Koe kijken ipv Merries kijken.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Koe kijken ipv Merries kijken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 13:34

Moderatoropmerking:
Ondanks dat de discussie op de afgelopen pagina's al afgelopen was, willen wij alsnog een opmerking plaatsen, zodat jullie (meelezers en meeposters) ook op de hoogte zijn. Discussiëren is geen probleem, maar houdt het netjes. Zoals jullie ook al zien probeert de topicstarter overal netjes op te reageren. Wij zien graag dat dit topic zo blijft verlopen. Kritische vragen stellen staat vrij, maar kritiek 'gooien' is nergens voor nodig. O.a. verpest dit de sfeer in het topic. Iedereen die netjes blijft reageren, complimenten en ga zo door.

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-15 14:04

Gisteravond is mijn oude stageboer langs geweest om haren te trekken, ook hij vond het wel een mooi kalf.

De haren gaan nu dus naar Amerika en dan word haar genomic waarde bepaald. Dat kan dus 1 tot wel 2 maanden duren even geduld nog dus.

Ik hoop dat ze hoog scoort maar net niet hoog genoeg. Dan mag ik haar gewoon houden en blijft ze hier. Als ze heel hoog scoort gaan we overleggen met mn oude stageboer en de andere eigenaar van Mairy 14 (haar moeder) wat we met haar gaan doen. Ik heb dus echt nog geen idee of ze hier mag blijven of niet. We gaan het meemaken.

Verder doet ze het super goed, ze is een heel vrolijk kalf en drinkt zo enthousiast dat ik helemaal onder de melk zit maar ach..

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 14:15

Andere eigenaar? ! Jij hebt het embryo toch gekregen voor jezelf en niet samen met een ander het embryo gekregen?

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 14:17

Sommige superkalveren worden terug geroepen op mijn werk hebben ze een Epic kalf terug gehaald. Ze baalden daar ook zo flink van. Je kunt hoog of laag springen kalf gaat terug en je krijgt een banketstaaf vergoeding

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 14:17

Ze heeft het toch over de eigenaar van de moeder?

Sastaic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 14:18

tanjaatjuhh schreef:
Sommige superkalveren worden terug geroepen op mijn werk hebben ze een Epic kalf terug gehaald. Ze baalden daar ook zo flink van. Je kunt hoog of laag springen kalf gaat terug en je krijgt een banketstaaf vergoeding

En krijg je dan nog wel een nieuw embryokalf of ook niet?

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 14:20

Op mijn werk hebben ze daar vanaf gezien , ze waren al zo flauw na dit.

liliekska

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 15:01

Maar waarom zouden ze een kalf terug mogen roepen? Het is nu toch jou eigendom?

tammiebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 15:06

Sastaic schreef:
Klopt.. maar het levert ondanks dat het niet zeer doet wel stress op.

Waarom zou dit stress opleveren?

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 16:04

Toch snap ik het niet. Gekregen is gekregen toch? Hoezo zouden ze dan opeens het kalf terug op kunnen eisen?

Sastaic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 16:06

tammiebels schreef:
Sastaic schreef:
Klopt.. maar het levert ondanks dat het niet zeer doet wel stress op.

Waarom zou dit stress opleveren?

als wij oormerken in moeten doen moeten de koeien vast staan aan het voerhek. dan moeten wij naast het hoofd gaan staan, veel koeien vinden dat al spannend dan moeten ze ook nog stil staan terwijl wij proberen de tang met oormerken met scherpe punten op de juiste plaats te krijgen. omdat de koeien dat spannend vinden gaan ze met hun hoofd slaan en proberen te vluchten. hierdoor wordt het voor ons alleen maar moeilijker om het oormerk te plaatsen.

Ik wil niet zeggen dat, dat altijd zo is.. de koeien van lisa zijn bijvoorbeeld veel rustiger en daar zal het ongetwijfeld ook veel makkelijker gaan.
Maar bij ons zijn de koeien in veel grotere getallen aanwezig waardoor het de boer aan tijd en geld ontbreekt alle koeien die aandacht te geven dat ze allemaal mak worden.

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-15 16:48

tanjaatjuhh schreef:

Ik bedoel eigenlijk meer dat ik dan mede eigenaar word. Ik zit namelijk helemaal niet in die fokkerij wereld en die 2 mannen wel. Stel dat ze heel goed is weten hun precies hoe of wat. Dat heb ik zelf zo met ze afgesproken in principe is ze nu nog helemaal van mij maar als ze hoog gemerkt word dan worden hun mede eigenaar om mij te helpen in het hele gebeuren. Ik heb daar namelijk totaal geen ervaring mee en het kalf is iets te veel geld waard om het te verprutsen. Ik ben trouwens wel hoofdeigennaar zeg maar, en ze staat ook op onze naam.

Ook heb ik voor mezelf besloten dat als ze veel geld waard is ik haar ook gewoon verkoop. Niet voor het geld maar omdat ik het doodeng vind om zo'n dure koe in onze schuur te hebben. Ik zal het mezelf nooit vergeven als haar iets overkomt.

Haha ik kreeg vandaag een brief van het crv (ki station ) dat ze mn kalf wel wouden kopen als het een stierkalf werd. Helaas voor hun is het een vaarskalf haha

tammiebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 17:14

Sastaic schreef:
als wij oormerken in moeten doen moeten de koeien vast staan aan het voerhek. dan moeten wij naast het hoofd gaan staan, veel koeien vinden dat al spannend dan moeten ze ook nog stil staan terwijl wij proberen de tang met oormerken met scherpe punten op de juiste plaats te krijgen. omdat de koeien dat spannend vinden gaan ze met hun hoofd slaan en proberen te vluchten. hierdoor wordt het voor ons alleen maar moeilijker om het oormerk te plaatsen.

Ik wil niet zeggen dat, dat altijd zo is.. de koeien van lisa zijn bijvoorbeeld veel rustiger en daar zal het ongetwijfeld ook veel makkelijker gaan.
Maar bij ons zijn de koeien in veel grotere getallen aanwezig waardoor het de boer aan tijd en geld ontbreekt alle koeien die aandacht te geven dat ze allemaal mak worden.

Mag ik dan vragen hoeveel ongeveer dat "grotere getallen" is? :)

Franciee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 20:35

Ik heb de oormerken in doen ook gezien. De kalfjes waren lekker aan het drinken, merken erin, met het hoofdschudden en door met de melk :') Niks aan het handje

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 21:30

Het is inderdaad goed opletten, waar je het oormerk zet.
Ik vond het in het begin ook erg spannend, omdat ik bang was dat ik een ader zou raken.
Maar na een aantal keer doen, gaat het eigenlijk vanzelf.

PardoesJessi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 21:39

Ze trekken heus een keer een oormerk uit, en ze verliezen ze ook een keer. Maar als het gat nog intakt is gaat een nieuw merk gewoon weer daar erin. Dan hoeft er niks niet een nieuw gat in. Waar ze de oormerken bevestigen trouwens, dat is weinig meer dan vel. Nog veel minder vlezig als onze oorlel zeg maar.....
Het is echt niet zo een drama.

Dat verhaal van dikke ontstekingen en afgestorven oren... dat ken ik totaal niet......
Zal mss best een keer ergens voor komen. Maar dat is niet normaal ofzo.

Ik ben benieuwd naar de genomics waarde van je kalfje Lisa.
Spannend lijkt me dat!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 21:46

wij gebruiken de oormerken ook voor het testen op BVD, ideaal, geen bloed meer tappen bij de kalfjes (dat is erg stressvol voor ze)

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 11:21

Hoe is het met je kalfje? Doet ze het goed? Helemaal weer fris en fruitig?

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-15 12:16

Jaan81 schreef:
Hoe is het met je kalfje? Doet ze het goed? Helemaal weer fris en fruitig?

Ja ze doet het helemaal super! Tis een heel pittig ding. Met zwartje gaat het ook helemaal goed.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 12:23

Je bent jarig!!
*\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*
Van harte gefeliciteerd!!

Meile

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 12:30

Gefeliciteerd! En fijn dat het zo goed met je kalfje gaat :)

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 12:32

Gefeliciteerd met je verjaardag!

Fijn dat het goed gaat met het kalfje en zwartje

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-15 12:42

Dankjulliewel! Heb me cadeau natuurlijk al gehad 6 dagen terug haha, ze was morgen pas uitgerekend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 12:50

Gefeliciteerd met je verjaardag :D

Happy16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 12:56

Gefeliciteerd :D