Dierenartskosten zijn echt niet normaal

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 19:25

Babootje schreef:
Ik vermoed een blaasontsteking bij mn hond dus dacht ik kan wel even met een plasje langs ofzo. Maar nee ze moeten toch de hond zien, in het weekend en hoppa 190 euro voor een consult. En dan moet het onderzoek en medicatie nog beginnen. Dus besloten dan maar dinsdag naar mn eigen DA te gaan, hoe vervelend dat ook is. Ook duur maar niet zo duur. Gevalletje uitgestelde zorg dus.

Vervelend, maar dat is nou eenmaal de wet helaas.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Dierenartskosten zijn echt niet normaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 19:43

Maar het is toch ook logisch dat ze de hond dan willen zien?

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 19:52

Misschien bedoeld Babootje, urine brengen om te laten checken en mocht daar inderdaad een blaasontsteking uitkomen, dat ze dan wel met hond langs zou komen?
Het is inderdaad wettelijk zo dat ze geen medicatie mogen geven (ook geen Metacam) als ze het dier niet zien.

Er is een nieuwe facebookgroep "slechte zorg AniCura en Evidensia"
Beetje dubbel. Mensen zeiken soms echt om niks (assistente die geen gedag zei) maar zie ook heel veel verhalen waar ze een half uur moeten wachten. Niet grappig met bijvoorbeeld een maagtorsie en als je al een half uur hebt moeten rijden om bij de spoedkliniek te komen.
En zeer hoge kosten waardoor mensen hun (nog zieke) dier eerder naar huis halen.
Beide zijn wel echt de pijnlijke realiteit. De bedragen zijn bizar en omdat er nog zo weinig spoeddiensten zijn, is het er soms ook erg druk.

De rest van die Facebook groep neem ik met een korreltje zout. Iets met één kant van het verhaal horen := mensen zoeken (begrijpelijk) ook een reden waarom hun lieve huisdier er niet meer is.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 19:53

Babootje schreef:
Nee met ogen zou ik ook zeker geen risico's nemen.
De hond geeft niet aan dat ze er veel last van heeft, maar het valt op dat ze veel drinkt en om de haverklap de tuin in wil voor een plasje. Dus ik vermoed blaasontsteking. Maar zou ze ziek ogen dan zou ik ook wel eerder gaan.

Nee op ogen moet je zuinig zijn inderdaad. Ze vertelde me de prijs ook direct met het maken van de afspraak, dus wat dat betreft geen verrassing.

Wel balen dat het pinksterweekend is, dan moet je echt tot dinsdag wachten. Vroeger gaf men nog wel eens vitamine C bij blaasontsteking. Geen idee of het echt werkt.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 19:56

Nyaleti schreef:
Misschien bedoeld Babootje, urine brengen om te laten checken en mocht daar inderdaad een blaasontsteking uitkomen, dat ze dan wel met hond langs zou komen?

Ik snap de gedachtengang. Op veel praktijken is de arts niet standaard aanwezig in het weekend. Ik heb dat zelf ook bijvoorbeeld. Dus dat betekend dat ik speciaal naar de praktijk moet om naar die urine te kijken. Als daar dan wat uitkomt moet ik dus wachten tot de eigenaar er is met de hond. Die tijd moet dan wel berekend worden ook.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 09:29

Ik vind het suf dat ze altijd ze dieren moeten zien. Kat met een steentje ergens wat niet geopereerd kan worden ivm leeftijd, maar welnregelmatig blaasontsteking daardoor heeft. Moeten ze die dan elke keer weer zien ipv alleen een plasje testen? Elke keer weer dat gezeul?

Paard met astma, regelmatig wat benauwd en daardoor medicatie nodig. Elke keer visite terwijl de oorzaak duidelijk is, is natuurlijk ook gewoon suf dan toch?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 09:39

Als het gaat om een dier wat bekend is bij de eigen dierenartspraktijk, is dat iets heel anders dan een onbekende dierenarts in de (weekend) spoed.
Die dierenarts kent het dier niet en die mag dus niet zomaar op basis daarvan, zonder het dier verder te bekijken, medicatie voorschrijven.
Als die dat wel doet en er gaat iets mis en de eigenaar gaat ermee naar het tuchtcollege, dan heeft de dierenarts echt een probleem.

Dus ja, ik snap wel dat een spoeddienst dierenarts niet alleen urine wil nakijken, maar graag de hele hond of kat wil zien.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 09:58

Mijn moeder had een stokoud hondje, 15+ was ze en had last van ouderdomsincontinentie.
Kreeg daar medicatie voor tot er ineens besloten werd dat er bij iedere keer dat er een herhaalrecept gehaald werd bloed en urine getest moest worden.
Was het 1-2x per jaar geweest dan had het geen probleem geweest maar dit ging om elke 2 maanden ofzo.
Oorzaak vd incontinentie was bekend, ivm de leeftijd zou er niet meer aan versleuteld worden (kleine dingetjes uiteraard nog wel).
Ze kreeg de medicatie niet mee, kon hoog en laag springen maar geen onderzoek = geen nieuwe medicatie.
Op dat punt besloot mijn moeder dat die incontinentie jammer was maar niet onoverkomelijk en kreeg de hond dus geen medicatie meer.
Ging ook gewoon om pak hem beet €100,- extra per keer want consultkosten, kosten voor het onderzoek en verzin het maar wat er op zo'n factuur komt te staan.
Na nog een paar vergelijkbare stunts is mijn moeder overgestapt naar een andere praktijk, waar de service een stuk beter is, de kosten wat lager, de openingstijden ruimer en ze niet voor elk wissewasje bloed en/of urine testen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 10:28

Marije_jiplover schreef:
Als het gaat om een dier wat bekend is bij de eigen dierenartspraktijk, is dat iets heel anders dan een onbekende dierenarts in de (weekend) spoed.
Die dierenarts kent het dier niet en die mag dus niet zomaar op basis daarvan, zonder het dier verder te bekijken, medicatie voorschrijven.
Als die dat wel doet en er gaat iets mis en de eigenaar gaat ermee naar het tuchtcollege, dan heeft de dierenarts echt een probleem.

Dus ja, ik snap wel dat een spoeddienst dierenarts niet alleen urine wil nakijken, maar graag de hele hond of kat wil zien.

Ah op zo'n fiets. Vond het al zo gek... maar idd een andere da zonder dossier inzicht is anders idd

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 10:48

Cayenne schreef:
Zo, wij zijn weer terug van het jaarlijkse bloedwaardes onderzoek van onze papegaai.
Dubbel consult (in totaal 1 uur bezig geweest), bloedonderzoek+catalyst, ontlastingsonderzoek en roesje: 293 euro.
En hij is weer door de APK gekomen! *\o/* (nog even de nierwaardes afwachten maar alles was keurig binnen de goede waardes).

Heel eerlijk? Fijn hoor dat ie oké is, maar waarom doe je dit?
Zo maak je de zorg inderdaad wel duur, met al die jaarlijkse onderzoeken bij een gezonde vogel.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 11:22

Tancreda4 schreef:
Ik vind het suf dat ze altijd ze dieren moeten zien. Kat met een steentje ergens wat niet geopereerd kan worden ivm leeftijd, maar welnregelmatig blaasontsteking daardoor heeft. Moeten ze die dan elke keer weer zien ipv alleen een plasje testen? Elke keer weer dat gezeul?

Paard met astma, regelmatig wat benauwd en daardoor medicatie nodig. Elke keer visite terwijl de oorzaak duidelijk is, is natuurlijk ook gewoon suf dan toch?

Dan moet je even in Den Haag langs, want het is nou eenmaal wettelijk zo geregeld.
Als je daar toch bent, vraag dan ook of de 21%btw iets lager kan :')

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 12:09

Achterom, gelukkig mag Cayenne doen wat ze wilt. Juist heel goed dat ze alles heeft laten checken. Hoezo wordt de zorg daar duurder van? :=

Elke 2 maanden opnieuw alles checken bij een chronische aandoening.. Dat slaat in dit geval nergens op.
Volgens mij is het bij de meeste middelen 6 maanden en dan opnieuw controle.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 12:49

Deze praktijk hanteert (hanteerde?) dus de regel dat je bij elke keer een herhaalrecept ophalen die onderzoeken moest laten doen en ze weigerden ook voor bijvoorbeeld 4 of 6 maanden mee te geven.
Dus je werd verplicht om 6x per jaar bloed en urine te laten checken, lekkere melkkoe imo.
En dus met het gevolg dat er geen herhaalrecept meer gehaald werd, dan maar extra wassen en dweilen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 12:56

Mijn dochter laatst blaasontsteking. Plas gebracht bij assistent en getest en kreeg na een telefoontje met de HA antibiotica mee. Onzin dat de hond dan altijd gezien moet worden. Gebeurt bij mensen ook niet.
En inderdaad als je hond een chronische aandoening heeft moet je voor medicatie altijd weer verplicht op consult voordat je medicatie meekrijgt. Ook dat is bij mensen echt niet zo. Ik vind het echt zakkenvullerij.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 13:01

Tancreda4 schreef:

eilleen333 schreef:
Dan moet je even in Den Haag langs, want het is nou eenmaal wettelijk zo geregeld.

Dan moeten ze daar eens iets aan doen. De 21% btw zou zeker ook lager moeten.

Verder moet je echt van goede huize komen om onderzoeken die je voorgeschoteld worden bij een hond van 15 met bult op haar poot niet te laten doen.
Uiteindelijk had ik een fijne meedenkende arts die antibiotica meegaf om dat maar eerst te proberen. Problem solved.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 23:22

lor1_1984 schreef:
Deze praktijk hanteert (hanteerde?) dus de regel dat je bij elke keer een herhaalrecept ophalen die onderzoeken moest laten doen en ze weigerden ook voor bijvoorbeeld 4 of 6 maanden mee te geven.
Dus je werd verplicht om 6x per jaar bloed en urine te laten checken, lekkere melkkoe imo.
En dus met het gevolg dat er geen herhaalrecept meer gehaald werd, dan maar extra wassen en dweilen.

Ligt eraan wat een dier mankeert. Bij bv schildklier en nier problemen is het wel raadzaam om regelmatig bloedonderzoek te doen, omdat de waardes nogal kunnen schommelen, waardoor medicatie aangepast moet worden

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 03:02

Achterom schreef:
Cayenne schreef:
Zo, wij zijn weer terug van het jaarlijkse bloedwaardes onderzoek van onze papegaai.
Dubbel consult (in totaal 1 uur bezig geweest), bloedonderzoek+catalyst, ontlastingsonderzoek en roesje: 293 euro.
En hij is weer door de APK gekomen! *\o/* (nog even de nierwaardes afwachten maar alles was keurig binnen de goede waardes).

Heel eerlijk? Fijn hoor dat ie oké is, maar waarom doe je dit?
Zo maak je de zorg inderdaad wel duur, met al die jaarlijkse onderzoeken bij een gezonde vogel.

Die onderzoeken zijn juist om te achterhalen of hij nog wel gezond is :)
Bij papegaaien kunnen problemen lang sluimeren en wanneer ze dan opeens ziek worden is het vaak al te laat.
Een gezondheidscontrole is dus juist heel slim, draagt een steentje bij aan de wetenschap omdat er nog vrij weinig bekend is over de bloedwaardes en bgezondheidsstelsel van deze soort, en je bouwt ook een dossier op waarbij de bloedwaardes ieder jaar zijn gecontroleerd. Bij eventuele afwijkingen kun je de gezonde en afwijkende waardes dus naast elkaar leggen en zien waar het probleem zit. En daar wordt de zorg echt niet duurder van hoor :+

Voorbeeld: De bloedwaardes van een gezonde papegaai worden nu doorgaans afgeleid van de waardes van een grijze roodstaart of ara, maar mijn papegaai is geen grijze roodstaart/ara en zit inwendig anders in elkaar (heeft oa een langer darmstelsel). Er is veel te weinig bekend over deze soort omdat juist zo weinig mensen jaarlijks hun dier laten controleren en er dus weinig data beschikbaar is.
Met een jaarlijks nieuw bloedbeeld help je juist de zorg te verbeteren en kunnen andere (mogelijk zieke) papegaaien van deze soort iets hebben aan het bloedbeeld van mijn vogel. Je bouwt een database op voor jezelf en anderen.
En daarnaast is het natuurlijk gewoon een jaarlijkse controle voor onszelf om te kijken of hij qua waardes verschuift of gelijk blijft, genoeg voedingsstoffen opneemt etc.
Ik wil uiteraard ook vooral gewoon weten of mijn dier gezond is en en blijft :)

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 08:10

Rivendell schreef:
lor1_1984 schreef:

Ligt eraan wat een dier mankeert. Bij bv schildklier en nier problemen is het wel raadzaam om regelmatig bloedonderzoek te doen, omdat de waardes nogal kunnen schommelen, waardoor medicatie aangepast moet worden

Ouderdomsincontinentie, geen nierklachten oid.
Hondje is uiteindelijk bijna 17,5 jaar geworden waarvan de laatste 2 jaar zonder medicatie.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 08:11

Rivendell schreef:

Maar als je dier stabiel is, het goed doet en geen nieuwe klachten heeft zou ik het niet nodig vinden en alleen maar onnodige stress voor t dier, en onnodig geld uitgeven vinde.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 08:32

Tancreda4 schreef:
Rivendell schreef:

Maar als je dier stabiel is, het goed doet en geen nieuwe klachten heeft zou ik het niet nodig vinden en alleen maar onnodige stress voor t dier, en onnodig geld uitgeven vinde.

Zoals ik hierboven al beschreven heb, ligt dat er maar net aan wat voor dier het is.
Wanneer er zonder jaarlijks bloedonderzoek wel opeens klachten zijn en je hebt dus geen basislijn, ben je nog veel verder van huis en vaak te laat bij behandeling.
Met name de nier- en leverwaarden zijn dan echt van levensbelang.
Als je dan te laat moet behandelen ben je overigens nog veel meer geld kwijt. En ik ga niet bezuinigen op zijn gezondheid.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 08:53

@Cayenne: Dan zou je in het kader van de wetenschap best wat korting mogen krijgen. :D

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 10:40

Babootje schreef:
@Cayenne: Dan zou je in het kader van de wetenschap best wat korting mogen krijgen. :D

Oh, maar daar zijn ze eigenlijk niet zo moeilijk mee :D
Soms rekenen ze een enkel consult ipv dubbel of zulke dingen. Dat scheelt dan wel weer wat! :D
Al is dat niet specifiek vanwege de wetenschap :P

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 11:18

Zo ben ik rond aan het kijken voor castratie konijn. Gewoon simpel ballen eraf en klaar.( Ja zo simpel was het vroeger ook) Bedragen Van 65 tot 170 komen voorbij.

Rond de 60 vind ik nog oke en was het 'vroeger' ook maar over de 100 euro pfff

cile205

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 13:06

StalNollie schreef:
Zo ben ik rond aan het kijken voor castratie konijn. Gewoon simpel ballen eraf en klaar.( Ja zo simpel was het vroeger ook) Bedragen Van 65 tot 170 komen voorbij.

Rond de 60 vind ik nog oke en was het 'vroeger' ook maar over de 100 euro pfff

klopt, en dan mag je nog maar hopen dat je konijn geen halfjaarlijkse tandproblemen heeft (ivm erfelijkheid) -O-

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 13:07

Misschien idioot gedacht, maar bestaat er voor knaagdieren ook zoiets als chemische castratie?