Beginnen met kippen houden

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nivada

Berichten: 1682
Geregistreerd: 08-07-08
Woonplaats: In een huis :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 22:38

Mona81 schreef:
Hier ook geen haan, alleen 4 hennen. De staleigenaar (die voor de stallen woont) heeft in zijn tuin 3 hennen en een haantje, hollandse kriel. De haan gaat weg, omdat hij agressief is. Zijn vrouw is vaak in de tuin bezig en degene die de dieren verzorgd. Zodra ze haar rug naar de haan keert, dan vliegt hij haar aan. Hij springt echt omhoog tegen haar rug, pikkend en trappend.
Zijn er meer mensen die dit gedrag herkennen? Ik loop nu echt bij hun de tuin niet meer in.


Mijn haan valt me ook wel eens aan. Ook vooral als ik mn rug keer whaha de held.
Hij doet het eigenlijk alleen als ik te veel aan z'n dames zit of als ze teveel achter me aanlopen.
Mja this alleen beetje gefladder en meer ook niet. This geen pitbull gelukkig, cochin kriel haan.

Mona81

Berichten: 919
Geregistreerd: 10-05-12
Woonplaats: Oegstgeest

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 11:08

Zij is echt veel in de tuin bezig en kan dus echt niet rustig op haar knieën de plantjes doen. T is echt een fel ding!

Kinke

Berichten: 20620
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 11:14

Een agressieve haan zou hier niet lang overleven :=

Mando

Berichten: 15779
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 10:32

Wij zijn weer 3 zijdehoenders dames rijker.

We hadden tot vorig jaar 1 zijdehoender haan met 9 zijdehoender dames en 2 Red Island Rhode dames.

Helaas in oktober een marter in het hok gehad die alle zijdehoender dames gedood heeft dus onze Flip zat met 2 oude taarten opgescheept.

Zondag 3 dames kunnen ophalen dus Flip is weer een gelukkige haan.

Heb zelfs al 2 eitjes gekregen.

Nu nog 2 zijdehoender dames erbij dan heb ik weer een mooi stel rondlopen. (Als iemand nog iets weet hier in het noorden hou ik mezelf aanbevolen)


Afbeelding

Mona81

Berichten: 919
Geregistreerd: 10-05-12
Woonplaats: Oegstgeest

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 12:08

Wat zijn ze mooi! Ik zou ook ooit graag zijdehoenders willen. Maar dan moeten eerst mijn andere kippen hemelen, nu helaas geen plek.

Mando

Berichten: 15779
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 14:33

Ik had Red Island Rhode en heb eer op een gegeven moment zijdehoenders bij gezet.
De Reds vlogen over de omheining en déze blijven er mooi achter

petitparis

Berichten: 16001
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 20:04

Hier sinds 3 weken 2 amrocks erbij <3 het lijken me heel zachtaardig. Ik kan ze nu al gewoon aaien (ik doe er niks actief mee, ik heb vnl kippen om mijn groentenafvalberg te verkleinen :+ )
Afbeelding
Ze zouden bijna 1 jaar zijn, dus vroeg me af of de lichtgekleurde eieren van hen zijn... Deze kleur ben ik namelijk niet gewoon.
Afbeelding

Mando

Berichten: 15779
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 20:09

Die zijn ook mooi zeg.

Ik zou het niet weten vwb die kleur.

8nnemiek

Berichten: 43537
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 20:11

Dat zou goed kunnen. Onze amrocks hebben ook vrij lichte eieren, vaak met kleine witte stippels erop.

petitparis

Berichten: 16001
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 20:18

Niet dat eitjes het belangrijkdt zijn, maar dan weet ik wel dat ze al aan de leg zijn. Op internet vind ik altijd de omschrijving "middelgrote bruine eieren" maar ik vind ze niet bepaald bruin en eerder klein :o
Maar ik ben blij met elk ei dat mijn kipjes leggen in ruil voor al dat lekkers dat ik hen geef :+
Maar ik ben erg blij met hen.

8nnemiek

Berichten: 43537
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 20:27

Ik heb hier twee marans kipjes, en twee amrocks.. die marans wegen zo'n 2 kilo, de amrocks rond de 3 kilo, maar de marans leggen echt grote eieren, terwijl die van de amrocks inderdaad vrij klein zijn, kleiner dan een supermarkt ei.
Nu moet ik wel zeggen dat ze nu in hun tweede jaar echt grotere eieren leggen, toch weer iets groter dan supermarkt eieren.

Mona81

Berichten: 919
Geregistreerd: 10-05-12
Woonplaats: Oegstgeest

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 15:19

Ik las dat we volgende week mogelijk strenge vorst krijgen. Ik heb 2 leghorns, met grote kammen. Smeren jullie je kippen met strenge vorst sowieso de kammen in met vaseline? Ik zit er eerlijk gezegd niet zo op te wachten om 2 gillende kippen dagelijks te vangen en in te smeren... Of is dit toch wel noodzakelijk met de komende temperaturen?

petitparis

Berichten: 16001
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 16:24

Toen we enkele winter terug (mss al 6-7) toen heb ik niets specifies gedaan voor de kippen buiten 's nachts het nachthok met een thermopaneel afgesloten, 2x vers water aanbieden en extra dikke strolaag. En toen was het overdag zelfs tussen -5 en -10°C. Weet nog dat ik met mijn paard gereden had en dat de ijsklontjes op haar tastharen hingen.

Mona81

Berichten: 919
Geregistreerd: 10-05-12
Woonplaats: Oegstgeest

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 20:46

Één van de leghorns zit ook al 2 dagen de hele dag een beetje te suffen/slapen in het zonnetje. Ze is niet echt actief en eet ook niet heel goed. Zou het kunnen dat ze het koud heeft? Haar "zus" is in de rui en super actief, maar zij (Madelief) lijkt niet zo fit. Zij is niet in de rui trouwens. Hebben jullie tips? Het zijn 2 ex-kooi-kippen, misschien dat dat nog iets uitmaakt.

tamary

Berichten: 29327
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 21:22

Als ze stoppen met eten en dus rap gewicht verliezen (voel ze maar beide na), dan is het meestal snel exit kip. Wormen oid kan de oorzaak zijn (vieze kont?), maar als ze zo duidelijk ergens last van hebben ben je meestal te laat om ze te helpen.

Mona81

Berichten: 919
Geregistreerd: 10-05-12
Woonplaats: Oegstgeest

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 21:33

Ze hebben al een vieze kont sinds ik ze heb. Inmiddels 3x ontwormd, maar geen verbetering. 2 dagen geleden at ze nog prima. Kan ik haar niet dwangvoeren of iets dergelijks?
Ze zitten in een relatief "klein" hok 's nachts, met 4 kipjes, met dik stro. Ik heb dan ook eigenlijk niet het idee dat ze het koud heeft.
Kan ik verder niks voor haar doen?

tamary

Berichten: 29327
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 21:45

Dwangvoeren kan (let ook op genoeg vocht en maagkiezel), maar of dat nog gaat helpen is de vraag. Kan zijn dat het helpt om tegen coccidiose te behandelen, maar als er in de ingewanden iets fout zit, dan kan je weinig. Ben er net 2 kwijt, en weet ook niet zeker wat er mis was anders dan rap mager en vieze kont, zijn ontwormd, maar misschien te laat en daardoor niet gered. Nu afwachten wat de rest doet, die zijn ook ontwormt, rond, actief en zeker 2 aan de leg.
Voel je kippen regelmatig na (bv 's avonds op stok), want door een dik pak veren heen kijken is lastig.

Mona81

Berichten: 919
Geregistreerd: 10-05-12
Woonplaats: Oegstgeest

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 23:15

Het voelt zo raar, om niks te doen en eigenlijk maar wachten of ze wel of niet dood gaan. Met een konijn of de hond was ik al bij de dierenarts geweest. Met kippen is dat toch anders op een of andere manier.

tamary

Berichten: 29327
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 00:05

Op (zelf) euthanaseren na kan je inderdaad weinig meer doen, en omdat ik met kip slachten nog geen ervaring heb, is dat geen optie, dier in die toestand is geen geschikt oefenmateriaal. Plus dat juist inschatten of het inderdaad einde verhaal is ook ervaring vereist. Zolang de rest haar niet lastigvalt/pikt, laat ik het zo, anders zet ik zo'n dier apart maar wel in de vertrouwde ren. Mocht het besmettelijk zijn, dan heeft de rest het toch ook al en extra stress helpt ook niks.

8nnemiek

Berichten: 43537
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 08:44

Ik heb wel eens succes gehad met vitaminedruppels. Ik zou de kip even apart zetten, in een wat warmere ruimte, met veel lekker voer, en dan vitaminedruppels geven. Ik geef gewoon van die vogelvitamines van beapar of zoiets. Beetje in de snavel, evt met een spuitje, en nog wat in het water.
Voelt de kip zwaar aan? Heb je het idee dat er eieren of vocht vast zitten in de buikholte? Dat komt nog wel eens voor bij legkippen, en daar helpt vitamine niet tegen natuurlijk.

Mona81

Berichten: 919
Geregistreerd: 10-05-12
Woonplaats: Oegstgeest

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 20:30

Ze was vandaag wat fitter gelukkig. Ze voelt niet zwaar aan, ook niet opeens heel licht. Slapen deed ze nog wel veel, maar ze kwam wel graantjes pikken met de rest. Dus hopelijk blijft ze nog even :)

Kinke

Berichten: 20620
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 14:58

duimen maar…onze kippies zijn opeens spoorloos. Rond een uur of 9 nog gezien, nu nergens te vinden???

8nnemiek

Berichten: 43537
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 15:24

Hoe gaat het er nu mee, Mona? Is ze er nog?

Jee Kinke, ik hoop dat ze weer tevoorschijn komen. Hier heb ik eens een hele tijd gezocht naar onze Cochin krieltjes, die net na een roofvogel aanval nergens meer te vinden waren. Ik was er na een tijdje toch zeker van dat we ze kwijt waren, maar even later hoorde ik een piepje in een bosje aan de andere kant van het hek, waar ze schijnbaar overheen gevlogen waren en zich heel lang doodstil hebben gehouden :=

Kinke

Berichten: 20620
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 15:27

ik hoop ook echt dat ze straks weer tevoorschijn komen. Hebben ook geen veren oid gevonden.

Ceetje_bokt
Berichten: 5210
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 15:31

Gatsie Kinke, lijkt me heel naar als je kipjes weg zijn.
Hoe doen jullie kippen het in de kou? Ik heb het noordoostelijk deel van het nachthok ingepakt in nopjesfolie en een fleecedeken. Gelukkig hebben mijn kippen er verder geen last van.