Hahaha Mistral... En dan alvast willen showen met je kuif maar ja hij is nog niet helemaal af.
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!
Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-20 13:59
Ja, ze gaan echt megahard! En er zit zeker Mango in want ze hebben sterallures
Vandaag heb ik de kraamvoliere in orde gemaakt en de 2 koppels alvast erin gezet om te acclimatiseren. Over 2 weken krijgen ze een broedblok!
Voor Titan en Joy zal dit waarschijnlijk het laatste nest worden ivm stressproblemen van Titan. Hij liet me vandaag behoorlijk schrikken Wel heel jammer want het is een prachtige vogel en goede vader, maar zijn eigen gezondheid gaat natuurlijk voor.
En hoe krijg je ze uit de grote volière? Of kun je ze op de hand meenemen?
Cayenne
Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-20 17:00
In dit geval moet ik ze met het net vangen omdat ze niet tam zijn. Daar ben ik heel behendig in dus binnen een minuut is dat vaak al gebeurd. Maar Titan gaat dan in shock. Hij is de enige die dat doet. 3 jaar geleden is dat ook al eens gebeurd, maar toen was het een warme dag en moesten ze verhuizen vanuit ons vorige huis naar ons nieuwe huis. Ik dacht dat het toen toeval was, maar vandaag gebeurde het opnieuw. Hij is dan even totaal niet te bereiken en sluit zich helemaal af. Bizar om dan te zien hoe je een niet-tamme vogel opeens overal kunt aanraken en dat hij niet eens meer knippert met zijn ogen. Na 10 minuten was hij weer terug op aarde, maar het vangen gaat hem dus niet goed af.
Arme Titan. Begrijpelijk dat je hem dat niet meer wilt aandoen.
Cayenne
Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-20 18:12
Ja, als ik dit geweten had, had ik hem ook niet gevangen! De afgelopen 3 jaar heb ik hem regelmatig moeten vangen om te wegen en dan gebeurde het niet, maar vandaag dus opeens wel weer. Dus het kan geen toeval zijn geweest. Een bevriende kweekster heeft blijkbaar ook een valk die dit heeft en zij kent nog iemand met een vogel die dit doet. Het is niet iets neurologisch of erfelijks of een ziekte, maar de stress van het vangen is ze net even te veel en ze veranderen dan in een soort zombie. Heel vreemd want normaal gesproken blijft ie echt niet op je hand zitten maar nu kon je opeens alles met hem doen omdat hij totaal niet reageerde. Ik was echt even bang dat hij een hartklap zou krijgen, maar na 10 minuten kwam hij opeens weer bij zijn positieven en zat weer te fluiten alsof er niets gebeurd was Nu hij toch al in de kweekvoliere zit en er verder niets aan de hand is gaan we het dit seizoen nog proberen, maar nu weet ik dat ik het vangen zoveel mogelijk moet beperken.
Heel raar want verder is het totaal geen gestreste vogel en eet hij rustig uit mijn hand ook al is hij niet tam. Maar het vangen en in het vervoersmandje zitten is blijkbaar net iets te veel voor hem en zijn gezondheid gaat wel voor alles natuurlijk. Verder is hij kerngezond en zit super op gewicht en ziet er super uit, dus het is gewoon hopen dat ik hem nooit naar de vogelarts hoef te vervoeren of dat hij onder narcose moet, want ik ben wel bang dat ie die niet te boven komt.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 08-03-20 18:13, in het totaal 1 keer bewerkt
JPitty
Lid Nieuwsredactie
Geplaatst: 08-03-20 18:13
Jeetje, dat klinkt wel heftig Cayenne, voor zowel jou als Titan. Begrijpelijk dat je dan zegt: tot zover en niet verder. Maar is dat probleempje dan ook erfelijk? Of kan het zijn dat de jongen dat afkijken van hun ouders en zelf ook zo worden?
Cayenne
Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-20 18:16
Nee, is niet erfelijk. Ik heb inmiddels twee mensen en een vogelarts gesproken en die zeggen dat het inderdaad bij 1 op de 300 vogels voor komt. Hij kan de stress van het vangen blijkbaar niet goed verwerken ook al duurt het nog geen minuut, want hij vloog letterlijk mijn net in en zat binnen 15 seconden veilig in het vervoersmandje. Maar toch ging hij in shock. Ik had hem al bewust als eerste gevangen zodat hij zo min mogelijk van het vangen mee kreeg, want naast hem moest ik nog 3 vogels vangen. Ik heb hem al vaker gevangen en dan was er niets aan de hand, behalve dan die ene keer 3 jaar geleden en toen was het een warme dag dus dacht ik dat dat ook meespeelde. Maar nu weet ik dus dat hij gewoon heel gevoelig is voor stress en veranderingen.
Er is in Engeland onderzoek naar gedaan en het is niet iets neurologisch of erfelijks. Ze noemen het blijkbaar een shock shutdown. Verder is er nog heel weinig over bekend. Je moet alleen wel proberen om die momenten zoveel mogelijk te beperken want uiteindelijk kan het ze teveel worden. Dus in het geval van Titan betekent dit dat hij straks heel jong mag rentenieren in de voliere
Wat vliegt de tijd! Wat zijn ze nu al leuk. Is de oudste al uit het nest gekomen?
Wat schrikken van Titan. Maar wel weer een begin gemaakt voor de volgende nesten, toch ook wel weer spannend wat of daar uit gaat komen. Heb je zelf ook nog een voorkeur voor een bepaalde kleur en geslacht?
speurneusc
Geplaatst: 08-03-20 20:38
miss iets wat je bij meer dieren ziet, bv de muis die dood kan liggen voor een kat en er vandoor gaat als de kat niet meer op let, zijn toch ook vogels die dat kunnen, dacht zelfs kippen die ineens voor dood liggen en niet reageren maar als je je om keert vrolijk weg huppelen.
Kan je ze dan niet gewoon trainen om in een vangkooitje te gaan i.p.v. ze als een hond/kat/insect/vis in een netje te scheppen?
Cayenne
Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-20 21:53
Ze hebben buiten nog geen broedblok hoor. Eerst mogen ze een week of twee acclimatiseren
Dit was niet bewust van hem bevriezen zodat wij denken dat ie er niet is. Hij was echt niet voor reden vatbaar. Ik kon vlak voor zijn ogen in mijn vingers knippen en hij knipperde dan niet eens. Heel bizar! Mijn man -die normaal helemaal nooit de voliere in stapt of hen aanraakt- kon hem gewoon oppakken en dan zat hij muisstil in zijn hand terwijl Titan dat normaal gesproken niet nooit never zou toelaten
Nee, trainen daarvoor lukt helaas niet. Het zijn wat dat betreft echt prooidieren en ook nog eens onwijs koppig. Titan is eigenlijk ontzettend rustig voor een niet tamme vogel, maar toch gebeurde dit dus helaas. Achteraf baal ik dat ik het niet heb gefilmd, maar daar dacht ik op dat moment natuurlijk niet aan.
Arme Titan , net als een konijn op de rug leggen. Dier verkeerd in doodsangst en houd zich dood dus spartelt ook niet tegen
Cayenne
Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-20 22:25
Ibbel schreef:
Fight, flight or freeze - de drie reacties die een dier kan geven op basis van adrenaline.
Dit blijft nu wel in mijn hoofd zitten nu je dit zo typt. Ik wist niet dat die reactie zo ver kon gaan! Maar goed, nog geen 10 minuten later hing hij alweer de clown uit zoals gewoonlijk, dus ik gok dat ie er niets meer vanaf weet
Ik dacht ook aan freeze toen ik je beschrijving van Titan's gedrag zag.
Wanneer dieren (mensen ook trouwens) denken dat ze een situatie niet overleven, kunnen ze in freeze gaan. Een manier om ergens 'niet bij te zijn', of om de interesse van een roofdier te laten verslappen.
Soms gaan ze daarna even heel erg rillen om de spanning weer los te laten, en daarna is het heel snel of er niks aan de hand is. het is stress in het moment, bij mensen kan het langduriger trauma opleveren (door onze ge-evolueerde hersenen), bij dieren volgens mij veel minder.
Hier een filmpje van een antilope waar je het bij ziet gebeuren:
Ja, dat gedrag ken ik idd! Het lijkt er wel een beetje op, alleen blijft Titan gewoon op zijn pootjes staan
Hallo hangjeugd De 2 broertjes vinden het superhandig om zo half uit het nest te hangen om te kijken of de ouders catering nog wat te lunchen brengt. Maar ze vertikken het nog steeds om er zelf uit te komen En soms zet ik ze er zelf even 10 minuten uit om te wennen, maar ze springen gewoon terug het nest in
chanicha
Geplaatst: 11-03-20 11:19
Joeeehoeee waar blijft mijn eten Geweldig hoe ze zo kunnen verschillen hè!