Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

__Sannne

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 14:03

Wat een ontzettend schattig nestje xDenies!

Mooie plaat AlwaysH!

Ik ga vandaag mijn scape opnieuw doen. Heb even wat meer knaagmateriaal besteld wil de bodem even wat steviger maken. Mevrouw is erg veel tunnels aan het graven waardoor de boel een beetje verzakt. :') Dus vanavond even opnieuw. Ook even andere bodembedekking gebruiken. Kreeg ontzettende last van mijn luchtpijp de vorige keer en bleef maar hoesten. Ik heb astma dus ben snel gevoelig voor het stoffige wat van houtsnippers afkomt.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-20 18:13

TheJokerr schreef:
Schattig!

Ik ben aan het kijken voor misschien een groepje robo's, nu lees ik dat de minimale maat 70x40 is voor 1 robo, verdubbeld dat per roborovski? Dit is over lang termijn, eerst nog een goede bak vinden in een geschikte maat en natuurlijk een goede fokker, nog aanbevelingen?

Voor mij zijn ze puur om naar te kijken, vandaar dat ik een paar of trio wil :j

Sorry, het topic was me even ontschoten.
De minimale adviesmaat is 80x35 voor een koppel Roborovski dwerghamster. (dat is overigens hetzelfde als 70x40). Zelf zou ik niet groter dan 100x40 gaan voor een groepje van 3/4. Robo's, of Bellies, zijn niet al te makkelijk te houden en een grotere ruimte kan dan ook weer negatief uitpakken. Wat betreft Roborovski's kan je eens Hamstery Double Special benaderen of Hamstery Casanova. In Duitsland zit Piccoli van Daniela Ringling (als ik het goed schrijf), zij houd haar Robo's in grote groepen dus wellicht is dat interessant.

Maar het is en blijft een uitdaging dus houd rekening met meerdere bakken :)

Succes __Sanne! Houd je er rekening mee dat het niet per direct aan Zaagsel hoeft te liggen? Ik heb zelf geen astma maar reageer heftiger op het hennepvezel dan op het zaagsel, en meerdere mensen. Ik hoop wel dat je een bodembedekking kan vinden waarbij Eevee net zo fanatiek kan blijven graven *\o/*

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 21:30

Eind maart haalde ik een Syr op in een kooitje wat zelfs te klein was voor een dwerghamster.

Ik heb toen asap een aquarium van 130*50 geregeld en ingericht.

Ze graaft volop, maar ik zie haar nu pas voor het eerst hamsteren.
Aan haar oude kooi zaten buizen, zouden de wangzakken daardoor zo beschadigd zijn, dat ze pas nu weer kan hamsteren?

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-20 21:36

Ik denk dat zoiets best kan maar het blijft gissen of dit daadwerkelijk ook de reden zou zijn. Het wel of niet hamsteren zie ik niet direct als iets negatiefs. Vind het altijd wel fijn om te weten dat er gewoon gegeten wordt in plaats van een hele bult voorraad in de opslag :P

Heel fijn om te lezen dat er zo lekker gegraven wordt!

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-20 13:39

Zal ik even beebies spammen? <3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 13:48

Aaawh, de 4e van boven vind ik super cute!

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 13:53

Die 2e van onder <3

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 14:20

Ohhhhh ze zijn zo leuk!!

Hier nog even wat foto's van mijn huidige scape. Eevee had de oude scape praktisch gelijkvloers gekregen, dus nu even wat meer in de hoogte gewerkt. Wel weer maar 2 huisjes, de 3e is te groot en past echt nergens meer bij. Zsm nog even een klein huisje erbij kopen! Andere bodembedekking hielp goed voor mijn astma, de vorige keer stond de dag erna mijn luchtpijp in de fik. Voelde haast als brandend maagzuur maar dan in je luchtpijp, niet heel chill. Dit x ook een mondkapje op gedaan. Nu nergens last van gehad. Bodembedekking is een mix van Cotton n Cotton, carefresh, hooi, en zaagsel. Hierop ook een mix van grotere houtsnippers, blaadjes en takjes. Oh en mos dit keer, erg blij mee! Vooral rond het zandbakje gebruikt zodat ze daar niet zo snel de andere bodembedekking in gooit. :')

Afbeelding
Het voer en waterbakje zijn ondertussen wel verhuisd, ze liep echt vol door dr waterbak heen dus die hogerop gezet :')

Afbeelding

Afbeelding

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-20 15:15

Ik vind het een mooi experiment, dus blijf dat vooral doen. Maar vergeet echt je bodembedekking niet. Er zit nu echt heel weinig bodembedekking in wat zonde is. Je ladders zijn je minimale richtlijn voor de hoeveelheid bodembedekking en eigenlijk nergens komt het tot de rand. Als je dat wat meer meepakt in je opbouw zal je ook zien dat het plaatsen van de huisjes gemakkelijker wordt. Durf het was los te laten en minder recht te willen zetten. Je houd dan meer ruimte over :D
Welk groot huisje heb je?

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 15:29

Hoe bedoel je minder recht willen? :) Ik zie dat het op de foto wat vertekend, maar zeker bij de onderste twee ladders komt de bodembedekking wel tot de rand. Bij de hoogste "verdieping" niet want ik heb geen deksel en wil niet dat ze ontsnapt (ze probeert wel echt bij de rand te komen namelijk).

Afbeelding
Zo ziet de achterkant van het hoogste gedeelte eruit, maar ik begrijp dat dit dus niet genoeg bodembedekking is?

Afbeelding
Ze is alweer druk in de weer geweest en heeft nu ook naar dat achterste gedeelte gegraven, helemaal top want daar hoopte ik ook op!

Merk dat het echt wel puzzelen is om alles stevig en vol genoeg te krijgen. Het huisje wat ik over heb is zo'n halve boomstam iglo, heb meerdere opties geprobeerd maar ik krijg hem er niet bij geplaatst. Hij is ook wel erg groot en onhandig haha.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-20 16:10

Je foto vertekend niet hoor. Vergelijk het eens hier mee

Afbeelding

Je ziet hier de bodembedekking recht tot aan de ladders komen(vooraan had het zelfs nog een beetje meer gekund). (let op, dat witte is een kartonnen doos dus daar achter zit ook bodembedekking) Niets staat langs de zijkanten waardoor je veel meer ruimte krijgt om te bouwen. Als je het loopwiel wat 'speelser' had neergezet had je de grootste ladder (bij voorkeur) of een andere ladder er strak achter langs kunnen plaatsen om je 2e verdieping te bouwen .. of eigenlijk je eerste. Dan had daar een huisje kunnen staan en had je daarachter weer direct een ladder kunnen plaatsen voor een nieuwe verdieping + huisje.

Ik heb even pijltjes gezet. De gele pijltjes laten zien tot hoever je bodem is en wat er mist. De roze pijl is eigenlijk de richtlijn die je vanaf de eerste ladders had 'moeten' aanhouden om vanaf daar weer verder te bouwen met je andere ladders. :)

Afbeelding

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 16:15

Bedankt voor de feedback, ga het zeker meenemen voor de volgende keer! :)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 18:53

Wat een schatjes!! En super interessant om te lezen over de hoogte van de bodembedekking trouwens.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 09:30

Ik ben in discussie met iemand die vindt dat hamsters in kooien met veel buizen en weinig opp heel gelukkig zijn en beter tam worden. In de Drachten weggeefhoek, want iemand daar geeft een paartje robo's weg. En er is maar 1 reactie die zegt dat ze een aquarium heeft en de hamsters op de juiste manier gaat houden. Als ik nog in Friesland had gezeten had ik mee geloot, want degene die ze heeft deed het via loting... Verkeerde manier van weggeven maar goed. Ik hoop dat ze bij degene van het aquarium terecht komen. Ah hij is het met me eens nu, doel bereikt. :D

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 11:42

Dieren verloten 8)7 . Niet eens de moeite doen een goed huisje te vinden :(

Manon_Harry

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 17:41

Super lief nestje xDenies <3

Sinds kort woont Nozem bij mij.
Was niet helemaal de bedoeling maar ben wel blij met hem :) Afbeelding

Tips op de bak zijn altijd welkom :)
Afbeelding

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 17:45

Hoe? Waarom? Dat volg ik even niet van Nozem. :o?

Manon_Harry

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 17:55

Lukasje schreef:
Hoe? Waarom? Dat volg ik even niet van Nozem. :o?

Moose (vorige hamster :) ) is tijdje geleden overleden.

Normaal wacht ik dan een tijdje voor ik dan weer rond ga kijken voor een nieuwe hamster.

Maar dit liep zo. Was de laatste van een nestje en zat in een heel klein hokje of in een hamster bal. Is via via gegaan en uiteindelijk best snel.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 18:02

Ah oke! Maar dat is toch leuk! En wat heeft ie een knappe woonst nu +:)+

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 18:02

Ohhh wat een schatje die Nozem!

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 18:17

Wat een lieverd!!

En mooierds hoor, Denise!!

Hier gaan we alweer naar een volgend nestje toe. Een combi waar ik echt superduper enthousiast over ben!! <3

Afbeelding

Verder van de week de bellie bak een beetje netjes gemaakt.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-20 21:14

Manon_Harry schreef:
Super lief nestje xDenies <3

Sinds kort woont Nozem bij mij.
Was niet helemaal de bedoeling maar ben wel blij met hem :) [ [url=m/vGYVLX.jpg]Afbeelding[/url] ]

Tips op de bak zijn altijd welkom :)
[ [url=m/1e67mD.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat een knapperd! Ik blijf Bellies erg leuk vinden! Bij een ander dan wel :P

Wat betreft je bak. Sorry lieve mensen dat ik altijd degene ben met de kritische noot, maar ach .. we zijn hier allemaal om te leren toch? :')
Ik vind je opbouw ontzettend leuk! Hoe groot is je bak? Afhankelijk daarvan zou ik de volgende keer de keus maken om het zand niet op de bodem te plaatsen maar de volledige bodem te vullen tot aan de rand met bodembedekking en het zand bijvoorbeeld in een leuke snoeppot of dergelijke. Let er ook met je opbouw wel op dat je de boel recht houd. Naar boven toe begint alles een beetje scheef te hangen en als je al scheef begint dan verzakt dat veel te snel. Goed je bodembedekking aanduwen en de ladders zo recht mogelijk plaatsen en verder vullen *\o/* *\o/*

Trouwens, leuke naam. Hoe kom je daar aan? Hier komt volgende week Hamilton wonen, of als iemand anders een leukere naam met een 'H' weet?

Dat zie ter inderdaad als een veelbelovend koppeltje uit Chantal! Tot zover ik verstand heb van Syren :')

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 21:21

Hopper?

Wat een schatje is Nozem!

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-20 21:24

Haha nee het moet wel een iets serieuzere naam zijn, liefst ook iets met een betekenis :P

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 21:30

xDenies schreef:
Haha nee het moet wel een iets serieuzere naam zijn, liefst ook iets met een betekenis :P

Oh.... :P
Hades? Is de God van de onderwereld. Of Hermes?