Puppy erbij 2019

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xLaraaj

Re: Puppy erbij 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 12:03

oh wat vervelend ! ook wrss om hem eruit te halen :(

Hier heb ik denk ik echt geluk. Heb Naya nu bijna een jaar in huis en nog geen enkele teek.. Zal in ons volgend huis wel anders zijn waarschijnlijk met dat er dicht bij een klein bos is

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 12:06

Mwa hij vind het gelukkig niet zo erg als ik aan zn koppie aan t plukken ben enzo. Dus even goed zn hoofd stil houden en toen kon ik m er zo uit draaien. gelukje dat ik gisteren nieuwe teken tangen gekocht had :D
Voordeel van zon plek dat ik het wel direct zag :j in al dat haar kun je wel tijden zoeken

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 12:09

sinds ik lookgranulaat in het voer doe heb ik geen enkele teek meer op de honden gehad. Vorig jaar nog wel in combinatie met adventix gebruikt, maar dat ga ik dit jaar niet meer erbij doen.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-19 12:09

Ieuw nynkster.
Op luxemburg was dat gedoe juist weer terug gedraaid op show. Alleen rabies.
Maar t gaat mij er in jouw geval niet om of je entingen uit kan sparen ivm show. Maar juist dat je weet of ze wel of niet beschermd zijn. En als je net als bijv Kenai niet meer showt of deava niet dan hoef je dus waarschijnlijk niet meer te enten en wel beschermd

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 12:12

dan had je daar aan de ingang moeten staan :') echt niet alleen rabies hoor. elke inenting werd uitgeplozen langs enlke hond het boekje gelegd en elk boekje van voor naar achter binnenstebuiten gekeerd. Als je aan de ring kwam opnieuw hetzelfde riedeltje voor je je hond mocht showen.....

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-19 12:32

Zoe_97 schreef:
dan had je daar aan de ingang moeten staan :') echt niet alleen rabies hoor. elke inenting werd uitgeplozen langs enlke hond het boekje gelegd en elk boekje van voor naar achter binnenstebuiten gekeerd. Als je aan de ring kwam opnieuw hetzelfde riedeltje voor je je hond mocht showen.....

Dat is niet waar ze zelf mee naar buiten gekomen zijn. Ze hebben toen duidelijk zelf aangegeven dat de entingen niet meer verplicht waren behalve rabies.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 12:43

zeggen en de praktijk is wat anders. ik was daar en heb het aan de lijve ondervonden, ook mensen die aan de ingang stonden en halsoverkop naar een dierenarts moesten voor entingen ;)

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-19 13:00

Zoe_97 schreef:
zeggen en de praktijk is wat anders. ik was daar en heb het aan de lijve ondervonden, ook mensen die aan de ingang stonden en halsoverkop naar een dierenarts moesten voor entingen ;)

En dat is iets wat onacceptabel is. Als ze zelf met regels naar buiten komen hebben ze die ook te hanteren. Ik zou dus echt weigeren om naar een DA te gaan om dan nog te enten.. Als je alles gecheckt hebt en op orde hebt en hun besluiten daar lekker ineens andere regels toe te passen dan is het jammer maar dan zou ik vertrekken.
Maargoed grote kans dat ik ook niet veel buiten NL of BE zou gaan showen oid. Alleen al om dit soort grapjes.
een van mijn pupkopers is met haar volwassen hond gaan titeren en ondanks de pupentingen was de hond gewoon niet beschermd. En dan hebben ze mazzel gehad dat de hond niet ziek geworden is. Sta je dan braaf met je nette entschema en een onbeschermde hond.
En als landen of shows daar niet in willen geloven en er niks aan willen doen, dan houd t voor mij op en zal ik daar niet heen gaan.

Gelukkig heeft de RvB meer verstand en accepteert de honden met Titer als ze maar minimaal 1x gevaccineerd zijn.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 13:03

Als je daar staat. Je 70 euro inschrijving per hond betaald hebt. 3-4 uur of zelfs meer gereden hebt. Daar in een hotel geslapen hebt dus nog geld uitgegeven hebt. Dan vertrekt iemand die komt voor de show echt niet zomaar hoor. Er was trouwens verwarring over de regels. Ze hebben nergens aangekondigd titeren te gaan accepteren hoor.

En RvB mag zeggen wat ze wil. Als de showorganisatie het niet accepteert dan kom je de show gewoon niet in. Al is het Nederland ;)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 13:06

Zoe_97 schreef:
Maar het buitenland (waaronder Luxemburg bv) accepteert titeren niet. Dus ben er helemaal niets mee. Enten moet ik dan toch...
Rocky is getitert geweest. Maar heb zelfs op een show in België moeite gehad met binnenkomen. (Gelukkig waren zijn puppyentingen sowieso nog geldig).

Klopt niet helemaal. Shows en wedstrijden in Luxemburg accepteren titeren wél.

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 13:09

Denk niet dat je de reis naar Luxemburg zou doen, inschrijvingen betaald enz en dan zou omkeren :P
Goh als ik zie uit welke landen er allemaal meedoen vind ik verplicht enten ook niet slecht.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 13:10

KimD schreef:
Zoe_97 schreef:
Maar het buitenland (waaronder Luxemburg bv) accepteert titeren niet. Dus ben er helemaal niets mee. Enten moet ik dan toch...
Rocky is getitert geweest. Maar heb zelfs op een show in België moeite gehad met binnenkomen. (Gelukkig waren zijn puppyentingen sowieso nog geldig).

Klopt niet helemaal. Shows en wedstrijden in Luxemburg accepteren titeren wél.

En toch is dat niet wat op de laatste show van toepassing was.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 13:13

Wat heb je aan verplicht enten als de enting toch niet is aangeslagen? Dan is je hond zo vatbaar als een waslapje voor water. :+

Ik zou bij voorbaat niet inschrijven bij een show of wedstrijd waar ze enkel enten verplicht stellen.

Overigens wel al bij vrienden meegemaakt die hun hond bij de haven moesten achterlaten omdat de chip niet vindbaar was of de ontworming niet goed was afgetekend.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-19 13:13

Zoe_97 schreef:
Als je daar staat. Je 70 euro inschrijving per hond betaald hebt. 3-4 uur of zelfs meer gereden hebt. Daar in een hotel geslapen hebt dus nog geld uitgegeven hebt. Dan vertrekt iemand die komt voor de show echt niet zomaar hoor. Er was trouwens verwarring over de regels. Ze hebben nergens aangekondigd titeren te gaan accepteren hoor.

En RvB mag zeggen wat ze wil. Als de showorganisatie het niet accepteert dan kom je de show gewoon niet in. Al is het Nederland ;)

Nee, alle shows in NL onder de RvB hebben zich aan deze regels te houden.
Maar t mag voor een ander de keuze zijn om niet te vertrekken. IK zeg dat IK dat wel zou doen.. Als ik voor titeren kies, en tijdens inschrijving dat geaccepteerd word en daar ineens niet meer, dan stikken ze er maar in. IK kies voor titeren en ga dan echt niet onnodig die entingen erin rammen voor een show.. Nee. Echt niet.

KimD schreef:
Wat heb je aan verplicht enten als de enting toch niet is aangeslagen? Dan is je hond zo vatbaar als een waslapje voor water. :+

Ik zou bij voorbaat niet inschrijven bij een show of wedstrijd waar ze enkel enten verplicht stellen.

Overigens wel al bij vrienden meegemaakt die hun hond bij de haven moesten achterlaten omdat de chip niet vindbaar was of de ontworming niet goed was afgetekend.

precies dit dus.. Alleen ja grote kans als je ergens komt waar t meeste beschermd is, is de kans heel klein dat je iets oploopt.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 13:16

kiwiwitje schreef:
KimD schreef:

Toch fijn dat het nu pas hoeft! Zijn de baasjes er allemaal mee door gegaan?

Niet allemaal. Helaas met eentje er een ''discussie'' over gekregen ondanks dat ze bij t bezoek laatst nog vroegen om uitleg. Hun DA heeft aangegeven dat pups niet te titeren zijn en dat ze gegarandeerd na 3 weken beschermd zijn. Wat ik ook uitleg of bewijzen laat zien, ze geloven de DA. Jammer maar niks aan te doen.
Djessey, Chill en Dino zijn sowieso getiterd en worden vanaf daar geent. Dino kon al eerder die is op ongeveer 9 weken geeent met alles op 0. Chill en Djessey blijven eigenwijs en hoger staan op parvo :P

Van eentje hoor ik erg weinig dus weet ik niet of ze er mee doorgegaan zijn. En van hun had ik t ook wel verwacht niet zo veel meer te horen. Maar het hondje ziet er goed uit. Sommige adviezen nemen ze gelijk aan en sommige niet. Dus ik denk dat hun gewoon zijn gaan enten.

De andere ga ik zondag heen, dus dan ga ik het vragen.

Djessey krijgt wel vandaag bij de cocktail (aangezien ik wel verwacht dat we van 2 naar minimaal 1 gedaald zijn) ook gelijk de Rabies. Had het liever echt gespreid, maar later kan echt niet, en die paar dagen verschil als ik op precies 12 weken gegaan was hadden ook niet het verschil gemaakt denk ik.

Heb het waarschijnlijk ergens gemist, maar waarom moet je die nu perse laten zetten dan? Buitenland?

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 13:21

Bij inschrijving wordt er helemaal nergens aangegeven dat dat titeren geaccepteerd is hoor.
En wat je zegt van RvB klopt niet. Elke showorganisatie mag zelf extra bijkomende regels opstellen. Zoals bv de show van luik nu verbied dat honden vast mogen staan op een trimtafel, zo kan een show entingen als verplicht stellen. Met het interne showreglement heeft een stamboekorganisatie niets te maken.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 13:26

Zoe_97 schreef:
Bij inschrijving wordt er helemaal nergens aangegeven dat dat titeren geaccepteerd is hoor.
En wat je zegt van RvB klopt niet. Elke showorganisatie mag zelf extra bijkomende regels opstellen. Zoals bv de show van luik nu verbied dat honden vast mogen staan op een trimtafel, zo kan een show entingen als verplicht stellen. Met het interne showreglement heeft een stamboekorganisatie niets te maken.

De RvB is meer dan een stamboekorganisatie. Wat zij aan regels opstellen heb je je als organisatie van een wedstrijd of show aan te houden, en als dat niet gebeurt mag je als deelnemer een klacht indienen bij ze. Maar de meeste organisaties branden daar hun vingers niet aan, de boetes zijn niet mis.

Tussen enten / titeren of niet vastzetten op de trimtafel zit een verschil.

Edit: Als het specifiek vermeld staat kun je er altijd naar vragen bij de contactpersoon. In de agility is een super Facebookpagina, zo'n dingen worden altijd besproken waardoor organisaties scherp blijven met het vermelden van zulke dingen.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-19 13:34

Omdat ze over iets meer dan 3 weken haar eerste show in BE gaat lopen KimD. Dus dan moet ik wel uiterlijk ''nu'' enten.

De Raad van Beheer heeft daar ooit een andere uitspraak over gedaan. Dat Titeren geaccepteerd werd op alle shows en evenementen die onder hun naam vielen.

In NL heeft de Brancheorganisatie Dibevo alles geacepteerd net als de NVWA. Een show die besluit daar zijn eigen regels over te maken is niet meer bezig met hondenwelzijn. Wat ze automatisch beter in een slecht daglicht zetten. :)

En zoals de RvB zegt staat er in de reglementen het volgende:
In de reglementen staat: voldoende geënt, middels (reguliere) vaccinaties waarvan de geldigheid aantoonbaar is.

Dat betekend absoluut niet dat er alleen maar geent geaccepteerd word..

Afbeelding

Maar wat is precies het probleem nu?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 13:43

Ah, ja! Dat had ik dus gemist. :+ Moet de rabiës enting niet tenminste 28 dagen oud zijn? Of is dat inmiddels 21 dagen?

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-19 13:44

KimD schreef:
Ah, ja! Dat had ik dus gemist. :+ Moet de rabiës enting niet tenminste 28 dagen oud zijn? Of is dat inmiddels 21 dagen?

3 weken. Op 12 weken enten is 15 weken naar Buitenland :D

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 13:44

21 dagen voor België rabies :)

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 14:31

Voor belgie rabies idd 21 dagen en dat is bij de meeste (europese) landen zo. Er zijn echt landen die daar uitzonderingen in maken.

Elin is getiterd en alsnog geent ivm showd. Prim is geent in frankrijk (is nog geldig) en daarna getiterd. Bij haar heb ik geen grote show ambities dus denk dat ik blijft titeren.

Wat ik van luxemburg had begrepen was ze normaal wel titer accepteerden maar ivm de distemper in de buurt die enting nu verplicht stelden. Maar ik ben er niet geweest en heb me er dus ook niet in verdiept.

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 14:43

Diandra: had jij prim niet juist gekocht voor meer te showen? En wat zijn je plannen met je nieuwe aanwinst? Heb de naam nog niet geleerd :D

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 15:05

xLaraaj schreef:
Diandra: had jij prim niet juist gekocht voor meer te showen? En wat zijn je plannen met je nieuwe aanwinst? Heb de naam nog niet geleerd :D

Ik heb prim gekocht om ook evt mee te kunnen showen idd maar het is niet zo dat ik daar half europa voor door ga of elk weekend op show wil. Voor nu blijft dat nog tot nederland beperkt.
De nieuwe aanwinst is Bjossa, de fokker zal haar nog door showen en verder gaat mijn vader een hobby met haar zoeken.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 15:25

Ik heb hier nog even een vraagje, aangezien er wel wat mensen zitten met kennis van hondentaal.

Is er een goede website voor de verschillende soorten signalen van honden? Of eventueel mensen die zelf filmpjes hebben en daar wat uitleg bij kunnen geven? Voornamelijk op het gebied van het ontmoeten van andere honden.

Ik moet namelijk zeggen dat ik zelf nogal wat onzeker ben als het daarop aankomt omdat ik de honden van andere mensen niet snel vertrouw. Nu heeft de hond waarmee ik wandel ook wel het slechte gedrag dat hij blijft staren als hij een hond op straat ziet. Vaak gaat hij dan ook liggen maar hij blijft de hond aankijken. Ik probeer dit te corrigeren door hem de andere kant op te trekken aan zijn tuig, eventueel hem bij zijn halsband vast te nemen zodat ik zijn hoofd om kan draaien maar het is niet altijd makkelijk om hem uit die focus te halen. (We zijn wel bezig met het commando 'kijk' en 'touch')
Hij heeft overigens geen slechte bedoelingen maar ik weet dat dit erg bedreigend over kan komen op andere mensen (en voor hun baasje). Nu is het mijn hond niet helaas en hebben de eigenaars hem aangeleerd om te gaan liggen omdat hij anders op honden afvloog (om te spelen). Ik heb hun ondertussen wel subtiel de tip gegeven om de andere kant op te proberen wandelen en het te vermijden dat hij blijft staren. (Hij is ondertussen ook wel al iets rustiger met het begroeten van honden)

Dit terzijde dus... Een paar dagen geleden zat ik met Akira in het park aan de lange lijn. Ik maak hem dan meestal vast aan de bank en ik laat hem op het grasveld rondlopen. (Vast aan de bank omdat mijn duim bijna ontwricht geraakt is toen hij een andere hond zag en ik een enorme ruk kreeg aan de lijn, ik kon hem wel houden maar het was niet fijn.. :+) Meestal ligt hij gewoon wat te knagen of te snuffelen.
Nu liep er een hond van iemand los dus ik riep hem al bij mij en hield hem vast. Hij bleef op zich rustig en misschien had ik hem uiteindelijk beter los kunnen laten. De hond kwam naar ons toe en leek een erg 'dominante'/alerte houding aan te nemen. Akira is een 9 maanden oude reu, die hond was ook een reu.
Ondertussen liet ik Akira wel iets langer zodat hij vrijheid had maar de begroeting ging als volgt; hond kwam direct naar ons toe, hoofd en staart hoog en hij bleef met zijn kop boven Akira zijn schouders hangen (voorpoten van beide honden langs elkaar), Akira had zijn kop ook boven de schouders van de andere hond en zo bleven ze een beetje staan. De hond had halve hangoren maar ze leken naar voren te staan en hij leek ook gespannen te zijn (grote ogen en staart bleef hoog).

Hoewel ik nog aan de eigenaar vroeg die er achteraan gelopen kwam of de hond iets deed en het antwoord 'nee' was vond ik dit niet fijn omdat het er erg gespannen uitzag dus ik trok Akira naar achter aan zijn tuig om tussen de honden te gaan staan. Hierbij hoorde ik een korte grom van een van de twee honden, ik denk van de ander maar ik ben niet helemaal zeker.
Maar nu vroeg ik me dus af of dit 'normaal' gedrag was? Had ik ze beter kunnen laten doen, heb ik het 'erger' gemaakt door Akira weg te trekken waardoor ze even face to face stonden?

Ik ken de 'basistaal' wel en de kalmerende signalen als in tongelen, hijgen, wegkijken... Maar de lichaamshouding vind ik soms nog moeilijk. Want natuurlijk wilt een alerte houding niet altijd zeggen dat de hond onvriendelijk is of dat ze in conflict gaan geraken. Ik weet dat om elkaar heen cirkelen bij een begroeting bijvoorbeeld wel normaal is, maar wat wilt het 'boven de schouders blijven hangen' zeggen op communicatief vlak bij honden?
Ik weet ook dat het meestal niet zo'n goed idee is om honden kennis te laten maken aan de lijn, maar ik zou het fijn vinden om me hier toch wat meer in te verdiepen om conflicten te vermijden.