Puppy erbij 2019

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Zoe_97

Re: Puppy erbij 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 14:58

Tja naya is een geval appart. Mijn Daeva vindt het spelen met naya helemaal geweldig. Crossen en zonder grenzen elkaar “pijnigen”. Kenai is niet zo van het brute spel, hij heeft liever dat zijn lichaamsruumte gerespecteerd wordt. Maar dat begrijpt naya niet. Wel laten ze nu niet meer samen. :p

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 15:41

Mila is super sociaal naar honden en mensen maar is wel beheerst ... gaat ook niet zomaar naar iemand toe pas als ik zeg dat het goed is doet ze dat ... alleen staf die loopt als een ongeleid projectiel rond maar die heeft eerste jaar totaal geen opvoeding gehad ...

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 17:09

KimD schreef:
DezeNaam,

Bij je eerste bericht dat ik alleen maar, wat is het probleem? Liggen en staren is echt geen probleem en wordt zelden als intimiderend ervaren. Borders doen dit over het algemeen heel makkelijk, soms zien ze een hond komen op 100 meter afstand en gaan liggen. Ik ben dan 100 meter verder en dan liggen ze nog steeds.

Ik las anders regelmatig dat honden dit als intimiderend (kunnen) ervaren, aangezien er lang oogcontact gehouden wordt. Dat Borders het doen klopt inderdaad, maar dan las ik van andere mensen dat ze dat vervelend en niet sociaal vonden. :+ Dus mijn idee is altijd geweest dat dit gedrag andere honden zou kunnen uitlokken.
Het is voor mij ook geen probleem dat hij dit doet bij een begroeting, het is wel een probleem dat hij dit ook doet als ik gewoon door wil wandelen. Ik wil niet dat hij elke hond in de stad begroet, soms moet hij ze ook gewoon kunnen negeren. Andere mensen vinden het niet altijd fijn dat hij plots op hun hond 'afspringt' en ik ook niet want hij is sterk. Als de andere eigenaar het oké vindt dan kan ik hem wel langer laten en dan vind ik het ook niet erg.

Citaat:
Honden die liggen nemen een hele neutrale houding aan, dan is het aan de andere hond om er een reactie op te geven. Willen ze begroet worden en spelen, of willen ze met rust gelaten worden en genegeerd? Zeker jonge honden en van nature sociale honden doen dit vaak en veel. Puk doet dit ook vaker, zij analyseert op deze manier de honden en staat of rustig op om te benaderen, springt op om direct te spelen, of haar oren gaan naar achteren en haar lip gaat tot aan haar ogen omhoog. In het laatste geval zijn het ook vaak de honden die aangelijnd passeren, zij ziet dan goed wat de andere hond toont aan lichaamstaal. Daarnaast voor mij is het ook ontzettend handig en makkelijk, als Puk zo reageert moeten alle honden kort blijven.

Het is bij hem vind ik wel moeilijker om te zien of het per se sociaal is of aangeleerd. Laatst kwam ik bijvoorbeeld een labrador tegen. Zij wandelden onze kant op, hij ging liggen. Ik liet hem gewoon liggen (zonder iets te zeggen) en de man + hond liepen door. Ondanks dat de hond geen aanstalten maakte om hem te begroeten sprong hij wel recht toen ze net achter ons waren en wou hij er achteraan gaan.
Ook ooit bij een BC in de stad. Ik herinner mij de situatie niet meer helemaal goed maar hij ging deze keer niet liggen, wou wel erg graag naar de hond toe en de BC begon hierop te grommen te blaffen. Dat zorgde er bij hem niet voor dat hij afstand nam, hij bleef even hard trekken om naar de hond toe te kunnen.
Dat gedrag vind ik dus minder fijn, want het was geen gepast moment voor een begroeting. Hij trekt daarbij ook enorm hard, nu kan ik hem wel houden, maar voor de eigenaar die nu net een baby heeft en graag met de hond + koets zou willen gaan wandelen is dat niet handig.

Citaat:
Door dit te straffen, het wegtrekken, omdraaien, 'kijk' eens doorbreek je dit gedrag waardoor je juist een situatie creëert die wel fout kan gaan. De hond stelt zich heel neutraal op en jij zorgt ervoor dat de hond heel ander gedrag laat zien.

Doorlopen heeft ook geen zin, Akira is niet zeker van zichzelf of van de situatie. Als hij meer zelfverzekerderd wordt dan gaat dit ook stukken beter. Hij zal leren om sneller de lichaamstaal te zien en aan te voelen wat de andere hond wilt.
Ik straf hem voor de duidelijkheid niet af. Zeker als ze al in een begroeting zijn, dan laat ik hem gewoon doen. Maar het voorbeeld zoals hierboven dus, in deze situaties wil ik wel dat hij doorloopt en de hond negeert.

Maar als dat volgens jou beter wordt van zodra hij zekerder is van zichzelf dan zal ik het nog even aankijken. Al blijft het 'sprinten' een vervelend iets en ga ik hem niet plat laten liggen als hij op 10 meter afstand een hond aan ziet komen. Ik heb ook de indruk dat dat spanning opbouwt doordat hij echt ligt te wachten tot hij naar de hond toe kan gaan?
Misschien kan ik het wel eens proberen te filmen, al is dat niet gemakkelijk. Maar het geeft wel meer duidelijkheid. De eigenaars hebben een gopro dus misschien kan ik die eens lenen. Komende maandag en dinsdag ga ik weer even met hem wandelen dus dan ga ik er nog eens op letten.

Citaat:
De situatie in het park kwam denk ik doordat de andere hond wel hoog in zijn energie zat en kwam aanrennen zonder waarschuwing en er opeens was. Dan zijn het twee reuen die niet weten wat ze moeten, als er kwaad bloed was geweest was het meteen raak geweest. Wederom, door je ermee te bemoeien geeft het een verkeerd signaal. Als de honden zo waren blijven staan was de situatie verzacht na enige tijd, een van beide had waarschijnlijk de staart en kop rustig laten zakken en dan was het over gegaan tot spelen.

Je moet er in ieder geval voor zorgen dat jij echt iets bij je hebt wat jou geweldig maakt, bijvoorbeeld stukje rauwe frikandel, of kleine stukjes salami.

Het kan inderdaad kloppen dat mijn ingrijpen het wel 'erger' had kunnen maken. Ik was ook nogal onzeker over de situatie in het algemeen aangezien de eigenaar haar hond wel terugriep, de hond niet terugkwam en zij eraan gelopen kwam. Ik denk dan; ik zal maar vriendelijk zijn en mijn hond bijhouden zodat ze niet gaan lopen spelen... Al zal ik hem de volgende keer gewoon loslaten aangezien het niet mijn fout is dat zij haar hond los laat lopen. := Maar het vertrouwen dat ik in andere honden heb is ook nogal laag. :+ Je hoort zoveel over bijtincidenten door honden die loslopen en zoiets wil ik niet meemaken.

Snacks heb ik overigens altijd wel mee. :j

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-19 18:51

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 19:13

Hondengedrag blijft iets wat niet uit te leggen is. Werk zelf hele dagen met zeer verschillende honden en kan niet uitleggen waarop ik mijn keuzes maak en waarom qua koppels of groepen welke combinaties wel of niet maak.

Vraag altijd aan eigenaren hoe de hond is naar andere honden maar dat is maar klein stukje wat ik mee pak in een overweging. Leeftijd en geslacht ook belangrijk. Het gedrag in de kennel neem ik ook mee en verder mijn gevoel. Persoonlijk ben ik erg voorzichtig hoewel mijn collega's (puntje, hun zijn geen hondenmensen en weten niets van gedrag) mij juist risico's vinden nemen. Toch heb ik in 11,5 jaar nog maar 1x naar de dierenarts moeten rijden ivm twee tandjes in de zij van een hond en dat was in no time gebeurd tussen 2 voor elkaar erg bekende honden. Het kan altijd opeens fout gaan ;) deze honden hebben daarna ook nog de rest van de periode gespeeld. Het was absoluut meer onbesuisd spel dan agressie

Vind het ontzettend leuk om te doen en twijfel ik dan zet ik ze in kennels naast elkaar waarbij ze contact kunnen maken en bestudeer ik dat.

Binnenkort ga ik mijn Kenzo kennis laten maken met een nieuwe roedel. Dat vind ik enorm spannend. In principe is hij sociaal maar door angst geeft hij heel verkeerd gedrag. Daardoor breng ik hem op mijn werk nooit in contact met andere honden. Buiten om mij werk ook niet overigens tenzij in overleg en speciaal afgesproken met andere mensen. Die afspraken gaan altijd goed haha wel dan eerst gemuilkorfd

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 20:58

Dat klopt Dierenfan. :) Uiteindelijk grijpen wij ook vaak zodanig in dat honden moeilijk nog 'natuurlijk' kunnen zijn. Wat op zich wel spijtig is, want honden zijn normaal gezien gewoon sociaal en leren van elkaar hoe ze moeten communiceren.

Het ding is ook dat wij niet weten hoe de andere persoon zijn hond opgevoed heeft. Heeft die eigenaar zijn hond bijvoorbeeld af zitten straffen voor grommen, tanden laten zien,... Daardoor kunnen er dus situaties ontstaan dat je niet tijdig in kan grijpen omdat er signalen gemist worden. Daardoor ontstaan er 'uit het niks' gevechten.

Daarom laat ik Akira eigenlijk ook niet graag kennismaken met andere honden (aan de lijn), zeker als er enige (negatieve) spanning te zien is bij de andere hond. Gelukkig lopen er hier ook wel heel wat sociale honden rond. :j

Ik heb trouwens even aan de eigenaars gevraagd of ik hun GoPro mag lenen en dat mag. :)) Misschien kan ik hier dan eens plaatsen hoe het bij Akira in zijn werk gaat. Puur omdat het me wel interessant lijkt om te horen wat andere mensen zien en wat ik zelf zie. Misschien dat jullie het ook nog wel interessant vinden? :+
(Nu heb ik eigenlijk wel examens, dus ik moet even zien wanneer ik tijd heb om het te plaatsen als ik 'materiaal' heb)

Ik heb zelf gelukkig nog nooit echt een vechtpartij meegemaakt. Mijn eigen angst zal hier ook wel in meespelen waardoor ik soms misschien te voorzichtig ben en te veel nadenk over hoe ik het (niet) aan moet pakken.
Of nuja. Ik herinner me plots dat ik ooit wel ben meegesleurd door een Mechelaar en DHxMechelaar. Ik kwam terug van de wandeling met hun, wou ze in de auto van de eigenaar gaan zetten (op de manege) en toen kwam één van de erfhonden plots al blaffend op ons afgestormd. Honden gingen beide een andere kant op, ik deed nog een moedige poging om ze beide links te laten lopen maar ik verloor de controle over mezelf want ik wist niet meer waar ik naartoe moest kijken. Ik stond natuurlijk op de perfecte plaats; middenin een plas... Toen werd ik omver getrokken en een heel eind meegesleurd. :') (Wel blijven vasthouden hoor. :)) )
De erfhond had een snauw gekregen van de reu die ik aan de lijn had en bloedde lichtjes. :=
(Sidenote dat ik toen 15 jaar oud was, ik had me niet voorbereid op zo'n hectische situatie... _O- )
Laatst bijgewerkt door DezeNaam op 26-05-19 21:07, in het totaal 1 keer bewerkt

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 21:02

In de jaren dat ik met honden werk en ze zelf heb, heb ik maar een handje vol honden zomaar zien aanvallen. Maar die hadden allemaal een achtergrond waar je U tegen zegt en één zit bij de verkeerde baas.

Het staat uiteraard vrij om dat materiaal te delen, voel je vooral niet verplicht hè! Dat is de bedoeling helemaal niet. :n

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 21:10

KimD ik voel me helemaal niet verplicht hoor. :) Ik vind het net nuttig om te horen wat jullie ervan vinden. Misschien dat ik signalen mis of het gedrag niet juist interpreteer.
En filmen vind ik ook wel handig aangezien ik dan kan zien wat ik zelf doe. Soms bekijk ik namelijk wel eens filmpjes terug en dan denk ik echt van 'Wat zit ik hier allemaal tegen de hond te zeveren?' :') Terwijl dat volledig onbewust is.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 21:12

Thuis praat ik ook altijd met ze, Dana geeft ook beleefd antwoord. De rest kijkt me aan en denkt jouw tekst "Wat zit ze nu weer te zeveren?"

Onderweg probeer ik zo min mogelijk met ze praten, als ik het dan wel doe weten ze tenminste dat ze moeten opletten.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 21:24

Ik heb het inderdaad ook over onderweg. :j Soms stel ik mezelf voor als 'erg kordaat' maar dan bekijk ik een filmpje opnieuw en hoor ik mezelf vijf keer "Kay kom hier!" roepen, waarop de hond mij gewoon negeert en ik het zo laat. :+ Zo verliest het commando 'kom' uiteindelijk ook wel zijn werking.

Dus voor die (kleine) dingetjes kan het soms wel handig zijn om jezelf te corrigeren. Ik heb om de een of andere reden namelijk vaak de neiging om de hond bij mij te roepen zonder enige reden. Wat op zich niet zo'n probleem is, maar omdat ik dan denk 'ach het moet toch niet,' en ik hem dan maar laat lopen leer ik de hond ook aan dat het inderdaad niet echt moet. :+ (Maar dit viel mij dus pas op toen ik het filmpje terugkeek)

Dus ik probeer op wandeling ook gewoon te zwijgen en er op te letten dat ik geen nutteloze commando's geef.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-19 21:35

KimD schreef:
Thuis praat ik ook altijd met ze, Dana geeft ook beleefd antwoord. De rest kijkt me aan en denkt jouw tekst "Wat zit ze nu weer te zeveren?"

Onderweg probeer ik zo min mogelijk met ze praten, als ik het dan wel doe weten ze tenminste dat ze moeten opletten.

Djessey praat ook terug en wil nog eens t laatste woord hebben :roll: >;)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 21:37

kiwiwitje schreef:
KimD schreef:

Djessey praat ook terug en wil nog eens t laatste woord hebben :roll: >;)

Diep vanbinnen is ze een korthaar collie, ik voel het. :')

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 21:51

Hooi allemaal! Hier even een beetje stil geweest. Op werk mega mega drukte op het moment. Gelukkig gaat het goed met Popo! Hij is nu ook een aantal langere werkdagen mee geweest en dat gaat ook goed op kantoor. Ik merk steeds meer dat ook wanneer hij moe is, hij minder snel overprikkeld raakt. En ook als hij dat wel even is komt hij er veel sneller uit. Zijn impulsiviteit wordt ook wat beter (richting vreemde mensen/honden).

Verder is hij nog altijd blij en vindt hij alles en iedereen leuk. Afgelopen cursus kwam wel zijn moeilijkste punt weer boven: ze moesten op dingen stappen / over een verhoginkje lopen. En dat snapt hij dus echt niet lijkt het, of hij vindt het gewoon veel te moeilijk? Alle andere honden springen zo ergens bovenop op commando maar ik krijg het met geen mogelijkheid voor elkaar. Ik zoek thuis ook naar opstapjes om mee te oefenen maar ik woon gelijkvloers en heb alleen een keuken opstapje en daar krijg ik hem ook met geen mogelijkheid op, ook niet met zijn voorpoten. :+

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-19 22:00

KimD schreef:
Diep vanbinnen is ze een korthaar collie, ik voel het. :')

Hahaha laten we hopen dat ze braaf gewoon een bitchy staffie is :')

Ianthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 22:11

Ik praat onderweg nooit veel met mijn honden. In het verleden liep ik veel samen met andere mensen en die hadden altijd een partij koekjes bij zich en een heel gesprek met de honden. Volgens mij leek ik dan altijd heel kortaf haha. En prop ze ook niet vol met koekjes.

Bij mij is het fluiten om terug te komen en verder zeg ik eigenlijk alleen doorlopen :+
En de oudste dame moet ik altijd naar schreeuwen, want die is half doof volgens mij en mega sloom. Als iedereen al in de auto zit, staat zij nog ergens te snuffelen. :')

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 22:13

Heel herkenbaar Simone _O- Afgelopen dinsdag hadden wij proefles frisbee en ook daar was het advies 'laat nog maar even uitgroeien, die is te onhandig'. En Dexter is 1,5 jaar oud...

Wij hadden vandaag een apart geval met Dundy en Dexter die een aussie/BC mixje overduidelijk NIET mochten. Van beide kende ik dit gedrag niet. Imo gedroeg die hond zich ook prima maar toch was hij absoluut niet welkom. Met alle andere honden in de groep was het dikke mik maar die hond mocht grote afstand bewaren. Kon het echt niet plaatsen. Baasjes zeiden dat dit vaker gebeurde.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 22:13

Oh filmen doe ik enorm veel. Bijna alle groepen film ik minstens 2x 1 minuut. Ook omdat wij die als pension en dagopvang delen met de eigenaren maar idd vooral ook om het terug te kijken op het gemak voor extra punten om op te letten. Het is namelijk mijn hobby en mijn werk. Zeer serieus en ontzettend zwaar werk want is met zeer dierbaar en levend "materiaal". Foutjes maakt iedereen en die gebeuren nu eenmaal maar grote fouten wil ik proberen 100% te voorkomen. Voor veel mensen is het echt geen pretje hun hond bij ons achter te laten en wil hun vertrouwen absoluut niet beschadigen.

Een nadeel is wel dat best wat dagopvang honden enorm graag komen maar niet meer willen gaan haha. Mensen voelen zich voor schut gezet en schamen zich dat hun hond niet enthousiast mee terug naar huis wil. Zeker de echte groepshonden hebben vaak moeite om afscheid te nemen. Ik probeer altijd uit te leggen dat schamen absoluut misplaatst is maar voor sommigen blijft het als falen voelen.
Echter andersom gebeurt het net zo goed. Honden die ons goed kennen en lekker mee draaien maar het vreselijk vinden de baas weg te zien gaan. Persoonlijk zou ik dat als baas stuk vervelender vinden denk ikm

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 22:39

KimD, dat je op het eerste deel wat ik antwoordde niet reageert, prima. Maar op het stuk hieronder zou ik graag nog reactie van jou ontvangen. Anderen mogen uiteraard ook hun mening uiten.
_Christina schreef:
Wat betreft het fixeren ben ik nog benieuwd of jouw uitleg aan DezeNaam met betrekking tot het staren, in jouw ogen ook opgaat voor fixeren. Dus of mijn aanpak met doorlopen en 'kijk' vragen (om hem uit die emotie te krijgen) nu wel of niet goed is in jouw ogen. Zo heb ik het van cursus geleerd, dus ga ik er vanuit dat het een goede aanpak is. Desalniettemin sta ik open voor onderbouwde meningen van anderen.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 22:47

Zo dit topic gaat hard. Ga het weer beetje proberen bij te houden. Beetje hectische tijd, relatie over na 5jaar samenwonen, oom die gaat sterven (en wij krijgen de hond..), dan nog tentamens. Allemaal poedersuiker dus.

Praat hier ook niet echt met mn honden tijdens het uitlaten. Alleen commando's eigenlijk. Maar ik praat sowieso niet echt met mn dieren, als ik wat zeg is het iets nuttigs :')

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 00:00

_Christina schreef:
KimD, dat je op het eerste deel wat ik antwoordde niet reageert, prima. Maar op het stuk hieronder zou ik graag nog reactie van jou ontvangen. Anderen mogen uiteraard ook hun mening uiten.
_Christina schreef:
Wat betreft het fixeren ben ik nog benieuwd of jouw uitleg aan DezeNaam met betrekking tot het staren, in jouw ogen ook opgaat voor fixeren. Dus of mijn aanpak met doorlopen en 'kijk' vragen (om hem uit die emotie te krijgen) nu wel of niet goed is in jouw ogen. Zo heb ik het van cursus geleerd, dus ga ik er vanuit dat het een goede aanpak is. Desalniettemin sta ik open voor onderbouwde meningen van anderen.

Ik kan hier niet veel zinnigs opzeggen, ik heb nog steeds geen flauw idee wat jouw situatie is met de hond. Ik heb nog steeds geen idee wat die waas moet voorstellen en in welke staat de hond zich dan bevind, of het dus een verkeerde interpretatie is van jou als baas of dat de hond staart of fixeert.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 04:56

In principe zou ik nooit kiezen voor een kijk richting baas en doorlopen in een fixatie moment. Ik vraag mijn honden niet om een moeilijk moment te negeren namelijk.

Kenzo is een hond met issues en erg hoog in drift. Hij negeerde als pup uit zichzelf de hele wereld op vrouwtje na. Was super makkelijk maar uiteindelijk een ellende. Opeens ging hij rond 6 maanden leeftijd beseffen dat er andere mensen en dieren zijn. Een ware ramp want enkel vrouwtje nodig. Gelijk met dat besef besloot hij dat aanval de beste verdediging is en daar sta je dan....

Hier is "kijk" een compleet ander commando dan bij vele anderen. Ipv naar mij kijken moet hij dan kijken naar hetgeen wat spanning geeft. Dit kijken wordt direct beloond. Dit moment ga je uiteindelijk met seconden werk uitstellen. Kenzo is nu 2,5 jaar. We wonen 4 hoog en ipv grommend en grauwend in de lijn hangen als iemand in de lift staat is het nu er in kijken, oh vrouwtje er staat iemand, beloning, regelmatig kunnen we erbij en dan staat hij relaxt te kijken, beloning, dan uiteindelijk buiten en grote beloning dan spelen met de riem. Uitval gedrag richting mensen is zo goed als compleet verdwenen.

Honden vind hij nog steeds mega spannend maar ook dan is het kijken naar de hond, aangeven bij mij dat hij hem ziet en gelijk spel met de lijn. Dat is een 8 meter rollijn. Daar gaat hij spelletjes mee doen met mij en ondertussen kijkt hij regelmatig naar betreffende hond en naar mij want dan spelen wij. Hij valt zodoende niet meer uit maar ziet en beseft goed dat er een vreemde hond is. Zodra "gevaar" voorbij is het riem lossen en koekje en normaal verder lopen.

Uiteraard lukt het honden passeren dus enkel met behoorlijk ruimte dus deze creëer ik of ik draai na melding van zijn kant om en we lopen anders. Ten alle tijden is het namelijk mijn hond dus mijn probleem en zoek ik de oplossingen. Hier in de buurt geeft men mij ook automatisch ruimte gewoon omdat ik dat anderen ook geef.

Echter door te laten negeren los je niets op. Toevallig paar weken geleden was de musketon kapot. Geen idee hoe het kwam maar ik kwam buiten en stonden om de bocht mensen met honden te praten. Hij signaleert, hij meldt, ik geef "riem" commando als beloning en zie tegelijk de riem los vallen. Hij pakt de lijn en al spelend en kijkend gaan we er voorbij. Ik had 0 invloed verder maar was dus ook niet nodig. Nu gebruik ik sowieso zelden de riem voor aandacht omdat ik de riem zie al veiligheid dat ze beperkt zijn qua ruimte maar verder doe ik alles met stem. Dit was dus nu erg in mijn voordeel omdat ik geen druk geef op de lijn mistte hij die druk ook niet dus was er geen besef van los lopen.

Probeer dus altijd te voorkomen dat je eerst met hengelen aandacht moet vragen maar probeer te doen alsof de riem niet bestaat. Is al vaak een uitdaging op zich ;) maar uiteindelijk zoveel fijner. Overigens ik communiceer dus wel veel met mijn honden. Enkel als we echt overzichtelijk wandelen en ze kunnen ongestoord los lopen dan bemoei ik mij zo min mogelijk met hun. Aangelijnd in druk gebied dan veel contact momenten dus

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 10:07

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
<3

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 10:10

Leuke foto's xDenies! Grappig zo op een rijtje aan de bar? :=

Sterkte finnens :(:)

KimD schreef:
_Christina schreef:
Ik kan hier niet veel zinnigs opzeggen, ik heb nog steeds geen flauw idee wat jouw situatie is met de hond. Ik heb nog steeds geen idee wat die waas moet voorstellen en in welke staat de hond zich dan bevind, of het dus een verkeerde interpretatie is van jou als baas of dat de hond staart of fixeert.

KimD, En als je die waas even vergeet en het beantwoord vanuit fixatie?

dierenfan, met in het achterhoofd dat mijn aanpak door cursus is aangeraden, ben ik heel benieuwd óf het wel een moeilijk moment is voor Django. In geval van Kenzo absoluut, en ik snap dat ik digitaal niet goed kan uitleggen hoe het hier is. Dus laat ik vertellen wat mij op cursus is verteld. Op cursus noemen ze wat Django doet fixeren, maar hij doet dat met andere ogen dan zijn normale ogen. En hier ontstaat de verwarring in dit topic, want blijkbaar blijven bij andere honden de ogen hetzelfde? Tevens is mij verteld dat het een emotie betreft, welke bedreigend is voor de andere hond en (hiervan weet ik niet meer hoe het precies is verwoord) als dit opbouwt is de volgende stap uitvallen (bind mij er niet op vast, dat meen ik onthouden te hebben). De aanpak die mij hierop werd aangeraden is dus zijn aandacht terug bij mij krijgen, hem uit die emotie halen. Door zijn blikveld te blokkeren en te trainen op 'kijk' en door te lopen. Dat eerste doe ik zelden, dat maakt het voor mijn gevoel namelijk niet beter. Maar 'kijk' werpt zijn vruchten af. Waarbij het misschien onduidelijk was geformuleerd door mij, dat hij daarna heus nog wel mag kijken naar het object van fixatie, als hij maar uit die emotie(/fixatie) is en normaal kijkt. Hierbij sjor ik overigens niet aan de riem.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 10:13

Jaa, moeders lag languit op mijn schoot en de pups dachten letterlijk, 'Melkbar geopend!' :P

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 10:20

Leuke foto's Denise!

Sterkte Finnens!

Hier weinig spektakel, club gaat goed. Hij leert snel (als hij zin heeft) en begint aardig te puberen. Maar goed, het is een clown :+