Egelliefhebbers verzamelen!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 12:32

Met 1 lamp had ik op een kleine kamer (8m2) 20/21 graden. Dan stond de verwarming in huis op 18/19 graden. Het is sowieso altijd iets warmer op die kamer omdat het wat kleiner is. Dus eigenlijk verspilde moeite van de lamp. Toen heb ik zo'n kacheltje kunnen lenen en nu heb ik het standaard 24 graden, maar dan heb ik dus lamp, kachel en de verwarming van tussen (a 18 graden = standaard ingesteld). Dus niet echt ideaal, maar ik heb helaas nog geen mooi terrarium in de buurt kunnen vinden. Agja voor een tijdje vind ik het prima :)

Fenrir

Re: Egelliefhebbers verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-16 12:42

60W is inderdaad te weinig voor een traliekooi. Je hebt op z'n minst wel 100 nodig.
Er zijn geen kooien waarbij de onderbak hoog genoeg is (tenzij ze helemaal dicht zijn) dus je zal altijd met plexiglas aan de slag moeten om het dicht te maken. Kan je goedkoop krijgen bij Gamma of Praxis enz. gewoon op maat zagen paar gaatjes er in boren en vastzetten met tiewraps, zo gebeurd.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 13:00

Echt niet? Ik heb wel bakken gezien met onderkant plastic van zo'n 20cm. Daar gaan ze nooit bij kunnen toch?
Die helemaal dichte bakken van Ferplast (Duna) zijn max. 1m. Dat vind ik voor een maand echt wat klein.. of zouden jullie dat voor een maand wel doen?

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 13:13

Ik heb gewoon een goedkope konijnenkooi gekocht. Ik heb de tralies met wat karton afgezet zodat hij niet kan gaan klimmen (en eventueel vallen).

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-16 14:48

Karton kan ook maar dan zie je ze wel slechter, en wordt het hok misschien wat donker (lampje erbij scheelt al).
20 cm halen ze makkelijk dat is al ong. hun eigen lichaamslengte en gestrekt redden ze nog meer. Plus dat er vaak hokjes etc. in het hok staan waar ze op kunnen klimmen. Dus het is toch al gauw minstens 35 cm hoog om af te schermen.
Ik zou idd niet kleiner gaan, 120 cm is een mooie maat voor 1 egel dus met 2 wordt het krapjes, maar voor een maandje geen ramp. Maar dan moeten ze geen gekke capriolen uit gaan halen omdat ze elkaar met weinig ruimte slecht uit de weg kunnen gaan. Sommige egels klimmen nooit in tralies maar zeker met 2 zou ik ze wel afschermen.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 15:26

Hm oke. Dan toch iets afschermen inderdaad ja. Ik heb ook geen idee of het klimmers zijn. Ik kijk idd even met plexiglas. Heb wel 12u per dag een lampje aan, maar vind plexiglas gezelliger dan karton haha. Niet dat m'n moeder ze graag wil zien, die wil er heel goed voor zorgen maar ze vindt ze eigenlijk een beetje eng :D ze is bang voor muizen, en ze vindt de egels lijken op muizen..
Qua afmetingen idd niet top, maar ze moeten het maar even uitzingen :D mogen ze daarna weer in hun megahok.

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 16:37

Jaa ik moet zeggen karton wint niet de schoonheidsprijs.. hahaha! Maar die van mij is geen klimmer, ik heb dus alleen een randje karton van ong 5cm, zodat er geen pootjes tussen komen etc. Plexiglas was voor mij te duur voor een overbrugging, heb ik ook naar gekeken. Achja, ik hoop over een paar weekjes gewoon weer een mooi terra te hebben!!

Mloes, het is maar voor een maandje. Daarna hebben ze weer lekker alle ruimte bij jou! :)

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 18:23

Ik weet niet of je er wat aan hebt, maar bij de action heb je van die hoge plastic bakken, beetje het formaat van zo'n grote kooi, maar dan wel transparant en plastic dus. Zit een dubbele klapdeksel op en is goed te verwarmen met een lamp, ik heb ze vorig jaar gebruikt voor de putputs, omdat ze zo hoog zijn zou je er een verhoging in kunnen zetten. Als je nog een adresje zoekt zijn ze hier ook wel een maandje welkom hoor <3!

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 19:06

Hoe groot zijn die bakken van de Action? Wel 1.20m?
En meen je dat serieus, dat je wel een maand wil oppassen? :Y)

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 02:34

Jaaa man! Lijkt me leuk juist :):)! Weet ik ook eens hoe het is om een egeltje te hebben :))! Mijn zolder is ook behoorlijk warm en de verwarming staat hier sowieso standaard op 18-19 graden (als ik niet thuis ben), dus een beetje extra stoken maat toch niet uit.

Pfft, weet niet precies hoe groot ze zijn, 1.20 redden ze niet, 90cm misschien wel. Zijn dus wel hoog, cm of 50/60 denk ik

*edit* even opgezocht, ze zijn 100 liter, maar ik heb er nog een staan hier, zal 'm even opmeten.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-16 08:24

Voor 2 heb je echt wel minimaal 120 cm nodig. Vaak zijn die opbergbakken te klein (en als ze groter zijn, zijn ze te laag)
Ik heb helaas geen verblijven meer over anders hadden ze hier ook wel mogen logeren.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 09:40

Nee, 1.20m is ook wel echt minimale maat voor mij. En ik ga toch maar op zoek naar een terrarium, ben toch een beetje bang dat zo'n open traliekooi qua warmte net niet helemaal een goed idee is.. Heb me aangemeld bij de facebookpagina Reptielen en amfibieen hobbyisten, maar daar nog geen succes. Welke pagina doelde jij op Fenrir?

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 09:41

Wn Hyppolyte, ik ga je even contacten :) gezien het feit dat m'n moeder er wat bang voor is zou ze hier heel blij van worden haha!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-16 10:14

Diezelfde pagina is er ook in verkoop versie, volgens mij zelfde of vergelijkbare naam. Als je een oproepje plaatst zijn er vaak wel mensen die wat hebben staan!

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 10:30

Zie dat iemand dat ook zei in een reactie op mij oproepje! Ga ik even zoeken, thanks.

Frost

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 18:40

Mag ik mij hier ook melden?

Ik ben van plan om een witbuikegel aan te schaffen na een tijdje inlezen op internet/facebookpagina's etc.
Zonet een terrarium besteld met alle lampen, daarna mag ik op jacht voor de inrichting en dan eens rustig rondkijken voor een egeltje.
Mijn moeder wil alleen eerst van de hamsters af, maar die zijn al wat ouder dus dat zal ook wel niet eeuwig meer duren... :\

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-16 23:11

Leuk Jytte, welkom!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-16 23:13

Mloes schreef:
Wauw, ziet er mooi uit! Wat voor dieren heb je in de onderste twee terraria?
Jij heb echt een beetje een natuurlijke omgeving nagebootst he? Ziet er echt goed uit. Mijn terrarium is gewoon recht en vlak :Y) Zat laatst wel te denken of het leuk is een verbinding te maken van de ene helft naar de andere met een tunnel ofzo. Of, dat wordt een heel projectje, een tweede verdieping erbij maken! Ik ben alleen bang dat ze een bruggetje o.i.d. niet op durven te lopen, dan moet het wel heel vlak zijn (en dicht aan de zijkanten). Maar lijkt me wel superleuk! Terrarium is 70cm hoog dus qua ruimte moet het wel kunnen volgens mij.

Sorry ik zag dat ik hier niet meer op had gereageerd... maar in de andere 2 bakken zitten mijn tenreks :)
Dit zijn inderdaad de bioactieve verblijven :j

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 07:54

Hoe gaat het met alle egeltjes hier?

Noelle, één van mijn egeltjes, is verhuisd naar bokker Hyppolyte. Noelle werd steeks dikker en dikker, en Pepper steeds dunner. Dus was elke dag bezig Pepper apart te voeren :7 Na wat probleempjes met thermostaten gaat het heel goed bij Hyppolyte, de dikzak is al wat afgevallen *\o/*
En nu heeft Pepper een terrarium van 1.55m voor zichzelf, superklein beestje in megakooi haha! Zij is nu weer mooi op gewicht, gaat supergoed. Pepper is bijna 3, ik lees verschillende dingen over hoe oud ze kunnen worden. Hoe oud zijn jullie egeltjes geworden?

Ik zit nu in Nieuw Zeeland, maar las iets over nieuwe positieflijst. Krijg het niet gedownload, maar witbuikegeltjes mogen gewoon gehouden worden na juli?!

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 08:00

Afbeelding

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 08:59

Op de lijst van 2015 mogen ze wel.
Ik weet niet hoe het is straks is.
Ze gaan alles om gooien dus ben benieuwd

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-17 09:45

Ze mogen straks gewoon gehouden worden :)

Wat leuk dat een van je egeltjes naar hyppolyte is gegaan! Hier gaat ook alles goed met de dieren. Mijn Algerijn is nog in winterslaap, hoop dat die binnenkort weer wat actiever wordt.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 16:06

Jaa die vermaakt zich prima hier, crosst lekker het hele huis rond, komt zo nu en dan even tukken en opwarmen en dan gaat ze weer, ze doet zelfs zo nu en dan 3 stappen in haar looprad :') (sinds ie buiten de kooi staat). Heb haar wel hernoemd, het is nu soort van moopet/moopy, net wat beter uitkomt, hahaha. Ze luistert al wel vrij aardig en als ze moe/kpud is komt ze naar me toe en gaat ze tegen mijn voet op staan, want dan kan ze tussen haar kleedje op de bank :j.

Zit wel even met mijn bodembedekker, daar moet ik toch echt een knap alternatief voor hebben, er ligt nu een fleecedekentje op de bodem en daarop hooi, maar madame kruipt dus het liefst onder het fleecematje en gaat onder de warmtelamp liggen slapen :'). Anyway, hooi is voor mij niet zo'n succes, want hooikoorts en doordat ze zich er helemaal in nestelt, zit ze zelf ook onder het hooi en krijg ik uitslag en niesbuien van haar :=.
Ben een beetje aan het zoeken naar wat dingen om de kooi wat uitdagender te maken, ze slaapt echt alleen maar in dat ding, terwijl ze buiten de kooi veel meer op onderzoek uitgaat. Maar dat begint dus bij de bodembedekker, heb zelfs aan aarde zitten denken, of misschien zand ofzo, dan kan ze ook een beetje graven e.d.

Dusss... nog suggesties?

Ohja, feuteuw!
Afbeelding

Ze ging gisteren anointen, maar ze is nog wel te bol om dat goed te kunnen doen, dus ze rolde om, maar gewoon stug doorgaan he _O-

Kiki1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 20:13

Ik heb veel mensen gezien die iets van een doos/bakje met strips fleece er in hebben staan en daar dan eten in verstoppen en de egel het laten zoeken! Een beetje zoals een snuffelmat voor een hond, misschien is dat wat voor d'r? c:

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 20:53

Wij hebben een soort van viltsnippers op de ondergrond liggen en houtsnippers bovenop.

Zorgt er voor dat alle nare luchtjes goed opgenomen worden, ze kunnen er lekker in graven, het stoft niet en neemt alle urine mooi op.