Hier begin van de upgrade voor de heren van binnen naar buiten. Zodra het beetje weer is gaan ze overdag naar buiten om te wennen. Dit is al heel spannend. Tzt knutselen we de ren groter! Als ze wat gewend zijn. Trappetje snappen ze na het andijviespoor
Hier is het binnenspul nog steeds bang als ze in de ren buiten zitten, m aar af en toe durven ze onder het hokje vandaan te komen. Vervelen hoeven ze zich niet in de ren van 1,80 x 3 mtr
Hier ook huisjesvreters verzet die maar regelmatig om te zorgen dat ze overal wat eten.
Ze zijn wel elke keer kapot na middag op het gras
beert
Geplaatst door de TopicStarter: 08-04-20 19:26
Vanuit deze hoek goed en slecht nieuws op het caviafront. Ik heb een hele sociale castratengroep en er zat één halfgecastreerde beer tussen. Die bal was (veel) later ingedaald en nu begon hij berig te doen en dat irriteerde de rest. Dus ik had zoiets van "ik laat hem alsnog castreren, dan blijft de rust in de groep". Lang verhaal kort, beestje heeft het niet overleefd :-(
Ik baalde er echt van, omdat het zo onnodig was. Hij had niet per se gecastreerd hoeven worden en dat ik het risico onderschat had. Het was gewoon een gezond, vrolijk dier.
Ik heb me nu echt voorgenomen om gewoon nooit meer een ongecastreerde erbij te halen. Alleen nog maar vroegcastraten uit Duitsland.
Onderstaande kerel (foto van fokker) is vandaag het team komen versterken:
Het fijne van vroegcastraten is dat ze zo enorm sociaal zijn. Bovenstaand kereltje is 4 maanden oud en heeft altijd in een grote gemengde groep gezeten. Ik heb hem vanmiddag erbij gezet en een uur later zat hij al lekker mee te eten met de groep.
Ik vind het ook jammer dat hier vroegcastraten amper te vinden zijn, terwijl het in Duitsland bijna standaard is. Je zou het berenoverschot er volgens mij ook wel mee oplossen en je kan ze socialer laten opgroeien.
beert
Geplaatst door de TopicStarter: 08-04-20 19:33
Ook weer even bijlezen, leuk om alle verhalen te lezen hier
Marjan, zitten jouw mannen nu altijd buiten in de ren, nee toch? Wel heel fijn dat je ze zo buiten kunt zetten.
Dubbel, heb je er nu nog maar twee? Komen er niet meer bij dan?
Nientsje, wat een enorm lief meisje! Een rode borstel toch zo te zien?
@beert: wat sneu want ik kan dat gevoel helemaal onderschrijven. Ik ben er zo 2 kwijt geraakt en laat nu ook niets meer castreren c.q. wil geen beren meer. Ik heb er nog 5 in totaal; 3 buiten en 2 binnen (die af en toe ook naar buiten mogen als het mooi weer is). En voorlopig blijft het daar ook even bij, want het gras heeft erg te leiden van cavia's merk ik. Het wordt natuurlijk vreselijk kort afgebeten (onder het groeipunt) en als er geen gras meer groeit komt er hier al snel mos. Nu vind ik op zich mos in het gras niet erg, want dat scheelt mij weer maaien Maar voor meer cavia's is het nu gewoon te weinig.
Ik heb 21 jaar fretten gehad en daarbij is castratie gewoon een reguliere ingreep, ook bij andere dieren was het nooit een probleem. Dus het zit ook niet zo in mijn systeem welk risico het blijkbaar is voor cavia's.
En ja, ze eten veel gras hè? Ik knip en pluk het vaak voor ze. We hebben hier schapen als echte grasmaaiers, dus de cavia's krijgen de stukken waar zij niet mogen komen
Twee is niet veel trouwens, maar genoeg natuurlijk. Zou je dan niet nog eens een castraat uit een opvang ofzo halen?
Maar wat een knappe vent heb je erbij zeg, jeetjemina
En klopt, Merida is een rode borstwl
Net een gezinnetje zo, mama papa en kindje
En Niekie is mijn nieuwe thuiswerkcollega
melody7
Geplaatst: 08-04-20 20:36
Jeetje Beert, wat sneu! Sterkte Daar ben ik ook altijd zo bang voor, daarom koop ik mijn castraten ook ergens anders. Als je in Brabant woont of daar naartoe wilt rijden weet ik nog wel een adres voor je! De fokker van Kareltje castreert ook vroeg.
Heerlijk al die buiten spelende cavia's Die van mij mogen ook weer. De beren vinden het wel eng, de castraten & dametjes zijn heerlijk actief! Voorgaande jaren was dat veel minder, dus super leuk om te zien dat deze groepjes er wel echt gebruik van maken.
Ik heb ook een beer die 4 weken geleden gecastreerd is. Die heeft het gelukkig overleefd, maar de dierenarts zei wel dat ze het even heel warm kreeg. Hij begon te schokken onder narcose. Daarna heeft hij nog een abces gehad. Gelukkig is alles goed gekomen met hem..maar dat is ook maar net goed gegaan.
beert
Geplaatst door de TopicStarter: 08-04-20 22:03
Dank jullie. Baal er nog steeds van, maar ja, sommige dingen weet je niet van tevoren.
@Melody, ik kom uit Limburg dus Brabant is goed te doen! Al heb ik nu even genoeg mannen . Leuk je caafjes buiten! Je groep is nu toch ook een stuk jonger?
@nientsje, rode borstels zijn zo leuk! Prima keuze