Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 22:26

DubbelDun schreef:
Gefeliciteerd!! :)
Overigens kun je beter vitaminepilletjes geven (als ze die eten), want in het water vervliegt erg snel en heeft weinig nut.

Waarom laat je de beer er nu niet gewoon bij zitten... voor hem ook veel gezelliger.

Omdat hij in het buitenhok woont. Wie zegt mij dat het mooi weer is als de jongen geboren worden en hij moet er bij weg. Straks komen ze allemaal bij elkaar als beer geholpen is.

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 22:56

Tanja uiteraard is het jouw keuze, maar ik vind het ook een rare gang zo. Je beer laat je dus pas helpen als de kleintjes er zijn? Dan zit hij dus daarna alsnog 6 weken alleen.. en wat als de jongen allemaal beren zijn, ga je daar plaats voor hebben of ze (kunnen) verkopen?

Hier nu 3 jongen besproken, alleen de de kleinste nog niet. Zij (laatst geboren, US teddy dametje) zit nu op 220 gram, de rest allemaal boven de 260. Zij heeft ook enkele kale plekjes op haar neusje maar kan geen schilfers oid ontdekken en merk dat er tussen de jongen ook nogal gemopperd wordt. Denk dat zij als kleintje toch wat ondergesneeuwd wordt.
Ze zitten nu in de flat, traplopen gaat goed en 1x per dag zitten ze met de hele groep in de grote ren. De 5 andere volwassen caafs hebben nu dus tijdelijk even 2 verdiepingen. Volgende week wordt t beertje apart gezet (met mijn castraat tot hij verhuisd) en dan gaan de andere baby's gewoon de hele flat mogen verkennen.

DubbelFun

Re: [CENTRAAL] Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-16 11:21

@dimphyl: misschien een paar dagen iets bijvoeren waar wat extra kracht uit komt. Dan trekt ze misschien net genoeg bij om over het dipje heen te komen.

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 11:59

Zat ik ook al aan te denken maar weet niet zo goed wat. Recovery vind ik nog een beetje eng ivm evt verslikken. Ze eet wel goed mee van de brokjes en het hooi, groenvoer vinden de baby's nog niet interessant.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-16 13:55

Misschien als je het op een schoteltje doet dat ze het gewoon oplikt.

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 13:59

Ideaal is het momenteel niet dat zie ik zelf ook wel in. Toen ik pluis kocht was het zomer en ze was 4 a 5 weken oud. Toen pluis oud genoeg was om te dekken was het winter. Beer zit al in zijn winterhaar en is buiten goed gewend en zit samen met zijn grote vriend konijn.

Deze zomer komt gewoon alles naar buiten en is het 1 happy family.

Als ik alleen maar beren krijg heb ik er al een plek voor. Wat laten castreren vind ik ook niet erg. Ben er nu eenmaal aan begonnen en als het geld kost geen probleem. Plek zat. Tuin is 100 meter diep , heb een groot buitenhok 2 verdiepingen winterproof. 2 meter bij 0,75 groot per verdieping. Plus een grote ren van enkele meters in omtrek.

Naderhand had ik beter een ouder zeugje kunnen kopen van 5 a 6 maand. Had ze direct in de zomer mee naar buiten gekund.

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 14:22

Baby Djyro is gister verhuisd.
Zijn zusjes zitten nu ook apart van mamma, even afspenen en kijken of ze blijven groeien, dan maar eens een advertentie gaan maken -O-

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-16 14:52

Wat gaat dat snel hè... van mij mogen ze wel wat langer baby blijven :D

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 14:35

Hihi wat grappig op die muts!

Hier zijn al wat cavia's verhuist. Heb een verdieping van de flat leeg boven dat scheelt alweer.
Ik heb nog een leuk peruvian zeugje te koop en een castraat dus als iemand nog interesse heeft.

Ook was er een zeugje van me verhuist naar iemand die 2 zeugjes had waarvan er 1 overleden was kwam ze er later achter dat ze een beer bleek te hebben oeps. Heb ze de volgende dag weer opgehaald. Ze heeft haar beer nu laten castreren en ze verhuist alsnog over 6 weken. Ook een ander lunk zeug mocht terug komen naar de fokker.

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 14:48

Oef tooske.. niet gedekt hopelijk?

Hoeveel caafjes heb jij straks nog dan?

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 14:50

Nee ze heeft er bij gezeten hij probeerde het 1 keer via de zijkant en toen had ze het gelukkig gelijk door.
Ik heb er nu nog 19 er gaan er nu nog 2 weg. Dan nog 17 en daar wil ik er nog 2 van verkopen zodat ik straks de winter in ga met max 15. Maar die laatste 2 hebben geen haast.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-16 15:13

Ik heb hier net Vanilla een mooie plek in het bos gegeven. Ze was nu echt op; ze liep nauwelijks nog en had geen aandacht meer voor de omgeving.
Van de 'ouwetjes' is nu alleen Lu-Lu nog over. De rest is een stuk jonger.

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 15:23

Rot is dat hé DD, die leeftijdsgroepen.. Vanilla heeft t goed gehad bij jou gelukkig.

Heb hier nu een beetje alle leeftijden door elkaar, dus hopelijk geen meerdere overlijdens in een keer. (Na vorige keer 2 in een maand.. dat was al erg genoeg, en toen natuurlijk ook niet door leeftijd)

Mooi aantal straks tooske. Toch wat overzichtelijker.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-16 15:29

De oudste nu is Jewel de Quadrifoglio, die is van 2012.
Alhoewel leeftijd ook niet alles zegt. ik heb er ook wel eens eentje gehad die net een half jaar was en 's ochtends ineens dood in het hok lag.

@tooske: 15 is nog een aardig aantal hoor :D

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 16:06

Ach een goede beslissing denk ik DD.

Ja klopt maar dat zijn er echt 15 waar ik geen afstand van kan doen. 3 oudjes en de andere ben ik toch aardig aan gehecht.
Had er 25 dus 10 minder is dan toch een stuk minder werk. Uiteindelijk wil ik het nu wel uit laten bloeien zeg maar. Met een aantal tot 5 ofzo. Zonder sowieso niet.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-16 16:24

Net als ik altijd blij ben als ze na de winter weer naar buiten gaan, maar er toch een paar binnen wil houden omdat het anders zo stil is :D

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 19:16

Welke dikmakers kan ik geven aan mijn skinny die heel mager is? Vandaag al bij de dierenarts geweest maar hij kon niets vinden wat haar zo erg kan laten afvallen!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-16 19:37

Ik heb Goldy na zijn castratie toen hij zo dun werd een weekje muesli van mijn paard gegeven.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 20:18

Dimphyl leuke foto!

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 20:19

Brinta doet het hier erg goed, evt met een klein beetje recovery (of fijn gemalen van hun eigen voer) erdoor.

*edit thanks Simodi :D mis m'n kleine knuffeltje wel hoor, hij heeft echt een heerlijk karaktertje, ben benieuwd hoe die uit groeit.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-16 13:46

3 cavia's zijn net naar buiten verhuisd, straks even checken of ze het naar de zin hebben en vanavond weer op tijd 'dicht' doen :D
Nu dus nog 8 binnen, hebben die ook iets meer de ruimte.
Ik vind het ergens van Goldy wel jammer, want dat was echt een aandachtvrager en de grootste kroeler.
Over een week of zo de grote groep naar buiten en dan hou ik er binnen 3 over, die ik dan handmatig op het gras zet als het lekker weer is.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 13:50

Ooh wat lekker DD de cavia's buiten. Zijn best goeie grasmaaiertjes ook :D Vind dat wel jammer nu ik skinny's heb dat dat niet kan.

Weet even niet zo goed meer wat ik moet doen. Mn twee skinny's lopen constant elkaar te pesten, rennen klappertandend achter elkaar en bijten ook echt. Flappie had laatst twee bloedende sneetjes dus ik vermoed ook van het bijten.. het zijn echt periodes. Soms gaat het tijden goed en soms haten ze elkaar ineens :( is een zeugje en castraat. .

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-16 13:53

En wie bijt wie ??
Kan het iets te maken hebben met de berigheid... de ene wil wel maar de ander laat het (nog) niet toe ??

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 14:04

Ik zie eigenlijk altijd mn zeugje kwaad zijn op mn beer en zeugje is ook altijd de gene die hem achtervolgt, maar zeugje is ook degene met de bij wondjes. Ik denk dat dat heel goed zou kunnen nu je het zegt, omdat het ook altijd ee n paar dagen zijn en dan weer een paar weken niet.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-16 14:05

Gevalletje PMS en een beer die uiteindelijk van zich af bijt :)