Hèt vogeltopic !

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Hèt vogeltopic !

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 17:12

Oh jammer, dan weet je het niet zeker :P

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 17:26

Nee haha :')

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 17:37

Cayenne schreef:
Wel spannend Elina, kun je ze niet schouwen?
Hoe oud zijn de eitjes?

Kan wel, maar ben bang dat ik ze laat vallen :'). De oudste is van 9 juli en de jongste van 16 juli, die van 16 juli en 1 er voor zouden in theorie nog uit kunnen komen... Die van 9 juli had al gemoeten inmiddels.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 18:27

Spannend Elina! een keertje kweken lijkt mij ook erg leuk.

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 18:50

Pff spannend elina.. Toch nog maar even afwachten dan!

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 13:14

Wat een lieve foto ben fan, werd helemaal blij er van! Zeker na die nare foto waar ze zo in elkaar gedoken zit <3 hoop dat je veel blijft delen van haar, ze heeft in ieder geval een heel goed huisje gevonden zo te zien.

Wat een lieverds Cayenne, echt een mooi nestje.

Gisteren de vogels verhuist. De hele dag hebben we geprobeerd ze met voer de kleine kooi in te krijgen maar ze hadden dondersgoed door dat er iets niet pluis was _O- uiteindelijk werd het zo laat dat ik ze met een handdoek heb gepakt. Ze zijn (vooral Tommy) nog een beetje boos op me en voel me heel schuldig. Vooral omdat Tommy voor het eerst vroeg om kriebels bij mij. Hij liet zijn nekje zien maar als hij het zat was begon hij ook wel weer te blazen en vervolgens weer terug te komen voor meer kriebels := En 30 minuten later moest ik hem met een handdoek pesten Y;( dus ik denk dat de komende weken er even geen kriebels zijn maar goed, was voor een goed doel.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 15:15

Afbeelding
Hetvis gelukt om een shirtje aan te trekken! Tegen het plukken. Kira vind het niet heel gaaf, maar liet het wel braaf toe. Ze is nu heerlijk aan het spelen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 15:41

Heb je kattenspweeltje in de kooi?

Die vogel weet echt niet wat haar gebeurd is, hemels!!!

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 16:08

Kattenspeeltjes,vogelspeeltjes, en babyspeelgoed. Het laatste koop ik via kringloopwinkels

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 16:20

Wat slim van dat shirtje. Hopelijk werkt het goed en groeien haar veren terug.
Nu in “ de vogelhemel op aarde” heeft ze ( hoop ik) veel minder stress zodat ze het plukken straks niet meer doet? Ik duim daar in elk geval voor <3

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 17:34

Ik hoop t ook, dat ze dr veren straks met rust laat! Fijn om te zien dat ze het al zo naar haar zin heeft...
Het overmatig poetsen of plukken blijft toch moeilijke materie...ik heb het beide kanten op zien gaan.. Pipo plukte niet echt toen hij bij ons kwam, maar poetste de veren op z’n schouders/ vleugelrand wel overmatig, die waren daardoor helemaal pluizig. Bij ons verminderde het gigantisch, hij doet het nu eigenlijk nooit meer.
Cleo heeft jaren terug in 1 dacht haar slagpennen aan 1 kant kapot gekauwd toen we haar een nachtje alleen lieten (we sliepen in een hotel), m’n moeder had ze ‘s ochtends gevoerd en toen we in de middag thuis kwamen was t kwaad al geschied. Na de rui vloog ze weer gewoon, tot de volgende november (de periode dat we toen dat nachtje weg waren geweest) ook toen beet ze weer aan 1 kant dr slagpennen af....dat blijft zich dus elk jaar herhalen...helaas...de andere kant laat ze ongemoeid en ik durf haar niet aan de andere kant te wieken, bang dat ze het dan misschien ook aan dr goede kant gaat doen.... :(

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 18:34

Dat shirtje heb ik gemaakt van sneaker-sokjes van de hema. Direct wat nieuwe erbij gehaald. 10 shirtjes voor 4 euro, probeer dat maar eens via een vogelzaak te doen.

Ik denk niet dat Kira veel veren terug gaat krijgen. Ze heeft een vrij gladde huid, ik denk dat dit komt omdat de foliekels 'dood' zijn. Wel zijn er wat nieuwe veren. Tijd zal het leren. Zie dat ze wat pluis trekt van haar rug, vandaar de sokshirt. Natuurlijk plukt ze nu wat, stress van een nieuwe omgeving, en heel veel andere vogels om haar heen (die haar overigens met rust laten) en laten we niet vergeten dat ze alweer 30 is.

Heb nog een plukker, maar die is een heel stuk erger dan Kira. Checkie de Meyer heeft zelfs zijn slagpennen zo getrokken/gedraaid dat er geen een meer goed staat. Ook hij zal er aan moeten geloven dat hij naakt zal blijven. Checkie is nu 14 jaar oud en heeft altijd dezelfde eigenaar gehad (voor mij). Hij is echt verbeterd! Woont nu ook samen met een bonte boer. Ze poetsen elkaar, eten samen. Soms blijft zijn maatje ook in het hok als ze los mogen (checkie is cage-bound.. heel jammer. Dit laat ik hemzelf oplossen. Dus hij mag eruit, maar erin blijven mag ook. Zijn keuze)

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 18:58

Extra calcium en mineralen voeren kan in ieder geval geen kwaad bij plukkers :j

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 21:18

Oh zeker! extra vitamine door het voer, en heb een grote bus met extra calcium. We hebben net in bad gespeeld, iets te spannend. Wel kwamen er wat meer andere woordjes naar voren! soms slecht te verstaan. Op het stokje, lekker douche, dat is lekker. Die heb ik wel kunnen verstaan. Ben nu al zo verliefd op haar.. jeetje, wat zijn ze leuk <3

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 22:30

Klopt, kan idd helpen...calcium en mineralen...
Cleo plukt niet, maar wiekt zichzelf (ze bijt dr slagpennen aan 1 kant deels af) Plukken is imo dat ze echt de veer uittrekken. Al is het nog steeds een vorm van automutilatie.
Ik bedacht me net trouwens dat Pipo dat laatste wel jaren heeft gedaan, dat was echt vreselijk! Het begon ermee dat 1 van zn staartpennen tijdens de rui een bloedpen werd....daar had hij uiteraard ontzettend last van, dus de vogelarts heeft m onder narcose verwijderd. In eerste instantie was het daarmee opgelost, maar het wondje irriteerde hem, dus toen de vervangende veer door kwam begon hij daar aan te pielen....Nogmaals moest die veer verwijderd worden. Om te staart de kans te geven nu rustig te genezen kreeg ie een kraagje...hangend aan z’n snavel krabde hij die stuk met z’n poten (heel slim) maar toen zat z’n nekje onder de wonden, die zwollen op met als gevolg dat ik midden in de nacht zelf dat kraagje heb verwijder: ik was bang dat hij zou stikken.... ik zal jullie er verder niet mee vermoeien, maar wat een zorgen heb ik gehad.....telkens als die veer weer door kwam werd hij gek van irritatie. Telkens als ik dacht nu gaat het goed dan vond ik weer een bloederig stuk veer. De vogelarts werd zowat wanhopig van ons... nu afkloppen maar bij deze laatste rui heeft hij ‘de veer’ eindelijk laten zitten en volledig laten uitgroeien. Veer is ondertussen helemaal vervormd (follikel idd ook beschadigd) Maar dat zal me worst zijn, hij heeft nu eindelijk geen last meer.

Dus benfan: het kan nog best dat ze weer veren kan krijgen, alleen kan dat doorkomen haar misschien zodanig irriteren dat ze ze niet allemaal laat zitten....en ik ben een beetje mede verliefd....het klinkt als een dotje

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 23:05

ze is zo verschrikkelijk LIEF! kusjes geven, elke kans die ze krijgt. Gisteren eten uit mijn mond willen halen.. zo lief. Ik vind het zelf altijd een beetje twijfelachtig of je ze wel echt moet gaan dwarszitten met plukken. Zolang ze geen verwondingen krijgt vind ik het wel 'okay' al zal ik van alles gaan bedenken om haar gepluk-energie om te zetten in een andere vorm van 'vermaak'.

Laat haar eerst maar eens even goed wennen, shirtje aan was een leuk idee.. totdat hij uit moest :P dus moet even wat gaan naaien.. zodat hij open en dicht kan. Want in bad met een sok aan is natuurlijk geen goed idee.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 03:00

Plukken lijkt me ook voor jezelf als baasje gewoon heel frustrerend.. :(:) Ik ben er ook heel erg op bedacht want edelpapegaaien staan er om bekend dat ze heel stressgevoelig zijn en erg snel kunnen gaan plukken. Nou plukt Mango (nog) niet, maar ik laat hem ook niet met losgekomen veren spelen tijdens het ruien etc. Ik wil niet dat hij de associatie legt van: "oh, dat is best leuk!" als je begrijpt wat ik bedoel :o Dat is misschien meer vanuit mezelf gedacht als dat het daar daadwerkelijk iets mee te maken kan hebben.

Klinkt alsof ze heel dankbaar is <3 Heb je nog iets van de vorige eigenaren gehoord? Informeren ze nog naar haar?

veertje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 09:01

@Benfan, wat fijn dat Kira een plekje bij jou heeft gekregen! Zo te horen gaat het de goede kant op als ze al lekker kusjes aan het geven is en eten uit je mond wilt halen :D Hoop voor je dat dat plukken straks ook wat minder word!

Ik heb hier die van mij nog niet voorgesteld, voordat er reactie's komen, ja er komt nog een tweede bij. De andere jonkies waren nog echt jonkies en niet oud genoeg om het nest te verlaten. Die ik nu heb was door de keurmeester 'afgekeurd' voor tentoonstellingen/wedstrijden. Hij was ook de jongste uit het nest en de andere die weg gaan waren allemaal al veel ouder en dus ook moeilijker om uiteindelijk tam te krijgen. De overige vogeltjes die moeten later nog gekeurd worden. Zijn nu net een paar weekjes oud.

Ontmoet Fynn! Geboren op 15 mei 2020 :) Hij is nu bijna 2 weekjes bij mij. Hij stapt al makkelijk mijn vinger/hand op en als ik voer op mijn hand leg eet hij er ook makkelijk vanaf. Als ik tegen hem praat begint hij al heerlijk terug te fluiten <3 Hij heeft 1x in het badje gezeten en wist niet hoe snel hij er weer uit moest zijn :+ Hij heeft nu nog een voerbakje op de grond staan, maar heeft nu ook de bakjes aan de zijkant van de kooi gevonden en daar eet hij nu eerder uit. Zijn grit blokje begint hij ook af en toe wat vanaf te halen :)
Afbeelding

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 09:09

Wat leuk! Een Engelse zo te zien?

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 09:41

Dat shirtje is best schattig benfan. Leuk om te lezen dat het een lieve vogel is. Klinkt alsof ze het bij jou echt naar haar zin heeft :)

Logisch dat de vogels even boos zijn danique. Ik zou het ook niet leuk vinden _O-. Onze kat is ook altijd een uur boos als ze naar de dierenarts is geweest, gelukkig komt dat altijd weer goed.

Leuk vogeltje veertje, ben benieuwd hoe die opdroogt uiteindelijk.

Ik heb twister en Olive weer in de groep gelaten. Gisteren toch de eieren maar geschouwd, 3 vd 4 waren leeg en die andere leek een overleden vogel, heb de eieren dus weg gehaald.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 10:01

Wat een knapperd zeg! En idd een Engelse volgens mij? Welkom! :wave:
Wat jammer Elina! Maar nu weet je het tenminste zeker!
Haha Danique, dat is wel bekend gedrag :') Maar ze zijn het straks wel weer vergeten! En wat lekkers helpt ook altijd goed :D

Mijn mooie Sterre <3 Alweer 6 jaar oud. Wat vliegt de tijd! :oo
Afbeelding

veertje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 10:56

@Elina, wat jammer dat de eieren leeg waren!

@Cayenne, Ze is prachtig!

Is inderdaad een Engelse :) Ben erg benieuwd hoe hij alles verder gaat op pakken. Schommeltje is ook al minder spannend, hij durft erop alleen eraf is nog een dingetje :+
Dit was net nadat hij in het badje was geweest deze zit stokjes zijn allemaal al uit zijn kooi

Afbeelding

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 11:18

Haha, hier net ook een natte kip :') (Mango) Ik heb hem nu met kooi en al buiten gezet.
Zonlicht is goed voor hem en daar kan de UV lamp toch niet aan tippen. En van de week wordt het weer veel te warm om voor hem naar buiten te gaan.

Grasjes blijven toch wel superleuk <3 Het is dat ik al valken heb en ze niet goed samen gaan :P

veertje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 16:51

Haha en nu is Mango wel eventjes iets groter :P Wel fijn dat hij vandaag naar buiten toe kon, einde van de week is het wel echt super warm.
Heb net even je topic bekeken en je valkjes zijn zo onwijs leuk! Leuk stel heb je <3

Toch nog even een vraag, ik wil Fynn graag uit zijn kooi halen alleen weet ik niet precies wat handig is. Hoe doen jullie dit bij jullie vogels? Uiteindelijk is het wel de bedoeling dat hij dagelijks even lekker rond kan vliegen door de kamer

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 17:10

Zou hem lekker laten zitten, hij komt vanzelf wel als je de kooi open laat. Ik laat de mijne het ook zelf bepalen. Ik wil niets tegen hun zin doen en dat ze het evt associëren met stress. Je had ze net geloof ik? Ik heb mijn valkjes bijvoorbeeld net verhuisd twee dagen terug en ik laat ze er een paar dagen niet uit nu (heb ook geen gordijnen dus ook beetje noodzaak). Ik wil dat ze kooi als thuis zien en dat als ze bang zijn ze weten dat ze daar heen kunnen. Ik ben ‘bang’ dat ze anders als een gek gaan rondvliegen en veel stress krijgen. Op die manier kunnen ze ook de kamer een beetje in zich opnemen.
Lang verhaal maar bottom line is dat de vogel het zelf wel aangeeft. Is hij al wel handtam?