[VOLG] Mijn gevleugelde vleeseters

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 17:35

Tessa_93 schreef:
Gister is het jachtseizoen weer geopend op wilde eend en konijn. De dekking is alleen nog te hoog nu dus we gaan waarschijnlijk in oktober weer beginnen.
Ik zal mijn mentor tegen die tijd eens vragen of ik hier dingen over mag plaatsen :) (mits jullie dat interessant vinden, jacht met havik op konijn/eend)

Geen idee wat je met die eerste zin bedoeld, maar ik leer er graag meer over! :=

Die kop van die jong Harpij als de luiaard terug 'slaat' is echt hilarisch. Echt zo van "huh? dat was niet de afspraak!" _O-

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 17:38

Tessa_93 schreef:
Gister is het jachtseizoen weer geopend op wilde eend en konijn. De dekking is alleen nog te hoog nu dus we gaan waarschijnlijk in oktober weer beginnen.
Ik zal mijn mentor tegen die tijd eens vragen of ik hier dingen over mag plaatsen :) (mits jullie dat interessant vinden, jacht met havik op konijn/eend)

Ik vind het absoluut interessant en hoop dat er dan ook kritische vragen gesteld mogen worden? Want yup, ik ben absolute tegenstander, nog steeds, maar wie weet werp je daar nieuw licht op.
Krijg mijn zin niet aardig geformuleerd, maar ik bedoel het oprecht aardig :)

Maanlicht

Re: [VOLG] Mijn gevleugelde vleeseters

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 18:17

Wow, die harpij <3 <3 zo prachtig. Echt de allermooiste vogel die ik ooit heb gezien.

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-17 19:24

TinGu schreef:
Tessa_93 schreef:

Geen idee wat je met die eerste zin bedoeld, maar ik leer er graag meer over! :=

Die kop van die jong Harpij als de luiaard terug 'slaat' is echt hilarisch. Echt zo van "huh? dat was niet de afspraak!" _O-

Bedoel je over het jachtseizoen of de dekking?

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-17 19:25

poes schreef:
Tessa_93 schreef:

Ik vind het absoluut interessant en hoop dat er dan ook kritische vragen gesteld mogen worden? Want yup, ik ben absolute tegenstander, nog steeds, maar wie weet werp je daar nieuw licht op.
Krijg mijn zin niet aardig geformuleerd, maar ik bedoel het oprecht aardig :)

Natuurlijk mag dat! Als ik geen "kritiek of discussies" wil moet ik geen topic openen. Ik leg graag uit!
Wat is precies de reden dat je tegen de jacht bent?
Lastig vertellen inderdaad zonder emoties. Gaat bij mij altijd heel vaak fout :o

Edit: misschien een leuk weetje; ik was eerst ook anti- jacht :Y)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 19:42

Wel, voor de grootste dooddoener vraag gesteld wordt: ja ik eet vegetarisch :D

Ik geloof gewoon niet in het 'nut' van de jacht zoals men het vaak verdedigt. Waarom gaan jullie dan geen dazenvallen zetten en op ratten jagen denk ik dan :') maar goed, dit punt interesseert me wel.

Mijn tweede punt is rond het argument dat het vlees is dat een goed leven gehad heeft. Vroeger vond ik dan ook dat het dan idd kon maar inmiddels ben ik gewoon tegen vleesconsumptie als er voldoende alternatieven zijn. Dat is een ethische en dus zeer persoonlijke opvatting. Daar ben ik dus wel geïnteresseerd in andermans visie maar daar zal mijn mening niet van veranderen. Ik beloof daarbij wel dat ik niet de irritante vega ga uithangen die die visie eindeloos blijft herhalen en verdedigen :Y) daar wordt niemand blij van.

Laatste reden van de jacht is trofeejacht en daar heb ik absoluut alles tegen. Een dier doden voor het plezier en een trofee vind ik waardeloos en dat is ook het punt waarop ik bvb zou weigeren om vrienden te zijn met iemand als ze dit doen.

Verder weet ik dat de jacht in België veel misstanden kent met uitzetten en weer bejagen van dieren. Dan liever de boel helemaal afschaffen aangezien ze het blijkbaar niet onder controle hebben.

Voor er niet veel van te weten heb ik dus wel een flinke mening erover oeps :=

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 19:46

Zeer zeker interessant dus graag. Ik ben absoluut voor de jacht. De regulerende jacht.
Bij mijn vaders bedrijf hadden ze vorig jaar 390 hazen geschoten. Deze zorgden voor veel schade op het terrein.

xTiffani

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 19:52

Na mijn studieweek in zweden ben ik door een discussie over de jacht in zweden én nederland met mensen die daar verstand van hadden een veranderd van gedachte.

Eerst was ik ook anti-jacht, maar nu vindt ik het wel oke. Er komen best een hoop regels kijken voordat je kan jagen gelukkig.

Die trofee-jacht vind ik trouwens wel echt verschrikkelijk _-:(

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-17 21:56

Ik zal morgen even uitgebreid antwoorden, duidelijke reactie Poes :j

Op Netflix is een soort documentaire over de trofee-jacht ("The woman Who kill lions") Mn nekharen gingen overeind staan.. bah. Ik kan dat ook niet bevatten en ben er ook geen voorstander van..
Dit is o.a over die vrouw die viral ging op fb omdat ze lachend naast de nek van de geschoten giraffe ging liggen..

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 22:38

Op Instagram bestaan er veel dergelijke accounts vol met zo'n foto's :( er worden meer leeuwen gekweekt voor welpje aaien- met jonge 'wees'leeuw wandelen- leeuw schieten dan er nog in het wild zijn. Daar kan ik niet bij.

Daarnet weer drie fazanten op de wei die niet gingen rennen maar hoopvol gingen roepen toen ze me zagen. Waar ik kom, is het volgens mij weinig regulatie en veel trofee dus :( op een half tam dier dan nog.

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-17 09:34

Poes: dat is echt niet oké.. ik moest het even opzoeken in dit topic maar over dat fazantenverhaal hebben we op pagina 4 ook over gepraat, (snap dat je niet het hele topic hebt doorgelezen).
Wellicht dat je er een melding van kan maken?

Ik zie trouwens ook dat we het daar over de jacht hebben gehad met verschillende soorten uitleg. Wellicht dat je daar een duidelijk en "beter" beeld uit kunt halen? :o

Mocht je nog opmerkingen of vragen hebben / duidelijkere informatie willen, vraag gerust! :j
Laatst bijgewerkt door _Dracarys op 17-08-17 09:39, in het totaal 2 keer bewerkt

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-17 09:37

Keet schreef:
Zeer zeker interessant dus graag. Ik ben absoluut voor de jacht. De regulerende jacht.
Bij mijn vaders bedrijf hadden ze vorig jaar 390 hazen geschoten. Deze zorgden voor veel schade op het terrein.

Klopt idd. In Nederland is er ook soortgelijke schadebestrijding om onze groentes etc te beschermen tegen pik en knaagschade.

390? Wat een hoop! :oo
In NL zijn de hazen schaars vind ik..

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 13:44

Tessa_93 schreef:
TinGu schreef:

Stom, de 2e zin bedoel ik natuurlijk, over de hoge dekking 8)7

Ik vind de jacht ook heel dubbel. Te veel aan dieren moet gereguleerd worden, maar idd het trofee jagen is afschuwelijk.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 14:24

Ik denk dat een algemene wel of geen jacht discussie hier niet op zijn plaats is.
Uiteraard wel over het wel of niet mogen jagen met roofvogels.

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-17 15:19

TinGu schreef:
Tessa_93 schreef:

Stom, de 2e zin bedoel ik natuurlijk, over de hoge dekking 8)7

Ik vind de jacht ook heel dubbel. Te veel aan dieren moet gereguleerd worden, maar idd het trofee jagen is afschuwelijk.

De dekking is o.a het hoge gras overal. Daar kunnen we niks mee :)
Trofee jagen ben ik ook op tegen.
In dit topic gaat het gelukkig over de jacht in NL

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 15:33

Al vind ik "trofeeën" uit de regulerende jacht wel ok. Vachten en geweien :) gebruik dan alle onderdelen maar :D

Maar op wat kan je jagen met vogels? Hazen konijnen?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 15:36

En als je een harpij hebt, luiaards blijkbaar... :D

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-17 16:22

Kuggur schreef:
En als je een harpij hebt, luiaards blijkbaar... :D

_O- en mensen :+

De vacht en geweien is idd bijproduct.
Soms worden de poten ook nog gebruikt.
Het vlees word gegeten en de rest proberen we ook zoveel mogelijk te gebruiken.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 09:04

Ik heb wel het hele topic gelezen en herinner me inderdaad he stukjes over de jacht nog :j maar meer info is welkom!

Ik denk er idd wel echt over om melding te maken nu. Gisteren zat er een fazant in de piste. Ze moeten er van de week dus een paar uitgezet hebben.

Twee weken geleden is er ook een haas geschoten door jagers die op dat terrein niet mochten jagen. Daar is de jachtmeester voor gebeld.

Kuggur: niet jouw topic dus niet jouw regels toch :=

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 18:02

Kunnen verschillende soorten roofvogels samenleven? Of elkaar verdragen als ze dicht bij elkaar staan? Nee toch?

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-17 22:13

Alle roofvogels en uilen zijn solitair. Behalve de ransuil, harris hawk en sommige gieren.
Je doet ze er dus absoluut geen plezier mee.

Als ze social imprint zijn, dus met elkaar grootgebracht vanaf kuiken kan het goed gaan, ze weten niet beter, maar uiteindelijk gaat er een knopje om en zal het fout aflopen, vaak vanaf hun 3e jaar als ze geslachtsrijp raken. Uitzonderingen daargelaten.

Bij roofvogels in groepen kan je het mooi aflezen als ze geïrriteerd/opgefokt of boos raken dat de "hakkels" omhoog gaan staan, de veren achterop hun kop. Het gedeelte op de kop gaat helemaal plat en de veren op het achterhoofd zegmaar gaan omhoog staan, soms maken ze de veren bij hun nek en rug ook wat meer opgezet en de vleugels iets van zich af.
Als ze dat doen moet je als vogel zijnde echt oppassen en afstand nemen. Een waarschuwing dat ze aanwezigheid niet op prijs stellen.

Natuurlijk kunnen ze elkaar ook grijpen zonder enige waarschuwing, of al op jongere leeftijd. De kans is vooral bij imprint vogels groter, die hebben vaak grootheidswaanzin.

Vogels die solitair leven moet je gewoon alleen laten. Zijn ze veel gelukkiger. :)

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 16:05

Maar hoe doe je dat dan bij jouw vogels? Die zien elkaar toch vanuit hun hokken? Of is dat geen probleem, dat ze elkaar vanaf een afstand kunnen zien?

Piuni

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 17:28

Wat een gave vogels zeg <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 17:50

Zo, ik heb even het hele topic doorgelezen. Verveelde me, maar dat was absoluut niet het geval tijdens het lezen van dit topic :D
Ik heb ooit een keer een dagje valkenieren voor mijn verjaardag gehad, dat was erg gaaf! Was ergens in Limburg geloof ik.
Ik vind je raaf en uiltjes erg schattig. Die fotoshoot is ook wel leip hoor! Heb wel eens een shoot gedaan met slangen en vogelspin :P Hoe doe je dat met shoots? Wordt jij dan ingehuurd oid?

(Jup, ik had hier nog kort haar :P )
Eerst kregen we theoretische uitleg. Daarna mochten we alle vogels vasthouden. Was soms wel zwaar :P
Afbeelding
Afbeelding

Daarna dus vliegen, dat vond ik erg gaaf!
Afbeelding
Afbeelding

Dit was dus niet de bedoeling. We wilde proberen of hij door onze armen wilde vliegen, maar hij ging op de arm van mn zwager zitten. Dat deed m wel zeer := had ook flinke krassen in zijn arm nadien.
Afbeelding
Afbeelding

We mochten ook onder de de vliegroute gaan zitten, dat was best grappig :P (die man in de rolstoel was de eigenaar van de vogels.) Hier zie je ook nog de kras op de arm van mn zwager :=

Deze vorm van jagen trainde ze ook.
Afbeelding
Afbeelding

En vliegen met de gier. Het was nog maar de vraag of hij er zin in had, want hij scheen nogal lui te zijn :')
Afbeelding

(ik hoop niet dat mijn foto's ongepast zijn, wil het topic niet overnemen :P Ik heb nog veel meer foto's, dit is een kleine selectie)

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-17 07:18

Leuk dat je jouw ervaring deelt Joolien! Zo te zien was het een geslaagde dag! Dat nepkonijn noemen ze een balg :j

Bij wie was dit? En heeft die eigenaar een akte? Er is iemand met een akte in die regio en die jaagt vanuit de rolstoel namelijk, Echt respect.

TinGu: ze zien hier hun overbuurman inderdaad, maar ze zien hun verblijf als hun territorium. Er zit ook een zodanige ruimte tussen dat het niet uitmaakt, ze kunnen zich ook terug trekken. Als ik langsloop met een vogel stellen sommige dat niet op prijs want die komen dan te dicht in hun buurt. Vooral het witgezichtje vind het een no-go :o

Er zijn mensen die houden 2 of meerdere vogels in 1 verblijf van verschillende soorten. Dat vraagt gewoon om problemen.. Ook psychisch want die moeten gewoon constant alert zijn.