Afgelopen week tijdens training kwam iemand met zijn hond het veld op terwijl ik met Dexter daar trainde. Dat mag niet want Dexter is soms te afgeleid en gaat dan naar andere honden toen tijdens training. Maar zij had die memo niet meegekregen. Op zich niet zo'n probleem, Dexter en haar hondje vrolijk snuffelen. Maar baasje denkt, ik help even en pak Dexter even bij zn halsband. En toen viel hij uit. De andere hond weet niet wat hem overkomt dus valt ook uit. Had heel makkelijk voorkomen kunnen worden door ten eerste dat veld niet op te komen natuurlijk

Koppen boven schouders gaat voor mij richting dominantie om elkaar even uit te testen met spelen. Maar wel met spanning. Als jij daarin spanning toe gaat voegen door je hond weg te trekken loopt dat imo sneller verkeerd af dan door er tussen te staan of gewoon je hond te roepen.
Ook omtrekken en kop induwen als je een andere hond ziet zou ik niet doen. Afleiden met wat leuks of lekkers en aandacht op jou houden. Ik zou zeggen dat je namelijk meer spanning creëert door aan hem te lopen sjorren.