superpony schreef:Maar de regels zijn niet altijd toe te passen.
Weer ons eigen voorbeeld; Je neemt een kat over. Als mensen hem terug willen, heb je niks. Wij doen dat in goed vertrouwen, maar hebben geen contract, mailing bewaard of iets. Zij kunnen zeggen dat we de kat pas een jaar bezitten.
De gemaakte kosten via de bank, kunnen ook voor elke andere kat zijn die iemand bezit bijv.
Via het asiel is het wel het veiligst, omdat alles geregistreerd staat en zij dus bevoegd zijn de dieren door te verkopen na de wachttermijn.
Dat is inderdaad een andere situatie omdat jij de kat niet gevonden hebt. Dan is het handig om het op papier te hebben dat jullie de kat hebben gekregen maar als deze mensen de kat terug willen en daar mee verder gaan is dat een hele andere zaak natuurlijk, dan zit je met het bewijzen dat jij de kat gekregen hebt/zij de kat niet weggegeven hebben.
Als jij met de kat naar de dierenarts geweest bent is hij daar ingeschreven, met de gegevens kan je dan wel aantonen dat het om die kat gaat.
Zo heb ik mijn vorige hond ook gekregen en daar in het eerste half jaar flinke dierenartskosten aan gehad, ik heb toen voor de zekerheid de rekeningen bewaard voor het geval ze hem wel terug wilden hebben.
Bij gevonden katten is het gewoon het veiligst om het via het asiel te doen, dan zit je na 2 weken altijd goed omdat je sowieso gewoon eigenaar bent, officieel is het asiel dat natuurlijk maar de kat hoeft in ieder geval niet terug naar de eigenaar.
Ik vraag me af hoe het wettelijk zit met na een jaar eigenaar zijn aangezien daar met paarden/honden ook veel gedonder om geweest is. Een chip is geen eigendomsbewijs, iedereen kan een ongechipte kat op naam laten zetten.