Hoeft voor mij ook niet binnen een week haha, maar meer voor later als hij er wat langer is hoe ik het dan het beste aan kan pakken. Dan kan ik bijvoorbeeld de bovenkant van de kooi open zetten, daar kan hij zelf naar toe klimmen. Handtam gaat steeds beter, hij is niet meer 'bang' voor je hand en loopt er makkelijk op
Een van mijn parkieten had een bloedveer. Ik schrok me dood, overal bloed Ik heb het 10 minuten dichtgedrukt met een tissue en toen keukenbloem op gedaan om het te stelpen. Daarna naar de dierenarts gebracht en die zei dat ik goed gehandeld had en dat het zelf opgelost zou worden...
Veertje: wat een ontzettend schattige parkiet! En wat is ie mooi! Voor mij als parkietenleek: wat is een Engelse parkiet?
Oei divers, wat vervelend! Het kan enorm bloeden weet ik uit ervaring. Is het echt een bloedpen (zo’n misvormde veer) of heeft hij een grote veer in ontwikkeling beschadigd die daardoor ging bloeden....
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!
Geplaatst: 04-08-20 21:35
Veertje, de bovenkant van je kooi open zetten werkt vaak het beste inderdaad! Dan klimt hij er zelf wel uit. Je kunt beginnen om hem eruit te laten wanneer het buiten donker is. Dan kun je in de buurt van de kooi een lamp neerzetten zodat hij zich veilig voelt. Grasjes zijn namelijk stekeblind in het donker. Op die manier leert hij dat zijn kooi een veilige plek is om bij terug te keren na een rondje vliegen. En als hij dan opeens niet meer de kooi in wil, kun je het licht dimmen (of helemaal uit doen ). Een vogel zal in het donker namelijk liever niet vliegen omdat ze dus weinig zien, dus 9 van de 10 keer stappen ze dan makkelijker op je hand. En uiteraard altijd wat lekkers geven als beloning! Wel pas doen wanneer hij een beetje gewend is natuurlijk.
Divers, dat is rot idd! Het lijkt vaak erger als dat het is want het kan flink bloeden. Soms kom ik de voliere in en zit er gewoon bloed aan het plafond. Je schrikt je dan een ongeluk Gelukkig stopt het vaak wel weer snel.
Ik denk dat het 2 pennen waren, eentje misvormd en eentje beschadigd... Gelukkig gaat het nu wel weer maar hij is wel nog een beetje traag. Niet zo gek na dat al die mensen hem vast hebben gegrepen en de stress van de auto...
Dat trage is idd normaal. Hier zijn ze ook altijd even een halve dag van de wap na een dierenartsbezoek. En de laatste keer heeft Mango ons 3 dagen niet aangekeken
@Divers, och jee! Dat is niet niks. Hopelijk knapt hij snel weer een beetje op! Mijn vorige parkiet (roodrug parkiet) is daaraan overleden. Waarschijnlijk ook deels ouderdom want hij is 18/19 jaar geworden. Wij troffen ook allemaal bloed aan in zijn kooi alleen hij was zelf helemaal droog en schoon.
@Pallatin, een Engelse parkiet is wat groter en breder gebouwd. Deze zal ook iets groter worden dan de 'normale' parkiet. Ze hebben over het algemeen ook meer veren als ik het goed heb onthouden
@Cayenne, dat is wel een goede inderdaad! Over een tijdje eerst maar eens kijken wat hij doet met zijn kooi open. De kooi kan aan 4 kanten open en zou dan ook bij een andere opening nog zit stokjes kunnen hangen
Hoe vaak verversen jullie alle bodembedekking en hoevaak reinigen jullie de kooi zelf?
Ik haal dagelijks poep en eventuele natte plekjes eruit. Alle rotzooi die ze dan gemaakt hebben gooi ik ook weg.
Kooien staan overdag open en de vogels kunnen zelf weten wat ze doen. Ze zitten meestal samen op de kooi, wisselen van kooi of zitten samen in een van de beide kooien.
Kooi uitgebreid met zitstokken en speelgoed aan de buitenkant. Blaas de schilletjes van de zaden uit voerbakje. Zodat ze alles wel opmaken.
Onze hond vinden ze prima, stofzuiger is niet eng. Stoere vogels.
Cayenne
Geplaatst: 05-08-20 13:10
De voliere deed ik eerst ook iedere dag, maar toen kreeg ik van de vogelarts op m'n donder dat ik ze niet te steriel moet houden omdat ze ook weerstand moeten kunnen opbouwen Dus nu iedere week. Het scheelt ook wel dat ik ze op zeoliet heb natuurlijk. Dat droogt de ontlasting vrijwel direct uit en is van nature al heel schoon en hygienisch. Je ruikt ze ook totaal niet. En Mango zit binnen dus die doe ik 2 keer per week de onderbak verschonen en 1 keer per week de kooi helemaal van top tot teen ontsmetten.
tienus63
Geplaatst: 05-08-20 13:26
Bedankt voor de tip! Zo grappig dat duo hier op hun gemak is. Merk zelfs dat de valk toenadering met me zoekt.
Als ik voor een leuk prijsje zo’n kamerboom kan vinden, gun ik ze dat. Of een voerbak stellage bovenop de kooi.
Ze mogen overigens nu ook los blijven als mijn moeder visite heeft. Ze zijn meestal heel rustig. ‘s Ochtends laten ze weten dat ze wakker zijn en dat de kooi open kan.
.... ik doe de hokken elke dag. Krant eruit, stofzuiger erdoor, doekje erdoor, en weer een krant erin. Dan heb ik tenminste geen last van fruitvliegjes.
Ik heb hier ook geen fruitvliegjes binnen hoor. En ik voer Mango ook vers
Pallatin
Geplaatst: 05-08-20 22:47
Krantjes in de kooi en onder de klimboom 1 of 2 keer per week. De boom en kooi als het vies is maar eerlijk gezegd niet elke week. Alle speeltjes en touwen gaan een paar keer per jaar in de was (als het tenminste zolang meegaat)
Ik heb hier nog een stuk of 40 planten, een bak met slakken, een bak met een miljoenpoot en natuurlijk de vogels. Als ik niet elke dag alles goed schoonmaak.. dan is hier een ware explosie van fruitvliegjes.
Vandaag is het tuigje binnen gekomen. Omdoen was geen probleem. Hebben nog even een blokje om de huizen gedaan. Was spannend, ze was wel wat aan het fluiten maar bleef mooi zitten. Wil dat gaan uitbouwen, zodat ze soms mee kan even de stad in bv.
Ik ben inmiddels echt het gekke-vogelvrouwtje geworden hier in de straat... en onder vrienden.
(( Mijn ouders waren op vakantie, ik alleen thuis.. 16 jaar oud. Had witte bonen in tomatensaus in de magnetron opgewarmd. Waren een paar ontploft, hele magnetron vies. Natuurlijk maak ik dat niet schoon. Komt een vriendin logeren, doet de magnetron open en kijkt mij verbaast aan ' Oh dat?' zeg ik 'heb de gerbils gewassen. Zo zijn ze sneller droog'))
Ik had zin in een ijsje. Lekker Kira meegenomen, ze vond het leuk! nieuwe woordjes gehoord (lekker!, Hallo!) en nieuwe geluidjes. Helaas was de snackbar dicht, dus weer naar huis. Wel een zak met spinazi gevonden op een muurtje.. was nog goed. Dus dat gaat lekker naar de slakken en vogels.
Wat een vertrouwen dat ze mee durfde. Ook al heeft ze een tuigje om.
Cayenne
Geplaatst: 06-08-20 21:32
Haha ja, die moordvlekken hebben we hier ook! Verse kurkuma voeren geeft ook een leuk resultaat op de pootjes trouwens We moeten hier ook nodig weer witten Deze keer willen we afwasbare verf