'400 euro boete voor loslopende kat'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 08:46

Een paar dagen zoals Cer aangaf gaat me ook te snel.
Maar een paar maanden kan natuurlijk wel. Dan is de eigenaar echt niet meer op vakantie.
Bij al die honden in het asiel die wat bijtgraag zijn en daarom niemand vinden ook prima.

Ik denk dat verplicht laten chippen en op naam zetten een eerste stap is.
Laat dat maar eens verplicht worden.
En van daaruit verder gaan.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 08:46

bruintje123 schreef:
euthanaseren, hier in Nederland? Ik zie de rel al uitbreken.
Maar ik denk wel dat het op poekkie letten ineens beter kan.
Of misschien ook niet, nu is onder een auto lopen ook niet erg, zo ver gaat de liefde naar poekkie.

De vraag is of van je kat een theemuts maken een uiting van liefde naar poekkie is.

Ik sluit me aan bij wat King zegt over katten:

“Cats were the gangsters of the animal world, living outside the law and often dying there. There were a great many of them who never grew old by the fire.”

Dat is wat mij betreft hoe en wat katten zijn, laat ze dan ook zo zijn.
Laatst bijgewerkt door Cowboy55 op 31-08-17 08:47, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 08:47

En waar leg je dan de grens 'gevonden' of 'meegenomen'? Want in feite kan ik dan gewoon naar het bos gaan, een hond oppakken die daar niet los mag lopen, meenemen en na een week een spuit erin jassen :+

Ik zeg niet dat we massaal een zoektocht en NL alert uit moeten zenden, maar naar het asiel brengen lijkt me humaner. Dat is ook vaak de eerste plek waar men kijkt als ze hun dier kwijt zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 08:52

bruintje123 schreef:
Een paar dagen zoals Cer aangaf gaat me ook te snel.
Maar een paar maanden kan natuurlijk wel. Dan is de eigenaar echt niet meer op vakantie.
Bij al die honden in het asiel die wat bijtgraag zijn en daarom niemand vinden ook prima.

Ik denk dat verplicht laten chippen en op naam zetten een eerste stap is.
Laat dat maar eens verplicht worden.
En van daaruit verder gaan.

Een paar maanden lijkt me inderdaad wijzer :j

Het chippen ben ik nog steeds niet mee eens, tenzij je van jezelf weet dat je je kat naar buiten laat; dan is het een ander verhaal. Al los je daarmee het drollenprobleem niet op want ze poepen niet een chip erbij uit :+

bruintje123

Re: '400 euro boete voor loslopende kat'

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 08:56

Waarom dan wel verplicht bij een hond?
Die van mij komt buiten mijn erf ook alleen aan de lijn buiten.

Waarom, omdat dan bij overlast zo'n kat wel gepakt kan worden en meteen gezien kan worden bij wie hij hoort.
En dan zou er wel een regel mogen komen dat het 90 euro kost, net als bij een hond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 09:03

Ja waarom dat bij een hond wel moet weet ik niet, ik heb die regels niet bedacht :+

Alleen komt mijn kat dus helemaal niet buiten. Ja, op het balkon, maar dat is alleen omdat het hier zo is dat hij niet kan ontsnappen (constructie is lastig uit te leggen maar het balkon wordt omringd door de aangrenzende (lege) gebouwen van 2/3/4 hoog dus die heeft geen enkele mogelijkheid om te ontsnappen, want alle mogelijke manieren hebben we afgezet met kippengaas. Dus hoef ik h
m.i. niet te chippen want hij komt de bewoonde wereld niet in en zorgt dus ook niet voor overlast. Van honden wil ik er nog vanuit gaan dat ze met enige regelmaat buiten komen :+

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 09:16

Mijn hond schijt ook niet buiten mijn erf en toch moet ik hondenbelasting betalen. (erf voor hem is 3 ha groot en compleet hondproof omheind)
Mijn hond komt buiten het erf alleen aan de lijn buiten en toch moet hij een chip.

Dan kun je zeggen onzin dat ik moet chippen met een binnenkat, ja is ook zo, net zoveel onzin die de honden eigenaar al jaren opgelegd krijgt.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 09:16

ja gelijke monniken gelijke kappen.. het valt me nog mee dat het voor paarden niet geldt..

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 09:19

Anoniem schreef:
Ja waarom dat bij een hond wel moet weet ik niet, ik heb die regels niet bedacht :+

Alleen komt mijn kat dus helemaal niet buiten. Ja, op het balkon, maar dat is alleen omdat het hier zo is dat hij niet kan ontsnappen (constructie is lastig uit te leggen maar het balkon wordt omringd door de aangrenzende (lege) gebouwen van 2/3/4 hoog dus die heeft geen enkele mogelijkheid om te ontsnappen, want alle mogelijke manieren hebben we afgezet met kippengaas. Dus hoef ik h
m.i. niet te chippen want hij komt de bewoonde wereld niet in en zorgt dus ook niet voor overlast. Van honden wil ik er nog vanuit gaan dat ze met enige regelmaat buiten komen :+

Maar ook bij chippen zou je een overgangsregeling krijgen. ;) Dat was bij de honden ook zo. Alle katten geboren na datum X of veranderen van eigenaar na datum X verplicht een chip. Dan kan je dus niet meer aan een ongechipte kat komen en het enige wat het jou dan kost is even de moeite om het adres te veranderen en de kosten daarvan.
Er zijn ook erfhonden die nooit van dat erf af komen alsnog verplicht gechipt zijn. Maar in het uitzonderlijke geval dat die hond of kat wel ineens buiten het terrein komt, heb je wel meer kans om hem/haar terug te krijgen.

Ik vind dit best een slimme actie :') Er wordt iig een hoop aandacht aan besteed, hoewel het natuurlijk geen uitvoerbaar plan is. Maar je kan wel gaan bedenken wat wel uitvoerbaar is en misschien gaan er mensen ineens nadenken over de overlast die hun dier geeft. Hoewel, na het topic gelezen te hebben geloof ik daar niet in.

Ik heb geld uitgegeven om mijn tuin af te zetten voor mijn honden, extra hoge schutting, dichte deur, alle kieren dicht, noem maar op. En alsnog moest ik regelmatig eerst zelf een rondje lopen door de tuin, voordat mijn honden naar buiten konden. := Niet dat zij katten vermoorden, maar na 1 keer een kat van de kop van hond af geplukt te hebben was ik daar wel klaar mee.

Onze voortuin was altijd de kattenbak van de buurt, maar sinds kort heeft 1 kat onze voordeurmat als slaapplek gekozen(heerlijk in het zonnetje tegen de deur) en komen er dus geen andere katten meer. Dat werkte beter dan alle andere dingen die we geprobeerd hebben om die katten weg te houden. :') En nee, de voortuin kunnen we niet beter afzetten, dat mag niet van de gemeente. Daarnaast zijn een hoop dingen die katten weg schijnen te houden niet zo goed als dat katteneigenaren beweren of mijn honden en wij hebben er zelf last van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 09:20

Hondenbelasting is dus niet in iedere gemeente. Ik snap de frustratie daaromheen zeker maar dat is dus niet overal zo en de hoogte is ook niet overal gelijk.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 09:20

Chip is natuurlijk bij een paard ook al verplicht.
Dat er nog geen belasting is, is denk ik ook en kwestie van tijd.
Poep opruimen vind ik eigenlijk ook een verplichting binnen de bebouwde kom (net als bij honden), op voet en fietspaden, ook buiten de kom.

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 09:29

De boete is echt achterlijk hoog. Door rood licht rijden met de auto is niet eens zo hoog, terwijl dat veel meer schade kan veroorzaken. Wanneer ik onze hond los zou hebben op een gebied waar het niet mag, dan ben ik 90 euro kwijt. Dus waarom dan 400 euro voor een kat. Doe normaal zeg.

Ik heb zelf twee poezebeesten en deze komen niet buiten. A. Omdat het raskatten zijn en B. Omdat ik veel te bang ben dat er iets mee gebeurt. Ik vind het dus wel raar, wanneer mensen zeggen dat ze hun kat niet meer binnen kunnen houden. Je kan het gewoon aanleren. Mijn beestjes komen alleen een klein stukje in de achtertuin, wanneer ik buiten ben. Voor de rest talen ze er niet naar.

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 09:36

PrizTwir schreef:
De boete is echt achterlijk hoog. Door rood licht rijden met de auto is niet eens zo hoog, terwijl dat veel meer schade kan veroorzaken. Wanneer ik onze hond los zou hebben op een gebied waar het niet mag, dan ben ik 90 euro kwijt. Dus waarom dan 400 euro voor een kat. Doe normaal zeg.

Ik heb zelf twee poezebeesten en deze komen niet buiten. A. Omdat het raskatten zijn en B. Omdat ik veel te bang ben dat er iets mee gebeurt. Ik vind het dus wel raar, wanneer mensen zeggen dat ze hun kat niet meer binnen kunnen houden. Je kan het gewoon aanleren. Mijn beestjes komen alleen een klein stukje in de achtertuin, wanneer ik buiten ben. Voor de rest talen ze er niet naar.

Dit ^^ Die van mij zijn ook gewoon bang om op de voorstraat te komen :') Het ligt er gewoon aan wat je ze aanleert :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 09:37

Mixje90 schreef:
Katten wegjagen ofzo zonder ze schade te doen vind ik prima, maar als iemand eraan zou zitten... So what dat t jouw tuin is, als je geen katten in je tuin wil maak je er maar een bunker van of een stroomdraad eromheen. Whats next? Vogeltjes afschieten die in je tuin komen?

Mijn tuin, mijn regels, wil je niet dat je katten aangeraakt worden dan houd je ze best uit mijn tuin. De honden van mijn man hier weten er wel raad mee, das gewoon hun instinct. :j

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 09:38

Nou, ik snap het wel. Mijn ouders hebben raskatten. 1 die we al vanaf kitten af aan hebben. Die is niks anders gewend dan binnen leven, of naar buiten in een ren of aan een tuigje. Maar als er ergens iets open staat is hij weg. Hij klimt door het hor heen, schiet de voordeur uit of de achterdeur. Zit in 2 seconden in een boom, laat zich vallen en gaat dan via de haag weg. := Maar qua jagen, hij vangt bij ons in de tuin gewoon muisjes, kikkers en nog wel meer. Oke, het is een pers van nu 16 dus nu doet hij weinig meer. Hij wordt wat traag en dement. Hij is dus niet gewend om echt buiten te komen, maar heeft die drang wel enorm.
De andere hebben we pas met 2 jaar gekregen en die was een ren gewend, maar zij wil misschien 5 minuten naar buiten en dan weer naar binnen.

Maar mijn ouders hebben dus een ren gebouwd in de tuin om ze toch buiten te laten, zonder dat ze weg konden. Onze vorige kat kwam van een boerderij en die kon weer uitstekend wennen binnen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 09:39

Mixje90 schreef:
Katten wegjagen ofzo zonder ze schade te doen vind ik prima, maar als iemand eraan zou zitten... So what dat t jouw tuin is, als je geen katten in je tuin wil maak je er maar een bunker van of een stroomdraad eromheen. Whats next? Vogeltjes afschieten die in je tuin komen?

'vergelijkt vogelpoepje met kattenstront'..

ehhh.. nee.... :')

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 09:40

PrizTwir schreef:

Nu zou de boete voor door rood rijden van mij veel hoger mogen (of nog beter, rijbewijs innemen), maar wat is het probleem met een boete van 400 euro? Als je je gewoon aan het verbod houdt, is er geen enkel probleem en hou je je geld in de zak.

Hier kost een parkeerboete je vijf euro. Je raadt het al, iedereen parkeert gewoon, de boete is niet hoog genoeg. Als de boete hoog genoeg is, houdt men zich ook eens aan het verbod.

vienna1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 09:41

Ik kwam miscihien eerder over als een katte hater, maar ik ben dat niet. 400 euro is gewoon belachelijk. Ongelukjes kunnen gebeuren. Maar ideeën als verplicht chippen met overgangsregeling. Casteratie/sterilisatie na bepaalde tijd of na verschillende keren overlast zijn toch geen rare dingen om over te praten? Waarom geen kattebelasting en wel hondebelasting heb ik altijd al raar gevonden.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 09:41

Cer schreef:
Mixje90 schreef:

'vergelijkt vogelpoepje met kattenstront'..

ehhh.. nee.... :')

En dat zonder schade kan ik ook niet garanderen, omdat MIJN honden op MIJN eigen terrein lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 09:48

MyWishMax schreef:
Anoniem schreef:

Maar ook bij chippen zou je een overgangsregeling krijgen. ;) Dat was bij de honden ook zo. Alle katten geboren na datum X of veranderen van eigenaar na datum X verplicht een chip. Dan kan je dus niet meer aan een ongechipte kat komen en het enige wat het jou dan kost is even de moeite om het adres te veranderen en de kosten daarvan.
Er zijn ook erfhonden die nooit van dat erf af komen alsnog verplicht gechipt zijn. Maar in het uitzonderlijke geval dat die hond of kat wel ineens buiten het terrein komt, heb je wel meer kans om hem/haar terug te krijgen.

Ik vind dit best een slimme actie :') Er wordt iig een hoop aandacht aan besteed, hoewel het natuurlijk geen uitvoerbaar plan is. Maar je kan wel gaan bedenken wat wel uitvoerbaar is en misschien gaan er mensen ineens nadenken over de overlast die hun dier geeft. Hoewel, na het topic gelezen te hebben geloof ik daar niet in.

Ik heb geld uitgegeven om mijn tuin af te zetten voor mijn honden, extra hoge schutting, dichte deur, alle kieren dicht, noem maar op. En alsnog moest ik regelmatig eerst zelf een rondje lopen door de tuin, voordat mijn honden naar buiten konden. := Niet dat zij katten vermoorden, maar na 1 keer een kat van de kop van hond af geplukt te hebben was ik daar wel klaar mee.

Onze voortuin was altijd de kattenbak van de buurt, maar sinds kort heeft 1 kat onze voordeurmat als slaapplek gekozen(heerlijk in het zonnetje tegen de deur) en komen er dus geen andere katten meer. Dat werkte beter dan alle andere dingen die we geprobeerd hebben om die katten weg te houden. :') En nee, de voortuin kunnen we niet beter afzetten, dat mag niet van de gemeente. Daarnaast zijn een hoop dingen die katten weg schijnen te houden niet zo goed als dat katteneigenaren beweren of mijn honden en wij hebben er zelf last van.

Zo'n overgangsregeling zou dan wel gewenst zijn ja :j Ik wist niet dat die er met de honden was.

Een parkeerboete van 5 euro? Hier betaal je uberhaupt al meer administratiekosten voor de boete :')

Het probleem met de boete van 400 euro is dat ie voor honden 90 euro is meen ik me te herinneren :+ En hier in de stad heb ik bijvoorbeeld weer meer overlast van om de 3 meter een hondendrol en op tijd m'n kind wegtrekken ervan. Dus trek dan de boetes gelijk; of voor de hondeneigenaar ook 400 euro boete, of voor de kat ook slechts 90 euro.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 09:49

Kat dan ook chippen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 09:50

Ayasha schreef:
Kat dan ook chippen?

met de overgangsregeling, helemaal prima. Dan hoef ik mijn kat niet te chippen. :+

Zullen we dan gelijk de paardenbelasting ook in het leven roepen? :+ Kijken hoe hard we dan piepen met z'n allen.. Want paarden zijn al zo duur.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 09:51

Ik vind hondenbelasting al geschift laat staan dat ik voor katten of paardenbelasting zou zijn. :')
IMO gewoon klaar met die hondenbelasting. Hier is het niet meer (zal vast ooit wel geweest zijn in belgië ook gezien we ooit 1 land waren.) en daar ben ik blij zat om. Slaat nergens op die belasting.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 31-08-17 09:53, in het totaal 1 keer bewerkt

vienna1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 09:52

Dat lijkt mij ook een prima bedrag. Ik heb niets tegen paarden belasting

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 09:53

Ayasha schreef:
Ik vind hondenbelasting al geschift laat staan dat ik voor katten of paardenbelasting zou zijn. :')

Net als dat jij hondenbelasting geschift vind (wat ik overigens ook vind, maar hey, gelijke monikken gelijke kappen toch?) vind ik een binnenkat chippen geschift :+