[HK] Show je aquarium II!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Pradaatje

Re: [HK] Show je aquarium II!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 14:14

Jaaa ze zijn echt heel tof! Ze zijn nu inmiddels evengroot, ze zwemmen altijd samen en slapen zelf samen (op elkaar)

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 14:55

Welkom pradaatje! Benieuwd naar je hele bak!

Mindfull, dank je wel! Uit mn hoofd zijn de waardes hier van een ingedraaide bak met prima waardes een hardheid van tussen de 6 en 7. Ik gooi er om de dag een stuk of 5 staafjes garnalenvoer in en daar doen ze het heel goed op! :j Ik ben er met 5 begonnen haha. Ik ben wat dat betreft een slechte aquariaan want ik test eigenlijk alleen mijn waardes als ik denk dat er wat loos is. Zolang er geen extreem veel sterfte is in 1x, mijn vissen geen ziekte tonen of wat dan ook, zit ik er niet aan.

Daarmee kom ik gelijk op mijn filter uit trouwens! We hebben de boosdoener gevonden van de slechte doorstroming! Een ijzer 'draad' met kwastje eraan gekocht, door de slangen heen en wauw! Stroming! Nu een vieze bak maar dat trekt wel bij. Vissen hebben het naar hun zin want die vliegen achter alle eetbare stukjes aan haha. Ik heb mijn school kardinalen mogen vergroten en hier zaten een aantal kleintjes tussen waar mijn maantjes achteraan joegen dus het feit dat het filter nu wat viezigheid door de bak gooit is een mooie afleiding haha.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 15:20

oké, dat heb je fijn gevonden en opgelost! Meestal is het iets logisch ofwel de pomp naar de vaantjes :D

Ons kraantjeswater is zeker 7,5, ze doen het er goed op en toch zie ik de groep niet vergroten, ik snap het niet eigenlijk. Ik doe het ook zo hoor, ben niet zo gefixeerd op de waterwaarden, als je niks verandert en je ziet geen massale sterfte dan ben je goed bezig, toch? ;)

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 15:48

Dat denk ik idd ook. Eigenlijk in de tijd van het begin van mijn stage, toen de bak nog niet bij mijn vriend stond heb ik ze heel erg verwaterd om in de sfeer te blijven. Water was vies bruin, pomp deed het amper, en mijn vader besloot die pomp onder handen te nemen. Mijn moeder zei toen via de app dat het bakje vol stond met kleintjes. Daarna weer goed opgepakt en ja hoor! Heel veel jong spul, en het resultaat is een bak vol vuurtjes. Nu ook weer zeker 10 zwanger met eitjes rond zwemmen. Wat me wel opvalt in deze bak is hoewel het er voor het oog minder lijken, ze wel actiever zijn. Ze zwemmen veel haha

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 17:07

OMG! Ik moet het kwijt!!!
Ik heb een koppel maanvissen! De eerste eitjes zijn gelegd! En wel op een blad van een anubias. Ik ben zo blij!! Een van de maanvissen was behoorlijk aan het jagen, 1 jaagde hij er niet weg. Nu ontdek ik dat het blad helemaal vol ligt met eitjes. Nu hopen dat de anubias niet los raakt door mijn pleco.

Afbeelding

Papa

Afbeelding

Mama

Afbeelding

Happy me!

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 21:46

oh wat leuk maar moet je nu niet het plantje eruit halen en apart in een bak doen,

hoe maken jullie per week jullie aquarium schoon lees zoveel verschillende verhalen.
dacht zelf sowieso kijken hoe het erbij staat maar iedere week raampjes en om de week water en dan om de week ok gelijk filter schoonmaken of is dat te weinig/teveel.

en heb nu net me aquarium opstaan(zaterdag) en nu 1 x voor 50% vernieuwd. wat nu? want ook daarin lees ik verschillende dingen( ben sowieso vergeten om test strips te kopen).

wat ik wel weet is dat ik waarschijnlijk voor de betta splendens wil gaan. (wil een wauw factor in me aquarium maar moet ook realistisch zijn ) dus maanvis is wauw maar na het inlezen niet geschikt voor 54 liter.

en dan heb ik nu nu zwaarddragers/black mollys/ platy opgeschreven als eventuele toevoeging (1 van deze niet alle )

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 21:53

Nee hoor, maanvissen geven broedzorg. Vaak gaat het alleen bij de eerste 2/3 nesten nog niet goed. Of ze eten de jongen op, of de eitjes. Tot nu toe gaat het goed hier.

Betta's zijn mooi! Alleen willen guppen, platy's en molly's nog wel eens vinnen bijten, dus waar je dan zeker rekening mee moet houden is dat de betta tussen bijvoorbeeld valisnera kan kruipen en schuilplekjes heeft. Er zijn hier een aantal mensen erg thuis in de betta, geloof dat casarell dat was, dus die kan je vast veel info geven over deze vissen. Houd er ook rekening mee dat je hier 3 vis soorten hebt uitgekozen die kweken als konijnen, dus zou of voor enkel mannen of enkel vrouwen gaan, anders is je bak binnen no time overbevolkt.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 22:36

Ik heb ook 1 koppeltje maanvissen, meestal zetten ze eitjes af na een waterwissel maar tot hier toe niets uit gekomen. Na een dag of twee eten ze de eitjes op ;(

Ik doe om de twee weken 1/3 e waterwissel, moet 1 op 2 weekends werken, meer wissels kan ik niet doen wegens tijdgebrek. Ik heb mijn bak al 5 jaar en zelden een dode vos, meestal bereiken ze hun leeftijd waardoor ze doodgaan :j

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 22:40

Ik heb hier nu geen waterwissel gedaan haha. Ik ga het allemaal wel merken. Kan wel vertellen; ik heb alleen succes gehad met levend barende vissen, niet met eierleggende vissen. Sterker nog; nog nooit eitjes gehad, dus sprong nog net geen gat in de lucht toen ik zag wat de reden van de agressiviteit was :+

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 09:11

Wij maken de ramen nooit schoon (heerlijk, slakken) maken de pomp (de sponsen) 1x p.w of 2 weken schoon (merken we ook aan zijn vermogen) en verversen we het water elke 2 weken (soms 3 weken) voor maximaal 1/3.

In de wintermaanden willen nog wel eens regenwater erbij doen. In de zomer vinden we de kans op nare beesjes te groot.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 09:33

Gooi je het vieze water uit de pomp dan ook weg of laat je dat erin zitten?

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 10:21

Wij hebben een interne pomp en die loopt gewoon leeg in het aquarium als we hem eruit halen.

Overigens wordt alles met koud water schoongemaakt en de steentjes in de pomp worden kort doorgespoeld om het grove vuil weg te halen.

Ons aquarium is momenteel zeer stabiel. Nauwelijks alg meer; de baardalg is bijna verdwenen sinds we minder carbo toevoegen/minder voeren); ramen zijn schoon (mede dankzij de slakken) en vissen lijken tevre (platy's blijven maar doorfokken :Y) )

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 13:36

Ik heb een 63 liter bak en ververs elke week 1/3 water en maak de ramen schoon met filterwatten. De watten knijp ik dan uit in het aquariumwater en dan steven mijn endler guppen er gelijk op af :D

Ene week doe ik (een groot deel van) de bodem en andere week de filter schoonmaken. Ik heb nu 2 mannen guppen en 1 dames endlergup (en inmiddels iets van 40 baby endlers die eind volgende week gaan verhuizen naar een andere bak), een stuk of 100 vuurgarnalen en nog 2 jonge platy's.

Als de (baby) endlers verhuisd zijn wil ik (naast de vuurgarnalen) 10x Rasbora Kibotai en 10x Boraras Brigittae en 6-8x neontetra in mijn bak.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 13:57

Hoe maak jij de bodem schoon zonder de vuur garnalen op te zuigen?

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 14:45

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 18:55

Mijn maanvisjes deden het zo goed..!
Guess what; vanochtend hadden ze alle eitjes netjes opgegeten! Jammer maar helaas! Wie weet; volgende keer beter!

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 20:01

Ai, ja ik heb het eens opgezocht en blijkt een hele kunst te zijn om dit te doen slagen. Ik vind dat eigenlijk niet zo erg, het aanbod is zeer groot in de winkels...dan denk ik altijd, stel da je ze niet kwijt geraakt? :P

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 20:45

Je kan ze altijd goedkoper verkopen dan in de winkel toch? :P en ik heb een adresje waar ik ze wel kwijt kan. Het is ook geen doel van me om met ze te kweken ofzo (met de maantjes) , maar vind t wel erg leuk als er een nestje is. En vind het een mooi compliment van mijn vissen want blijkbaar hebben ze het naar hun zin! :+

Edit; mijn nieuwe aanwinsten zitten in hun nieuwe huis! Uurtje geleden bezorgd! (Persoonlijke bezorging dus niet via postNL)
En ik vind ze prachtig! Bij de advertentie stond 4-5 cm maar ik denk eerder 5-6 cm. De L410!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Groepje bestaat uit 2 mannen en 3 vrouwen. Dit is hopelijk mijn toekomstige kweekgroepje!

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 09:09

ja idd, het is een bevestiging van je goede zorg!

Je geraakt er wel van af maar vind ze overal al met zen velen zitten in de winkels, vandaar mijn reactie.
Appelslakken daarentegen kan je nog makkelijk kwijt, heb ik gisteren nog ondervonden als ik voor plantjes ging. De winkelbediende zei het mij dat ze moeilijk te vinden zijn, ik had een adresje maar hij had er precies geen vertrouwen in e reageerde nauwelijks :P wie zoekt die vindt, denk ik dan :j

prachtige exemplaren zijn het wel en niet schuw precies? Die van mij verbergen zich steeds overdag.

Heb nog nieuwe aanwinsten, 2 zebraslakken voor in mijn kleine garnalenbak <3

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 10:13

Valt mee hoe schuw ze zijn. De bak is nog vrij open, met niet extreem veel beplanting, 3 legholen, een schuilhol, kienhout en spiderwood. Een paar kleine steentjes en thats it.

(Inmiddels dus 2 legholen erbij)
Afbeelding

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 09:29

Begin van het kleine bakje voor de endlers :D
Afbeelding

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 10:38

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 10:53

Heb ik het over een goed draaiend aquarium... Gaat mijn laatste ancistrus dood! En dat kan echt nog niet van ouderdom zijn. (ze was 3 jaar oud) |(

Dus nu mijn aquarium even aan een grondig onderzoek bloot stellen. Want ik wil weer anci's erin hebben. Maar dan moet ik wel zeker weten dat ze het overleven...

En alle andere vissies; cory's, platy's, zalmpjes en mijn garnaaltjes zijn allemaal helemaal fit (maar ja, aan big mamma was ook niks te zien)

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 19:38

Vandaag de grotere bak afgemaakt. Afgelopen dagen de vissen geleidelijk aan overgezet.
Er moeten alleen nog wat voorgrondplantjes bij.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 20:52

Wauw, flink gewerkt hittepit!
Ik heb die olifantslakken ook, leuke dieren <3