gezellig praten over jouw konijn!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 20:22

Juist... een groepsdier alleen houden is simpelweg zielig. In het wild hebben die ballen nut, als dekram ook. Anders zitten ze alleen maar in de weg, met die hormonen.

Maar goed, ze willen niet samen wonen. Daarom heb ik al zoveel konijnen enorm op zien opknappen toen er een maatje bij kwam en liggen de mijne zo vaak samen :)*

Afbeelding
Afbeelding

Moeite met koppelen heeft simpelweg te maken met hun natuur, de nesten en vreemde konijnen die ze niet dulden. En als ze eenmaal gewend zijn en elkaar kennen, willen ze juist samen zijn.
Wat jij beschrijft met de jongen is idd de natuur, maar ze leven in gevangenschap dus kunnen ze niet ophoepelen. Daarom worden ze aggressief.

Tycho

Re: gezellig praten over jouw konijn!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 20:28

Ja en op de vorige pagina is ook zo'n dolgelukkig door de dierenarts weer bij elkaar genaaid konijn te zien. Ik hoop voor jou dat alles zo "leuk" blijft gaan.

Mijn ervaring is dat veel samenwonende konijnen vatbaarder zijn om ziek te worden door stress. Ik hoor namelijk regelmatig wat terug van de mensen die bij mij dieren hebben gekocht. Ik kan zeggen dat konijnen die naast elkaar wonen ouder worden dan dieren die verplicht een hok delen. Elkaar zien, ja ben ik voor , samen in een hok met ren nee.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 20:30

Bij mij was de moeder de jongen ook zat. Vind je het gek die kosten zoveel energie. Konijnen in grote groepen lijkt mij wel veel stress geven. Maar in een koppel gaat het toch vaak prima.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 20:30

Dan ligt het er ook aan hoe ze gekoppeld zijn denk ik. Van de vorige pagina was een konijn ontsnapt, die zaten niet bij elkaar.

De mijne jagen nog wel eens met voeren, hooguit 1 minuutje. Verder geen stress, ze zitten bijna altijd samen, wassen elkaar e.d.
Dat kan elkaar zien imo niet vervangen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 20:32

Tycho

Ik vrees dat we dieren veel te vaak als een vorm van mensen zien en dat om die reden we alles maar 'gezellig' willen zien.

_Tarzan

Tycho schreef:
Nee hoor niks zielig aan. Zielig is verplicht moeten samen leven en half doormidden gescheurd worden door een hokgenoot. Een konijn wordt met ballen geboren en wij moeten zo nodig alles eraf slopen om ze te laten doen wat wij willen, namelijk samenwonen. Konijnen willen meestal niet eens samenwonen gezien de moeite die het kost ze aan elkaar te laten wennen. Een konijn wil vooral zijn eigen ruimte voor zichzelf.

Dus met andere woorden mogen jongens ook geen seks hebben.. Want dat is eigenlijk hetzelfde, wij gebruiken toch ook voorbehoedsmiddelen om niet zwanger te raken .. Nee dan maar een ram gefrustreerd laten zitten met z'n hormonen, fijne konijneneigenaar ben jij om dit bewust te doen!

En gefrustreerd door koppelen? Nou die van mij kunnen allemaal echt niet zonder hun vriendje hoor! En m'n groepje van 4 is ook niet bij elkaar weg te slaan ..

Een bij elkaar genaaid konijn, pardon .. Die konijnen kunnen inderdaad niet bij elkaar en daarom had Eoweyn ze ook apart zitten, dat deze dan uitbreekt en per ongeluk bij de ander komt is puur pech hebben .. Lezen is ook een kunst geloof ik ..

Slaat echt werkelijk waar nergens op dit ...

En xxxmh, jij kunt er nu natuurlijk ook niks aan doen, dat is nu eenmaal als je bij je ouders woont, ik ken het probleem en heb het meteen opgelost zodra ik op mijzelf ging wonen! ;)

Tycho

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 20:37

MarlindeRooz ziet er nu vast heel gezellig uit maar laat je deze samen dan wordt dit ook een bloedbad en kunnen ze weer naar de dierenarts.

Castreren doen mensen vaak omdat ze gelezen hebben dat rammen sproeien en dat willen we natuurlijk niet. Een voedster castreren omdat je niet wil dat ze kanker krijgt kan ik nog snappen..

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 20:40

Tycho schreef:
Ik vrees dat we dieren veel te vaak als een vorm van mensen zien en dat om die reden we alles maar 'gezellig' willen zien.

Mensen zijn dieren. Mensen zijn groepsdieren. Konijnen zijn ook groepsdieren.
Ik zie het niet als een vorm van vermenselijken, maar als een vorm van psychisch welzijn om groepsdieren op z'n minst met z'n tweeën te houden.
Mooi voorbeeld is hoe mensen gek kunnen worden als ze weken eenzaam opgesloten worden, ze overleven wel, maar psychisch gezien... dit geldt ook voor andere groepsdieren. Paarden, honden, cavia's, konijnen, bepaalde vogels en vissen. Dat is geen vermenselijken, dat is kijken naar de natuur en vervolgens bieden wat nodig is.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 20:41

Hoezo wordt dit een bloedbad? Mag ik je glazen bol even lenen?

Maar ze gaan inderdaad naar een huisje waar ze samen komen te zitten. Ik vind mensen die "kuddedieren" zoals paarden en konijnen alleen houden eigenlijk dierenbeulen.
Maar ik begrijp dat jij ook je honden en paarden niet castreert. ;)

En al zouden ze hier apart zitten, dan nog wordt mijn ram geholpen omdat mijn voedster anders 24/7 hitsig is. :')

Tycho

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 20:42

_Tarzan schreef:
Dus met andere woorden mogen jongens ook geen seks hebben.. Want dat is eigenlijk hetzelfde, wij gebruiken toch ook voorbehoedsmiddelen om niet zwanger te raken .. Nee dan maar een ram gefrustreerd laten zitten met z'n hormonen, fijne konijneneigenaar ben jij om dit bewust te doen!

In dat geval is het misschien net zo veilig om je vriend te castreren want jij hebt vast ook wel een keer hoofdpijn.

En gefrustreerd door koppelen? Nou die van mij kunnen allemaal echt niet zonder hun vriendje hoor! En m'n groepje van 4 is ook niet bij elkaar weg te slaan ..

Een bij elkaar genaaid konijn, pardon .. Die konijnen kunnen inderdaad niet bij elkaar en daarom had Eoweyn ze ook apart zitten, dat deze dan uitbreekt en per ongeluk bij de ander komt is puur pech hebben .. Lezen is ook een kunst geloof ik ..

zorgen dat konijnen die niet bij elkaar mogen, uit elkaar gehouden worden, is blijkbaar net zo lastig

Slaat echt werkelijk waar nergens op dit ...

En xxxmh, jij kunt er nu natuurlijk ook niks aan doen, dat is nu eenmaal als je bij je ouders woont, ik ken het probleem en heb het meteen opgelost zodra ik op mijzelf ging wonen! ;)

serieus dit.... ???
Laatst bijgewerkt door Tycho op 01-08-16 21:16, in het totaal 2 keer bewerkt

Tycho

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 20:44

MarlindeRooz schreef:
Hoezo wordt dit een bloedbad? Mag ik je glazen bol even lenen?

Maar ze gaan inderdaad naar een huisje waar ze samen komen te zitten. Ik vind mensen die "kuddedieren" zoals paarden en konijnen alleen houden eigenlijk dierenbeulen.
Maar ik begrijp dat jij ook je honden en paarden niet castreert. ;)

En al zouden ze hier apart zitten, dan nog wordt mijn ram geholpen omdat mijn voedster anders 24/7 hitsig is. :')

Zelfs de stichtingen die promoten konijnen samen te laten leven zeggen dat je rammen gecastreerd of niet niet samen moet laten wonen. Geen glazen bol voor nodig hoor..

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 21:00

Tsja iedereen met een beetje verstand van konijnen weet dat je geen rammen samen of geen voedsters samen moet zetten en een koppeltje het beste is .. Snap niet waarom jij dan je rammen niet wil laten castreren?!

Tycho

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 21:02

Ik zeg misschien niet wat jullie willen horen maar ik zeg dit omdat ik konijnen serieus erg leuke dieren vind. Maar ik behandel ze als wat ze zijn en dat is meer territoriaal dan sociaal.

Ik hoor veel te vaak van onnodige problemen (en sterfte) bij konijnen , bij mensen die het goed bedoelen maar zich (door wat inmiddels de norm is) verkeerd laten voorlichten.

Tycho

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 21:08

_Tarzan schreef:
Tsja iedereen met een beetje verstand van konijnen weet dat je geen rammen samen of geen voedsters samen moet zetten en een koppeltje het beste is .. Snap niet waarom jij dan je rammen niet wil laten castreren?!

Dit moet je dan tegen MarlindeRooz zeggen die dit duidelijk van plan is.

Ik ben niet tegen castreren, ik laat soms dieren castreren voor mensen die toch dieren samen willen houden. Ik zeg er altijd bij dat verplicht samenwonen niet mijn idee is van goede verzorging. Daarbij zeg ik ook dat 2 konijnen samen dan minimaal 9 vierkante meter nodig hebben. Pas dan kunnen ze goed weg tijdens een conflict.

Ik ben tegen de nieuwe norm dat konijnen maar samen moeten leven terwijl veel dieren aangeven dat niet te willen. Maar wij mensen drammen net zolang door totdat het voor ons er leuk en acceptabel uitziet.

Dan komt er hier iemand dit topic binnen en die wordt weer tot op de bodem afgefikt want die durft een konijn alleen te houden. Mijn rammen zitten op korte afstand van voedsters en laten geen enkele onrust of frustratie zien dat ze niet kunnen dekken.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 21:25

Tycho schreef:
Ja en op de vorige pagina is ook zo'n dolgelukkig door de dierenarts weer bij elkaar genaaid konijn te zien. Ik hoop voor jou dat alles zo "leuk" blijft gaan.

Mijn ervaring is dat veel samenwonende konijnen vatbaarder zijn om ziek te worden door stress. Ik hoor namelijk regelmatig wat terug van de mensen die bij mij dieren hebben gekocht. Ik kan zeggen dat konijnen die naast elkaar wonen ouder worden dan dieren die verplicht een hok delen. Elkaar zien, ja ben ik voor , samen in een hok met ren nee.

Je bedoelt de mijne ;) lees dan ook even goed, voor je conclusies trekt. Zij is bij een ander konijn, dus het territorium van een ander konijn, in de ren gesprongen. Dat heeft niets te maken met koppelen. Dat is normaal gedrag.
Dat het gewonde konijn een ren zou slopen, dat wist ik ook niet. Dat kon ik ook niet ruiken, en daar kan ik niets aan doen.
En ze is gehecht, niet genaaid. Naaien doe je met kleding.

Mijn ervaring is dat fokkers onzin praten. Jij dus ook. Konijnen zijn groepsdieren. Simpel.

De rammen van MarlindeRooz zijn ontstaan uit een oepsnest, zijn nu gecastreerd en worden herplaatst.

Wederom, lees eerst voor je binnen komt vallen met je respectloze gejank, onzinnige vooroordelen en je conclusies die kant noch wal raken. Ik denk dat je toch echt in het verkeerde topic zit. Je maakt mij anders flink over de zeik met je domme opmerkingen!
Laatst bijgewerkt door Eoweyn_x op 01-08-16 21:30, in het totaal 3 keer bewerkt

Noa28

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 21:26

Toen mijn andere konijn dood was werd Daisy enorm nerveus en ging zielig in een hoekje zitten, toen hebben we na een half jaar een 2e konijn er toch weer bij gedaan en ze bloeide helemaal op.. Maar ik denk dat t ook aan je konijn ligt.. Al zijn konijnen wel groepsdieren :)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 21:27

Lol, ik ben dat van plan om die rammen samen te laten? Ze zijn broertjes en nog jong. Maar ze gaan zo snel mogelijk naar een nieuw tehuis. Er blijft maar 1 ram.
Dan heb ik 3 rammen en 1 voedster. Mocht dat niet goed gaan dan gaat er alsnog wat weg.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 21:27

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hier heb ik dus echt niet voor hoeven doordrammen en nee ze hebben nooit ruzie, hooguit dat een een snauw krijgt van de hoogste in rang als deze over de streep gaat maar that's it..

En mijn oude konijn die 8 jaar alleen gezeten heeft heb ik echt heel gelukkig gemaakt om hem het laatste half jaar van z'n leven een vriendinnetje te gunnen, een beter einde had hij niet kunnen hebben!

Afbeelding

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 21:31

Nee nee jongens, konijnen moeten alleen. Alwetende Tycho heeft gesproken.

Dan kan ik de mijne snel begraven want hier stoppen ze met eten zodra ze alleen zitten. Komt vast omdat het solitaire dieren zijn.

Rot toch op joh.

Zien er heel ongelukkig uit hè. Ga de dierenbescherming maar bellen denk ik...
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Eoweyn_x op 01-08-16 21:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Tycho

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 21:37

Ik kan ook foto's laten zien van konijnen die gezellig zijn (op dat moment). Ik zou ook foto's kunnen laten zien van konijnen waar een oor van afgetrokken was door zijn 'vriendje' .

Jullie mogen van mij met alle plezier keihard vol blijven houden dat konijnen kei sociaal zijn maar ze zijn niet zoals mensen honden paarden en weet ik wat nog meer. Puur het feit dat bij honden, paarden en mensen het geslacht van wat je tegenkomt niet uit maakt, zou je aan het denken moeten zetten. Het feit dat mijn hond zo een vreemde groep honden kan binnen wandelen is al wat anders dan hoe het bij konijnen werkt. Dat ontkennen is minstens zo schadelijk. Het gaat mij erom dat er onnodig konijnen ziek worden en sneuvelen. Het gaat niet om, wie heeft gelijk, het gaat om hoe houd je konijnen gezond..

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 21:38

Tycho schreef:
Ik kan ook foto's laten zien van konijnen die gezellig zijn (op dat moment). Ik zou ook foto's kunnen laten zien van konijnen waar een oor van afgetrokken was door zijn 'vriendje' .

Jullie mogen van mij met alle plezier keihard vol blijven houden dat konijnen kei sociaal zijn maar ze zijn niet zoals mensen honden paarden en weet ik wat nog meer. Puur het feit dat bij honden, paarden en mensen het geslacht van wat je tegenkomt niet uit maakt, zou je aan het denken moeten zetten. Het feit dat mijn hond zo een vreemde groep honden kan binnen wandelen is al wat anders dan hoe het bij konijnen werkt. Dat ontkennen is minstens zo schadelijk. Het gaat mij erom dat er onnodig konijnen ziek worden en sneuvelen. Het gaat niet om, wie heeft gelijk, het gaat om hoe houd je konijnen gezond..

Ja, natuurlijk gaat het weleens fout. Dat is met alle dieren zo. Er zijn reuen die botsen, teven die elkaar afslachten en hengsten die vechten tot de dood. Mensen hebben ook weleens ruzie. Als ik jou moet geloven bestaan er dus helemaal geen groepsdieren.
En een groepsdier hou je gezond met een maatje. Konijnen, paarden, honden, mensen.

Nogmaals, je zit in het verkeerde topic, we willen jouw fantasieverhaaltjes hier niet. Bovendien heet dit topic "gezellig praten over jouw konijn" en jij verziekt de sfeer behoorlijk.

Daarbij, je hebt mij behoorlijk gekwetst met je respectloze opmerkingen. Ik heb medelijden met jouw dieren...
Laatst bijgewerkt door Eoweyn_x op 01-08-16 21:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Tycho

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 21:40

Eoweyn_x schreef:

Dan kan ik de mijne snel begraven want hier stoppen ze met eten zodra ze alleen zitten. Komt vast omdat het solitaire dieren zijn.

Rot toch op joh.

Je begraaft inderdaad veel te veel konijnen als ik jouw konijnengeschiedenis zo eens terug lees. En omdat ik een andere mening heb of een genuanceerde mening moet ik maar oprotten want alleen wie ja en amen zegt is welkom?!

Het gaat dus om vriendjes zijn op bokt en niet om de konijnen. Dan ben ik hier inderdaad niet op zijn plek.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 21:46

Tycho schreef:
Eoweyn_x schreef:

Rot toch op joh.

Je begraaft inderdaad veel te veel konijnen als ik jouw konijnengeschiedenis zo eens terug lees. En omdat ik een andere mening heb of een genuanceerde mening moet ik maar oprotten want alleen wie ja en amen zegt is welkom?!

Het gaat dus om vriendjes zijn op bokt en niet om de konijnen. Dan ben ik hier inderdaad niet op zijn plek.

Oh? Ja, ik kan er niets aan doen dat dieren ziek worden. Uk was ziek, die is nooit helemaal gezond geweest. Gibson was terminaal. Freek is gegrepen door een kat. Nilti had VHD. Flip zijn nieren begaven het, en Kruimel had VHD. Dat had allemaal voorkomen kunnen worden als ze alleen zaten, bedoel je? Dieren worden ziek. Als ze alleen zitten, als ze samen zitten.
De mijne hebben in ieder geval een prachtig leven gehad, met veel ruimte en maatjes. Hoefden niet weg te rotten, alleen, in een klein hok.

Je gaat nu écht te ver. Ga alsjeblieft weg hier :) je doet me pijn met je domme opmerkingen, al heb ik liever dat jij het zegt, dan iemand met zijn volle verstand.
Laatst bijgewerkt door Eoweyn_x op 01-08-16 21:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Tycho

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 21:50

"gezellig praten over jouw konijn" dat is 1 konijn..

Steeds als er iemand binnenkomt op dit topic met 1 konijn krijgt die persoon te horen dat dat zielig is.

Zoals ik al schreef werk ik mee aan het samenhouden van konijnen door castratie te regelen voor verhuizing. Ik ben dus niet tegen samenhouden maar wel tegen samen op een te kleine ruimte.