Ratteneigenaren verzamel u!!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

eclair98

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 20:29

Ik heb er op dit moment in hangen/staan:
Sputnik
Hangmatje
2 oude shirts waar ze in kunnen klimmen (hangen dus verticaal naar beneden)
2 mandjes vd action
3 dikke takken (die wel nodig aan vervanging toe zijn O:) )
2 dikke kartonnen buizen
Bal aan een touwtje
Losse katten speeltjes
Tennis bal
Oud doosje
Oude verpakking
En voer en water ofcourse!

Ik wil ook nog heel graag zo'n touw en een huisje voor konijnen :+ Het liefste ook een loopwiel := Maar alles wordt uitgesteld, de knobbel bij Sok is gegroeid. Het is echt een bal wat er naast hangt :+ Ik denk dat ik morgen de DA maar ga bellen om een afspraak te maken voor dinsdag :(

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 19:03

Vandaag schoongemaakt en opnieuw ingericht :) Geen geweldige foto helaas!Afbeelding

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 22:05

Ik vond het al stil, blijkt het topic ontstipt te zijn.. |o
Wat een leuke hokken! Ik vind het nog best moeilijk om geschikt speelgoed te vinden.. Mijn grote ratten klaagden altijd alles kapot en keken er ver de eigenlijk niet naar. Terwijl ik ze juist wat wil geven om te spelen. Mijn huidige oude rat loopt wel heel graag in het looprad!

Simoonzel, dank je! Ze zijn echt heel schattig, maar ontzettend brutaal! Eentje hangt regelmatig in de neus van de grote..

Inmiddels ben ik begonnen met het koppelen. Op neutraal terrein keken ze nauwelijks naar elkaar om. Even zachtjes snuffelen en toen lagen ze allemaal te slapen. Maar toen ik ze in de grote kooi zette, ging het niet helemaal lekker. Dus weer even paar gehouden en na wat zoeken Op internet, ze in een kleine kooi gezet. Ondanks dat die kleintjes de grote doodeng vinden, vechten ze gerust terug. Ze zitten er nu zo'n 24 uur in, maar is nog niet heel erg verbeterd..
Hoe kan ik dit nu het beste aanpakken? Weer helemaal opnieuw beginnen, of laten zitten tot ze samen overweg kunnen? Vind het zo sneu, zo'n klein kooitje :o

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 00:28

Zo lang het niet tot bloedens toe gaat, zou ik het gewoon afwachten. Die van mij hadden ook echt wel een paar dagen nodig om de rangorde weer vast te stellen. Dat ging ook met veel gepiep en kabaal, elkaar op de rug leggen etc.
De rat van m'n zus hebben we nooit kunnen koppelen, die beet alles gelijk tot bloedens toe..

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 00:36

eclair98 schreef:
Ik kan wel janken, ik heb vandaag bij Sok een bult ontdekt |( Ze zijn nu om en na bij 1 jaar en 3 maanden oud, ik had het graag nog even willen uitstellen ;(

Oh wat naar, hopelijk kun je toch nog een tijdje genieten van Sok, maar ja, bulten zijn inderdaad meestal slecht nieuws. Y;(

Hier tegen de kerst een ratje kwijtgeraakt, mooie zwarte Molly... net 2 jaar was ze, volkomen gaaf, geen enkele nare bult... maar haar longen begaven het en ze kon ineens niets meer. Omdat ze verder in perfecte conditie was, kon het dagen duren voor ze zou sterven, dus heeft de dierenarts haar in laten slapen. |(

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 09:44

AnneJ1995 schreef:
Zo lang het niet tot bloedens toe gaat, zou ik het gewoon afwachten. Die van mij hadden ook echt wel een paar dagen nodig om de rangorde weer vast te stellen. Dat ging ook met veel gepiep en kabaal, elkaar op de rug leggen etc.
De rat van m'n zus hebben we nooit kunnen koppelen, die beet alles gelijk tot bloedens toe..

Oh jeetje dat is helemaal naar!

Gelukkig bijt die van mij niet al te hard! Alleen een hoop gejaag en gekrijs.
Vooral eentje heeft het zwaar te verduren, arm ding haha. We wachten af!

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 09:48

Hier een foto van mijn kooi:)

Afbeelding

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 09:55

En hier ook wat foto's die je mag gebruiken als je wilt.
Allen zelf gemaakt en van mijn eigen ratten natuurlijk, dus je kan ze legaal gebruiken :p

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 10:35

EarthFocus die hangmat, geweldig!! :D
Dat zou nog eens een leuk projectje zijn!

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 11:20

ik weet eigenlijk niet of ik mij ooit gemeld heb hier.
Heb al jarenlang ratjes. (meer dan 10 jaar zelfs). Ben heel actief geweest op rattenfora, maar inmiddels niet meer.

Ik heb momenteel 6 rattendames.

Ooh heerlijk dumbo's! Die heb ik al zo lang niet meer gehad.
Had erop gehoopt met mijn laatste 2 rittens, maar allemaal gewoonoortjes, hihi
Maakt ze niet minder lief, 2 super meiden!

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 13:20

Geweldige kooi EarthFocus! En die foto's, ik smelt <3

Mijn oudste dame wordt volgende maand 2, dus dan gaan we ook een beetje de "gevarenzone" in. Voor nu is ze gelukkig nog gezond.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 13:49

Oke, kan iemand me misschien helpen. Ik ga maandag de dierenarts bellen, maar wat moet ik zeggen? Ik ben persoonlijk heel erg bang voor het bellen :o

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 14:00

Waarvoor moet je bellen?

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 14:13

De bult bij Sok. Ik wil weten of het eventueel de moeite is om het weg te laten halen, of dat ik haar door laat lopen en later laat inslapen als het niet goed meer gaat.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 14:27

Hoe oud is ze?

Bultjes laat ik altijd direct verwijderen. Hoe kleiner hoe makkelijker de operatie. Kleinere wond. Snellere genezing.

Edit

Lees dat ze net 1 is. Dan zou ik die bult gewoon weg laten halen!
Voor mezelf houd ik meestal 2 operaties aan. En dan ga ik serieus kijken of ik een 3e operatie nog wel zinvol vind.

Maar 1 jaar en nog nooit geopereerd zou ik direct doen

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 14:31

Oke, ik ga maandag een afspraak maken! Ik vind het lastig, ik wil haar graag laten opereren, maar als het steeds weer terug komt, vind ik zonde :P

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 14:59

Ja is ook lastig. En dat weet je ook nooit vantevoren. Kan ook bij 1 blijven. Daarom heb ik zelf ook wel een limit ingesteld

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 15:00

Het is namelijk ook een flinke smak geld, wat ik wel wil betalen, maar niet als het niet werkt :P

Lizzo_RV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 15:06

Dat zul je waarschijnlijk alleen achteraf weten! ;)

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 16:36

Vraag of ze bij de operatie een gasnarcose willen gebruiken met lokale verdoving... en laat ze absoluut GEEN KETAMINE gebruiken.

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 17:44

Banjer schreef:
Vraag of ze bij de operatie een gasnarcose willen gebruiken met lokale verdoving... en laat ze absoluut GEEN KETAMINE gebruiken.

Er kan ook met seda-start gewerkt worden, dan vervolgens aan de isoflurane en als ze dan naderhand niet meteen wakker worden als de isoflurane uitgezet is, dan wordt er antesedan gegeven.

Maar liever volledige gasnarcose :)

Als je een goede dierenarts hebt, dan krijgt een rat sowieso geen domitor Ketamine toegediend.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 19:37

sedastart kan idd ook, want dan kan er ook sedastop gegeven worden... maar alleen iso is het prettigst, dan is de rat het snelst weer wakker... :)

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 16:06

Iso lijkt me ook makkelijker. Duurt misschien even voordat ze slapen maar een rat prikken lijkt me ook best een opgave. :=
Snap wel dat je er nog over twijfelt, als je 200 euro moet betalen om een rat 3 extra maanden te geven is dat natuurlijk wel heel erg veel geld en je kunt je afvragen of dat die ingreep waard is voor je beestjes (is voor hen natuurlijk ook niet echt prettig). Hoewel ik niet denk dat het zo hoog zou oplopen in de kosten.

@Nessa ik geloof dat jij hier ervaring mee hebt, hoeveel heb jij doorgaans betaald voor bulten verwijderen?

@EarthFocus ik zie die tasjes echt veel gebruikt worden door Nederlanders. Ze komen toch bij de bruna/kruidvat vandaan? Hoe duur is zo'n ding? :D

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 16:51

Simoonzel schreef:
Iso lijkt me ook makkelijker. Duurt misschien even voordat ze slapen maar een rat prikken lijkt me ook best een opgave. :=
Snap wel dat je er nog over twijfelt, als je 200 euro moet betalen om een rat 3 extra maanden te geven is dat natuurlijk wel heel erg veel geld en je kunt je afvragen of dat die ingreep waard is voor je beestjes (is voor hen natuurlijk ook niet echt prettig). Hoewel ik niet denk dat het zo hoog zou oplopen in de kosten.

@Nessa ik geloof dat jij hier ervaring mee hebt, hoeveel heb jij doorgaans betaald voor bulten verwijderen?

@EarthFocus ik zie die tasjes echt veel gebruikt worden door Nederlanders. Ze komen toch bij de bruna/kruidvat vandaan? Hoe duur is zo'n ding? :D

€200 is wel een hoop geld! Het dierenziekenhuis in Breda vraagt iets van €90 voor tumor verwijderen rat all incl, ook het na een week verwijderen van de nietjes zit hierbij in de prijs. Dan komen er alleen nog medicijn kosten bij. Wat het totaal zo rond de €100 maakt.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 17:24

Ik betaal voor tumor verwijderen gemiddeld tussen de €140 en €150... dat is incl. medicijnen en nazorg... als de wond er niet goed uitziet, dan zit dat consult en behandeling er ook bij in. Hechtingen verwijder ik zelf, tenzij een hechting zo diep zit dat ik het niet zelf durf...