Ratteneigenaren verzamel u!!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Simoonzel

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 21:39

Door de toevoeging van een extra verdieping werden de dametjes te lui om naar hun toiletje te lopen, dus ik kocht er een hoektoiletje bij voor bovenin. Helaas hebben ze besloten dat dit geen toilet is, maar de beste slaapplek ever. :')

Afbeelding

lora22

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 21:48

Tijdje geleden dat ik in dit topic ben geweest maar ik vind het wel leuk om weer mee te gaan praten!
:)
En ik heb meteen een vraagje, m'n ratjes poepen eigenlijk heel netjes in hun wc maar plassen blijven ze toch gewoon op hun slaapplek doen, kan ik ze nog 'leren' dat ook op hun wc te doen?

Ik heb idd ook een loopwiel (flying saucer) maar daar doen die van mij dus echt helemaal niets mee...
En wat zijn jullie ratjes allemaal schattig zeg!
Ik krijg ze echt niet zo mooi op de foto, ze zijn veel te bewegelijk :o

Vanavond had ik ineens zin om iets te gaan maken voor ze en dat is dit geworden,
Een soort van hangmatje van een capuchon:
Afbeelding

Een kartonnen doos aan touwtjes :P
Afbeelding

En nog een soort hangtunneltje maar daar heb ik geen foto van gemaakt, te donker...

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 22:39

lora22, mag ik vragen wat voor bodembedekking je hebt? Ik heb het namelijk nog niet eerder gezien. Ik heb verschillende dingen geprobeerd. Back to nature beviel redelijk goed, alleen erg kostbaar. Een soort kattengrit (zogenaamd stofvrij en geschikt voor knagers) geprobeerd op geperst papier basis, alleen viel deze in poedervorm uit elkaar als het nat werd. Nu ben ik weer terug op hennepvezel. Hier doen de beestjes het beste op, maar het vliegt door heel het huis...

lora22

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 23:02

Cabelona op dit moment ligt er Corbo in de kooi, vind het opzich prima!
Het wisselt wel een beetje wat ik als bodembedekking gebruik, ik gebruik ook vaak cotton comfort en dan corbo in de wc.
Cotton comfort vind ik wel het fijnst, het blijft goed op de bodem liggen en stinkt helemaal niet snel. Het is wel vrij prijzig geloof ik..maar weet het even niet meer zeker.
Back to nature heb ik ook een tijdje gebruikt, maar dat beviel me niet zo heel erg goed.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 12:10

Ik ben momenteel onderzoek aan het doen voor school naar bodembedekking bij ratten. We kijken naar het gedrag bij bepaalde bodembedekkers, ammoniakgehalte, vochtopname, maar ook naar het gebruik voor de baasjes. Als het klaar is kan ik het artikel wel plaatsen. We gebruiken back2nature, chinchillazand en fijne beukenhoutsnippers.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 14:09

Macs: Met chinchillazand heb ik de ervaring dat het snel gaat stinken. Bovendien is zand erg koud en zijn ratjes snel verkouden. En het stuift ook. Vind ik absoluut geen goede bodembedekking. :n

Waar ik wel goede ervaringen mee heb zijn houtpellets, stropellets en geperst papier.

Jammer dat je zo weinig verschillende soorten bodembedekking gebruikt in je onderzoek!

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 14:14

Ik gebruik van die geperste kattenbak korrels, bevalt me goed! Het is goed absorberend en na een week haal ik alle vieze dingen weg en her gebruik ik het schone nog, zo doe ik een paar maanden met een zak. Het lag wel door mijn hele kamer met mijn oude hok, maar het was snel op te ruimen. Nu met de Jenny ligt het er allemaal netjes in :P

Ik krijg Sap en Sok maar niet zindelijk, ze doen het niet en gooien die bakjes het hele hok door :') Ik heb nu een oven bakje van de IKEA en dat gaat al wat beter _O-

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 20:00

Mensen gebruiken toch niet serieus chinchillazand als bodembedekker? Dat is echt vragen om luchtwegproblemen...
Ik merkte dat mijn ratten makkelijker zindelijk werden toen ik een andere bodem in de toiletten had liggen dan in de rest van de kooi. Nu zijn ze zindelijk totdat ze vinden dat er te veel in hun bakjes zit, dan gaan ze ernaast. :')
Plassen doen ze overigens nog wel overal. Verbaast me verder ook niet want dat hoort gewoon bij hun natuurlijk gedrag. Vandaar dat ik dus ook over ben gegaan op kunststof inrichting.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 20:08

We hebben helaas niet meer tijd, anders hadden we er meer kunnen gebruiken :j
En idd, niemand gebruikt chinchillazand als bodembedekking. Daarom wilde wij het juist testen. Luchtwegproblemen zie ik niet meer dan anders; als in: de kleine is niet verbeterd/verslechterd.
We wilden kijken naar het natuurlijke gedrag van tamme ratten en daarbij de natuurlijke omgeving van wilde ratten betrekken.

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 23:27

Ik wilde jullie deze update van de hangmat niet onthouden, ze hebben er inmiddels een tipi van gemaakt :+
Afbeelding

Loolotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 09:25

EarthFocus schreef:
Loolotte schreef:
Ik heb ook houten plateaus maar heb inderdaad wel echt regelmatig last van de geur.. Ik vind kunststof alleen gewoon echt heel lelijk := Dus ik probeer deze maar gewoon zo goed mogelijk schoon te houden, en altijd als ik thuis ben het raam open :P

Je hebt op fretten.nl ook gekleurde plateaus. Ik vind het echt super gezellig eruit zien!
Ik heb 3 lichtblauwe en een roze.
En volgens mij hebben ze nu oranje en turqoise kleur plateaus te koop!

Oeh turqoise is wel leuk, ik ga even kijken :D bedankt!

En die tipi _O-

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 11:24

Lekker kamperen! _O-

Ik heb afgelopen week in een budgetwinkel wat theedoekhaakjes gekocht om mijn fleece bodembedekking mee vast te zetten, super handig! Voorheen deed ik het met veiligheidsspelden, maar dat duurt 10x zo lang en laat veel meer losse flappen over. :P

Afbeelding Afbeelding
Afbeelding

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 12:49

Haha. Je kan dit soort klemmetjes ook bij de ikea kopen. Heb je er 24 voor 3 euro. Liggen bij de gordijnen spullen. Zitten er ook haakjes bij voor het ophangen van een hangmat.

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 13:17

Ook handig! Ikea is alleen echt een wereldreis voor mij dus ik ben aangewezen op de action e.d. :+

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 14:27

Ik wilde die dingen een keer gebruiken voor hangmatjes, de volgende ochtend lag het beneden in 10000 stukjes :')

Ik ben weer eens bezig met een hangmatje, voor de 01009023940 keer :P Ik maak het met de hand, de naaimachine doet het 9 vd 10 keer niet. En met lijm gaat het wel snel, maar het wordt niet zo mooi -O-

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 17:10

Ik word echt bloed chagrijnig. Een meisje die ik ken heeft altijd ratten gehad en heeft er nu nog eentje over. Vraagt ze aan mij of ik misschien de rat wil overnemen, ik heb aangeboden om een koppelpoging te willen doen met Sap en Sok, want ruimte voor nog een grote kooi heb ik niet en ook geen behoefte aan. Ik doe het meer om die rat (en haar) te helpen.

Wil die vader er een kratje bier voor en dan mag ik alles meenemen |o Sorry, maar ik wil eventueel alleen de rat, de rest mag je zelf houden. Ze is sowieso niet erg huisdiervriendelijk :\

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 16:01

Die mensen zijn erg hardleers helaas... Sowieso wat mensen soms vragen voor dieren die in de weg zitten vind ik absurt.. ze moeten blij zijn als dat dier goed terecht komt.

Hier gaat het super met mn mannen. Kleine is nog steeds klein en reutelend maar lijkt er geen last van te hebben. Zit ook vol met energie :=
Wel een onhandigheidje.. ze slapen graag in de buizen maar het is nou al een paar keer voorgekomen dat ze in hun slaap eruit donderen _O- ze slapen graag op het randje en kukelen dan vooruit naar beneden. Kennen jullie dit ook? Moet ik het zo laten? Ik weet t niet zo goed. Ze houden er niks aan over trouwens, behalve een deuk in hun ego.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 16:03

Ik gaf alleen de rat over te willen nemen en dat ze de rest kan verkopen, ik weet ook niet of het koppelen nog lukt en heb ook dierenarts kosten. Het arme beestje blijft daar nu zitten...

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 14:22

Heey daar ben ik weer :')

ik was vandaag bezig met het verzorgen van de ratten (duuuhh :P ) en ik zag dat een van de twee (Sok) een klein korstje rond haar oogje had. Haar oogje zelf is niet vies of ze knijpt er heel erg mee, dus ik hou het even goed in de gaten. Is schoonmaken of iets misschien een idee? Al ben ik daar niet zo dol op, ik laat ze het liever zelf verzorgen :P

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 17:04

Was het niet gewoon porfyrine? Ipv een echt korstje? Beetje roodbruin van kleur

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 19:08

Yinthee schreef:
Was het niet gewoon porfyrine? Ipv een echt korstje? Beetje roodbruin van kleur

Ik weet niet zo goed wat je er mee bedoeld maar ik heb een foto kunnen maken! Helaas krijgen we op school maar weinig les over knaagdieren :(

Afbeelding

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 19:26

Dat is poryfine. Rode vloeistof uit de neus en ogen. Niest je ratje ook veel? Zit het ook bij zn neus?

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 22:30

Bij der neusje is het me niet opgevallen. Volgens mij niest ze wel, daar begon ik me ook al zorgen over maken := Is er wat te doen aan poryfine?

Edit: ik zit een beetje te googlen en er wordt aangegeven dat het ratje dan stress heeft, ondervoed is oid, maar niks is van toepassing op Sok. Ik hou het maar op pech!

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 22:53

Nou, het kan ook gewoon een verkoudheid zijn :) Een check bij de dierenarts kan dan geen kwaad.
Zorg in ieder geval dat ze niet op de tocht staan.

Bij een verkoudheid zijn ze niet direct ondervoed he. Dit kan later wel, en het kan ook over slaan naar een longontsteking.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 22:56

Ik vind het zelf lastig te bepalen wanneer ze op de toch staan := maar zover ik iedereen hoor, staan ze het niet.

Ik hou het even in de gaten en anders ga ik de naar de DA. Bedankt voor je antwoord :)