Beginnen met kippen houden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

petitparis

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 14:26

Ik hoor mijn kippen eigenlijk alleen als ze een ei leggen EN ik ben thuis :+ Zelf heb ik ex-legindustriekippen en amrock (groothoenders) en de achterbuur kweekt Araucana's. Heeft er zo'n 50-60tal zitten denk ik. Nu zit er wel een betrekkelijk groot stuk (met bomen) tussen zijn tuin en mijn huis, maar hoor eigenlijk alleen in de zomer de hanen kraaien. De hennen hoor ik amper.

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 15:55

Ik heb 2 cochinkrielen, hennetjes. Deze maken vreselijk veel kabaal, Ze heten Gillie1 en Gillie2. Ze krijsen regelmatig gewoon. Ik neem dit ras nooit meer.

Overigens gillen ze alleen zo in de lente en de zomer.

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 17:01

Wij hebben grote orpingtons. Je hoort ze écht nooit als je binnen bent. We wonen trouwens gewoon in een rijtjeshuis en hebben dan ook geen haan.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 18:22

onze Orpington haan kraait 's ochtends lekker op tijd, gelukkig wonen onze buren een paar honderd meter verderop :) De hennen maken geen lawaai.

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 19:42

Hier hoor je de grote orpington dames alleen als ze een ei hebben gelegd eventjes, verder zijn het rustige stille kippen :D Wonen ook in een rijtjeswoning en hebben er 10 lopen ;)

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 20:01

We hebben drie kippen en de twee Isa Browns maken best veel klagerig geluid. Doen ze vaak als ze denken dat ze wat te eten krijgen. Misschien hebben we ze verpest ;)

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 08:13

Wij hebben orpingtons en cochins nu.

De orpingtons (twee specifieke kippen eigenlijk) schreeuwen ons regelmatig wakker uit bed als iets niet zint. Jezus wat kan zo'n kipje een kabaal maken. Op zulke momenten zou ik regelmatig een hele harde schop willen verkopen :o
Voor de rest zijn ze rustig, maar o wee als iets niet gaat zoals de madammen het willen..

De cochins zijn tot nu toe muisstil.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 09:58

Cheytjuh schreef:
Hier hoor je de grote orpington dames alleen als ze een ei hebben gelegd eventjes, verder zijn het rustige stille kippen :D Wonen ook in een rijtjeswoning en hebben er 10 lopen ;)

wauw!! 10 kippies! Best veel :)
Ik hou al een tijdje marktplaats in de gaten voor een paar grote Orpington hennen, maar er is eigenlijk nauwelijks aanbod

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 10:15

mja, kennis van mij heeft al haar kippen weggedaan en zei dat er mensen 2-3u enkele rit over hadden voor haar kippen... Dus ga geloven dat het aanbod van "speciale" rassen erg beperkt is.

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 12:41

Orpingtons zijn inderdaad niet makkelijk verkrijgbaar.
Ik heb een halfjaar op de wachtlijst gestaan bij de (in mijn mening) beste fokker.
Mannus Grolleman in overijssel.

Heb daar echt práchtige hennen vandaan.
Heb her en der ook wat andere orpingtons vandaan maar die zijn lang niet zo mooi en sterk (goede gezondheid) als die.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 12:42

in welke plaats zit hij Minoes? En ik ben natuurlijk ook nieuwsgierig wat je ervoor betaald hebt :D

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 12:46

Kinke schreef:
in welke plaats zit hij Minoes? En ik ben natuurlijk ook nieuwsgierig wat je ervoor betaald hebt :D

Oef, dat is een goede.. ik geloof 's heerenberg.
17.50 per hen inclusief een kleine zak voer en spul tegen coccidiose.
Waren toen een week of 15 gok ik?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 12:50

ik ga eens even zoeken op Facebook of ik hem kan vinden.
's heerenberg ligt niet in Overijssel :D

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 12:54

Kinke schreef:
ik ga eens even zoeken op Facebook of ik hem kan vinden.
's heerenberg ligt niet in Overijssel :D

Ik bedoelde 's heerenbroek :=

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 13:16

lekker dichtbij voor ons in ieder geval :)
ik ben al met hem aan het chatten via Facebook, benieuwd of hij hennen heeft voor ons

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 13:35

goede, raszuivere kippen zijn idd moeilijk te krijgen. het fokken en mooi krijgen van goede, gezonde dieren die dan met 3 maanden naar een nieuwe baas kunnen, hebben zo hun prijs en helaas zijn er een aantal mensen die allerlei rasonzuivere kippen tegen dumpprijzen verkopen via internet. Daar krijg je als fokker soms moeilijk te overtollige hennen verkocht voor een fatsoenlijke prijs.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 13:54

Ik heb ook 2 kippen van Mannus, kriel orpingtons. Een kipje is helaas overleden door kropproblemen, de ander is de schreeuwlelijkerd in de ren, maar ze is wel fantastisch mooi. Ik heb hen toen voor 30 euro samen gekocht.

Bij hem in de buurt zit ook nog een orpington hoender (en kriel) fokker, die heb ik via de fokkerslijst van de orpington Club gevonden.
Daar heb ik 3 kipjes vandaan, 2 buff en 1 rood porselein. Zeer leuke kipjes <3

Bij hem waren ze 10 euro per stuk voor krielen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 14:20

ik ben aan het zoeken maar kan niet zo'n lijst vinden Nachtlampje?

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 15:02

Kinke schreef:
ik ben aan het zoeken maar kan niet zo'n lijst vinden Nachtlampje?

Hoenders.net is het volgens mij nu, de oude lijst vind ik niet meer terug :) maar op de Facebook is alles beter te vinden/vragen, en iets meer up-to-date

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 15:21

die prijzen vallen nog best goed mee. Hier in de buurt betaal je voor hennen van de meeste rassen 20-25€, wordt eigenlijk meestal aangeboden per 2 met en haan voor 60€. En durf mijn hand erop verwedden dat ze in de meeste gevalle niet raszuiver zijn.
Alleen van mijn achterbuur ben ik vrij zeker dat hij raszuivere araucana's kweekt, gezien hij ook bij de rasvereniging zit, keurmeester is, tentoonstellingen doet en elk voorjaar zijn ren anders ingedeeld is.
Van de hobbyfokker waar ik mijn amrock gehaald heb, kan ik alleen maar hopen dat ze raszuiver en niet ten hoge inteelt factor hebben, maar volgens mijn vriend had hij maar 1 soort kippen zitten... Was ook 20€ per hen

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 18:37

Mijn hok is af!

Afbeelding

Zaterdag komen de eerste 3 bewoners. Heb er super veel zin in!

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 21:31

Mooi zeg!

Butterflyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 23:02

Hoi hoi,
Volgens mij zitten er hier heel veel mensen met flink wat verstand van kippen! Vandaar dat ik mijn vraag hier stel.
Afgelopen Dinsdag ben ik bij dierenhandel "Hoogendoorn" langs geweest om kippen uit te zoeken, maar ik was niet tevreden over bepaalde omstandigheden, dus ik ben met lege handen naar huis gegaan.
Even in het kort: Ik ben opzoek naar 3/4 krielkippen (hennen), over het ras ben ik nog niet helemaal uit, we willen graag eitjes en ze moeten niet al te schuw van aard zijn!
Hebben mensen hier tips waar ik onze kippen vandaan kan halen? Goede fokkers? Adresjes?
Marktplaats heb ik al afgezocht, zonder resultaat. ik woon momenteel in Utrecht, dat is ook wel handig om erbij te vermelden. Tips over rassen zijn van harte welkom!

Let me know! :)

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 23:21

Erg mooi hok Paulina!

Ik hoor altijd veel goede verhalen over cochin krielen en ik vind ze ook erg mooi om te zien! Helaas weet ik geen adres voor je.
Misschien op de Facebook pagina cochin kriel? :D

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 08:44

Op marktplaats heb ik in Uden vorige week 3 hele mooie cochins krielen gehaald. Misschien even zoeken?

Zijn leuk, behoorlijk tam te maken, fijne maat en leggen 3-4 x in de week een ei. Als je er 3 hebt betekent dat om en nabij een dozijn per week.