Ratteneigenaren verzamel u!!

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Simoonzel

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 19:53

Ik vind die critter nations die iedereen in Amerika heeft er super handig uitzien, maar die zijn hier niet echt te krijgen of je betaalt 3x zo veel.
Ik vind in Nederland de frettenkooien van Ferplast wel handig/goed leverbaar. Maar heb geen ervaringen met bijvoorbeeld grote vogelkooien die ook nog wel eens gebruikt worden.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 19:56

Ik vind het af en toe ook belachelijk wat er voor gevraagd wordt := Daarom is mijn huidige kooi een omgebouwde kast. Maar ik wil wat groters dan het minimum voor de dames! En dan verkas ik denk ik de muizen naar het huidige ratten hok. Moet ik wel eerst ontsmetten ed, maak je daar maar geen zorgen over :P

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 20:15

Ik heb de Savic Royal Suite Double voor mijn 3 heren.
Is vergelijkbaar met de critter nation, alleen een paar cm groter nog en heeft 'schotjes' onderaan rondom zitten, zodat niet alles uit de kooi valt :)
Ik vind hem ideaal, nog geen seconde spijt van gehad dat ik die gekocht heb. (helemaal omdat ik er een stuk minder voor betaald heb, gloednieuw in de doos in de winkel, maakt dat ik er extra blij mee ben haha :P)
Het is echt een heerlijk groot hok en je kan overal perfect bij door de openslaande deuren over de gehele voorzijde. En de verdiepingen zijn te scheiden dus dan kan je er in feite ook 2 hokken van maken.

Uiteraard op onderstaande foto's nog onbewoond en dus ook nog niet volledig ingericht. ;)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 20:44

Oeh das wel een mooie kooi zeg...
Ik heb de ferplast furet tower maar heb de onderste verdieping inmiddels afgesloten omdat ze toch alleen maar boven zaten..
Bovendien begin ik volgende week aan een onderzoek met betrekking tot verschillende bodembedekkingen, wat het observeren een stukje makkelijker maakt met 1 verdieping.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 22:19

De kooien die hier getoond worden zijn zeer geschikt voor 2 dames... daar kunnen er wel 10-12 in, volgens de kooiencalculator :D
Ik heb self de 2 opvangdames in een Jenny... deze kooi is 80x50x80 cm... geschikt voor max 4 ratjes :)

Splut

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 09:38

.
Laatst bijgewerkt door Splut op 07-07-22 16:20, in het totaal 1 keer bewerkt

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 12:25

Ik ga er allemaal naar kijken. Ik zit er aan te denken een ander kastje te kopen en daar dan zeil in te maken en extra gaas, dan hebben ze veel meer ruimte :P

EDIT: die Jenny lijkt mij wel wat, heb ik ook nog wel de ruimte voor. Opzoek naar een beetje betaalbare dan maar :P

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 15:11

Wauw Yinthee! Ik wist niet dat er een vergelijkbaar alternatief voor de critter nation was. Heel erg handig dat die hele voorkant open kan. Ik laat nu regelmatig de kooi open om mijn ratjes over mijn bureau te laten lopen en wat meer te wennen aan buiten zijn, maar na een half uur vinden ze het wel best en gaan ze weer liggen slapen in hun hok. _O-

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 16:28

Ik kom er toch net achter dat Eevee geen witje is, maar een heeeeeele lichte japanner :oo
Ik had nog niet gezien dat er kleurverschil in haar vacht zat... zag het vandaag tijdens het loslopen ineens, toen het licht door het raam op haar vacht scheen... :D

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 16:51

Oeeh gaaf!

Ik heb Sap en Sok nu een jaar!

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 19:37

Deze kooi komt van budgetkooien vandaan. De strong housten 4.
Is betaalbaar en van goede kwaliteit. Je moet alleen wel echt ferplast plateau's erin hangen in plaats van de bijgeleverde houten plateaus, want dat stinkt enorm snel naar plas.
Afbeelding

Ik vind een kast o.i.d niet echt geschikt, mits die minimaal 80cm breed is.

Op marktplaats staan een hoop goede kooien voor een prima prijs!

Rattenkooi frodo van budgetkooien is niet duur en ook een prettige kooi!

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 20:08

Ik heb ook wat houten plateaus die ik zou willen switchen naar kunststof, het enige probleem is dat al die kunststofplateaus 30cm zijn en dat past niet. Ik zoek ze van 10-15 cm. Iemand enig idee of dat ergens te vinden is?

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 13:57

Mijn kast is van de minimum maten, ook al beweerd bokt van niet :') Ik had er een hele discussie over gehad, maar het is gewoon zo.

Misschien kan je er iets van stoffe hoezen over maken, Simoonzel? Tot dat je de goede maat hebt!

Loolotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 14:15

Ik heb ook houten plateaus maar heb inderdaad wel echt regelmatig last van de geur.. Ik vind kunststof alleen gewoon echt heel lelijk := Dus ik probeer deze maar gewoon zo goed mogelijk schoon te houden, en altijd als ik thuis ben het raam open :P

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 14:43

Stof lekt het gewoon doorheen, dus dan hou je het probleem. En dat trekken ze in 2 seconden helemaal aan flarden natuurlijk. :P
Helaas is kunststof dus nergens te vinden.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 17:28

Simoonzel schreef:
Stof lekt het gewoon doorheen, dus dan hou je het probleem. En dat trekken ze in 2 seconden helemaal aan flarden natuurlijk. :P
Helaas is kunststof dus nergens te vinden.

Wij hangen gewoon die plastieken hoektoiletjes voor knaagdieren als plateaus op. Die zijn er in allerlei kleuren en maten en als je wil kan je er ook nog eens een laagje strooisel in doen. :)*

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 19:19

Simoonzel schreef:
Ik heb ook wat houten plateaus die ik zou willen switchen naar kunststof, het enige probleem is dat al die kunststofplateaus 30cm zijn en dat past niet. Ik zoek ze van 10-15 cm. Iemand enig idee of dat ergens te vinden is?

Misschien ben ik een zeikerd, maar als een plateau van 30cm niet in je kooi past, dan is je kooi echt te klein.

Bij de action kan je bakjes kopen die je met tie-wraps op kan hangen, maar ik zou je toch een grotere kooi aanraden.

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 19:20

Loolotte schreef:
Ik heb ook houten plateaus maar heb inderdaad wel echt regelmatig last van de geur.. Ik vind kunststof alleen gewoon echt heel lelijk := Dus ik probeer deze maar gewoon zo goed mogelijk schoon te houden, en altijd als ik thuis ben het raam open :P

Je hebt op fretten.nl ook gekleurde plateaus. Ik vind het echt super gezellig eruit zien!
Ik heb 3 lichtblauwe en een roze.
En volgens mij hebben ze nu oranje en turqoise kleur plateaus te koop!

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 12:58

Nou, de kleine is op de laatste dag van het antibioticum en er is 0,0 verschil. Sterker nog, zijn neusje zat net bijna dicht dus heb em maar even verlost van de snotjes.
Hij is verder nog super actief en heeft van het benauwde alleen last als hij slaapt. De dierenarts zei, misschien logisch omdat hij dan dicht op de bodem zit. Maar dit heeft hij ook op fleece en nu ook op back2nature. Ik wilde eigenlijk weggaan vanavond maar ik blijf toch maar thuis, dan kan ik hem in de gaten houden.

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 15:57

EarthFocus schreef:
Simoonzel schreef:

Misschien ben ik een zeikerd, maar als een plateau van 30cm niet in je kooi past, dan is je kooi echt te klein.

Bij de action kan je bakjes kopen die je met tie-wraps op kan hangen, maar ik zou je toch een grotere kooi aanraden.

Die past wel in de kooi hoor, geen zorgen haha. Ik heb er ook al zo een in zitten. Ik vind het alleen leuker om veel plateautjes op verschillende hoogtes en in alle hoeken te hebben, en die grote vullen zo erg. Heb nu toch maar de knoop doorgehakt en besloten zo veel mogelijk hout in te ruilen voor kunststof. Dus i.p.v. 1 groot kunststofplateau en 3 kleine houten heb ik straks gewoon 2 grote kunststoffen. Heb ook een grote en een kleine sputnik besteld waar ze straks in kunnen liggen, die kan ik ook makkelijk schoonmaken. :)
Inderdaad besteld op fretten.nl! Hoop dat ze komende week binnenkomen, dan kan de renovatie beginnen.

En Macs, ik hoop dat je kleine het redt. Eventueel hem laten stomen in de badkamer door een hete douche te laten lopen?

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 16:02

De kleine zit nog vol leven, en groeit ook. Niet super hard, maar dat is ook niet zo gek.
Hij legt de twee grote broers zo op hun rug :=
Ik weet niet zo goed wat ik van het stomen moet vinden, ben bang dat hij het daarna juist koud krijgt en kouvat of zo.. Onze badkamer wordt altijd mega vochtig maar is wel heel koud.
Maandag maar weer de dierenarts bellen..

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 16:05

Mmm ja als het heel koud wordt is het niet ideaal. :(
Hoop dat de DA kan helpen. Ik heb nu dus 2 zusjes van ongeveer 6 maanden, en de hyperactieve blijft opvallend veel kleiner dan de luilak. Ze probeert bij mijn oudere rat ook altijd eten te stelen en zo, maar ze wint het nog niet. :')

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 21:43

Ik ga morgen of maandag een ferplast jenny ophalen in de buurt <3 Hij is bijna nieuw en kost rond de 80E <3

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 21:49

Ik heb hem! Mijn ferplast Jenny! Hij is echt enorm, hier gaan sap en sok zooo blij mee zijn!

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 08:30

Nice! Mijn spullen zijn ook binnen! Ze moeten hun nieuwe sputniks nog even gaan snappen, maar dat zal niet lang duren. :D

Edit: half uur nadat ik dat schreef :+

Afbeelding