Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Monchou

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 21:14

Hoi! Mag ik hier even binnen komen valllen? Ik twijfel namelijk of dit een man of vrouw is.. kunnen jullie helpen?

Afbeelding
Afbeelding

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 21:35

zeugje

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 21:52

Cinnepin schreef:
zeugje

Dat hoopte ik al, thanks! :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 21:52

Ik gok ook op een zeugje... ondanks al dat haar :D

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 00:06

DubbelDun schreef:
Ik gok ook op een zeugje... ondanks al dat haar :D

Oke thanks :D

Jolliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 19:08

Hallo allemaal,
Ik kom hier ook even binnenvallen! Jaren kippen gehad, maar om meerdere redenen ze gelukkig een goed plekken kunnen geven bij een collega. Nu heb ik zelf ook altijd cavia's gehad en vond het altijd geweldig. Het lijkt me ook wel erg leuk voor mijn zoontje, maar die is nog te jong voor verantwoordelijkheid.
Ik heb een groot kippenhok, moeten wel nog veel dingen in aangepast worden.
Maar laat ik voorop stellen dat ik het nog helemaal niet zeker weet, het is echt alleen informatie inwinnen eerst. Niet zomaar impulsief iets doen.

De bedoeling is wel dat ze in de winter ook buiten blijven, dus gehele jaar door. Ik geloof zonpber bokt heen lezende dat er meerdere mensen waren die de cavia buiten hielden. Ik zou graag wat fotootjes willen zien van jullie rennen, zowel binnen als buiten :) isoleren jullie de binnenhokken of juist niet? Waarmee? Is binnen groter dan buiten of juist niet haha? Het liefst gewoon zoveel mogelijk informatie over het buiten houden van cavias.

Moet er een familie verband zijn, mannetje vrouwtje of kun je meerdere mannen of meerdere vrouwen bij elkaar zetten? Ik wil geen jongen zeg maar, niet mee fokken!

Mag eventueel ook in pb zodat het topic niet helemaal vervuild word! :)

beert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-20 20:41

Ha welkom hier! Ik heb ook een groep van 7 cavia's het hele jaar door buiten.

Qua afmetingen hou ik de "Duitse" afmetingen aan: 1m2 per ongecastreerde beer, 0.5 m2 voor een zeugje. Bij buitencavia's minimaal 4 dieren, zodat ze in de winter elkaar warm houden en ze tegen elkaar kunnen zitten.

De meest natuurlijke groepsamenstelling is een gecastreerde beer (tip, uit de opvang! Die hebben er vaak veel zitten) en een aantal zeugjes. Beren zorgen voor rust in een damesgroep.

Een berengroep of castratengroep kan ook, maar dan moet je ze echt genoeg ruimte geven en geen dominante dieren kiezen.

Familieband hoeft niet, maar het beste is wel wat leeftijdsverschil. Als je voor jonge dieren kiest, zet er dan één volwassen dier tussen die ze opvoedt. Dat kan ook de gecastreerde beer zijn, maar ook een volwassen zeug (1 jaar of ouder).

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 20:51

Ik heb een douglas houten schuurtje (ongeïsoleerd) van 2 m2 grondoppervlak en daar zitten momenteel 3 cavia's in (zomer en winter buiten) met een ren van 20 m2 om het gras kort te houden :)
Voor buiten neem je best geen langharigen of teddy's, maar gewoon gladharigen. De andere soorten zijn gewoon te kwetsbaar voor longaandoeningen door vocht.

Een castraat met 3 a 4 zeugjes is het leukste.

De kant-en-klare koop-kippenhokke* zijn vaak van 'waaibomenhout' gemaakt; dus slechte kwaliteit dun hout, imo niet geschikt voor de winter. En ook de kombinatie ren en binnen/nachthok is niet geschikt voor cavia's; te open ren en te klein nacht/winterhok.
*https://www.bing.com/images/search?q=kippenhok&FORM=HDRSC2

Jolliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 21:02

Super dank jullie wel voor jullie antwoorden.

Wij hebben 2 grote rennen een deel in de schuur en een buitenren. In de schuur is 3x1,5m en de buitenren is 4x1m. Dus ruimte genoeg. Dat is eigenlijk ook het hok wat ik voor de caafjes dan wil gebruiken. Alleen binnen in de schuur is het ietwat tochtig, dus daar wil ik of nog een kleine ren in zetten en iig een hok bij inbouwen. Dus dan hebben ze 2 extra schuilmogelijkheden. Maar moet ik daar dan ook iets isolerends tussen de wanden doen?

Ow en er zit geen dak op de buitenren, is dat een probleem? Want als het regent of iets is binnen alsnog groot genoeg toch?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 21:10

Ik hád ook geen 'dak' op mijn buitenren, maar dat heeft me in 24 uur 2 cavia's gekost (roofvogel). Dus nu ziet er een vogelnet strak overheen gespannen.
Als het in de schuur vochtig is zou ik zeker een nachthok goed isoleren, óók de vloer en dak.
Een binnenren zou wel prettig zijn voor de natte dagen, maar als het nachthok groot genoeg is dan is dat niet echt nodig.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-20 21:10

Ik heb zelf een hok in het binnendeel gezet, zo'n dubbel hok dat altijd open staat. Dus niet speciaal geïsoleerd, maar daarmee staan ze wel van de grond af en in de winter stop ik het vol hooi en stro

Dit is hem niet, maar dit idee ongeveer: https://www.grootplezier.nl/konijnenhok ... 5x60x120cm

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 21:13

Welkom nieuwe caviemensen :D

Even een vraag, tot welke temperaturen kan een caaf?

Het wordt hier tot wel 24 graden steeds in huis... en alles open zetten durf ik niet meer sinds Ecky dr longontsteking :\

Jolliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 21:22

DubbelDun schreef:
Ik hád ook geen 'dak' op mijn buitenren, maar dat heeft me in 24 uur 2 cavia's gekost (roofvogel). Dus nu ziet er een vogelnet strak overheen gespannen.
Als het in de schuur vochtig is zou ik zeker een nachthok goed isoleren, óók de vloer en dak.
Een binnenren zou wel prettig zijn voor de natte dagen, maar als het nachthok groot genoeg is dan is dat niet echt nodig.

Hier inderdaad veel roofvogels helaas. Met geen dak bedoelde ik meer een dicht dak haha, er zit wel volledig gaas op, dus er kan niks in ;)
Wat raad je aan met isoleren?

beert schreef:
Ik heb zelf een hok in het binnendeel gezet, zo'n dubbel hok dat altijd open staat. Dus niet speciaal geïsoleerd, maar daarmee staan ze wel van de grond af en in de winter stop ik het vol hooi en stro

Dit is hem niet, maar dit idee ongeveer: https://www.grootplezier.nl/konijnenhok ... 5x60x120cm

Zoiets was mijn idee dan ook, maar dan nog tussen de muren en "dit" hokje dan nog isoleren, maar dat is dus niet specifiek nodig?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 21:35

Ik heb in de dichte schuur ook een kunststof bak staan waar een flinke laag bedding in zit mét een dikke laag kranten er onder. Dat isoleert én vang erg veel nattigheid op.

Als je van de buitenren het dak dicht maakt komt er geen regen in en zal er ook geen gras meer groeien.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-20 07:21

Nientsje schreef:
Welkom nieuwe caviemensen :D

Even een vraag, tot welke temperaturen kan een caaf?

Het wordt hier tot wel 24 graden steeds in huis... en alles open zetten durf ik niet meer sinds Ecky dr longontsteking :

Volgens mij ligt dat aan meer factoren dan alleen temperatuur. Vorige zomer was het ruim 30 graden buiten en binnen bij veel mensen net zo warm. Alleen buiten is het dan beter te doen, omdat het er soms ook waait.

24 graden moet best te doen zijn voor gezonde cavia's.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 09:15

Hier is het vorig jaar haast 30 graden geworden binnen en buiten nog warmer en alles heeft het overleefd.

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 09:53

Oke bedankt voor de reacties! Vond het wel wat spannend met die temperaturen :o

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 10:05

Het is ook spannend. Een dier wat al niet zo goed in zijn vel zit of bijv. dik in het haar kan er minder goed tegen kunnen. Dat moet je in de gaten houden en evt een koelere plek zoeken.

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 10:26

We hebben de beste plek in de woonkamer voor ze. De hele dag in de schaduw. We proberen zoveel mogelijk frisse lucht te hebben zonder tocht maar ben erg voorzichtig :j

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 13:36

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 15:39

Gefeliciteerd!!
Hebben de jonkies nu nog haar ??

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 17:40

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 18:11

DubbelDun schreef:
Gefeliciteerd!!
Hebben de jonkies nu nog haar ??

Ja zijn overbehaard, kunnen ze nog kwijtraken,,,skinny's die varieren altijd, de ene keer hebben ze meer haar dan de andere keer :Y)

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 18:11

Mira283 schreef:
Cinnepin schreef:

Gefeliciteerd! Had het topic niet moeten aanklikken ben verliefd <3

die zwarte mag verhuizen als ze oud en zwaar genoeg is :P :')

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 21:34