Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
KimD schreef:DezeNaam,
Bij je eerste bericht dat ik alleen maar, wat is het probleem? Liggen en staren is echt geen probleem en wordt zelden als intimiderend ervaren. Borders doen dit over het algemeen heel makkelijk, soms zien ze een hond komen op 100 meter afstand en gaan liggen. Ik ben dan 100 meter verder en dan liggen ze nog steeds.
Citaat:Honden die liggen nemen een hele neutrale houding aan, dan is het aan de andere hond om er een reactie op te geven. Willen ze begroet worden en spelen, of willen ze met rust gelaten worden en genegeerd? Zeker jonge honden en van nature sociale honden doen dit vaak en veel. Puk doet dit ook vaker, zij analyseert op deze manier de honden en staat of rustig op om te benaderen, springt op om direct te spelen, of haar oren gaan naar achteren en haar lip gaat tot aan haar ogen omhoog. In het laatste geval zijn het ook vaak de honden die aangelijnd passeren, zij ziet dan goed wat de andere hond toont aan lichaamstaal. Daarnaast voor mij is het ook ontzettend handig en makkelijk, als Puk zo reageert moeten alle honden kort blijven.
Ik straf hem voor de duidelijkheid niet af. Zeker als ze al in een begroeting zijn, dan laat ik hem gewoon doen. Maar het voorbeeld zoals hierboven dus, in deze situaties wil ik wel dat hij doorloopt en de hond negeert.Citaat:Door dit te straffen, het wegtrekken, omdraaien, 'kijk' eens doorbreek je dit gedrag waardoor je juist een situatie creëert die wel fout kan gaan. De hond stelt zich heel neutraal op en jij zorgt ervoor dat de hond heel ander gedrag laat zien.
Doorlopen heeft ook geen zin, Akira is niet zeker van zichzelf of van de situatie. Als hij meer zelfverzekerderd wordt dan gaat dit ook stukken beter. Hij zal leren om sneller de lichaamstaal te zien en aan te voelen wat de andere hond wilt.
Citaat:De situatie in het park kwam denk ik doordat de andere hond wel hoog in zijn energie zat en kwam aanrennen zonder waarschuwing en er opeens was. Dan zijn het twee reuen die niet weten wat ze moeten, als er kwaad bloed was geweest was het meteen raak geweest. Wederom, door je ermee te bemoeien geeft het een verkeerd signaal. Als de honden zo waren blijven staan was de situatie verzacht na enige tijd, een van beide had waarschijnlijk de staart en kop rustig laten zakken en dan was het over gegaan tot spelen.
Je moet er in ieder geval voor zorgen dat jij echt iets bij je hebt wat jou geweldig maakt, bijvoorbeeld stukje rauwe frikandel, of kleine stukjes salami.
KimD schreef:Thuis praat ik ook altijd met ze, Dana geeft ook beleefd antwoord. De rest kijkt me aan en denkt jouw tekst "Wat zit ze nu weer te zeveren?"
Onderweg probeer ik zo min mogelijk met ze praten, als ik het dan wel doe weten ze tenminste dat ze moeten opletten.
kiwiwitje schreef:KimD schreef:Thuis praat ik ook altijd met ze, Dana geeft ook beleefd antwoord. De rest kijkt me aan en denkt jouw tekst "Wat zit ze nu weer te zeveren?"
Onderweg probeer ik zo min mogelijk met ze praten, als ik het dan wel doe weten ze tenminste dat ze moeten opletten.
Djessey praat ook terug en wil nog eens t laatste woord hebben![]()
_Christina schreef:Wat betreft het fixeren ben ik nog benieuwd of jouw uitleg aan DezeNaam met betrekking tot het staren, in jouw ogen ook opgaat voor fixeren. Dus of mijn aanpak met doorlopen en 'kijk' vragen (om hem uit die emotie te krijgen) nu wel of niet goed is in jouw ogen. Zo heb ik het van cursus geleerd, dus ga ik er vanuit dat het een goede aanpak is. Desalniettemin sta ik open voor onderbouwde meningen van anderen.
_Christina schreef:KimD, dat je op het eerste deel wat ik antwoordde niet reageert, prima. Maar op het stuk hieronder zou ik graag nog reactie van jou ontvangen. Anderen mogen uiteraard ook hun mening uiten._Christina schreef:Wat betreft het fixeren ben ik nog benieuwd of jouw uitleg aan DezeNaam met betrekking tot het staren, in jouw ogen ook opgaat voor fixeren. Dus of mijn aanpak met doorlopen en 'kijk' vragen (om hem uit die emotie te krijgen) nu wel of niet goed is in jouw ogen. Zo heb ik het van cursus geleerd, dus ga ik er vanuit dat het een goede aanpak is. Desalniettemin sta ik open voor onderbouwde meningen van anderen.
KimD schreef:_Christina schreef:Ik kan hier niet veel zinnigs opzeggen, ik heb nog steeds geen flauw idee wat jouw situatie is met de hond. Ik heb nog steeds geen idee wat die waas moet voorstellen en in welke staat de hond zich dan bevind, of het dus een verkeerde interpretatie is van jou als baas of dat de hond staart of fixeert.Wat betreft het fixeren ben ik nog benieuwd of jouw uitleg aan DezeNaam met betrekking tot het staren, in jouw ogen ook opgaat voor fixeren. Dus of mijn aanpak met doorlopen en 'kijk' vragen (om hem uit die emotie te krijgen) nu wel of niet goed is in jouw ogen. Zo heb ik het van cursus geleerd, dus ga ik er vanuit dat het een goede aanpak is. Desalniettemin sta ik open voor onderbouwde meningen van anderen.