Aussie, wie heeft er een!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

bryce27

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 16:00

keona schreef:
bryce27 schreef:
Borst, broek, staart, voorpoten en achter de oren doen we een 1x per week/ 2 weken goed borstelen. Valt best wel mee als je het een beetje bij houd, maar dat is dus wat bij vele fout gaat. Het bijhouden van de vacht. Wij gebruiken in principe maar 3 borstels: 1 la pouch borstel een universele borstel en een kam.

Je hebt ook echt verschillende vacht soorten.en bij onze heb je echt weinig nodig. Maar wat je zegt mensen die wel borstelen gebruiken vaak de verkeerde.herdersharkje alleen in de rui en bv een furminator is een no go

Inderdaad, vele gebruiken foute middelen om de hond te borstelen.
Onze reu heeft vrij lange haren maar hij is in verhouding makkelijker bij te houden dan onze teef zij heeft een dikke volle vacht. Maar een aussie is als je hem goed bij houd een hond met een vrij makkelijke vacht inderdaad

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 17:34

Onze Teef en reu hebben idd hele verschillende vachten. Teef moet echt uitgeborsteld worden rond de rui (herderharkje!). Bij haar komt de wol er echt ook uit.
De reu volstaat met 1x borstel erover. Tussendoor wel even achter de oren pluizen, maar dat doe ik s avonds op de bank met mijn vingers tijdens het kroelen ;)

Leuk! Dailo's aussies. Wat zijn Storms ouders? Ziet er wel echt uit als een Dailo's. Die zijn allemaal zo lief en makkelijk en vol van vacht. :+:
Ik pas er wel eens op, dus misschien heb ik Storm ook wel als pup geknuffeld ;)

WenK

Re: Aussie, wie heeft er een!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 18:17

Leuk dit topic!

Wij hebben besloten op zoek te gaan naar een Aussie-pup. Na het overlijden van onze Jack Russel is het huis wel erg stil. Voor de Aussie hebben we gekozen omdat ze fijn trainbaar zijn en graag met de baas mee op pad gaan. Ik werk zelf in de paarden, de hond zou dan fijn meekunnen, ook met rijden en hardlopen. Nu dus op zoek naar een nestje.... Als jullie nog tips hebben... Wat ons betreft mag het ook een kruising met bov Border Collie zijn.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 18:36

Dailo's is een fijne open fokker vind ik.
Verkijk je bij de aus niet op de zenuwlijers die echt iets te doen moeten hebben. Ze zijn enorm slim en gaan dan zelf dingen bedenken, zoals paarden hoeden of kinderen. Let ook op lijnen waar sneppers/angstbijters in zitten.
Het zijn totaal andere honden dan jackies. En ik moest zelf echt omschakelen van boerenfox-type naar Aussie. Je moet er wel tegen kunnen dat ze overal bij willen zijn en je altijd volgen. Die van ons kennen ht commando "blijf", anders zouden ze constant op mijn hielen lopen en volgen. Dat klinkt ideaal, maar kan ook irritant zijn en is niet voor iedereen ;) . Een paard dat een slechte dag heeft gooi je de wei/stal in en zie je niet meer. Een Aussie blijf je zien.

Verdere tips bij aussies: let op mdr1 gen defect. Heupen/ellebogen/ogen zijn ook aandachtspunten.

Suus___

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 18:48

Storm is malibu x jonah
Evenbeeld van papa :)

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 18:59

Hij deed mij ook erg denken aan zn oma Star. Ook al zo'n mooie donkere merle :+:

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 19:30

WenK schreef:
Leuk dit topic!

Wij hebben besloten op zoek te gaan naar een Aussie-pup. Na het overlijden van onze Jack Russel is het huis wel erg stil. Voor de Aussie hebben we gekozen omdat ze fijn trainbaar zijn en graag met de baas mee op pad gaan. Ik werk zelf in de paarden, de hond zou dan fijn meekunnen, ook met rijden en hardlopen. Nu dus op zoek naar een nestje.... Als jullie nog tips hebben... Wat ons betreft mag het ook een kruising met bov Border Collie zijn.

Ik weet dat de fokker van mijn auss binnenkort een nest heeft. Breezy thorn valley, ook erg fijne ervaringen mee!

Nest op komst is van de zus van mijn hond zijn moeder (tante dus van kenai)..

Afbeelding

http://breezythornvalley.nl

Pups worden begin september verwacht maar ik heb natuurlijk geen idee van wachtlijsten etc.. ;)

Suus___

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 19:32

assie schreef:
Hij deed mij ook erg denken aan zn oma Star. Ook al zo'n mooie donkere merle :+:

Oooo zo gaaf dat je dat zegt! Renate zegt precies t zelfde

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 19:39

Ik ben totaal geen expert hoor, maar die van dailos kan ik vaak wel herkennen :D . Jouw Storm is er echt eentje uit die lijn. Leuk om te zien :+: .

Suus___

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 20:48

Thanks!
Zal binnenkort weer ns goede fotos maken deze zijn al wat verouderd

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 21:09

Assie, ik zoek ook iets totaal anders inderdaad. Dank voor je uitgebreide informatie. Waar kan ik vinden waar bepaalde lijnen om bekend staan?

Diandra, dank voor je informatie! Ik heb eens contact met ze opgenomen..

Suus___

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 22:04

Dailo's is echt fijn en renate is een super lieve meid die heel veel informatie geeft en je helpt

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 22:07

Wij Zijn zeer tevreden over onze clan myphides pup. Heeft nu ook nest, geen idee of ze allemaal al baasje hebben. Wij hadden geluk, pups van 5 weken oud en nog 2 beschikbaar destijds.

Vacht is bij ons regelmatig borstelen en af en toe echt goed ontklitten. Hond geniet daar enorm van.

Dizzle doet t prima, vandaag weer op strand geweest. Heeft nu echt Gezwommen. Moest m dan wel bij me houden, geen grond onder voetjes is nog spannend maar samen durfde hij t.

Wat erg leuk is, hij is Mega enthousiast als we de vakantie oppas tegen komen. Hun hond is echt zijn vriendinnetje en de baasjes is hij ook dol op. Echt bevestiging dat t goede last minute keuze was te vragen of t daar kon.

En nu slaapt ie aan m'n voeten in de auto.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 22:17

Vond dat ook wel dat dialos echt aangename vrouw en heel behulpzaam.

We hebben onze Bloom van Some kind of Magic ook echt een goeie fokkers, en volledig onder het ascb stamboek en regels en zij gaan daar echt ver in. Al 20 jaar ter verbetering van het ras.

Leuk wenk dat je aussie opteert wat ik toch wel wil opmerken is weet dat binnen de echte aussie fokkers ook staartloze honden worden gefokt wat niet iedereen leuk vind maar echt rastypisch is. Wij waren er niet echt voorstanders van maar das een keuze natuurlijk, gewoon omdat we het niet kennen denk ik.
Al denk ik dat renate alleen lange staarten heeft.

Nimmy dat ging vlot dan en genieten he, klinkt als leuke vakantie

Suus ja meer foto's nodig dan :o

Suus___

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 22:24

Renate heeft enkel lange staarten idd omdat als je kort fokt je ook een gekke halve staart kan krijgen dan liever een hele lange.. Fokstandaard hebben ze ze idd liever zonder..

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 22:28

Het heeft ook met smaak te maken,ik vind de halve staartjes inderdaad niet mooi en nbt is ook niet echt mijn smaak.dus dan is het makkelijk dan ga je voor reu en teef met een hele start en dan krijg je ook pups met een lange start. Maar zo heb je ook mensen die juist een korte staart willen.voorheen werd alles gecoupeerd nu is het verboden

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 22:32

keona schreef:
Het heeft ook met smaak te maken,ik vind de halve staartjes inderdaad niet mooi en nbt is ook niet echt mijn smaak.dus dan is het makkelijk dan ga je voor reu en teef met een hele start en dan krijg je ook pups met een lange start. Maar zo heb je ook mensen die juist een korte staart willen.voorheen werd alles gecoupeerd nu is het verboden

Zonder staart is wel handiger ivm wijnglazen op de lage salontafel....

Wij hebben bewust een hond met staart, bij fokker vandaan die uitsluitend met staart fokt.

Op club loopt wel een ntb Aussie rond, die in België voor fokkerij gebruikt gaat worden.

Suus___

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 22:33

Ben blij dat couperen niet meer mag.. Vind die fluffystaart prachtig!

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 22:36

Ik ben ook voor de fluffy lange staarten.maar een ntb is inderdaad handiger bij lage salontafel whaaaaa

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 22:38

Mijn voorkeur gaat idd wel uit naar een lange staart.

Wat is trouwens het verschil tussen ASA en ASCN? Zijn het beiden rasverenigingen met ieder hun eigen doelstellingen?

Suus___

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 22:39

Ik heb ook een lage salontafel maar storm heeft er nog nooit wat vanaf gekiept.. En tja opletten wat je er opzet is soms handig :)

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 22:42

Wij hebben een gecoupeerde (Ex-hele) staart en een gewone lange staart.
Diegene zónder staart wappert vaker iets van tafel met een enorme knuffel in zijn bek dan degene mét staart. Wij doen iets fout :P .

Ik moet zeggen dat ik zonder staart mooier vind. Ik ben niet voor couperen en ik hou ook niet zo van de genetische defecten die aan de 'no-tails' (lijken te) kleven, dus ik ben vóór hele staarten. Maar ik vind geen staart mooier.

WenK over het snepgedrag: ga vooral praten bij fokkers, kijk hoe hun honden reageren. En ga vooral naar clubmatches en spreek met eigenaren. Ik ken zo geen lijnen ofzo, maar ik weet dat het wel in bepaalde lijnen vaker voorkomt.

Edit: ASA is ontstaan na onenigheid tussen leden van ASCN. Er is een stukje afgesplitst. O.a. onenigheid over hoe vaak een reu mag worden gebruikt bijvoorbeeld. Qua testen zijn ze beiden geloof ik even streng, maar ik heb de reglementen niet uit mijn hoofd geleerd.
Laatst bijgewerkt door assie op 14-08-16 22:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 22:42

Suus___ schreef:
Ik heb ook een lage salontafel maar storm heeft er nog nooit wat vanaf gekiept.. En tja opletten wat je er opzet is soms handig :)

Hier al een paar glazen, teveel op rand en een blije hond...

Ach goed excuus om mooie nieuwe te halen.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 23:04

Ik vind geen staarten gewoon raar, zou het gekwispel te hard missen al vind ik het wel super van onze fokkers dat ze dit willen in stand houden als zijnde een kenmerk van de aussie. We moeten niet alles eruit fokken net omdat we het minder mooi vinden of het commerieel misschien minder verkoopt.
Er zijn altijd mensen die het wel willen.
En ik ken iemand met aussie met een halve staart, door de lengte van de haren erop valt dit niet op dat die staart minder lang is hoor.
Het is wat je gewoon zelf leuk vind maar je moet dit wel weten vind ik. Wij wisten dit niet en zo bij het eerste nestje heel erg verbaasd daarover en toen zij de fokster dat ze nog een nestje verwachtte en als we wilden we wel mochten passen.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 07:19

De halve staart, is dat gewenst of niet? Of is dat een risico van het fokken zonder staart?
Ik vind zelf de lange staart het mooist, maar zonder ook leuk! Die halve staarten zien er niet uit, maar dat is inderdaad smaak :)

Blinii: Het broertje van Wolf is nu al op de foto getest, omdat hij heel hard gevallen was en mank bleef. Hij bleef met een poot in een konijnenhol hangen. Het is echt een aangeboren vorm van ED, niet door traplopen oid. Er zit te veel ruimte tussen de elleboog en de kom oid. Als hij niet gevallen was, had hij er waarschijnlijk geen last van gehad, maar de kans op artrose is wel heel groot.

Zelf heb ik goede ervaringen met Evulons kennel. De honden die ik daar van ken zijn super lieve huishonden, met niet te veel werkdrift. Daar wel kans op halve staarten trouwens :)