Knaagkanaries 2021: Het nieuwe broedseizoen!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Re: Knaagkanaries 2021: Het nieuwe broedseizoen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 17:54

Dan heeft het andere koppel ergens een mutatie die bij hen niet opvalt? Want dat zijn dan geen bleekmaskers volgens mij.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-21 18:46

De roodoogjes zijn waarschijnlijk bronze fallows (met nog mogelijke andere mutaties er overheen).
En de andere kleintjes is idd afwachten :j

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 19:08

Ojee, spannend dus nog. En ook weer heel anders dan bij paarden, waarbij je bij de geboorte al ziet wat voor kleur het veulen heeft.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-21 19:22

Bij de meeste kleintjes is dat niet zo jammer genoeg!
Maar aan de andere kant maakt dat het juist ook wel weer leuk!
Bij één van de babies van Magic en Médora kan ik al goed zien dat die erg donker is, dus ik gok dat die wildkleur of gezoomd zal zijn :j

Bij Marabi en Dainty zullen ze allemaal bont zijn, maar hoe erg bont en of ze symmetrisch getekend zijn of juist clearpied is ook weer spannend!

Ik heb vandaag bij de oudste 3 een ring omgedaan. Eerst bij baby 2 van Marabi & Dainty (die is groter als baby 1) en na enig twijfel toch ook nog beide babies 1 van de nesten ook nog geprobeerd.
We zullen zien of die morgen nog om zitten. Altijd weer sneu om ze zo eventjes in de houdgreep te moeten nemen :(:) En daarna weer troosten en snel terug bij de rest.
Ik gok dat ze morgen weer af zijn, want ik ring dit jaar met een nog ruimere maat als normaal (normaal heb ik al vrij ruime ringen, want blijkbaar groeien ze hier nogal groot en snel :+ )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 19:27

Hoe vaak komen ze nog eigenlijk voor in wildkleur? Is dat nog steeds wel de dominante kleur, of fokt iedereen tegenwoordig mutaties? :P

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-21 19:33

Die zijn nog best te vinden hoor! Er zijn kwekers die specifiek op wildkleur kweken en het staat ook bekend om de mutatie die het moeilijkste zuiver te houden is. Dus een goede wildkleur kweken (volgens rasstandaard) is echt heel lastig.
Bij mij komt het wat minder vaak voor omdat ik gek ben op bont en bijna al mijn vogels het bontgen dragen. Ook Magic draagt het bontgen, maar Médora niet. Daarom kan er bij hen geen bont uitkomen omdat je daar 2 ouders met het gen voor nodig hebt.
Maar ik kan wildkleur zelf ook echt wel waarderen hoor! Ik heb er zelf ook 2 :D (Hoewel ik Magic eigenlijk geen wildkleur mag noemen aangezien hij gezoomd is :+ ).
En ik heb meer koppels waarbij wildkleur ook een mogelijkheid is :j

Dido2316

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 19:39

Ik vind alle variatie bij jou wel erg leuk hoor! Wij hebben alleen wildkleurige valkjes in de familie toevallig.

Al weet ik niet wat daar voor verstopte genen/mutaties achter zitten waardoor ze het misschien alleen lijken maar genetisch anders in elkaar zitten

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-21 19:40

Soms is het bij een wildkleur zelfs al stiekem een beetje duidelijk :D
Een wildkleur die bont of cinnamon draagt heeft soms vrij lichte pootjes, en ze hebben soms ook een witte vlek op het koppie (is wel moeilijk te zien wanneer ze volwassen zijn).
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 03-04-21 19:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 19:42

Jij hebt wel echt een bonte verzameling inderdaad! :)) Ik vind het ook heel leuk om te zien hoeveel verschillende varianten je hebt rondvliegen.

Dido2316

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 19:43

Cayenne schreef:
Soms is het bij een wildkleur zelfs al stiekem een beetje duidelijk :D
Een wildkleur die bont draagt heeft soms vrij lichte pootjes, en ze hebben soms ook een witte vlek op het koppie (is wel moeilijk te zien wanneer ze volwassen zijn).

Oh dan zou Remi best wel bont kunnen zijn nu je het zo zegt, die heeft nog hele lichte roze pootjes en hij is toch al 6 en een klein wit vlekje achterop z’n hoofdje heeft hij ook.
Hoewel z’n babydonsjes opaline waren hoor ik net, dus misschien komt het daar wel van. Grappig zeg!

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-21 19:47

Bont wordt in de valkparkietenwereld wel steeds dominanter :D Dat komt omdat bont qua mutatie erg "gezond" is en vaak ook grotere vogels geeft.
Een mutatie als geelwang is echt kapot gefokt. Toen die mutatie namelijk net ontdekt was hebben kwekers daarbij vaak broer en zus of andere familieleden met elkaar laten kweken waardoor de vogels vaak zwakker zijn. En bij geelwangen is zelfs het instinct om te broeden en hun babies te voeren eruit gekweekt, waardoor de meeste geelwangen niet meer zelf hun jongen groot brengen.
Kwekers die geelwangen kweken leggen de eitjes dus ook meestal bij een ander koppel die geen geelwang zijn.
Zo zonde! Daarom heb ik ook geen geelwangen.

Hetzelfde geldt een beetje voor lutino's. Die hebben vaak een kale plek onder de kuif omdat er generaties lang inteelt is toegepast. Zelfs bij lutino's uit onverwante ouders blijf je die kale plek terug zien.
En bij bronze fallows zijn de babies vaak wat kleiner als bij andere mutaties. De volwassen vogels zijn vaak ook wat kleiner. Dat proberen kwekers nu te voorkomen door er bewust bontgenen aan toe te voegen, aangezien dat vaak weer grotere vogels zijn.

Eigenlijk vind ik dat allemaal best interessant :D En zo jammer ook dat er zoveel inteelt toegepast werd (en nog steeds bij sommige kwekers om bepaalde dingen te verankeren).
Wat dat betreft kun je het wel weer vergelijken met oa de hondenwereld :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 19:58

Blijft zo bizar dat mensen uiterlijk zo vaak boven gezondheid stellen... :n Ik vind dat bijvoorbeeld ook met Friezen: als er een kolletje op zit, doet men er alles aan om dat te verbergen (of het dier verdwijnt van de aardbodem), terwijl het "ze moeten zwart zijn" puur gaat om uiterlijk en voorkeur, het heeft helemaal niets te maken met functionaliteit of gezondheid. En idd in de honden- en kattenfokkerij is het nog allemaal een tandje erger.

Komen die kleinere vogels bij bronze fallow ook door inteelt of hoort dat "gewoon" bij die mutatie?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-21 20:02

:j Ook door inteelt. Eigenlijk zijn de meeste vogels met rode ogen wel iets kleiner, en dan maakt het niet zoveel uit of het een lutino of bronze fallow is. Gelukkig zien steeds meer kwekers dat bont in je kweeklijn niet slecht hoeft te zijn. Daarom lijken de roodoogjes nu iets groter te worden. Ik merk in ieder geval steeds minder verschil (maar ja, bij mij draagt bijna iedereen wel bont :') ).

Naast bronze fallow bestaat er trouwens ook nog pale fallow, maar dat is nog een redelijk nieuwe mutatie en daarbij is het inteeltgehalte een stuk hoger als bij bronze fallow, aangezien bronze fallow al wat langer bestaat.
En ik heb zelf niet zoveel met pale fallow. Bronze fallow heeft een warmere gloed en pale fallow geeft een "koudere gloed". Beetje moeilijk te omschrijven :')

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 20:13

Jeetje, de inteelt ook. Is bij sommige paardenrassen ook niet vreemd helaas... Maar zelfs het instinct eruit gefokt bij de geelwangen, dat krijg je er dan ook echt niet weer in terug lijkt mij. Zulk soort mensen zijn volgens mij ook echt geen goede kwekers.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-21 20:16

Oh ja, en nog een voorbeeldje:
Je hebt ook gezoomd (opgebleekte kern van de veren). Dat heb je in 2 varianten: gezoomd enkele factor (heterozygoot) en gezoomd dubbele factor (homozygoot).
Van gezoomd dubbele factor (df) zie je ook eigenlijk alleen maar kleinere vogels, die vaak qua gezondheid toch wat zwakker zijn, sneller verkouden en gewoon een minder goede weerstand hebben.
Ik vind gezoomd prachtig, maar kweek bewust met alleen de heterozygote variant (ef) omdat die gewoon veel sterker zijn qua gezondheid en formaat. Zo zonde dat er niet beter geselecteerd wordt ipv inteelt toe te passen waardoor je de gezondheid om zeep helpt :\

En om nog even terug te komen op bronze fallow & pale fallow: Zoals ik al zei is bronze fallow al een iets oudere mutatie waarbij mensen meer op de gezondheid aan het letten zijn, maar zelfs bij bronze fallow zie je soms nog wel voorbeelden waarbij de vogel toch een iets minder goede weerstand heeft.
Dat zie ik bijvoorbeeld bij Sense, mijn eigen opaline witmasker bronze fallow (niet hier geboren). Hij is inmiddels bijna 11 jaar, maar is toch wat kleiner als de andere mannen in de voliere en zit ook nooit supermooi in de veren. Hij is ook een kluns qua vliegen (kan het wel goed, maar is gewoon niet altijd even voorzichtig :+ ).
11 jaar is eigenlijk helemaal niet oud voor een valkparkiet man, maar ik hou er al rekening mee dat hij gewoon eerder oud zal zijn als de andere mannen in de voliere. Gewoon puur omdat ik aan hem nog wel merk dat er minder zuinig met zijn genetische achtergrond is omgesprongen.
Gelukkig heeft hij een partner die echt gigantisch is qua formaat en zijn minder sterke kanten heel mooi compenseert.

Het instinct om te broeden en voor de kleintjes te zorgen is tot nu toe nog niet gelukt om terug erin te kweken bij geelwangen.
Ze zijn er wel hoor, maar dat is echt maar een enkeling die wel goed voor de kleintjes zorgt en het lukt ook bij die ouders niet om het goede gedrag door te geven aan hun nakomelingen.

Goed, tot dusver mijn klaagzang :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 20:51

Best wel bizar dat ze zoiets basaals er gewoon uit hebben weten te fokken...

Wat dat betreft ben ik ergens wel blij dat mijn twee groene ratten gewoon groen zijn. :') Eentje lichtgroen, de ander donkergroen, maar niets fancy's. :P (Hoewel ik op zich mauve wel heel mooi had gevonden. <3 )

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 21:20

Pffff... wat een ingewikkelde materie is dat zeg, fokken met valkparkieten. En wat weet jij daar veel vanaf zeg! Jij zou er echt wel een boek over kunnen schrijven.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 22:58

Ik zat wat na geelwang te googlen.

Las daar in een oude topic dat ze het mannetje dan bij een andere vrouwtje moest doen om te weten of het wel een geelwang was of bleekmasker.( Waren 2 geelwangen met bepaalde andere kleur jongen )

Doen bepaalde kwekers dat gewoon koppels weer uit elkaar halen?

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 23:01

Mkango schreef:
Best wel bizar dat ze zoiets basaals er gewoon uit hebben weten te fokken...

Wat dat betreft ben ik ergens wel blij dat mijn twee groene ratten gewoon groen zijn. :') Eentje lichtgroen, de ander donkergroen, maar niets fancy's. :P (Hoewel ik op zich mauve wel heel mooi had gevonden. <3 )

Ik heb heel Lang zitten nadenken over welke ratten een groene kleur hebben, misschien een triviale naam voor de htk rat?
Je bedoelt je vogels natuurlijk :')

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-21 10:01

Christiene: Klopt. Er zijn kwekers die koppels uit elkaar halen idd.
Dat zijn vaak mutatiekwekers die een bepaalde vogel specifiek kopen om aan een ander te koppelen zodat ze een mutatie kunnen kweken of zuiver houden.
Het is niet mijn ding in ieder geval. En in mijn ervaring zorgen vogels beter voor hun jongen wanneer ze zelf hun partner mogen kiezen.

Ik had gisteren 3 kleintjes geringd, maar dat was duidelijk te vroeg :')
De ringen zijn er in ieder geval vanaf _O- Vanmiddag maar eens zoeken waar ze die verstopt hebben en opnieuw proberen. Ik vind het nu nog te koud om ze eruit te halen.

Dido2316

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 10:08

Dat is weer eens wat anders met Pasen: ringen zoeken in plaats van eieren :j

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 10:36

Dido2316 schreef:
Dat is weer eens wat anders met Pasen: ringen zoeken in plaats van eieren :j

_O-

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 15:35

Wie in de Fellowship zou de One ring hebben?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-21 16:35

Mango :+

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-21 17:09

De kleintjes groeien goed!
De oudste 3 zijn nu 8 en 7 dagen oud en inmiddels geringd.
Het begin van de eerste kuifjes is nu ook al een beetje zichtbaar <3

Het gaat ZO hard!
Deze foto maakte ik 2 dagen geleden van baby 2 bij Marabi & Dainty:
Afbeelding

en dezelfde baby vandaag:
Afbeelding

<3