Vogels in de tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Re: Vogels in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 18:45

Wouw Visarend, die mag hier ook wel tegen het raam vliegen. Zo´n mooie vogel!

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 19:58

Gaaf Pien!
Ik zag van de week de ijsvogel zitten, gewoon op het houten kantje van de vijver achter de Grolsch :) Hij deed niks bijzonders maar werd er toch blij van.
Een hele witte roofvogel heb ik hier in de buurt ook een paar keer gezien, maar hij zit elke keer aan de andere kant van het weiland waardoor ik niet kan zien wat het is. Mssn maar een keer met de verrekijker op pad (ook een goed idee voor de eekhoorns :o zag er vandaag twee elkaar achterna zitten in het bos).
*\o/*

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 20:09

Wij hebben ook een steenuil, maar die heeft het direct door als ik hem/haar begluur vanuit huis.
Verder dan deze foto ben ik nog niet gekomen :)

Afbeelding

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 21:11

Het is nu echt de tijd voor zwarte ooievaars. Vorige week op kamp in zeeland besloot er ook 1 tijdens hdtv ontbijt laag over ons heen te vliegen.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 21:11

Het is nu echt de tijd voor zwarte ooievaars. Vorige week op kamp in zeeland besloot er ook 1 tijdens hdtv ontbijt laag over ons heen te vliegen.

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 10:10

Gisteren zag ik voor het eerst een van de koolmeesjes bij het waterbakje aan de voerstandaard, eerder zag ik ze alleen bij de zonnepitten in het bakje. En ik werd getrakteerd op een vrolijk schouwspel, het meesje besloot namelijk te gaan badderen! Zojuist hetzelfde gelukje, meesje streek neer op het bakje, testte het water met 1 poot :') en heeft heerlijk zitten spetteren. <3
Soms vind ik mezelf een beetje sloom dat ik blij word van zulke simpele dingen :o Maar da's gelukkig altijd snel weer over :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 11:01

Indy_Mouse_9 schreef:
Soms vind ik mezelf een beetje sloom dat ik blij word van zulke simpele dingen :o Maar da's gelukkig altijd snel weer over :)
Dat vind ik juist niet want het geluk in het leven zit vaak juist in deze kleine en toch zo mooie dingen.
Grappig dat pootje dat het water testte <3

Hier nog één keer de zwarte ooievaar gezien. 's Avonds veel buiten gezeten met het mooie weer en genoten van de uilen die tot leven komen en natuurlijk onze steenuil die we niet meer gezien hebben maar wel veel gehoord. Tjonge wat een herrie maakt dat ding <3 . Hier nog steeds veel buizerds die heel hoog in groepen zweven over het land. Kan ik ook zo van genieten.

Jewemm, gaaf zeg een zwarte ooievaar die laag over vloog tiojdens het ontbij. Daar wel ik ook wel mee wakker worden :))

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 11:17

pien_2010 schreef:
Indy_Mouse_9 schreef:
Dat vind ik juist niet want het geluk in het leven zit vaak juist in deze kleine en toch zo mooie dingen.

Daarom trek ik me er niet zo veel van aan, denk inderdaad dat je gelijk hebt :)

Zojuist het 2e vogehuisje opgehangen, nu zit ik in spanning af te wachten tot iemand het ontdekt :D

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 20:37

Lang geleden alweer dat hier nog gepost werd! Hebben jullie nog vogels gespot de afgelopen weken?

Hier in de tuin merk je dat de koude periode weer is begonnen; onze wintergasten zijn terug: Roodborstje, gaai, meesjes,... Alleen de roodstaart heb ik nog niet gezien.

Maar het hoogtepunt sinds twee weken in eigen tuin te gast, is toch wel... de ijsvogel! *\%/* *\%/* *\%/*
Sinds een dik jaar is mijn vijver af. Ik hou mijn tuin ondanks dat we in een woonwijk wonen zo natuurgetrouw en -vriendelijk mogelijk. Zo ook de vijver, die ik met "inheemse" visjes heb bestukt: vetjes. Leuke, kleine zilveren visjes die zich in de vijver erg thuis voelen: ik heb er in april 10 stuks in gedaan, nu heb ik er geschatte 500 rondzwemmen. :=

De reiger is een paar keren komen kijken maar scheen er niet veel aan te vinden, aan dat kleine spul. Die vreet veel liever de goudvissen en kois in andere vijvers. Maar laat die kleine vetjes nou bovenaan het favoriete menu van onze ijsvogel staan! :):) Ik had gehoopt, maar nooit gedacht dat hij echt zou komen. Maar ik heb hem nu in twee weken al twee keer gezien. Van mij mag hij blijven. Visjes genoeg!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 20:46

<3 Ijsvogel
Hier hebben we de eerste kraanvogels gezien. We zijn in afwachting van de grote trek.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 21:20

Ow ja, een paar kraanvogels zijn hier ook al overgevlogen. Maar 't waren er werkelijk maar een paar, niet die reusachtige groepen. Ik hoop ook dat die nog komen en ik ze niet gemist heb.

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 21:20

Wat supergaaf Soesita, de ijsvogel gewoon in de tuin!

Wij hebben onze schutting eindelijk rondom af, dus nu kan Poes naar buiten. Gelukkig hebben de residente meesjes door dat zolang ze hoog zitten, ze geen risico lopen. Ze zitten nu rustig zonnepitten te eten terwijl Poes onder de stuiken muizen aan het jagen is.

Nog geen inspectie van het nieuwe hokje gezien, maar ik zie zowel een stelletje als een enkele koolmees regelmatig langskomen, en een setje pimpelmezen. Hopelijk komt er na de winter iemand eitjes maken :)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 21:55

"ons" roodborstje heb ik ook weer gesignaleerd, verder nog niet echt gelet op wat er verder is komen aanvliegen :)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 21:58

Ons roodborstje is niet weggeweest. Verder wel aan het kijken voor nieuwe voederhuisjes, de huidige zijn kapot. En dan asap aan het voeren gaan zodat ze de weg weer weten.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 22:11

Hier is het roodborstje er echt alleen in het winterseizoen. In de zomer zie ik ook wel eens roodborstjes, maar niet in onze tuin. :n Dus volgens mij is het gewoon een andere.
Laatst bijgewerkt door soesita op 19-10-16 22:26, in het totaal 1 keer bewerkt

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 22:19

Hier ook nog geen kraanvogels gezien of gehoord maar ik ben ook veel herrie aan het maken dus dan hoor ik ze toch niet ;)

Verder niet zo veel bijzonders gezien hier.

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 13:07

Roodborstjes zijn trekvogels.

In de herfst/winter krijgen wij veel roodborstjes uit Noordelijke streken (oa Rusland) aangevlogen. Een deel van onze Nederlandse vogels gaan ook op pad richting het Zuiden. Maar een ander deel blijft, waardoor het druk is in 'roodborstland'.

Het zijn zeer territoriale vogeltjes, en gezien er zo veel zijn in de winter moeten ze op een gegeven moment genoegen gaan nemen met drukke plekken zoals tuinen. Dat is waarom je ze vaker in de tuin ziet in de winter, denk ik. Veel Nederlandse roodborstjes die blijven hebben het hele jaar door bijvoorbeeld een territorium in het bos.

Al denk ik dat veel Nederlandse tuinen helemaal niet zo'n slechte plek zijn om te overwinteren met al dat lekkere vogelvoer wat er gegeven wordt :+

Mijn ouders hebben trouwens ook een ijsvogel in de tuin bij de vijver! 2x gezien en later ook bij buren in de tuin gespot. Die zijn ook op zoek naar een mooi winterplekje zeker :D

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 16:39

Leuk verhaal over het roodborstje!

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 15:57

Heeft iemand van jullie misschien tips voor voeren op de grond?
Vorig jaar leek het er op dat het roodborstje en de vinkjes niet bij het voerbakje op hoogte komen, enkel bij de schaal op de grond. Echter, de schaal die ik gebruik blijft water in staan (= zompige zaadjes), en ik heb er de residente muizenpopulatie ook goed mee gesteund :') (is Poes nu wel blij mee trouwens :\ )
Ik kan me voorstellen dat ik de muizen voor lief moet nemen, dus ik denk dat ik vooral zoek naar tips voor waar ik het beste in kan voeren.

Edit: Of natuurlijk de tip dat mijn vinken en roodborstjes zich niet zo moeten aanstellen! :')

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 16:41

Over territoriaal gesproken….vorige week hoorde ik opeens een vogeltje tegen het raam knallen. Uiteraard direct in de 112 stand gesprongen :D (poes en hond waren buiten) en het slachtoffertje was dus een roodborstje. Ik zag nog een ander roodborstje wegvliegen dus blijkbaar hadden ze ruzie. Arme ding zat verdoofd op het gazon, 1 vleugeltje niet opgevouwen dus ik vreesde het ergste. Beestje op m'n hand gezet, vleugeltje gecheckt en weer in model gebracht (was gelukkig niet gebroken) en beetje in de zon opgewarmd. Zo hebben we tussen de 5 en 10 minuten gezellig met elkaar gestaan, en uiteindelijk begon hij weer te bewegen en is hij weer van m'n hand gevlogen :D
Voor vogeltje niet zo fijn dat hem dit overkwam, maar voor mij DE kans om eens van zo dichtbij te bestuderen :D

Afbeelding

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 19:45

Ach, arm ding.
Maar inderdaad bijzonder om eens goed te kijken haha :D

Waarschijnlijk heeft hij er niets aan overgehouden (behalve een gebroken ego). Dus dan valt het best mee.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 19:50

Ach Kinke wat lief deze foto. Gaaf hoor. Fijn dat het vogeltje weer goed gaat.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 15:16

:= Zonet zaten we in de keuken te eten en dat doen we aan de bar voor het raam dat uitzicht heeft op de weilanden. In de ene hand het brood in de andere hand de kijker, want de kraanvogels cirkelden zo dichtbij, dat we zelfs de kleine details konden waarnemen <3 . Wat een bofferds zijn we toch met dit plekje.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 15:36

Ik heb vanmorgen een bonte specht in de tuin gespot.Nog niet eerder gezien in de tuin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 16:13

Ik moet nog het op hangen gaan , de eerste merels zitten er al klaar voor