Puppy erbij 2018

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ZoZenn

Re: Puppy erbij 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 20:13

Wow Kaus, dat komt op mij over als een nogal overdreven reactie. Het was in ieder geval niet bedoeld als aanval en ik zou het vervelend vinden als je dat wel zo hebt opgevat :).

59 cm al, damn, voor een teef inderdaad groot. Hoe oud is Karma?

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 20:14

Ze is nu 3 jaar en 3 weken :j dus ze zal niet meer groeien, balto is nu met 10 maanden 44 centimeter haha

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 20:20

Ahh nee , dan groeit ze niet meer. Balto blijft dan kleiner? Wel grappig, is je teef gewoon behoorlijk groter dan je reu :P

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 20:21

Kaus schreef:
Wat gaaf, dat filmpje! Ziet er wel wat fanatieker uit dan op de foto's ja _O-

Hier is het met twee al even worstelen om rustig de deur uit te komen en de lift in te gaan en zo. Maar we hebben ook wel een heule smalle deur |o Heb drie weken de tijd om het ze te leren.

Met welke leeftijd gaan jullie fietsen met pups van Dexters maat (dus geen reuze honden, die zijn pas veel later volgroeid). Ik zat te denken aan een maand of 10/11 zoals de fysio ook zei. En dan echt puur leren en korte stukjes, bij voorkeur op zachte grond. Maar misschien dat hier mensen zijn die het veel eerder/later doen?

Met mijn grote x duitse herder deed ik met 6 maanden al steppen en fietsen aan leren. Met 10 maanden trok hij al samen met andere hond een rondje van 700 meter de step door redelijk hard bospad maximaal 1x per week.

In de zomer doe ik niets qua dat werk met deze temperaturen maar vorige jaar was heel andere zomer haha.

Naast fiets lopen doe ik niet meer vanaf ongeveer 20 graden en trekken niet boven de 10 graden zelfs.

Een normale bouw hond kun je naast de fiets leren lopen zeker wel met 6 maanden. Je praat over paar honderd meter niet over 20 km. Rechtuit rustig draven kun je vlot op bouwen als een hobd daar door eerder kapot gaat dan door spel met andere hinden of een gekke bui hebben dan weet ik het niet meer.

Ik leer echter de mijne trekken en vooruit lopen dus ben heel voorzichtig geweest qua afstanden ivm heel andere manier en ook om goed te kunnen belonen en afsluiten.
De husky pups begonnen met 8 weken al met hun training door laatste stukje los achter team aan te rennen naar stake out. Met 6 maanden al laatste stuk in tuig in het team en al als het qua periode uit kwam rond 10 maanden gewoon paar km mee. Ook die worden gewoon oud en lopen soms tm 10 a 12 jarige leeftijd nog in team.

Echter husky is geen herder en dus bouw ik het met de herders anders op. De jongste herder is nu 1 jaar en heeft nog niet eens tuig aan gehad ivm zijn op groeien en uit zwaren had dat zeer onverstandig geweest. Die begint dit najaar pas. Kijk dus echt naar de hond zelf

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 20:33

Neuh, geen aanval. Maar spreekt toch voor zich dat we bezig zijn met zijn angst voor fietsen. Daarbij is hij nu nog geen acht maanden dus duurt wel even voordat we gaan beginnen met naast de fiets. Was meer denkbeeldig bedoeld omdat het me wel duidelijk leek dat we hem niet zomaar naast de fiets gaan sleuren terwijl hij gilt van angst :Y)

Ik vind de temperaturen van deze zomer ook drama :n Ga dan wel s ochtends vroeg om een uur of 7/8 maar ook dat is niet geweldig en vroeg opstaan is niet mn ding.

Dierenfan, je bedoelt een trektuig om het trekken te leren of überhaupt een tuig?

Dexter zit nu op 51cm. Dundy meen ik op 56cm of zo. Maar Dexter is nog zo'n ukkiepukkie. Iedereen gokt steeds dat ie een maand of 4/5/6 is _-:(

Dit gebeurt bijna dagelijks. Zal wel lekker ruiken.
Afbeelding

Wat nou werkhond 8)7
Afbeelding

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 20:39

Afbeelding

Oude afbeelding van mijn andere honden maar echt officiële tuigen om in te trekken dus. Dit was na training de linkse staan netjes nog voor de fiets de rechtse 2 staan gedraaid maar die tuigen lopen ook tot op hun kont ;)

Gewoon tuig leren ze zich prettig in voelen al vanaf pup haha. Ze mogen hier in gewoon tuig ook trekken maar niet zo fanatiek als in de echte trektuigen

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 20:47

Zo'n x-back heb ik ook voor Dundy, van Non-stop. Geweldig ding. Doe dat nu alleen met hardlopen (kuch eens in de drie maanden kuch) en longboarden. Ben nog op zoek naar een fiets waarmee ik het bos in kan. Met mn omafiets trekt ie me over de kop _O- Dus dan moet ie netjes naast of los.

Ben van plan om dat ook met Dexter te gaan doen maar dat inderdaad pas een aantal maanden later. Vind dat ook een echte belasting terwijl ik fietsen bijna als minder belasting zie dan de gekke fratsen tijdens het lopen :=

Uiteindelijk doel is om ze samen voor de fiets/longboard te hebben <3

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 20:55

Dat is zeker een flinke belasting qua koppie want ze mogen voorop of moeten whaha maar wel. Scheep luisteren naar wat de baas zegt ivm links en rechts en het tempo.
Qua lijf is het eigenlijk geen zware belasting gek genoeg. Heel verhaal maar door de goede kracht verdeling in het trektuig wordt de hond eigenlijk niet zwaar belast. Het trekken aan gewone lijn en halsband of verkeerd tuig voor trekken tijdens wandeling is veel slechter voor de hond zijn ontwikkeling dan dit aldus de dierenarts en de dieren ostheopaat.
Daarom durfde ik al zo vroeg te beginnen.

Ik heb ook non stop tuigen. Maar dit 4tal op de foto liep beter in deze kiwaq tuigen. Mijn herder loopt heerlijk in non stop tuig. De andere herder gaat die ook krijgen.
Filmpje van eerste training in bos met maatje en 10 maanden jong.
https://youtu.be/D4unVmupftE

Ik kan je overigens een step aanraden ipv mountainbike hoor. Heb beiden maar vind step veel fijner qua afstappen en vallen en mee helpen enz.

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 21:17

Wat een awesoooooome filmpje! Ik vond het wel eng worden bij dat stuk met die bomen zo dicht bij elkaar :'). Zit er zelf ook over na te denken, is wel iets voor Aj later. Fiets leek me makkelijker, je gaat ook echt hard!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 21:41

ZoZenn schreef:
Wat een awesoooooome filmpje! Ik vond het wel eng worden bij dat stuk met die bomen zo dicht bij elkaar :'). Zit er zelf ook over na te denken, is wel iets voor Aj later. Fiets leek me makkelijker, je gaat ook echt hard!

Daarom ook step dat valt stuk relaxter haha. Zeker met een puber die soms wel goed luisterd haha. Ik heb mezelf inmiddels aan geleerd eerst hun tempo minderen dan aandacht vragen dan commando door, Haw (links) of gee (rechts) en goed op letten wat hun doen en daar bij mee sturen en dan pas eventueel remmen en draaien.
Heb diverse bossen en bomen van heel dichtbij bekeken en zelfs slootwater gehad tot in mijn... maar dan ook al vele kilometers op kar, step en mountainbike gemaakt met husky's, poedel, Tsjechische wolfhond, herders en labrador/rottie
Veel rassen zijn geschikt als ze het spel geweldig vinden en je past het aan naar de betreffende hond dan zooo gaaf te doen!!

De commando's leer ik al van zodra ik de hond heb. Tijdens wandelen benoem ik altijd de richting die we gaan lopen. Ik wandel nooit dezelfde routes eigenlijk en zeker met de hele roedel in mijn eentje mee is het super handig dat ze gelijk de goede kant mee op draaien. Maar ook in bos kan ik ze los vooruit zo het goede pad al in sturen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 21:51

Wat ouder filmpje let op er is flink opgewonden geluid in begin!
https://youtu.be/9ECcJK8I3Ao

En nog 1 om het af te leren maar nu weer gelijk enorme zin in de winter!!
https://youtu.be/fw9nFaRyg-s

Vanaf dit jaar de luxe mijn werk aan te kunnen passen aan dd training en kan zelfs tijdens werken even tussendoor gaan trainen. Weer veel zin in.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 22:22

Oh die filmpjes <3 Gaaf is het hè, vind het jammer dat ik nu nog gebonden ben aan lopen en longboarden. Twijfel zelf ook over fiets/step. Kijk wel wat er op mn pad komt.

Stiekem wil ik om deze reden een malamute of husky :))

Billy1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 22:25

Leuke filmpjes dierenfan! Gaat wel hard zeg! Heb je dan een step met vering, of zonder?
Onze pup is nu 6 weken, en groeit echt als kool!
Afbeelding

In de toekomst wil ik zeker gaan steppen met hem, de step heb ik in elk geval al. Alleen weet ik nu nog niet of ik liever niet de hond naast de step laat meelopen dan, dan moet ik zelf ook nog wat doen heb ik het idee...
Maar dat zien we tegen die tijd wel, eerst maar eens opgroeien natuurlijk. Nog twee weekjes en dan is hij thuis, kan bijna niet meer wachten!

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 22:27

Wat schattig <3 *\o/* Maar hoe hou je ze uit elkaar _O- Had daar met al die Kelpies al moeite mee als pup, maar deze zijn écht allemaal hetzelfde :=

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 22:29

wat een mooierd zeg <3

haha ik verwacht gekleurde bandjes _O-

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 22:38

Maar dan ga je dus echt puur af op de bandjes. Herken je ze op een gegeven moment ook echt?

Hij zit er ook echt bij als een ijsbeertje <3

Billy1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 22:39

De reutjes hebben een stipje nagellak, elk op een andere plek op het lijfje. Bandjes vinden ze te eng.
En er is maar 1 teefje dus die heeft niets...

Overigens herkennen wij de onze nu al wel als we goed kijken, ook als het staartje over de nagellak gekruld zit. Hij is als laatste geboren dus zijn stip zit op de staartaanzet :)

En ja, er zijn alsnog wel kleine verschillen hoor, ook in gedrag. Ze zijn nu 6 weken en het worden al echte hondjes zowaar...

De volwassen honden zijn ook erg leuk trouwens, er zijn daar bijvoorbeeld ook twee dames van 2 die zo leuk zijn dat ik bijna overstag zou gaan als er een weg zou moeten :+
Maar dat zal geen optie zijn, de fokkers zijn zelf maar al te dol op ze....

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 22:42

Ik denk ook dat je ze wel snel uit elkaar haalt? zelfde als mensen tweelingen etc na een paar dagen herken je toch wel snel patronen

Billy1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 22:48

En de onze herkent ons ook al een beetje heb ik het idee, vandaag kwam hij ook gelijk naar me toe en mijn hand likken. Pootjes geven doet hij ook al, zo lief! Kleinzoon van de fokkers leert ze van alles, dus dat is wel leuk!
Afbeelding
Afbeelding
Schattig stippelbuikje....

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 22:50

zo snoezig <3 nu 3 honden is even genoeg maar ik sluit nog een husky in een paar jaar niet uit, dan wel vanaf pup aan :))

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 22:59

Dat naakte puppybuikje <3 <3

Hoeveel volwassen honden heeft de fokker? Zie er al drie op de foto liggen. Da's al een heel huis vol _O-

Billy1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 23:05

5 in totaal, oma van 10, de twee moeders, die zussen zijn en dus steeds ongeveer tegelijk loops, dit is hun derde en laatste nest van beiden. Deze moeders zijn 6. En dan nog twee dochters, een van iedere moeder, die nu net 2 zijn. Die zijn zo ontzettend aanhalig, echt lief!

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-18 23:51

Ohh Sammiepupje! Dat stippelbuikje <3

Nee een langhaar word t echt niet meer dus ook geen sammie.. maar wat schatttttig <3

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 05:34

Billy1970 schreef:
Leuke filmpjes dierenfan! Gaat wel hard zeg! Heb je dan een step met vering, of zonder?
Onze pup is nu 6 weken, en groeit echt als kool!

In de toekomst wil ik zeker gaan steppen met hem, de step heb ik in elk geval al. Alleen weet ik nu nog niet of ik liever niet de hond naast de step laat meelopen dan, dan moet ik zelf ook nog wat doen heb ik het idee...
Maar dat zien we tegen die tijd wel, eerst maar eens opgroeien natuurlijk. Nog twee weekjes en dan is hij thuis, kan bijna niet meer wachten!

Ik heb beiden. De kickbike cross max en een merkloos oud ding haha. Op die oude doe ik de eerste korte trainingen die heeft geen waarde en kan ik overal zo nee gooien en mee vallen zonder angst dat hij mogelijk stuk gaat. De kickbike ben ik stuk zuiniger op haha die gaat echt voor de afstanden mee.

Overigens voor de step dan heb je ook werk genoeg hoor. De meesten gaan niet non stop rond de 30 a 35 km per uur. Daarnaast met die snelheid op best lage step is sturen in een bos nog een hele kunst qua gaten, kuilen, boomstronken, takken enz

Billy1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 06:43

Oh ja dan is vering wel bijna een must! Ik heb een Kostka tour Maxx zonder vering dus dat zal vast eerst naast lopen worden dan.