Kat al 2 jaar in huis nu waarschijnlijk advertentie gevonden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 21:57

Riel schreef:
Ik zou hen trouwens geen berichtje sturen. Zij hebben uw nummer toch? Ik zou de bal met betrekking tot eventueel contact in hun kamp laten liggen. Als zij contact opnemen moet je wel heel duidelijk zijn.

Mee eens! Geen contact zegt genoeg

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 22:02

T's je zegt dat de kat is aangemeld geweest bij het asiel, bel met het asiel en vraag hoe dat nu wettelijk zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 22:57

lifaya schreef:
T's je zegt dat de kat is aangemeld geweest bij het asiel, bel met het asiel en vraag hoe dat nu wettelijk zit.

Als gevonden ja, maar TS heeft de kat niet officieel geadopteerd.
Dit geldt alleen als je dat doet, dus de kat wordt gechipt door het asiel, wordt gesteriliseerd en dan via een contract geadopteerd, je betaald dan ook gewoon de adoptiekosten voor de kat.
Hetzelfde als je een 'gewone' kat uit het asiel haalt dus, dat is niet niet gebeurd helaas.

superpony

Re: Kat al 2 jaar in huis nu waarschijnlijk advertentie gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 00:12

Maar de regels zijn niet altijd toe te passen.

Weer ons eigen voorbeeld; Je neemt een kat over. Als mensen hem terug willen, heb je niks. Wij doen dat in goed vertrouwen, maar hebben geen contract, mailing bewaard of iets. Zij kunnen zeggen dat we de kat pas een jaar bezitten.
De gemaakte kosten via de bank, kunnen ook voor elke andere kat zijn die iemand bezit bijv.

Via het asiel is het wel het veiligst, omdat alles geregistreerd staat en zij dus bevoegd zijn de dieren door te verkopen na de wachttermijn.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 00:40

Van wat ik hen gelezen tot nu toe moet een gevonden kat worden aangemeld bij het asiel, niet per definitie geplaatst. Dan is de kat na een jaar gewoon van TS

hetty007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 02:01

superpony schreef:

Weer ons eigen voorbeeld; Je neemt een kat over. Als mensen hem terug willen, heb je niks. Wij doen dat in goed vertrouwen, maar hebben geen contract, mailing bewaard of iets. Zij kunnen zeggen dat we de kat pas een jaar bezitten.
De gemaakte kosten via de bank, kunnen ook voor elke andere kat zijn die iemand bezit bijv.

Via het asiel is het wel het veiligst, omdat alles geregistreerd staat en zij dus bevoegd zijn de dieren door te verkopen na de wachttermijn.

Maar als je naar de dierenarts gaat maken zij een document met de gegevens van de kat en de eigenaar plus alle behandelingen die de kat heeft gehad. Dat lijkt mij wel bewijs van onderhoud voor de kat.

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 04:50

Ts. Ik volg je topic al een tijdje, en als alles is gegaan zoals je zegt zeg ik: het is jouw kat nu!

Heel jammer voor de oude eigenaren, maar als ze het echt zo erg vonden hadden ze wel in een wijdere straal gezocht. Je hebt het diertje destijds online gezet. Het juiste gedaan door de mensen in te lichten dat ze in goeie handen is en daarmee is de kous af. Dat je ze aan bied het diertje te komen bezoeken is top!

Niks anders dan perks voor jou :) Ik snap dat het moeilijk is nu ff voor de oud eigenaren, maar het grootse deel van haar leven heeft ze bij jou besteed dus klaar.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 08:10

lifaya schreef:
Van wat ik hen gelezen tot nu toe moet een gevonden kat worden aangemeld bij het asiel, niet per definitie geplaatst. Dan is de kat na een jaar gewoon van TS

:j

Ik heb zelf 2 jaar geleden een kat in huis genomen. Gevonden tijdens een buitenrit. Eerste actie was de dierenambulance bellen om de chip te laten lezen. Die zijn geweest, maar geen chip. Daarna aangemeld bij het asiel en op Amivedi gezet. Het asiel gaf mij 2 keuzes: bij hen brengen (maar ze zaten eigenlijk vol) en na 2 weken bij hen adopteren. Of in huis houden, afwachten en dan zou ze na een jaar van mij zijn.

Ik heb gekozen voor het laatste en ook pas na een jaar een chip laten zetten en laten castreren. Enting, ontworming, etc heb ik wel gelijk laten.
Katlief is er nog steeds en gaat ook niet meer weg. Ik ben na een jaar wettelijk eigenaar geworden. Net als TS. Ik vind het dapper dat je contact op hebt genomen. Ik had waarschijnlijk hetzelfde gedaan, maar dan wel meteen met de boodschap: je mag nog 1x komen kijken om het een plek te geven/af te sluiten, maar daar blijft het bij.

Ik wens je veel wijsheid toe. Alstijd lastig zulke dingen. Ook al sta je in je recht, de emoties er omheen maken het niet gemakkelijk. Voor beide partijen niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 08:40

superpony schreef:

Dat is inderdaad een andere situatie omdat jij de kat niet gevonden hebt. Dan is het handig om het op papier te hebben dat jullie de kat hebben gekregen maar als deze mensen de kat terug willen en daar mee verder gaan is dat een hele andere zaak natuurlijk, dan zit je met het bewijzen dat jij de kat gekregen hebt/zij de kat niet weggegeven hebben.
Als jij met de kat naar de dierenarts geweest bent is hij daar ingeschreven, met de gegevens kan je dan wel aantonen dat het om die kat gaat.
Zo heb ik mijn vorige hond ook gekregen en daar in het eerste half jaar flinke dierenartskosten aan gehad, ik heb toen voor de zekerheid de rekeningen bewaard voor het geval ze hem wel terug wilden hebben.

Bij gevonden katten is het gewoon het veiligst om het via het asiel te doen, dan zit je na 2 weken altijd goed omdat je sowieso gewoon eigenaar bent, officieel is het asiel dat natuurlijk maar de kat hoeft in ieder geval niet terug naar de eigenaar. Ik vraag me af hoe het wettelijk zit met na een jaar eigenaar zijn aangezien daar met paarden/honden ook veel gedonder om geweest is.
Een chip is geen eigendomsbewijs, iedereen kan een ongechipte kat op naam laten zetten.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 10:32

Ik mis in het verhaal eigenlijk of het juridisch loket, het asiel of welke instantie dan ook is gebeld om informatie in te winnen.
Wat zeggen die? Zie vooral een hoop gespeculeer en iedereen zegt wat anders.
Zelf was ik er gelijk achteraan gaan bellen zodat ik sterk in mijn schoenen stond bij eventueel keuze maken voor bezoek of wat dan ook :j
Misschien heb ik er overheen gelezen maar ..

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 10:46

dees_daan schreef:
superpony schreef:

Dat is inderdaad een andere situatie omdat jij de kat niet gevonden hebt. Dan is het handig om het op papier te hebben dat jullie de kat hebben gekregen maar als deze mensen de kat terug willen en daar mee verder gaan is dat een hele andere zaak natuurlijk, dan zit je met het bewijzen dat jij de kat gekregen hebt/zij de kat niet weggegeven hebben.
Als jij met de kat naar de dierenarts geweest bent is hij daar ingeschreven, met de gegevens kan je dan wel aantonen dat het om die kat gaat.
Zo heb ik mijn vorige hond ook gekregen en daar in het eerste half jaar flinke dierenartskosten aan gehad, ik heb toen voor de zekerheid de rekeningen bewaard voor het geval ze hem wel terug wilden hebben.

Bij gevonden katten is het gewoon het veiligst om het via het asiel te doen, dan zit je na 2 weken altijd goed omdat je sowieso gewoon eigenaar bent, officieel is het asiel dat natuurlijk maar de kat hoeft in ieder geval niet terug naar de eigenaar. Ik vraag me af hoe het wettelijk zit met na een jaar eigenaar zijn aangezien daar met paarden/honden ook veel gedonder om geweest is.
Een chip is geen eigendomsbewijs, iedereen kan een ongechipte kat op naam laten zetten.

Het maakt nogal een verschil of je met een weggelopen kat te maken hebt, of een gestolen paard of hond... paarden en honden laat men in de regel niet zonder toezicht buiten lopen zoals een kat.
En als een dier (aantoonbaar) door diefstal verdwijnt, is de kans groot dat de nieuwe eigenaar mogelijk niet te goeder trouw daaraan gekomen is.
Ik neem aan dat een gestolen showkat (bij inbraak, dus aantoonbaar daardoor verdwenen) ook niet met een jaartje van de nieuwe eigenaar is, die dat dier misschien wel zelf gejat heeft.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 10:53

LukieBradley schreef:
Ik mis in het verhaal eigenlijk of het juridisch loket, het asiel of welke instantie dan ook is gebeld om informatie in te winnen.
Zelf was ik er gelijk achteraan gaan bellen zodat ik sterk in mijn schoenen stond bij eventueel keuze maken voor bezoek of wat dan ook :j

Dat zei ik ook steeds, maar het is bij mijn weten nog niet gebeurd.

Btw waar baseren mensen op dat een kat geen baasje heeft? ik lees dingen over 'meenemen tijdens een buitenrit' enzo. Ik zou een kat echt niet zo snel meenemen, of hij moet gewond zijn ofzo.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 11:01

Wat zou het toevoegen om naar het juridisch loket te gaan? De wetteksten zijn al gegeven, de uitleg ook, en het uiteindelijke juridische oordeel is aan een rechter, niet aan het juridisch loket.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 11:17

Het zou al dat gespeculeer op bokt een beetje structureren. Er worden hele tegenstrijdige dingen gezegd en sommige zijn ook echt onzin. Het zou TS helpen als ze weet wat haar rechten zijn.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 11:27

Ik zou nu zelf geen contact meer zoeken, de bal ligt in hun kamp. En als ze vragen om eens af te spreken dan zou ik dit op een neutrale plaats doen (terrasje, oid), ik zou hen echt niet van de eerste keer mijn adres geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 12:37

Zoolgangster, natuurlijk is dat een verschil maar ook honden kunnen vermist raken doordat ze ontsnappen.
Katten hebben ook gewoon een eigenaar, dat zij buiten lopen lijkt mij wettelijk gezien dan geen verschil maken, eigenaar is eigenaar of dat nou een kat of een hond is.
En bewijs maar eens dat jij de kat gevonden hebt en hem met goede bedoelingen in huis genomen hebt, natuurlijk helpt het aanmelden bij het asiel en Amivedi dan maar zoals je nu ziet is dat niet waterdicht en kunnen de vorige eigenaren aantonen dat zij de kat kort na de vermissing zelf ook op Amivedi gezet hebben en dat zij dus eigenaar waren en er niet voor gekozen hebben om de kat bij een ander te laten wonen.

Kortom, om een hoop gedonder en getouwtrek te voorkomen zou ik er voor kiezen om de kat officieel te adopteren, dan loop je niet het risico dat het een juridische zaak voor jou wordt, hooguit voor het asiel als daar fouten gemaakt zijn.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 12:46

Inderdaad om het gespeculeer de kop in te drukken :j
Of het nou iets toevoegt of niet.
Kan me voorstellen dat ts door de verschillende dingen in verwarring is.
Ik zou zeker ook eerst gebeld hebben voor het topic geopend werd

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 12:55

LukieBradley schreef:

Ik moet dinsdag bij het asiel zijn en zal eens vragen aan de eigenaresse hoe dat zit. Verplicht 2 weken daar laten of aanmelden en thuis 'bewaren'.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 13:31

maximuss schreef:
Ik zou nu zelf geen contact meer zoeken, de bal ligt in hun kamp. En als ze vragen om eens af te spreken dan zou ik dit op een neutrale plaats doen (terrasje, oid), ik zou hen echt niet van de eerste keer mijn adres geven.

Mee eens!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 19:53

superpony schreef:
Vroeger deed je een kokertje om en die zijn nog steeds te koop. Werkte op zich goed. Je vond een kat of hond maakte kokertje open en belde. Enige nadeel waren de kokertjes zelf. Katten kwamen weleens thuis zonder de onderkant en dan is je briefje er ook uit.

Tip van Flip…..men neme een flesje nagellak en kwast voor men het kokertje dichtschroeft een beetje lak op het schroefdraad…doppie erop en klaar!

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 22:11

LukieBradley schreef:

Ik heb als asielmedewerker al een paar keer gezegd dat de kat gewoon vd TS is nu.Het recht van een eigenaar vervalt idd gewoon naar een jaar.Bij een asiel na 14 dagen,hoewel we wel eens proberen te bemiddellen als er na 3 of 4 weken toch een eigenaar op duikt.In vakantie periodes als het asiel niet overvol is houden we gevonden dieren ook wel langer bij omdat er kans is dat eigenaren op vakantie zijn.
Als asiel zijnde werk je samen met Amivedi dus meldingen over en weer worden gedaan en geregistreerd.Als een kat gechipt is word de chip gecontroleerd en zonodig de eigenaar geinformeerd.Actief naar een eigenaar zoeken doen we niet dan hebben we er een dagtaak extra bij.Het is wel de bedoeling dat de eigenaar zijn verloren dier zoekt,wij zijn er alleen voor om ze op te vangen.
We hebben wel een paar vaste klanten die met regelmaat in het asiel zitten waarvan we de eigenaar kennen die waarschuwen we wel.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 22:23

Sheran schreef:
Btw waar baseren mensen op dat een kat geen baasje heeft? ik lees dingen over 'meenemen tijdens een buitenrit' enzo. Ik zou een kat echt niet zo snel meenemen, of hij moet gewond zijn ofzo.

Ik moet zeggen dat ik hier ook echt verbaasd over ben. Krijg een beetje het gevoel alsof mensen maar van alles oprapen en mee naar huis nemen omdat zij vinden dat dat kan ofzo.
Ik heb nog nooit de behoefte gehad om een beest op te pakken en mee te nemen. Zelfs niet zo'n zielige uit het buitenland.

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 14:02

Goof schreef:
Sheran schreef:

Ik moet zeggen dat ik hier ook echt verbaasd over ben. Krijg een beetje het gevoel alsof mensen maar van alles oprapen en mee naar huis nemen omdat zij vinden dat dat kan ofzo.
Ik heb nog nooit de behoefte gehad om een beest op te pakken en mee te nemen. Zelfs niet zo'n zielige uit het buitenland.

Snap überhaupt niet waarom mensen zomaar dieren van straat willen plukken, ook al zijn het daadwerkelijk zwervertjes. Wie weet wat voor ziekten er allemaal op zitten, en dan haal je dat binnen bij je andere huisdieren, nee dat is erg verantwoordelijk om te doen.. Paarden laten we toch ook medisch keuren? Waarom neem je dan wel gewoon dieren van straat zonder ze te checken?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 14:19

Wie zegt dat de kitten die ik heb gevonden tijdens de buitenrit (toen graatmager, luid mauwend, rare vacht, liep met ons mee, zo'n 12 weken oud) niet gecheckt is?
Nee, niet die dag zelf, want ik was pas rond half 11 's avonds thuis.
Maar de dag erna is de dierenambulance gekomen voor een check van de chip en was ze meteen meegenomen om bij de eigenaar te brengen als zou blijken dat ze een eigenaar zou hebben. Als mijn katten ontsnappen, hoop ik toch ook dat iemand ze vangen en moeite doen om mij terug te vinden, ipv de katten te laten lopen. En op een regenachtige dag zien ze er na een halve dag door de modder en plassen lopen ook uit als een zwerfkat zo vies.

Ze had helaas geen chip. Kitten heeft al die tijd gewoon apart gezeten, kon niet bij de andere katten komen. De dierenambulance heeft contact gehad met het asiel en heeft bij mij voorgelegd om haar bij mij te houden tot de eigenaar gevonden was. Het asiel zat op dat moment vol met gevonden kittens, bij mij zat ze niet in de weg. Wel in overleg met asiel haar naar de dierenarts gebracht voor check, ontworming en ontvlooien, mijn eigen katten meteen een nieuwe enting laten zetten (moest toch gebeuren). De kitten enten wilde de dierenarts niet doen, want stel dat ze net de enting had gehad en daarna weggelopen zou zijn, zou het teveel entingsvloeistof in te korte tijd in dat kleine lijfje zijn. En mijn eigen katten waren beschermd. Pas toen ik wist dat ze gezond was, is ze bij mijn andere katten gegaan. Ondertussen overal gemeld waar ik kon (asiel dus, Amivedi, dierencentrale, FB pagina's). Nooit reactie op gehad. Een jaar later is ze alsnog geënt en gechipt, na opnieuw contact met het asiel die vertelde dat ik haar nu als de mijne kon beschouwen omdat het een jaar geleden was.

Geen aannames doen als je het hele verhaal niet kent.
Het is totaal offtopic, maar door bovenstaande reacties wilde ik het wel plaatsen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 14:24

Goof schreef:
Sheran schreef:

Snap überhaupt niet waarom mensen zomaar dieren van straat willen plukken, ook al zijn het daadwerkelijk zwervertjes. Wie weet wat voor ziekten er allemaal op zitten, en dan haal je dat binnen bij je andere huisdieren, nee dat is erg verantwoordelijk om te doen.. Paarden laten we toch ook medisch keuren? Waarom neem je dan wel gewoon dieren van straat zonder ze te checken?[/quote]

Omdat er geen gebruiksdoel aan een kat zit? Omdat een kat een andere prijsklasse heeft dan een paard?
Ik vind je vergelijking nergens in verhouding en vind dit een onnodige post eigenlijk.