Beginnen met kippen houden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Minoes

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 11:33

Pfff wat sneu.. blijft een heel groot risico dat ze gepakt worden door een roofdier :(

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 14:40

Gut, hier ook een lastige situatie.

Bij de wei van m'n pony's lopen sinds een week of 3 ineens wat kippen. Krieltjes, 2 zwarte en een oranje/bruine. Later zag ik er ook een haan bij. Ze scharrelen in het nabijgelegen bosje. Het lijkt erop dat iemand ze heeft gedumpt want ik zag aan een van de kippen een pootring.
Op zich lopen ze daar niet slecht ware het niet dat het in die omgeving stikt van de vossen.
Inmiddels zijn alleen de haan en 1 zwarte kip over, en die laatste mist sinds vorige week haar staart...
Ik kan ze niet benaderen en weet dus niet zo goed wat te doen... Zal ik voer voor ze achterlaten, of is dat juist helemaal geen goed idee...

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 17:55

Wat naar zeg :( En behoorlijk brutaal zo overdag!!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 18:30

Jee, overdag nog wel..

En Klijntje, wat sneu dat mensen zomaar hun dieren daar dumpen. Je kan ze vast niet lokken met voer? Arme dieren zijn vast flink overstuur met die roofdieren in de buurt. Ik zou de dierenbescherming eens bellen, of 144.

Bij onze kip weet ik niet wat er gebeurd is.. ze lag in de paddock bij de paarden, in een hoopje veren, en plat getrapt door een paard :\ Maar die paarden van ons bewegen zo rustig en lomp, en er lag geen bloed, waardoor ik verwacht dat het kipje eerder al overleden was. Maar dus geen idee waardoor.
De andere kippen leken ook een beetje van slag.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 19:56

Vervelend is het, als je de oorzaak niet weet. Maar ik zou ook denken dat de kip dan al dood was. Kan me niet voorstellen dat paarden gericht zouden aanvallen. Klijntje, op zich zou je ze waarschijnlijk best snel zo ver kunnen krijgen dat ze achter je aan lopen, maar in dit geval is de vraag of het wel snel genoeg is. Of misschien voer in een vangkooi doen oid?

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 20:45

Ach, wat sneu en verdrietig alle sterfgevallen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 10:34

Ik vond vanochtend inderdaad een hoopje veren boven in de wei, dus het is toch een roofvogel geweest. Het kipje heeft schijnbaar toch kunnen vluchten, maar zal bij de stal waarschijnlijk door de stress zijn overleden, en later heeft onze lompe belg niet opgelet en zal erop zijn gaan staan -O- Dat onze paarden het met opzet hebben gedaan had ik sowieso al nooit gedacht, daar durf ik mijn hand voor in het vuur te steken dat ze dat niet doen.

Na even googlen kwam ik op het idee om een te kijken of een afschrikkend hesje niet zou helpen, dus heb ik even snel een oud reflectiehesje verknipt om te kijken wat de kip er van vond..
..die bleef gewoon door vreten :')
Dus ik ga zo’n hesje eens verder uitwerken denk ik :))
Afbeelding

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 10:59

Briljant _O- de aanleiding is droevig, maar dit vind ik erg geestig. Onze kippen zitten in een stuk waar een oude beukenhaag staat, roofvogels kunnnen daar niet in landen of zeker niet wegvliegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 00:20

Paarden kunnen wel degelijk kippen en andere dieren vermoorden. Die van mij heeft ooit met een kip gevoetbald, kip heeft het niet overleeft. De 2 speelse ruinen hier gaan ook uit nieuwsgierigheid achter de honden aan, die zouden een voetbaltrap ook niet overleven vrees ik. Ze doen het echt uit speelsheid, niet om te moorden (hoop ik..).
Kinke, bij ons zijn ratten en steenmarters de oorzaak van onthoofde kippen. Wij hebben de onderkant van de ren dan ook met extra fijn kippengaas dichtgemaakt en het nachthok overal (1x1 cm). Sindsdien niet meer onthoofde kippen gehad.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 09:45

die foto is wel grappig, als het helpt zoveel te beter.

Hier straks waarschijnlijk een kip minder. Eentje kwam vanmorgen veel trager uit het nachthok en krop leek al zo dik, dus gepakt en gevoeld. Krop "leeg", maar vol vocht. Kip "ondersteboven gehouden en krop gemasseerd tot vocht eruit kwam, maar daarna leek ze nog slechter. En kan er hier niet mee naar de DA, want hier zit in de buurt geen enkele die kippen behandelt.
En ok, mss is het hypocriet van mij, maar ik bel 's ochtends om 6.30 geen vreemde DA 40km verderop in de hoop dat hij mijn kip wil nakijken. Ook niet echt goede ervaringen mee trouwens om een vreemde DA te bellen voor spoedgevallen...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 10:04

Heb je al eens op google of het kippenforum gezocht wat het kan zijn?
Zo heb ik eens via het kippenforum gelezen dat ik azijn kon proberen toen mijn kip een dikke stinkende krop had, en dat heeft na een aantal dagen toch goed geholpen.
Ik heb ook wel eens gelezen dat kwark of yoghurt kan helpen in sommige gevallen.
En ik geef zwakke kippen altijd vitaminedruppels direct in de snavel.
Altijd de moeite waard om eens te proberen denk ik.
Is ze wel nog goed op gewicht?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 11:17

dat kan ik nu niet meer verifiëren, zijn nooit "dikke" kippen" geweest ongeacht hoeveel eten ik ze geef. Normaal staat de krop elke avond op barsten zo vol en toch hebben ze in mijn ogen nooit vlezig aangevoeld en ontwormen heeft nooit verschil gemaakt.
Deze zomer ook zo'n kip gehad, die stierf al in mijn handen toen ik probeerde een DA te bereiken met verstand van zaken... Dus mss is het een "zwak punt", zijn tenslotte leghybriden uit een leghal en inmiddels bijna 4jaar bij mij.

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 12:54

Ik vind het echt een fantastisch idee, dat hesje!!

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 12:01

Ik ga zo op weg naar de dierenarts... Een van mijn kipjes heeft een lam pootje. :(
Ze komt op haar wreef neer als ze niet oppast, en ze maakt nu extreem grote hinkstappen zodat haar teentjes wel goed op de grond komen, maar ze heeft duidelijk veel pijn ;(

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 15:48

Sterkte voor je kip.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 18:04

Nachtlampje, hoe is het met kippie gegaan?
Hier vanmiddag het hele hok leeggehaald en schoongemaakt. Alles weer fris en fruitig, heeeeerlijk :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 10:23

Hoe is het afgelopen bij de DA, nachtlampje?

Hier geen roofvogels meer gezien gelukkig.

Kippenhesje 2.0 :')
Afbeelding

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 21:22

:= daar durft geen vogel meer aan te komen!! Fantastisch zeg _/-\o_

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 22:48

Geweldig hesje!

Kip heeft metacam, en doet het daar iets beter op. Omdat het ook ontstekingsremmer is, hopelijk over een paar dagen verbetering..

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 18:28

_O- hesje is geniaal!! +:)+

Hier heeft onze jonge kip een kale rode kont. Ze legt enorm goed dus zal geen rui zijn. Iemand een idee? Ziet er wat sneu uit.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 11:19

Haha, dat hesje! Hier zitten de kippen in de binnenkant van de stapmolen, vrees dat geen enkel paard nog de molen in durft bij het zien van zo'n monster. :)

Hier gister helaas een onaangename verrassing: had een super lieve mooie grote Brahma haan, was de hele dag nog in form, 's middags nog wat keukenresten gegeten, en 's avonds vond ik hem dood in zijn park. Geen idee wat er gebeurd was, zo oud was ie nog niet, 2 jaar denk ik, en geen sporen van wonden. Vermoedelijk een hartaanval, al lag zijn nek wel in een heel onnatuurlijke houding, maar lijkt me sterk dat ie op een grasperk zijn nek zou breken.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 11:11

He, wat vervelend hwn :( altijd sneu als je een dier opeens kwijt bent.

Wij hebben overigens vrij onverwacht 3 nieuwe kipjes erbij.. Cochin krieltjes! Waarvan 1 nog geen 500 gram weegt denk ik, die is echt minuscuul :')

AylaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 13:52

Hoi hoi! Ik hoopte dat iemand mij ergens mee kon helpen..ik heb dus een vraag, voor de mensen die kippen hebben of waarvan de buren kippen hebben(die hebben natuurlijk verschillende ervaringen ermee dus andere meningen): hebben jullie geluidsoverlast van jullie buren hun kippen of jullie eigen kippen? Ik wil het liefst zo veel mogelijk meningen horen van mensen waarvan hun buren kippen hebben want die vinden het misschien minder leuk dan de eigenaren zelf, of als de eigenaren “klachten” heeft gehoord van de buren. En ik weet niet of het nog een verschil maakt maar misschien maken kriel kippen minder geluid dan gewone of het ene ras minder dan het ander. Ik hoop dat iemand mij kan helpen. Alvast bedankt! :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 14:12

Het ras kan iig veel verschil maken!
Onze ex-legkippen maakte behoorlijk veel herrie. Misschien ook omdat ze uit een kippenstal kwamen waar het natuurlijk enorm luidruchtig is. Onze amrocks en marans kippen zijn best rustig, maar het cochin krieltje kon juist flink kabaal maken. Ons mix krieltje tokt nauwelijks.

Zelf hebben we geen haan, maar onze buren wel, en ik vind het heerlijk, dat gekraai in de ochtend.

E_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 14:16

AylaB schreef:
Hoi hoi! Ik hoopte dat iemand mij ergens mee kon helpen..ik heb dus een vraag, voor de mensen die kippen hebben of waarvan de buren kippen hebben(die hebben natuurlijk verschillende ervaringen ermee dus andere meningen): hebben jullie geluidsoverlast van jullie buren hun kippen of jullie eigen kippen? Ik wil het liefst zo veel mogelijk meningen horen van mensen waarvan hun buren kippen hebben want die vinden het misschien minder leuk dan de eigenaren zelf, of als de eigenaren “klachten” heeft gehoord van de buren. En ik weet niet of het nog een verschil maakt maar misschien maken kriel kippen minder geluid dan gewone of het ene ras minder dan het ander. Ik hoop dat iemand mij kan helpen. Alvast bedankt! :D

Ik woon in een heel klein dorpje waar iedereen vrij dicht op elkaar woont, en mijn haan (Cochin kriel) kraait ‘s ochtends aardig vroeg, lang en vaak door. Een echte herrieschopper. Maar ik heb nog nooit klachten gehoord van de buren dat ze last van hem hebben. Ook moet ik zeggen dat behalve in de kamer waarachter meteen de tuin is (waar dus maar 1 muur en een paar meter tussen de kamer en de kippen is) je hem ook nergens in huis kan horen. In die kamer kun je hem wel horen kraaien, maar in de rest van het huis horen we niks. Ik gok dus dat mijn buren hem ook niet horen! :D

Ik ben vandaag begonnen met 1 van mijn kippies leren op mijn hand te zitten! En ze doet het al heel goed! Ze stond net op mijn hand en vond het eigenlijk wel prima. Eerst liep ze een beetje te fladderen en te doen maar toen ze eenmaal goed stond zat ze meteen braaf stil. Ik kon haar ook rustig aaien en tegen me aan houden enz en dat vond ze allemaal wel goed, daar hield ze allemaal heel lief voor stil. Stiekem toch wel een beetje trots op m’n kippie :+