suikermeisje schreef:Geniaal!
Klopt het dat koeien (bijna) altijd overkruist galopperen?
Ja dat klopt.
Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
eclair98 schreef:Is het bij koeien eigenlijk ook zo dat als je te vaak dezelfde stier gebruikt, dat je dan problemen krijgt met het bloed, net zoals met paarden. Ik ben vergeten hoe het ook al weer heette
eclair98 schreef:Hoe zit dat dan? Ik ken iemand die fokt paarden thuis en die moesten er rekening mee houden? Ze had het er niet over dat de ouders dezelfde factor hadden oid. Ik ben oprecht nieuwsgierig
dollyspikkel schreef:eclair98 schreef:Hoe zit dat dan? Ik ken iemand die fokt paarden thuis en die moesten er rekening mee houden? Ze had het er niet over dat de ouders dezelfde factor hadden oid. Ik ben oprecht nieuwsgierig
Ik ben niet 100% zeker van wat ik ga typen maar volgens mij is het zo:
Je kan een probleem hebben als je merrie rhesus negatief is en de hengst rhesus positief waardoor er een kans is dat het veulen ook rhesus positief is. Bij de eerste dracht is er geen probleem, bij de bevalling kan er echter bloed van het veulen vermengd worden in dat van de merrie waardoor de merrie antistoffen zal aanmaken tegen de rhesusfactor (aangezien ze zelf negatief is zal ze hier geen last van ondervinden).
Indien je bij een tweede dracht van dezelfde hengst weer een rhesus positief veulen zou hebben kan er dus een probleem zijn, de antistoffen die de merrie aangemaakt heeft kunnen het bloed van het veulen 'aanvallen' wat voor problemen kan zorgen. Hoe meer drachten hoe groter de kans dat er zich door die antistoffen een probleem voordoet (concentratie antistoffen stijgt na elke dracht).