nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 17:20

Balen! Hier deden ze het zaterdag nog.. althans weinig dode bijen op de bodem en ik zag wat bijen in het suikerdeeg pak rondwandelen. Nog heel even volhouden tot het lenteweer ..

Nickeltje

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 17:38

Wij zagen ze gister voorzichtig wat vliegen. Echt iets halen zullen ze niet echt denk ik, maar er zijn wel bijen actief in elk geval.
Wij hebben vorig jaar de vergissing gemaakt om te vroeg afleggers te maken, daar ging eind april nog een paar nachten nachtvorst overheen en daar hebben we enorm mee gekwakkeld.
We gaan het dit jaar waarschijnlijk dus weer later doen, maar als we in de loop van mei een paar volkjes overhouden zal ik ze hier ook aanbieden.
Meerdere van jullie hebben volkjes van ons staan, meestal naar tevredenheid dacht ik...

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 17:46

Zeker naar tevredenheid!

Heb je een idee waarom je volkje het niet gehaald heeft?

Hier vlogen ze zondag nog flink toen de zon even scheen. Gok vooral om even hun behoefte te doen :+

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 21:47

(Nog) geen definitief idee, Moonfight. Wellicht te verzwakt door varroa? Ik denk dat ik de dooien ga spoelen (?) om te zien wat daar af komt.
Ze waren bij de controle niet met veel, dus wellicht is de aanhoudende kou ze toch te veel geworden. Ik weet het niet.

Ik ben voornemens bij de lokale zwermenvanger te informeren of ik tzt een zwerm kan krijgen. Maar Nickeltje, ik houd het topic in de gaten, je brave bastaards staan me ook wel aan :)

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 21:00

Hoe staan jullie er voor?
Wij hebben net even snel gekeken in vier sterke volken en er een tweede broedbak op gezet.
Volgende week gaan we ze naar de Betuwe brengen voor de fruitbloesem.

Daar gaan we met een vriend heen, samen acht sterke volken.

Afhankelijk van hoe ze daar vandaan komen wil hij waarschijnlijk 1 of 2 volken kwijt...

Dus als er hier iemand op een volk zit te wachten... ?
Ze staan na het fruit weer in Dalfsen, naast Zwolle.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 21:35

Ik ga woensdag kijken.. dan weet ik gelijk of ze nog bijgevoerd moeten worden of het wel goed hebben. Bedacht net dat er in de schuur nog 2 ramen vol voer moet liggen in een plastic zak. Ergens in de zadelkast vol troep, typisch _O-

Ik heb nu 1 volk en nog een zesramer en spaarkast op voorraad. Dus waarschijnlijk hou ik het bij 2 volkjes komend jaar inwinteren. Niet te enthousiast beginnen, maar ja straks al die leuke zwermen om te scheppen :+

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-21 02:24

Nickeltje schreef:
Hoe staan jullie er voor?
Wij hebben net even snel gekeken in vier sterke volken en er een tweede broedbak op gezet.
Volgende week gaan we ze naar de Betuwe brengen voor de fruitbloesem.

Daar gaan we met een vriend heen, samen acht sterke volken.

Afhankelijk van hoe ze daar vandaan komen wil hij waarschijnlijk 1 of 2 volken kwijt...

Dus als er hier iemand op een volk zit te wachten... ?
Ze staan na het fruit weer in Dalfsen, naast Zwolle.

Wij houden ons zeker aanbevolen voor een volkje :j
We hebben erg veel zin om weer te beginnen, doen komende week alvast weer een inventarisatie en schoonmaakmiddag :D

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 07:36

Ik heb ook interesse Nickeltje :o Wat wil hij er voor hebben? Staan ze nu in een spaarkast/simplex ramen? En ook belangrijk, zijn het een beetje lieve volken?

Hier helaas dus het volk verloren, en nu alle kasten leeg. Enige voordeel is dat ik nu rustig alles schoon kan maken en wat veranderingen maken aan de plek waar de kasten staan.
Ik wil graag roofmijten inzetten dit jaar tegen de varroa, en daar moet ik wat voor bijbouwen :)

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 08:06

Het zijn bastaard volken, op spaarkast ramen. Waarschijnlijk grote volken straks, op 2 broedkamers.
Als ze niet vriendelijk blijken te zijn ( 1 volk ging mopperig de winter in) na het fruit gaat hij eerst koningin vervangen, dus dan is het maar 1 volk. Zal straks eens vragen wat hij er voor hebben wil.

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 14:21

Nickeltje schreef:
Het zijn bastaard volken, op spaarkast ramen. Waarschijnlijk grote volken straks, op 2 broedkamers.
Als ze niet vriendelijk blijken te zijn ( 1 volk ging mopperig de winter in) na het fruit gaat hij eerst koningin vervangen, dus dan is het maar 1 volk. Zal straks eens vragen wat hij er voor hebben wil.

+:)+

Ik ben gisteren en vandaag bezig met ramen om/leeg smelten, met behulp van de stoomwassmelter van een bijenbekende. Wat een gedoe joh, en wat een rommel _O- En voor de was hoef je het niet te doen want veel houd je er niet aan over. Ik overweeg om een volgende keer maar gewoon alles weg te kieperen en nieuwe raampjes te kopen :o Of zou ik nog ergens buurkinderen kunnen vinden die voor een paar euro raampjes willen schrapen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 17:28

Mijn volkje is goed de winter door gekomen <3 Ze hadden 3 raampjes broed. En verder genoeg voer. Heb een voerraam aan de zijkant omgewisseld voor een nieuw raam. In de onderste BK zijn ze nog niet veel aan het doen. Daar wel aan de buitenzijde beschimmeld raat weggehaald. Straks even uitsnijden en in een plastic zak weggooien. En de voerbak ook even een sopje geven. Maar had nog wat verdwaalde dames erin bij thuiskomst. Zullen zo wel zijn terug gevlogen. Kan die ook weer opgeruimd worden.

Afbeelding

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 17:39

Ik wacht nog geduldig een jaartje tot ik met de cursus mee kan doen :) Maar ben al wel druk planten en struiken aan het aanleggen voor ze :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 17:48

Hoe gaat het bij iedereen met de bijen?

Ik heb sinds de laatste keer, alleen nog maar even door de doorzichtige dekplank gekeken. Zondag eindelijk goed weer. Alleen wanneer komt dat mooie weer nu eens echt blijvend -O-

Zit te twijfelen wanneer ik een kunstzwerm moet gaan maken.. regelmatig checken of de dames al in de stemming komen zit er met dit weer niet bepaald in.

Was deze week wel blij met de kou. De knuppel van de manege ging z'n weiland spuiten. Al die eetbare kruiden (die nog een poging doen de bodem te verbeteren met dat belabberde weidebeleid) moet je natuurlijk niet in je gras hebben! Nu zijn alle paardenbloemen compleet verlept. Maar blij dat de dames die dagen amper vlogen. Heb ze nog niet kunnen checken, maar als ze toch dood liggen, krijgt ie ze mooi in de brievenbus :=

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 18:44

Wat zuur Idinn!

Hier gaat het erg moeizaam. We hebben ze in de Betuwe op het fruit staan maar we hebben ze vorige week voer bij gegegeven zelfs. Wat een akelige kou en droogte!
Wij maken voorlopig geen afleggers, ook daar is het weer te slecht voor. Ze bouwen nauwelijks ramen uit. Halen weinig voer. De komende twee weken schatten wij in geen zwermstemming te zien. Daarna naar zien hoe dan het weer is...

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 20:19

Hier lijkt het ondanks de kou wel aardig te gaan. Bouwen hun hk rustig uit en er zat ookal nectar in. We kunnen makkelijk even spieken door de glazen afdekplaat. Ik hoop na deze week even een controle te kunnen doen op zwermcellen. Wel jammer dat ze zo weinig kunnen vliegen tijdens de bloei van de fruitbomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 21:31

Ik kan zo genieten van in de avond even naar de bijenstal gaan <3
Afbeelding

Ik heb afgelopen zondag een kunstzwerm gemaakt. Ze hadden al veel speeldoppen. De onderste bk vinden ze nog steeds niet boeiend. Koningin kunnen vinden en nu gemerkt. Aangezien ze naast de oude kast staan, woensdag suikeroplossing erop gezet. Net even wezen kijken, ze hebben er nog weinig interesse in. Dus ze lijken erg tevreden. Van bovenaf gezien doet de oude kast het ook goed. Hopelijk hebben ze netjes redcellen gemaakt. Volgende zaterdag de 13e dag.. ben benieuwd!

De kastanjebomen vlakbij staan ondertussen ook goed in bloei. Hoorde er vanavond wat hommels zoemen, dus gok dat de dames er vandaag overdag ook al wel op gevlogen hebben.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 23:15

Mooi uitzicht Idinn!!

Wij hebben vandaag controle gedaan op het fruit waar ze nog staan. Bij alle volken nu gelukkig geen honger meer en flinke groei. Maar ook bij alle volken waren er fraaie doppen aangezet ( geen speeldoppen).
Die zijn nu allemaal gebroken. Volgende week halen we ze naar huis en zullen we ook snel afleggers moeten maken om zwermen te voorkomen...

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 12:20

Klinkt goed Idinn en Nickeltje!

Bij ons vorig weekend alleen nog speeldoppen.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 15:31

Er zitten hier nog mensen op een volkje te wachten toch?

Ik heb net drie broed afleggers gemaakt. Als ze netjes doppen afzetten en daarna volgt vlot een bruidsvlucht, dan kunnen deze volkjes met een beetje geluk met een goede drie weken op stoom zijn om ergens anders te gaan wonen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 15:40

Nou, net even gespiekt.. de koningin wandelde vrolijk rond in de zesramer. Netjes aan de leg. En de dames zijn eindelijk ook de ramen direct ernaast aan het uitbouwen. Ze vlogen goed en er kwam veel stuifmeel binnen.

Het hoofdvolk leek van bovenaf ook bezig met een raam uit te bouwen. Zaterdag is de 13e dag.. ben heel benieuwd of ze netjes doppen gemaakt hebben. Ze blijven een beetje bijzonder. Veel activiteit en af en toe wat stuifmeel naar binnen.

Niet het beste weer helaas deze zaterdag, maar goed.. moet maar even.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 15:47

Erg hè, dit weer...
Wij hebben ze gister avond laat van het fruit opgehaald dus vandaag zijn ze nog aan het invliegen.
Niet ideaal voor een kast controle en afleggers maken, maar de komende dagen zijn nog meer drama en ik heb niet echt trek in een zwerm volgende week omdat we niet ingegrepen hebben...

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 16:04

Nickeltje, mocht je er mee blijven zitten dan heb ik misschien wel interesse! Maar ik ben ook bijna 36 weken zwanger dus als er iemand anders heel blij van wordt dan is dat ook helemaal prima. Geef maar een gil mocht je er niemand voor vinden :)

Gister was het opeens tussen de buien door zonnig en 16 graden dus wij hebben snel een controle gedaan. Maar geen doppen (behalve een paar speeldoppen). Gok dat het koude weer ze toch afgeremd heeft in de zwermneigingen. Komt wel mooi veel voer binnen en ze zijn lekker aan het bouwen in de HK. Kast zat wel propvol bijen dus zodra de temperatuur stijgt gok ik dat ze wel aan de slag gaan met moerdoppen.

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 16:22

Nickeltje schreef:
Er zitten hier nog mensen op een volkje te wachten toch?

Ik heb net drie broed afleggers gemaakt. Als ze netjes doppen afzetten en daarna volgt vlot een bruidsvlucht, dan kunnen deze volkjes met een beetje geluk met een goede drie weken op stoom zijn om ergens anders te gaan wonen...

Ik ben momenteel inderdaad nog volk-loos, ik zou er wel graag een van je willen overnemen :o
Even afwachten nog of zal ik je vast PBen? :)

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 17:34

Ik reserveer er zeker 1 voor jou Indy Mouse ;)

En Moonfight, sterkte met de laatste maand!! Een volkje wat langer aanhouden als we zeker weten dat ze een leuk plekje krijgen is ook niet heel erg hoor.

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-21 18:02

Vriendlief en ik houden ons ook aanbevolen. Wij zijn nog steeds bijloos en missen het ontzettend, dus mocht iemand wat over hebben.... :o