geeft (lees; met je hand door hetgene wat een halve dag is of gewoon wat uit de zak halen) :P
Soms verkiezen ze het voor wortel oid, terwijl ze daar ook een moord voor doen haha.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 19:52

Die van mij hebben een neus voor paprika. Ik hoef er maar een stukje van af te snijden en ze gaan af.

Overigens weten ze ook wanneer ik appel als ontbijt eet. Ik kan dat niet ingezien doen. Zij krijgen de schilletjes. Negeren is zinloos.

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 20:59

Hier twee neusjes voor de koelkast. Als hij open gaat, hoor je twee alarmpjes. Zo hard dat de nieuwe buurman laatst kwam vragen wat voor geluiden ze steeds horen.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 21:11

Sinds de caafjes hier boven wonen, reageren ze niet op de koelkast, maar op de trap :+ Heel fijn als je 's ochtends de trap af wil sluipen, zodat de kids niet wakker worden. :+

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-16 21:12

LOL, die vind ik wel leuk :D

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 21:13

djinnie schreef:
Sinds de caafjes hier boven wonen, reageren ze niet op de koelkast, maar op de trap :+ Heel fijn als je 's ochtends de trap af wil sluipen, zodat de kids niet wakker worden. :+

Of slapende baby na een wandeling in de kinderwagen en je wil een glas drinken pakken. Stom :+
Ik heb die beesten wel eens vervloekt :')

Hier nog steeds zinnige cavia's: paprika blieven ze niet, eigenlijk alleen blaadjes en peer. Zelfs wortel en appel eten ze niet op.

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 21:22

Oh djinnie heeeel herkenbaar :') maar dan met broertje/vriendje/vader die nog even wil doorslapen.

Melody ik vind jouw caafs zo leuk <3 jij hebt ook 2 flinke hokken toch?

baby was helemaal van het padje af omdat ze opeens alleen was in een grote schone flat (rest zat nog in de ren)
Afbeelding

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 21:36

Mijn caafs flippen al als je opstaat van de bank en ze je zien of als ze in de verte koelkast/plastic zakje horen. Geweldig :')
Koe is weg van de tunnel en vandaag kwamen ze midden in de kamer (toen ze ee uit mochten) tegen en weer blazen en klappertanden. Denk dat dat dit niet goed komt... :(

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 21:43

Wat kijkt ze zielig! :P

Ja ik heb idd 2 grote bakken, die zijn op een zolder boven de schuur gebouwd. Hier slaan ze dus aan als je de deur naar de schuur open doet. (en dat is nogal vaak want het zit aan het huis vast)
Soms als ik ze erg laat eten breng zijn het echt een stel luchtalarmen :+

Wat ga je nou doen als ze echt niet meer samen kunnen Nienke? Het klinkt idd niet goed als ze zo blijven doen.

Dit zijn mijn hokken, ze zitten nu ook vaak buiten in een ren. Hebben ze nog meer ruimte :D

5 zeugen + castraat:
Afbeelding

2 broertjes:
Afbeelding

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 21:45

vuurneon schreef:
djinnie schreef:

Of slapende baby na een wandeling in de kinderwagen en je wil een glas drinken pakken. Stom :+
Ik heb die beesten wel eens vervloekt :')

Hier nog steeds zinnige cavia's: paprika blieven ze niet, eigenlijk alleen blaadjes en peer. Zelfs wortel en appel eten ze niet op.

Ik loop dan altijd als een idioot te 'ssssshhhhh-en', hahaha. En het gaat zó luid! Maar ik vind ze juist daarom zo leuk. <3 Scheetjes. En dan zijn de meesten niet eens enorm tam. Alleen Floor, die komt heerlijk knuffelen. Sophie komt alleen kijken of je a) eetbaar bent of b) iets eetbaars hebt. :+ En stoere vent Tetter is het watje van het stel, dus die bekijkt alles vanuit zijn "man-cave" in het poppenhuis. :+

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 21:52

Ik stel al van alles voor maar mama slaat af. 'Eersy kijken of het lukt de Da zei het', maar de DA heeft het niet gezien dus is niet 100% heilig. Beter te vroeg een oplossing dan te laat denk ik dan alleen probeer ik het haar uit te leggen hebben we ruzie. Gebeurt vaker. Geeft niet, heb een lieve moeder, we kijken nog even dus!

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 22:20

Bij hun vorige hok gingen ze 's ochtend altijd met zn allen over het randje kijken of ik al wakker was :') :

Afbeelding

Afbeelding

Nu staan ze om het hoekje dus kunnen ze me niet meer direct zien vanuit mijn bed. Maar hun oortjes doen het nog prima want ik kan 's ochtends niet bewegen zonder dat ze alarm slaan :')

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 22:23

Die van mij reageren op de prullenbak......

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 22:27

Je zou toch wakker worden van de prikkende oogjes _O- Geweldig :))

Die begrijpen het niet helemaal dan, tenzij je ze uit de prullenbak voert :+

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 22:31

En ze zijn verliefd op mijn kerel. Vooral Fluf. Het hoofd van Fluf volgt de bewegingen van kerel nauwgezet.

Je vraagt je toch af wat er tijdens dat thuiswerken allemaal gebeurd....

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 22:34

Logisch! Hij voert ze restjes uit de prullenbak :)* :+

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 07:23

_O- Geweldig!

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 07:57

Hier zitten ze in de zomer buiten en reageren ze wel als de de tuindeuren horen.
Maar s'winters zitten ze in de schuur vast aan het huis en daar lopen nogal vaak mensen in en uit en dan schreeuwen ze de hele dag.
Mijn oma die bij ons woont zegt dan volgens mij krijgen ze niet genoeg eten hoor. Ehm jawel maar ze eten de hele dag pffff.

Gister onverwacht mijn castraat toch al verkocht naar een goed tehuis!
Ga haar vrijdag tegemoet rijden en wegbrengen. Het weekend verhuis ik over en gaan de cavia's mee dus dat komt goed uit kan ik gelijk naar 1 hok.

Paardcool

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 08:35

Ik had vroeger een cavia (helaas zat die alleen was nog niet zo ervaren) zodra ik aan de buitenren kwam werd dat beest helemaal gek. Door de hok rennen,fluiten en ga hangen aan de plexiglas :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 08:58

De prullenbak :')

Mijn 2 dames zijn niet echt tam. Ze pakken eten wel uit de hand en kan 1 net een aai geven :+ als ze eenmaal gevangen zijn en op schoot zitten vinden ze het prima. Maar ze laten zich niet vrijwillig vangen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-16 09:05

@vuurneon: zo zijn ze bij mij ook. Als ze binnen zitten en ze horen een niet eten-gerelateerd geluid dan vliegen ze alle kanten op om schutting te zoeken, maar dat komt omdat ze 's zomers buiten ook op hun hoede zijn.

Blondy probeer ik wel tammer te krijgen, ik merk dat die zich ook makkelijker laat pakken en dat is toch wel handig :D

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 10:54

Fijn dat je al een nieuw plekje voor hem hebt Tooske!

Hier pakken ze allemaal eten uit de hand, en 7 vd 8 kan ik meestal aaien.

Effie is echt bijzonder mens-gericht. Dat werd ook extra duidelijk toen we haar bij het beertje op gingen halen, toen zat ze echt met een heel blije kop omhoog te kijken <3 Het viel haar fokker ook op hoe blij ze was om mij weer te zien. Zo leuk! Toevallig hadden we het er gisteren over dat dat de enige cavia is die we ooit gekend hebben die het niet erg zou vinden om alleen te zitten. Die was ook duidelijk uit haar doen toen ze naar zolder gingen en ze ons niet de hele dag zag. Nu gaat dat wel goed, maar ze is duidelijk geen fan van haar familie :+
Haar kun je ook gewoon zo oppakken, ze vind het heel leuk om mee naar beneden te gaan.

Sammy, Freddy en Diggy kan ik altijd aaien en regelmatig oppakken. Marley steeds vaker en Mitchy begin ik nu ook echt tam te krijgen en kan ik steeds vaker aaien als ze in de bak zit. Daar ben ik heel blij mee want die leek heel onmogelijk :P
Sammy was natuurlijk al tam doordat ik haar met de hand opgevoed heb, de mannen werden vanzelf tam (geen idee waardoor, ze vinden me gewoon aardig denk ik :+ ) en Marley en Mitchy moet ik echt mee oefenen met regelmatig oppakken en altijd even proberen te aaien, Marley vind dat allemaal wel leuk maar Mitchy moest er echt aan wennen. Dat is gewoon een diva.

De cavia's van mijn zus zijn twee uitersten. Nibbit is net zo tam als Sammy en de mannen, Gompie is heel erg schuw. Hij heeft de eerste 5 maanden van zijn leven in de opvang geleefd (oepsnestje....) en dat is heel duidelijk te merken. Met hem oefen ik het ook niet, ik denk dat dat voor hem gewoon teveel stress oplevert. Sinds een half jaar laat hij zich wel heel soms eens aaien.

Maar al met al ben ik dus heel tevreden over mijn groep, ze zijn heel gezellig :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-16 18:35

Maar even wat plaatjes van Blondy met haar steun en toeverlaat Gunner en in de grote ren daarachter Goldy en 2 dames omdat hun eigen ren wel erg kort gegeten is onderhand.
Dit scheelt mij weer gras maaien :D
Afbeelding

En hier de ren van de grote damesgroep met Boris, die zie je ook niet vanwege de hoogte van het gras...
Afbeelding

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 18:49

Dat zijn nog eens leuke grasmaaiers :D

Mooie rennen!! Die hebben lekker de ruimte. Ben jij niet bang voor roofdieren en roofvogels of sluit je ze 's nachts op?