Vogels in de tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 04:34

Onze koolmezen hebben het nest ook verlaten inderdaad, ik heb ze helaas gemist. We waren druk met logees en de bruiloft en ineens viel het me op dat ik de ouders niet meer zag vliegen. Toen ik in het kastje keek was het nest leeg.
Wel grappig trouwens, kort voor ze uit vlogen werden de jongen kennelijk nogal veeleisend: ik had de ouders al een tijd niet meer op de voerplank gezien, ze vlogen iedere keer braaf met insecten rond. Maar ineens wel, oudervogel vloog vanaf het kastjes rechtstreeks naar de zonnebloempitten, terug naar het kastje, naar de pitten, naar het kastje... Een keer of wat achter elkaar. Het zag er echt uit als zo'n wanhopige "laat ze nou alsjeblieft even stil zijn" move :')

De zwarte roodstaarten zitten nog steeds onder de carport, we hebben ze laten schrikken toen we naar buiten kwamen met de koffers van de week. Geen idee of ze er nog zullen zitten als we terug komen...

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: Vogels in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 15:20

Vrijdag zijn bij ons de pimpelmeesjes uitgevlogen. Ik heb het gemist, was aan het werk, maar manlief heeft het wel gezien en me op de hoogte gehouden. Heb gisteren het kastje schoongemaakt met soda, en hopelijk komt er nog een 2de legsel in.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 09:31

Is bij jullie ook de tweede leg begonnen?
Manlief heeft alle nestkastjes schoongemaakt. Hier is de nestbouw nummer 2 begonnen in de tuin. Zo schattig. Alle vogelhuisjes wordt weer in gebouwd.
Hier is het zo gaaf. Gisteren een koppeltje bonte spechten bezig gezien rondom het nest. Verder hadden en hebben we de mussen, kool- en pimpelmezen, roodstaarten, gekraagde roodstaarten, puttertjes, vinken, merels. We horen de wielewalen nog steeds volop.

Vanochtend vanaf de ontbijt bar zagen we hoe een vrouwtjes mus het nestkastje inspecteerde waar de boomklevers in genesteld hadden.
Na lang nadenken zag je dat het OK voor het vrouwtje was. Die aarzelende inspectie alleen al was te schattig voor woorden. Het gaat dan ook ergens over!
Ze kwam terug met een spriet hooi en ze aarzelde nog even bij de ingang. Daar kreeg ze geen tijd voor, want haar man kwam er ook aan met een lange spriet hooi en die duwde haar zo naar binnen. "Plop" daar lag ze met spriet en al op de grond, zei manlief. :j
Wij waren vanuit de keuken aan het kijken met de kijker en we moesten hier zo om lachen. Ik vind het echt geweldig dat we dat soort dingen hier zo kunnen observeren.

Gisteren zagen we ook de bonte specht rondom het nestje van anderen mussen, die nog aan het broeden zijn of alweer. Gelukkig mogen ze blijven zitten want dat had ik toch wel erg gevonden nestje pik terwijl het nest nog niet uit is.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 09:49

Hier heeft een zwarte roodstaart in de schuur gebroed en volgens mij zijn de jongen gisteravond of vanochtend uitgevlogen. Erg apart vogeltje! Ze maken een erg grappig, tikkend geluid :D

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 09:55

De zwaluwen op stal zijn gister uit hun nest gedonderd. Die wiebelden met zijn allen op de drinkemmer in de box. Ouders erg zenuwachtig. Daar ook een jonge spreeuw uitgevist en in het hooi neergezet maar.

Thuis zijn sinds twee dagen de koolmezen uit, hoor ze nu door de hele tuin voedsel bedelen, mussen zijn alweer met tweede leg bezig. De eerste kleintjes zijn zelfstandig vinden de ouders en het is nu weer even rustig met mussen, de helft zit ergens in de heg,

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 11:11

Hier nog niets gezien voor de 2e leg, maar we zijn ook pas gisteren teruggekomen van vakantie :)
Het kastje waar de mezen in zaten leeggehaald en schoon gemaakt, geen idee of ze er nog weer in komen of dat ze al een ander plekje hebben.
Het nest van de zwarte roodstaarten zal ik van de week eens inspecteren, omdat deze onder de carport niet in ons zicht zit (tenzij ik door de voordeur naar buiten ga staan kijken) heb ik geen idee of ze daar al uit zijn.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 12:51

Hier ook nog geen 2de leg gespot. Zag wel een meesje een open buis van een dak van een hokje hier invliegen. Denk dat dar ook een nest in zit, is helaas niet te zien, buis is meer dan 2 meter lang.

Bmamavan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 12:59

Vind het ook super gezellig in de tuin!
Nu hebben wij helaas maar een kleine stadstuin maar op het moment wel veel vogels.

Heel grappi, maar ook een beetje irritant is dat we momenteel twee nesten hebben boven het raam van mijn dochter. Het is met name irritant omdat ze waarschijnlijk de hele isolatie aan gort helpen en een hoop zooi achterlaten. Nou ja, na het broedseizoen maar afdichten.

Het ene broedpaar is iets van een vink, het andere en dat is zeer duidelijk hoorbaar !!! een kauwenpaar. Mij hemeltje, wat maken die beesten een herrie! Arme dochter wordt om 6 uur al gewekt door een hoop gescharrel en gekrijs :(

Verder broeden er nog mussen en, een merel en een spreeuwenpaar.
Bij ons in de berkenboom tegenover in de speeltuin zit een eksterpaar, die jagen zelfs katten weg :)

Ik denk dat het helpt dat er bij ons heel veel slakken zitten. Zie tenminste regelmatig dode slakken liggen ;)

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 09:21

Vanmorgen een mezenfeestje in onze tuin!
Ik ga er van uit dat het de mezen zijn die in ons kastje hebben gezeten, en die dus toch lekker in de buurt zijn gebleven. Daar ben ik erg blij om!
Er zaten twee oudervogels en tenminste 4 jongen, misschien 5 (lastig tellen als ze alle kanten op gaan). Ze gingen de hele tuin door, voerplankje, vlinderstruik, andere voerschaal, hek, schutting, hoge struik. Zo leuk! En die kleintjes zijn zulke opportunisten op het moment, met hun gele koppies... Ze scharrelen prima zelf rond en redden zich ook al best met pitten, maar als er een van de ouders dicht bij is gaan ze in zielige baby-vogel modus om voer bietsen :=

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 09:24

Leuke waarneming Indy! Genieten dus.

Lauraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 17:48

Vandaag deze knapperd kunnen fotograferen in de boomgaard! Had hem al een paar keer zien wegvliegen, en nu dus eindelijk eens op foto gezet. Uilen zijn toch zo'n mooie beestjes <3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 17:56

Super mooi!
Bijzonder om in de tuin te hebben ook.

Bij mijn ouders zat laatst een torenvalk op het tuinhuisje, maar helaas niet op de foto gekregen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 18:16

Lauraa <3 , wat prachtig!

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 10:57

Kwam vanochtend in de wei een soort hop tegen, kon niet zo goed zien wat het was, maar de oranje achtige kuif en zwart/witte vleugels vielen wel op ;)

Heb er een paar weken geleden ook al een zien lopen in de groentetuin.

Nu dus maar eens opgezocht wat het voor vogel kan zijn, en het lijkt dus op een hop.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 10:59

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 12:46

palousa_boy schreef:
Kwam vanochtend in de wei een soort hop tegen, kon niet zo goed zien wat het was, maar de oranje achtige kuif en zwart/witte vleugels vielen wel op ;)

Heb er een paar weken geleden ook al een zien lopen in de groentetuin.

Nu dus maar eens opgezocht wat het voor vogel kan zijn, en het lijkt dus op een hop.

Dat kan eigenlijk alleen maar een hop zijn. Supergaaf!

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 13:37

Wauw! *lichtelijk jaloers hier*

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 16:40

Heb er dan weer geen foto van natuurlijk, tegen de tijd dat ik hem zag vloog hij al weg :P

Vorige keer zat hij in het vochtige gras, en nu zat hij in de buurt van het drinkvijvertje dat we voor de paarden hebben gemaakt. Toch wel leuk dat er ook andere beesten op af komen. Er zitten ook kikkers en een hoop insecten, vandaar dat de vogel ook is komen buurten denk ik.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 13:17

Vanochtend kwamen de buren ons roepen. Buuf had iets in zijn hand. <3 <3 Steenuiltje, dat bij hun in de schoorsteen was gevallen. Zo verschrikkelijk schattig. Natuurlijk vergeten om foto te maken dus deze van internet afgeplukt:

Afbeelding

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 13:33

<3 <3 Wat een schatje!

'snachts kan ik bij ons in de buurt ook een uil horen, maar geen idee wat voor een of waar hij precies zit. Hij maakt best een hoop geluid :o En op een hogere toonhoogte dan ik had verwacht!
Verder is het hier in de tuin niet zo spannend helaas, of ik zie het allemaal niet goed meer omdat de planten geëxplodeerd zijn, hehe. De merel zie ik sinds we gras hebben meer, die had gisteren nog een goede bek vol pieren :) Vanmorgen een zwarte roodstaart gespot op de schutting. Om een of andere reden komen die nooit daadwerkelijk de tuin in...

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 15:23

Hier ook niet zoveel spannends zo overdag, denk dat het voor de vogels ook te warm is ;)
Kom wel elke ochtend een hele zwerm zwaluwen tegen hier op de telefoonkabels, altijd wel een leuk gezicht.

Zo'n uiltje zit er volgens mij ook in de ingestorte schuur van de buren, zie weleens een klein uiltje zitten, maar tegen de tijd dat ik goed wil kijken gaat hij snel aan de andere kant van de muur of het dak zitten :(

De uil in de schuur hier weet ik nog steeds niet wat het is, ook al even niet meer gezien, maar aan de groter wordende vlekken op de grond en de spullen is wel te zo dat hij er nog vaak zit.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 10:22

Wij waren zo blij dat wij vorig jaar en dit jaar na vele jaren van afwezigheid eindelijk weer een zwaluwnestje hadden in de stal. De eerste leg was al ruim en breed uitgevlogen, en er zat nu nog een nestje. Die begonnen al flink te groeien. Helaas lagen er vanmorgen 2 dode zwaluwtjes op de grond, zo triest |( Er zitten er nog 2 in het nest, hopen dat die het wel gaan halen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 16:16

:= Grappige gebeurtenis van 2 vogelaars := die in de tuin zaten te lezen. De kijkers lagen binnen want met deze hitte is er weinig te zien in de lucht. Opeens manlief opgewonden, kijk daar → wat komt daar nou toch aan?
Ik kijk in de richting waarna hij wijst en zeg <3 <3 een ooievaar, en ik ren naar binnen om de kijkers te pakken en ben in paar seconde terug. Kijken: "verrek het is een ooievaar", maar kijk eens hij is maar heel weinig wit van onderen, dat zal toch niet ....................en ja hoor ademloos volgen we de prachtige zweefvlucht van deze majestueuze vogel..........als hij vertrokken is gaat mijn man met een bedachtzame blik naar binnen en beiden duiken we in de boeken. Dat het een ooievaar was is zeker, maar geen normale.

Afbeelding

Juist ja de zwarte ooievaar.

Met een brede lach kijken we elkaar aan. Paar minuten later zegt mijn man opgewonden: "daar komt hij weer", dus gelijk de kijkers er op gericht en teleurstellend:
"ach wat jammer het is maar := de zwarte wouw": _O-
Afbeelding

Waarop we de slappe lach krijgen want de zwarte wouw is natuurlijk ook geweldig ook al valt dat wel tegen bij de uiterst zeldzame zwarte ooievaar die wij ooit twee jaar geleden hieri n de buurt op het land hebben gezien.

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 16:20

Wauw jeetje zeg, wat een onwijs gaaf beest!

En de Zwarte Wouw is ook genieten natuurlijk!

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 16:56

Haha de meest onverwachte vogels vind ik altijd de leukste :D
Zwarte ooievaar, super! Laatste tijd zijn er in Nl vrij veel gezien in Noord-Brabant en Limburg, nu bij jullie. Alvast onderweg gegaan?

Ik zit elke dag in de trein door het Naardermeer.
Laatste tijd zag ik vrij vaak een grote roofvogel rond vliegen met veel wit.
Ik dacht aan een witte buizerd, in Lage Vuursche zit er ook één en zo'n trein gaat natuurlijk snel.
Totdat hij vorige week bijna tegen de trein aan vloog en toen was er geen twijfel mogelijk... visarend!
Super cool, die was ik nog niet eerder tegen gekomen *\o/*