gezellig praten over jouw konijn!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lady24

Re: gezellig praten over jouw konijn!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 23:44

Haha, mijn Diva heeft ook vaak last van zo'n vliegtuig oor. Wat een leuke lieve konijntjes heb je Balou! <3

Noa28

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 23:48

Ivy_ schreef:
Haha, mijn Diva heeft ook vaak last van zo'n vliegtuig oor. Wat een leuke lieve konijntjes heb je Balou! <3

pas op dat ie niet weg vliegt :=

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 23:50

Als het hard waait ben ik daar nog wel eens bang voor ja...

Noa28

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 23:52

Ivy_ schreef:
Als het hard waait ben ik daar nog wel eens bang voor ja...

Mijn konijn "vliegt" graag van de tafel af als ik m op een tafel zet... :') hij kan er niet blijven zitten.. :+

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 00:03

@BalouDraak hij heet ollie en hij is vorig jaar juni geboren en we hebben hem eind van deze maand 1 jaar! Zo kochten we hem en hij veranderd steeds van meer grijs naar bruin en andersom haha

Afbeelding

Recente foto:

Afbeelding

Noa28

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 00:58

xxxmh schreef:
@BalouDraak hij heet ollie en hij is vorig jaar juni geboren en we hebben hem eind van deze maand 1 jaar! Zo kochten we hem en hij veranderd steeds van meer grijs naar bruin en andersom haha

[ [url=m/2eeTAs.jpg]Afbeelding[/url] ]

Recente foto:

[ [url=m/PZ4nYT.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik kocht mijn konijn in een opvang toen ie 9 maanden was.. We hebben hem denk ik nu ongeveer een jaar :') leuke naam, ollie :j

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 08:09

BalouDraak schreef:
xxxmh schreef:

[ [url=m/2eeTAs.jpg]Afbeelding[/url] ]

Recente foto:

[ [url=m/PZ4nYT.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik kocht mijn konijn in een opvang toen ie 9 maanden was.. We hebben hem denk ik nu ongeveer een jaar :') leuke naam, ollie :j

Okee, wij hebben hem van een boerderij. Zij fokken deze konijnen en gebruiken ze voor kinderfeestjes voor de kinderen dat ze ermee kunnen knuffelen. Zelfs de baby's doen ze dat dus toen wij hem kochten was hij al goed tam.

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 08:45

Tycho schreef:
Ik kan ook foto's laten zien van konijnen die gezellig zijn (op dat moment). Ik zou ook foto's kunnen laten zien van konijnen waar een oor van afgetrokken was door zijn 'vriendje' .

Jullie mogen van mij met alle plezier keihard vol blijven houden dat konijnen kei sociaal zijn maar ze zijn niet zoals mensen honden paarden en weet ik wat nog meer. Puur het feit dat bij honden, paarden en mensen het geslacht van wat je tegenkomt niet uit maakt, zou je aan het denken moeten zetten. Het feit dat mijn hond zo een vreemde groep honden kan binnen wandelen is al wat anders dan hoe het bij konijnen werkt. Dat ontkennen is minstens zo schadelijk. Het gaat mij erom dat er onnodig konijnen ziek worden en sneuvelen. Het gaat niet om, wie heeft gelijk, het gaat om hoe houd je konijnen gezond..

Ja, laat jij je hond maar eens een stabiele roedel binnen lopen, dan ben jij degene die een ritje dierenarts kan :+
En dan heb ik het over 1 roedel, niet bij elkaar geraapte honden op een speelveld. Ik kan je verzekeren, daar hoeft niemand zijn hond tussen te laten.

Over het konijnen deel ga ik verder niet eens op je in, verspilde tijd, en ben blij dat verder iedereen hier in het topic wel begrijpt wat konijnen nodig hebben.

EDIT: Ohja, om nog maar niet te spreken van wat 2 teven elkaar kunnen aanrichten.
Spreek alsjeblieft pas als je er ook daadwerkelijk verstand van hebt. Want je komt nu op mij over, alsof je zowel van honden als konijnen wenig verstand hebt.

Tycho

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 09:00

Maaaarije schreef:
Ja, laat jij je hond maar eens een stabiele roedel binnen lopen, dan ben jij degene die een ritje dierenarts kan :+
En dan heb ik het over 1 roedel, niet bij elkaar geraapte honden op een speelveld. Ik kan je verzekeren, daar hoeft niemand zijn hond tussen te laten.

Over het konijnen deel ga ik verder niet eens op je in, verspilde tijd, en ben blij dat verder iedereen hier in het topic wel begrijpt wat konijnen nodig hebben.

EDIT: Ohja, om nog maar niet te spreken van wat 2 teven elkaar kunnen aanrichten.
Spreek alsjeblieft pas als je er ook daadwerkelijk verstand van hebt. Want je komt nu op mij over, alsof je zowel van honden als konijnen wenig verstand hebt.

Ooit van roedeltherapie gehoord waar een ontspoorde hond in een stabiele roedel wordt opgenomen om te herstellen? Een stabiele roedel is precies dat .. Stabiel, vechten wordt niet geaccepteerd.

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 09:16

Ja, als je zelf maar geloofd dat je die er zo tussen kan gooien.
Vechten wordt niet geaccepteerd? Heb je ooit een roedel gezien? Daar grijpt de roedel leider gewoon in, wanneer dit nodig is.

Ik werk zelf als hondentrimmer in een trimsalon waar een roedel loopt, deze honden gaan achter het hek als er honden komen.
Bij een roedel kan je niet klakkeloos elke hond er tussen zetten.
Zeker niet op eigen terrein, en al helemaal niet zonder kennis van de hond. Het zal je gebeuren dat er een dominante hond tussen gezet wordt. Ik kan je vertellen dat een roedel leider dan zeker in gaat grijpen.

En dan is het ineens aan de mens om "natuurlijk gedrag" te corrigeren.

Maar ik heb in de gaten dat er met jou niet te praten valt, ga jij je aquarium maar showen :)

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 09:20

Ik vind een discussie over het houden van dieren nooit een slecht idee, verschillende standpunten horen... Maar wel zoals Tycho haar argumenten aanvoert door zo over Eoweyn te schrijven. Ik ga graag een discussie aan, maar wel een enigszins respectvolle.

Tycho

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 09:29

EskeGirl schreef:
Ik vind een discussie over het houden van dieren nooit een slecht idee, verschillende standpunten horen... Maar wel zoals Tycho haar argumenten aanvoert door zo over Eoweyn te schrijven. Ik ga graag een discussie aan, maar wel een enigszins respectvolle.

Dat Eoweyn zich gekwetst voelt vind ik vervelend, ik hou er niet van om op de man/vrouw te spelen in een discussie en dat heb ik ook niet gedaan. Ik heb wel aangegeven dat ook hier op bokt veel verhalen te lezen zijn dat konijnen niet alleen maar lief zijn voor elkaar. Dat Eoweyn zich herkent in een voorbeeld en zich gekwetst voelt is jammer. Haar taalgebruik naar mij is echter wel op de persoon en zonder inhoudelijke bijdrage aan de discussie.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 09:36

Tycho schreef:
EskeGirl schreef:

Dat Eoweyn zich gekwetst voelt vind ik vervelend, ik hou er niet van om op de man/vrouw te spelen in een discussie en dat heb ik ook niet gedaan. Ik heb wel aangegeven dat ook hier op bokt veel verhalen te lezen zijn dat konijnen niet alleen maar lief zijn voor elkaar. Dat Eoweyn zich herkent in een voorbeeld en zich gekwetst voelt is jammer. Haar taalgebruik naar mij is echter wel op de persoon en zonder inhoudelijke bijdrage aan de discussie.

Zoals je praat over een 'aan elkaar genaaid konijn' en dat ze 'zelf te veel konijnen heeft begraven', vind ik niet bepaald respectvol. Dat is soms jammer van bokt zelf, dat discussies niet respectvol verlopen.

Ik ben nog steeds van mening dat konijnen samen horen, geen enkel konijn hoort alleen te zitten, hoe groot of klein het hok ook is. Mijn gerbils bijvoorbeeld, enorm territoriale dieren, maar ze moeten wel samen. Zelfde geldt voor konijnen.

Er komen trouwens weer leuke konijnen voorbij :D

Tycho

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 09:48

Ik denk ook dat konijnen op zijn minst graag andere konijnen zien en misschien ook wel een ruimte delen. Maar konijnen hebben ook een andere kant waar problemen kunnen ontstaan door bv territoriumdrift of hormonale wisselingen. Dan is het belangrijk dat konijnen elkaar uit de weg kunnen. Konijnen die op die momenten niet weg kunnen zijn soms ernstig de sjaak. Dat onderdeel en dat konijnen samen niet altijd langdurig stabiel met elkaar omgaan geeft soms problemen. Iedereen mag denken wat hij of zij wil maar ik persoonlijk vind dat als we het over zielig hebben. Dat het vooral zielig is dat konijnen steeds vaker in een positie komen waarin ze niet weg kunnen omdat tegenwoordig alleen gekeken wordt naar de sociale kant van konijnen. Vroeger was het heel normaal om konijnen alleen te houden vanwege de agressieve kant van konijnen. Tegenwoordig is de norm, alleen is zielig. De waarheid ligt waarschijnlijk in het midden.

Mij gaat het er dus om dat konijnen niet in een positie worden gebracht waarin ze stress krijgen of letsel oplopen.

Of iemand er dan voor kiest 1 konijn op 2 meter met er bv een zelfde opstelling ernaast, of meerdere konijnen op een grote ruimte, of zelfs bv 1 konijn alleen los in huis . Dat moet men zelf beslissen lijkt mij

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 10:05

We weten nu wel wat jij vindt Tycho.

-------

Ik moest hier erg om lachen haha.
Afbeelding

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 10:27

Tycho schreef:
EskeGirl schreef:

Een voorbeeld?! Jeetje, dement ben je dus ook al want je weet niet eens meer wat je gisteren - LETTERLIJK - zei.
Mijn konijn is aan elkaar genaaid, ik heb er teveel moeten begraven...

Blijkbaar was de boodschap gisteren niet duidelijk: je kunt beter weggaan hier.

Haha Marijke, graaffan? :P

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 10:37

Hahaha, die ziet eruit zeg!

Tycho

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 10:40

Eoweyn_x schreef:
Een voorbeeld?! Jeetje, dement ben je dus ook al want je weet niet eens meer wat je gisteren - LETTERLIJK - zei.

Openbaar door jou gepost en in plaats van boos op mij zijn, zou ik me afvragen hoe een konijn uit 1 verblijf kan uitbreken en in een ander verblijf kan inbreken.

ik ben dement en weet ik wat ik nog meer naar mijn hoofd krijg.. dat gaat niet eens over konijnen toch.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 10:47

Tycho schreef:
Eoweyn_x schreef:

Openbaar door jou gepost en in plaats van boos op mij zijn, zou ik me afvragen hoe een konijn uit 1 verblijf kan uitbreken en in een ander verblijf kan inbreken.

ik ben dement en weet ik wat ik nog meer naar mijn hoofd krijg.. dat gaat niet eens over konijnen toch.

Als je mijn "konijnengeschiedenis" doorspit, doe het dan goed ;) het is hier allemaal te lezen namelijk:
[BB] Wonden konijn

"Ik baal ontzettend dat dit gebeurt is, en ik sta er ook van versteld hoe zij heeft weten te ontsnappen.
Mijn ren is 1.20 hoog en deels overdekt met panelen, deels met gaas wat vastzit met ijzerdraad.
Doordat ik de ren in 2 heb moeten splitsen voor Lotje en haar maatje heb ik de overdekking wat aan moeten passen. En Lotje heeft dus een zwakke plek gevonden, het ijzerdraad losgekregen en door een gat gekropen. Om het nog meer bijzonder te maken heeft ze ook de kleine paneeltjes (die simpele 60cm rennetjes, die had ik IN het gaas gestoken en ook IN de panelen die als afscheiding dienden) eruit getrokken, die lagen op de grond."

Nu ook weer, conclusies, conclusies, conclusies. Ik moet me afvragen hoe... Wie zegt dat ik dat niet gedaan heb? Denk je dat ik het leuk vind, dat mijn halfwilde houdini altijd een nieuwe uitweg ziet te vinden? Schei toch uit joh.

En ik bepaal zelf wel op wie ik boos ben. Ik ben boos ja en ik vind je walgelijk. Walgelijk dat je zo respectloos over mij en mijn dieren praat.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 11:46

Haha marije geweldig!! :')

Eoweyn, geen energie meer aan verspillen, wij weten wel dat jij goed bent voor je dieren en het echt een ongeluk is geweest!

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 11:49

Precies Tarzan! Dan gaan we nu weer over op het GEZELLIG praten over onze konijnen! :D

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 12:30

Jeetje wat een felle, persoonlijke discussie hier. Persoonlijk beide kanten op!! Komop mensen, kijk even kritisch alleen naar je eigen manier van 'discussieren', haal diep adem en kom met fatsoenlijke argumenten op een normale toon. Deze catfight is nergens voor nodig, want ik zie duidelijk dat alle partijen het beste met hun dieren voor hebben en ook best gelijk staan in mening, alleen dit totaal anders brengen. Veel miscommunicatie hier.
Want wat ik hier uit haal, is dat we het er eigenlijk over eens zijn dat konijnen sociale dieren zijn, maar dit niet altijd even makkelijk in de praktijk in te vullen is. Imo is dit zo met alle groepsdieren, want wij zetten ze samen in beperkte ruimte, wat tegennatuurlijk is. In de natuur zoeken ze elkaar op en bepalen hun eigen ruimte.

Tycho schreef:
Ik denk ook dat konijnen op zijn minst graag andere konijnen zien en misschien ook wel een ruimte delen. Maar konijnen hebben ook een andere kant waar problemen kunnen ontstaan door bv territoriumdrift of hormonale wisselingen. Dan is het belangrijk dat konijnen elkaar uit de weg kunnen. Konijnen die op die momenten niet weg kunnen zijn soms ernstig de sjaak. Dat onderdeel en dat konijnen samen niet altijd langdurig stabiel met elkaar omgaan geeft soms problemen. Iedereen mag denken wat hij of zij wil maar ik persoonlijk vind dat als we het over zielig hebben. Dat het vooral zielig is dat konijnen steeds vaker in een positie komen waarin ze niet weg kunnen omdat tegenwoordig alleen gekeken wordt naar de sociale kant van konijnen. Vroeger was het heel normaal om konijnen alleen te houden vanwege de agressieve kant van konijnen. Tegenwoordig is de norm, alleen is zielig. De waarheid ligt waarschijnlijk in het midden.

Mij gaat het er dus om dat konijnen niet in een positie worden gebracht waarin ze stress krijgen of letsel oplopen.

Of iemand er dan voor kiest 1 konijn op 2 meter met er bv een zelfde opstelling ernaast, of meerdere konijnen op een grote ruimte, of zelfs bv 1 konijn alleen los in huis . Dat moet men zelf beslissen lijkt mij

Dit is dus wel een genuanceerde en fatsoenlijke uiting van je mening. Maar dit doe je pas na de catfight met oordelen over en weer. Ga nu niet de heilige lopen uithangen met je 'voorbeelden' terwijl het overduidelijk een persoonlijke aanval was. Als je meteen had gereageerd zoals deze quote, was het waarschijnlijk totaal anders verlopen. Ik heb zonet de laatste paginas pas gelezen dus in 1x de hele discussie doorgenomen. En ik kan je vertellen dat bij je eerste berichtjes mijn nekharen overeind gingen staan. De toon was naar en veroordelend en de inhoud ongeuanceerd. Ik moest eerst hard lachen toen je zei dat je een genuanceerde mening had, want in de berichten tot aan toen was dat alles behalve het geval. De berichten daarna veranderden mn beeld direct, want daar kwam die nuance ineens wel om de hoek kijken. In dit geval kan ik je dus ook meegeven dat deze catfight voor een deel te wijten is aan de manier waarop je dit topic nu binnen kwam. Begin volgende keer genuanceerd ipv veroordelend en je zal hele andere reacties krijgen...

Nog even inhoudelijk mijn mening: ik ben het dus met je eens dat veel mensen te weinig rekening houden met het territoriale, waardoor er teveel mis gaat. Maar net zo goed gaat het vaak mis met solitair gehouden dieren, maar dat is vaak minder duidelijk omdat het gaat om meer stress en geen duidelijke verwondingen. Ik ben het tevens niet met je eens dat konijnen vroeger alleen gehouden werden vanwege het agressieve karakter. Op zich klopt dat, omdat ze anders elkaar verwonden. Maar dat kwam weer omdat het nog maar enkele decennia normaal is om ook te kijken naar het psychische welzijn. Vroeger waren konijnen voor het vlees, als huisdier zijn ze nog niet lang 'normaal'. Sowieso is het begrip huisdier (zonder extra nut!) nog redelijk recent. Als vroeger 2 konijnen vochten, haalde je ze uit elkaar en klaar. Nu wordt er nagedacht over het hoe wat waar waarom.... En blijkt vaak dat er gewoon iets fout is gegaan en NIET dat ze liever alleen zijn. Je zou kunnen discussieren over wat beter is: alleen zitten zonder gevaar of suboptimaal samen met ruzie. Mijn mening daarover: beide is onwenselijk en suboptimaal. Beste situatie is gewoon meer konijnen samen op voldoende ruimte, waarbij rekening is gehouden met het territoriale karakter van het dier. Oftewel: kijk naar het totale dier en pas je daarop aan. Dat mensen dit fout doen, maakt het nog geen solitair wezen!!!!

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 12:38

Amen, Zwerte

iris_relente

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 14:18

Afbeelding

Afbeelding

Ik ben zo blij dat deze 3 knapperds nu bij elkaar kunnen, ik had de jappanner en de grijs/bruine al bij elkaar, en laatst waren ze ontsnapt en toen ging het redelijk goed met hun 3 zo, dus heb ze bij elkaar gelaten en nu zijn ze super close <3 zijn 2 vrouwtjes en 1 mannetje

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 15:18

Ik zit in twijfel.
Hier in de buurt heeft 2 konijnen op een veiling site gezet.
In een klein hokje. Mannetje en vrouwtje (wel apart van elkaar).
Ik wil ze er graag weg halen, maar dan? Waar moeten ze dan naar toe..