Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dimphyl

Re: [CENTRAAL] Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 13:20

Mooi zeg Maaikemuis! Trappetje ontdekken ze vast vanzelf, inderdaad even een paar keer halverwege neerzetten of 1 boven zetten en 1 beneden of halverwege.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 13:30

Ik zou ze ook een keer halverwege neer zetten. Dan komen ze er vanzelf achter.

Ik wil er ook een jong ding bij... maar mijn bak zit aan zijn max helaas. Dus echt wachten tot er ruimte is. En ik hoop natuurlijk dat dat nog heel lang duurt. Want wil wel Floor's 7e verjaardag vieren in november. :D En eigenlijk haar 8e ook wel, hahaha.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 13:42

Niet elke cavia snapt de trap, ik heb een chronische dombo die nooit naar boven loopt :') ook al is het eten beneden op en zit haar vriendin boven heerlijk uit de ruif te eten :')

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 13:50

Wij hebben een hele grote buis (denk doorsnede 15cm en 1m lang) en 1 van mijn cavia's vindt het helemaal leuk ook als hij schuin omhoog staat.
Ik zou eten halverwege leggen, dan op 3/4 en dan bovenaan. Snappen ze 't vanzelf.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 13:58

xniieeenke schreef:
Wij hebben een hele grote buis (denk doorsnede 15cm en 1m lang) en 1 van mijn cavia's vindt het helemaal leuk ook als hij schuin omhoog staat.
Ik zou eten halverwege leggen, dan op 3/4 en dan bovenaan. Snappen ze 't vanzelf.

Nou, die van ons niet... Die zijn echt dom, heel dom. Vooral Fluf is een typisch gevalletje van 'maar ze is wel heel lief hoor'. Want verder is ze, uhhhh heel dom. ;)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-16 14:01

Ik merk nu in het schuurtje buiten dat ze ook maar weinig boven komen; die nachthokjes blijven veel schoner. Maar ja op de begane grond hebben ze tenslotte al 2 m2 :)

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 14:03

maaikemuis schreef:
xniieeenke schreef:

Nou, die van ons niet... Die zijn echt dom, heel dom. Vooral Fluf is een typisch gevalletje van 'maar ze is wel heel lief hoor'. Want verder is ze, uhhhh heel dom. ;)

Ik dacht dat ze wel achter eten aangingen haha. Sorry!
Mijne snappen ook echt heel weinig, maar als je eten hebt dan volgen ze je alsof ze blind zijn incl struikelen over dingen die dan 'in de weg' staan. }:0

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 14:09

Hoe gaat het nu met je caafs nienke? Nog ruzie gehad?

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 14:27

Yenni schreef:
Hoe gaat het nu met je caafs nienke? Nog ruzie gehad?

Helaas wel. Ik houd ze nu vooral apart en morgen als bvb de DA open is en zo even actie ondernemen met andere mensen.
Mams durft het alleen niet aan, dat ze 's nachts in de bijbouw gaan... hebben daar gisteren ruzie over gehad omdat dat wel nodig is.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 15:07

Oh, ik heb wat gemist, lees ik. Jammer dat ze ruzie maken, xniieeenke. Dat is nooit fijn.

Poeh zeg. De konijnen hebben een ander hok. Zo'n "standaard hok met ren". 145 lang en 83 diep. Wat veel te klein is uiteraard, voor 2 konijnen. Maar ze mogen hier altijd op het terras als de kinderen niet buiten spelen en die is 6x4 meter. Dus effectief zitten ze met mooi weer soms even in hun hok met ren. Alleen staat dat stomme ding nu op een andere plek. Dus lopen vechten met klimop en het maken van een "tunnel" (pad, paadje, bovengrondse gaas tunnel idee), van ren naar terras. Allemachtig. Ik ben gesloopt. Nu maar hopen dat ze het snel doorhebben dat die tunnel daar loopt.
Gelukkig had ik gisteren de smeerkees cavia's al verschoond. Dan kan ik zo even uitpuffen en caafknuffelen.

Edit: ze hebben het al door <3 Wat heerlijk om naar hun gehuppel te kijken.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 15:43

djinnie nou ben ik écht heel benieuwd, :P
Moet gezellig zijn als ze 't zo snel begrijpen :)
Is bij jou 't weer nog goed?

De vorige caaf van ons die terug moet omdat ze drachtig bleek gaat ook binnen een maandje waarschijnlijk bevallen, stel dat het mis gaat tussen onze heren kunnen we daar kleintjes vandaan halen, of we gaan naar een opvang (of marktplaats, maar is ook weer risicovol...).

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 16:23

Mocht het nu echt niet lukken, zou ik bij een opvang een koppeltje weg halen. Een castraat met zeug. Daar is zelden gemekker mee. Het lijkt me ook niet erg fijn je steeds te hechten en dan weer vervanging te moeten zoeken, omdat ze terug moeten.

Mijn ex-ram Kruimel is zeer uitbraak gevoelig. Ergens een gaatje waar hij door kan en hij is pleite. Die kon ik daardoor regelmatig ergens anders vandaan plukken. Zeer onhandig. Dus dat hij de tunnel snel zou ontdekken (en daardoor de voedster, Mickey, mee zou nemen) had ik ergens wel verwacht.

Mijn cavia's, althans de twee oudsten, lopen overigens geen trapjes. Gewoon geen. Kan aan de leeftijd liggen, maar voor mij geen trapjes meer bij de cavia's. Gaan ze ook altijd met zn allen 1 verdieping vervuilen, erg irritant.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 16:36

Jep ik had eigenlijk nooit problemen met de dierenwinkel maar het is zo jammer dat het toch mis gaat, dan liever zekerheid en langer rijden want 3x naar een ding dichterbij is net zo veel moeite als 1 keer verder weg en dan heb je gewoon zekerheid. Ga ik ook echt wel tegen mams zeggen hoor stel dat het niet meer werkt. :)

Gelukkig begrijpt Koe de aanbouw wel... :D

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 20:03

DubbelDun schreef:
@tooske: ik heb er momenteel 3 zitten en die moeten ook allemaal hun eigen 'grondgebied' hebben, dus dat wordt een beetje moeilijk.
Maar bedankt dat je aan me denkt :D

Het kleine ding zit lekker aan wat paardenbloembladeren te trekken. Gisteren een bananenschil, maar die kende ze niet :)

Ik breng mijn cavia's graag bij jou. Er was iemand die hem wel graag wilde hebben maar dan zou hij nooit buiten komen en dat zoek ik niet voor hem.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-16 21:19

Dat is wel erg sneu, maar als ik de ruimtes moet gaan opdelen heb ik voor de zomer te weinig gras en in de winter kan ik ze niet allemaal binnen kwijt.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 21:29

Nee snap het. Zoek gewoon nog verder. Ik heb nu nog 2 hokken in gebruik omdat ik 2 castraten heb en die kunnen natuurlijk niet bij elkaar. Als er 1 weggaat kan alles bij elkaar.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 09:06

Berichten van het caviaklimfront. Degene waarvan ik het minste had verwacht dat die het door zou krijgen, snapt het prima. Zijn is punten in mijn achting gestegen. De andere twee.... Daar gaat wat werk inzitten. Met wat hulp komen ze boven, maar naar beneden....

Geloof dat ik ze maar een paar keer per dag wat help vandaag.

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 09:16

Super Maaikemuis!

Hier vannacht ruzie gehad met baby Effy, (de enige die ik heb gehouden uit het nestje) die heeft opeens ontdekt dat de trapgaten van de flat blijkbaar lekker smaken :\
Godganse nacht liggen knagen eraan..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-16 09:16

Als ze het de ene zien doen dan volgen ze wel.. veel te nieuwsgierig die beesten :d

Hier heb ik gister het piepje uit de waterbak zien drinken, dat had ik haar nog niet eerder zien doen. Dus dat gaat ook goed.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 09:22

Fluf heeft het helemaal door, echt te komisch. Die andere twee zijn qua nieuwsgierigheid wat teleurstellend :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-16 09:23

Wacht maar tot er 'van boven' lekkere hapjes luchten komen en Fluf hardop zit te knabbelen :D (en ze dan beneden niets geven hè }> )

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 09:27

En omgekeerd de weg terug... Helaas gaan ze gewoon suf in de buis liggen, of onder de hangmat (want IN de hangmat...nee) :D

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 13:36

Buiten vreselijk nieuwsgierig vind ik cavia's meestal ook vreselijk eigenwijs. Hahaha. Linksaf? Nee hoor, rechtsaf dus. :+ Maar hier hebben ze geen obstakels in het hok. Als ik op den duur een jonger clubje heb, komt er nog wel een laag extra in. Maar voor nu heeft dat weinig zin. Ligt alleen die dikke castraat er. :+

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 20:06

@Maaikemuis Wauw, wat een mooie kast zeg! Heb je die vanuit een oude kast gemaakt? En wat voor afmetingen heeft de kast? Wij willen ook zoiets maken namelijk :o.

Iemand nog tips en ideeën? Ik heb hier al meerdere langs zien komen, dus ben wel benieuwd wat volgens jullie aandacht puntjes zijn.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 20:43

Ideetjes voor een hok/indeling?

Update over mijn caafs:
Hebben beide korsten en op advies van de DA zitten ze beide even alleen. Over een paar dagen gaan we ze weer samen doen, misschien waren ze even rust nodig. Koe vindt het maar niks alleen Trump voelt zich happy.