[HK] Show je aquarium II!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 10:55

Hahaha! Dat zal het zijn! Helaas voor hem.

Ik moet even een panty zoeken en dan mag die terug naar zn vrienden.

Ik wil binnenkort nog een bodemvis erbij doen. Heb nu 5 cory's. Wat zijn leuke bodem visjes om erbij te nemen?
Vond de modderkruipers cool maar gezien ze zo dik als je pink worden vind ik ze een beetje eng haha

LoveUggs

Re: [HK] Show je aquarium II!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 15:58

Maar een tetra is een zoet water vis! :+

Bedoel je de kuhlii's? Ze zijn leuk, maar je ziet ze niet veel..

Ik ben gister avond terug gekomen van vakantie en alle visjes doen het nog! Zijn 11 dagen weg geweest. Automatische voeder op de grote bak en schoonouders hebben om de 2/3 dagen de kleine bak gevoerd.

Mijn schoonmoeder is verslaafd aan opruimen dus het hele huis was spik en span toen we terug kwamen maar helaas (Hoe moest ze dit dan ook weten) heeft ze mn externe pomp wat verplaatst waardoor deze veel lucht in de slangen had en niet werkte.. Vandaag helaas niet in de gelegenheid om filtermateriaal te halen want dat ga ik eerst eens proberen om hem weer aan de praat te krijgen. Wel alles goed uitgespoeld.. Er komt nu een zwakke stroming uit, dus oh wat ben ik blij dat ik mijn luchtpomp voor vertrek heb aangesloten en het water in beweging is gebleven!

Visjes doen het nog super dus mag verder niet klagen. Nu besluipt me toch weer een gevoel van dingen aan willen passen.. Maantjes stonden altijd boven aan mijn verlanglijstje, de pleco had ik nooit verwacht dat die er zou komen, maar ik mis een blikvanger.. Ik heb 6 maantjes, +-40 kardinaal tetra's, bodem visjes, en een pleco.. Zou er een blikvanger zijn die ik nog kan toevoegen en bij mijn bestand past of draai ik door? Het zou dan om een vis in midden/boven laag gaan, die samen moet kunnen met de maantjes..

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 17:01

Vraagje vanmorgen voer geknoeid in de bak en er ligt nu wel erg veel op de bodem. Hoe krijg je viezigheid van de bodem ik heb hier zand in liggen

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 17:39

Ik zou het weghalen door het met een slangetje op te zuigen.
Vinger voor de slang, zodat je zelf goed kan 'sturen' en niet te veel zand opzuigt. :j

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 20:19

Maar hoe doe je dat dan. Door er zelf aan te zuigen

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 20:44

Slangetje vol laten lopen met water, ene uit einde in je bak, andere uiteinde in een emmer (deze moet lager staan dan je bak) en dan loopt het water vanzelf.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 20:47

Ah thanks klinkt makkelijk morgen even detijd ervoor nemen. tziet er niet uit zo.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 21:55

Hoe zelfonderhoudend is een aquarium?
Ik vroeg mij dit af omdat ik vaak vergeet om mijn pomp schoon te maken, waardoor er alweer weken tussen zit..
Zou het kunnen om alle inhoud uit de pomp te halen, en deze alleen te gebruiken als stroming pomp?
Een deel van de viezigheid zal toch wel naar de bodem zakken.
Of als ik alleen de bakjes erin zet, zonder watten of keramiek buisjes?
Hoe zal het dan gaan met de water waardes?
Gaat dat de mist in, of kan dit goed gaan?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 13:01

Ik ben gisteren begonnen met een nieuw projectje! Ik heb al een tijd een aqua 40 staan maar ik vind het eigenlijk niks. Ik heb altijd grote aquaria gehad vroeger (meerdere 2 meter malawibakken, discusaquarium van 1.50, allerlei kogelvis-speciaalbakken enz. ) en dan is zo'n aqua 40 toch wel heel wat anders. Maar goed, je moet wat als je man er niks mee heeft. Gelukkig ziet hij ook dat dit wel erg klein is en toevallig kon ik deze week een 60cm bakje op de kop tikken, dus een klein stapje vooruit :D.

Het bakje was erg viezig (algen) en ik heb het grootste deel er nu uit. De laatste restjes moeten nog. Eerst maar eens een achterwandje maken (en niet vergeten om het pompje meteen op de juiste plek er in te berekenen):
Afbeelding

Eerste laag tegellijm zit er inmiddels op, nu drogen en morgen de tweede laag:
Afbeelding
Afbeelding

Ik heb in de aqua 40 nog 1 dwergkogelvisje en 3 chinese danio's zwemmen en zij mogen straks over naar de nieuwe bak. Dan maar eens kijken hoe ik tot een leuk visbestand ga komen straks! Ik heb er weer helemaal zin in om er iets leuks van te maken.

WenMLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 14:45

Hoi allemaal! *\o/*

Het is alweer een tijd geleden dat ik in dit topic actief was, maar ik wil toch even advies vragen.
Na een verhuizing is het plan om weer opnieuw te beginnen met een 60L bakje, waar ik graag een schooltje neontetra's en wat kleine corydorassen in wil hebben. Misschien nog iets er bij, maar dat weet ik zo nog niet!

Nu vind ik het zelf altijd enorm mooi als er een deel grindbodem is en een 'zandstrandje' voor de cory's, maar het wordt me afgeraden omdat zand zo enorm makkelijk opwoekert en het water dan troebel wordt etc. Wat denken jullie hiervan?

Ook ben ik een beetje aan het rondkijken wat voor plantjes ik er in wil hebben, zelf vind ik mossen heel mooi met een paar 'grotere' planten. Hebben jullie hier misschien nog tips of ideen voor?

Ik hoop mn aquarium een beetje zoals onderstaande foto in te kunnen richten;
Afbeelding

Ik hoop dat jullie me wat handige tips kunnen geven gedurende het opstartproces! Ik wil natuurlijk zo goed mogelijk doen maar heb nog niet veel ervaring met aquaria, maar ik heb er zin in :)

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 15:23

Op pagina 259 heb ik een soortgelijke vraag gesteld WenM, misschien heb jij ook iets aan de antwoorden? :)

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 17:31

Ik heb mijn bak zeker 4 weken laten staan en laten draaien zonder vissen. Daarna ben ik stukje bij beetje visjes toe gaan voegen. Begonnen met wat visjes uit mijn oude bak. Cru gezegd maar had liever dat deze dood zouden gaan dan nieuwe visjes die ik wilde halen. Zo heb ik iedere week wat meer vissen gehaald. Soms zaten er 2 weken tussen, maar gaf wel mijn bak de gelegenheid om aan de bevolking te wennen.

Ik ben zojuist filtermateriaal gaan halen, en natuurlijk kwam ik met meer thuis dan nodig is. Ik heb een klein pompje mee genomen dat 300l/u filtert. Het is maar klein, maar flink genoeg om mijn bak in beweging te houden wanneer de grote pomp minder gaat werken. Hij is van het merk Oase, kent iemand dat? Hij is in het begin goed te horen maar het ontlucht zichzelf en is daarna muis stil. Heb hier de FiltroSmart 60. Gaan alleen van die witte ringetjes in.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 21:14

Ik ben voorzichtig blij! Nadat ik 1,5 anubias kon weg gooien groeit die halve anubias best! En het stukje wat afgebroken was, wat nu in de bodem zit, komt ook al een nieuw blad aan. Dus gelukkig doe ik weer iets goeds!

Vandaag ook wat planten online besteld zodat ik wat meer plantjes erin kan doen. Ben benieuwt hoe dat gaat worden. Heb wel idee maar is altijd afwachten!

En de 'Nemo Neon' gaat erg goed. Zwemt met de groep mee. Zag m net toevallig, valt wel op zoon dunne spriet tussen al die dikke buikjes haha!

Oeh en 1 van de cory's is zo groot! Echt een mooi beestje me broertje vind die leuk haha
Krijg m niet goed op de foto

Afbeelding

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 21:23

Mooi diertje zeg!
Ik noem ze altijd opavisjes door de snorretjes die ze hebben

Hoe is het met de opgezogen tetra? Beetje aangesterkt?

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 21:29

Dankje!
Met de neon gaat het goed. Zag hem net nog zwemmen. Valt wel op zo'n dun ding tussen al die dikke buik neons haha
Rechts achter
Afbeelding

lovemaylo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 22:46

Gelukkig gaat het weer goed met je neon :D

Ik heb inmiddels heel wat baby visjes...zijn er ongeveer tussen de 50-60!!!
Ik doe mijn best ze allemaal groot te brengen, ze zijn inmiddels een weekje oud :)
Afbeelding

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 22:55

fleurtjeuh schreef:
Hoe zelfonderhoudend is een aquarium?
Ik vroeg mij dit af omdat ik vaak vergeet om mijn pomp schoon te maken, waardoor er alweer weken tussen zit..
Zou het kunnen om alle inhoud uit de pomp te halen, en deze alleen te gebruiken als stroming pomp?
Een deel van de viezigheid zal toch wel naar de bodem zakken.
Of als ik alleen de bakjes erin zet, zonder watten of keramiek buisjes?
Hoe zal het dan gaan met de water waardes?
Gaat dat de mist in, of kan dit goed gaan?

Niemand?

lovemaylo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 23:46

Denk dat het niet goed gaat, geen ervaring mee. Maar aangezien in je filter een deel goede bacteriën zit en je dit dan weg haalt, lijkt me dat niet goed gaan.

Maar nogmaals ik heb geen ervaring zonder filter dus dit is wat ik denk

Marisje76

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 09:30

Ik zou het ook niet doen..ik he een externe filter en maak hem ook niet zo vaak schoon hoor hooguit 1x per twee maanden even leegkiepen en nieuwe watten erin doen..de rest laat van de buisjes en bolletjes spoel ik uit en laat ik zitten.
Voor de rest gewoon waterwissels en paar keer per jaar bodem omwoelen met een omgekeerd frisdrankflesje en m'n bak draait prima...de rest doet zichzelf

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 20:35

Ik ververs 1x in de 2 weken 10 liter water van de 70. Filter spoel ik uit als deze helemaal bruin ziet. Vissen doen het er prima op en planten tot nu toe ook. Zie alleen de laatste tijd wat meer algstippen op de bladeren en stenen. Even uitzoeken hoe dat kan.

Ben een vis kwijt. Er zatee vier platys in nu nog maar 3. Heb al overal gekeken maar onvindbaar. Denk dat de garnalen hebben opgeruimd

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 16:27

Je kan een aquarium wel met alleen stiromingspomp laten draaien, maar dan moet je daar je bestand wel op aanpassen. Je zou dan werkelijk een biologisch evenwicht moeten zien te krijgen. Met slechts een paar dieren en ruim planten zou het wel moeten kunnen.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 20:10

Vandaag de plantjes binnen gekregen en erin zet! Ook direct plantenvoeding gekocht en erin gedaan. Hoop dat ze aan slaan...
Best even mee bezig geweest maar t resultaat mag er wezen. Was wel nodig extra planten.
Ervoor (net opgezet)
Afbeelding

En nu, tijdens de stenen verplaatsen kwam ik op het idee de ene steen op de ander te zetten, erg leuk al zeg ik het zelf..

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En als het licht uit gaat komen ze visjes naar boven...
Afbeelding

En over een maand komen er wat extra visjes bij!

Wat vinden jullie? Eventueel tips?

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 21:48

Leuk met die grasjes!
Zijn dat echte plantjes? Zo ja, enig idee hoe ze heten?

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 21:52

fleurtjeuh schreef:
Leuk met die grasjes!
Zijn dat echte plantjes? Zo ja, enig idee hoe ze heten?

Ja zijn echt! Heb niets nep. Heet Eleocharis parvulus (Dwerg Naaldgras) :)

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 07:30

Heel mooi! Dat gras sterft altijd bij mij, te weinig licht, zegt men?