Paperboy schreef:Ik kan mij niet in jouw schoenen verplaatsen daarvoor verschillen wij te veel. Ik kan wel aan geven wat ik anders zou willen zien. Er zijn boeren waar de kalfjes gewoon bij de moeder blijven, ze lekker naar buiten gaan met natuurlijke beschutting tegen de verschillende weersomstandigheden. Kalfjes niet onthoornen, als er voldoende ruimte is is dit absoluut niet nodig. Niet fokken op meer melk of vlees, kortom een zo natuurlijke leefomgeving creëren. Niet zelf dokteren maar VA als er iets mis is en is een koe erg ziek niet alleen in de wei/stal droppen om daar te laten sterven, maar netjes in laten slapen. (Ik zeg niet dat iedereen dat doet maar het gebeurd regelmatig). Voor de winter een groepsstal met stro. Dieren die naar het slachthuis moeten, op kort transport naar dichtsbijzijnde slachthuis niet exporteren naar buitenland. Zou helemaal afgeschaft moeten worden lange transporten. Ik denk dat er nog heel veel te behalen valt op dierenwelzijn gebied. En mensen die zeggen dat koeien niets om hun kalf geven is of een leugen of de koe is niet gezond. Elk gezond levend wezen heeft of maakt op moment van geboorte een band met het kind.
Kalfjes bij de koeien zou ik ook best willen eerlijk waar! Maar voor de uiergezondheid van de koeien is dat lang niet optimaal. Ik weet waar ik het over heb mijn vriendin melkt bij een biologische dynamische boer. Horens erop grote strostal kalfjes bij de koeien. Prachtig gezicht. Maar het is echt niet alleen maar rozengeur en manenschijn. Koeien die laag in rang staan zien er vreselijk uit. Ik heb uiers gezien met zulke enorme wonden van het stoten met de horens.. koeien met uierontsteking die niet behandeld mogen worden met antibiotica. Uierontsteking is zeer pijnlijk. Kalfjes en koeien met stress na het spenen.
Maar toch zou ik er zeker wel een uitdaging in zien hoor! Vergeet alleen niet dat achter veel bedrijven zit wel een verhaal dat dat niet mogelijk is. En meestal gaat dat om geld. Eigenlijk gaat het altijd om geld zoals met alles.
Onze schuur is 40 jaar oud wij hebben geen geld om een nieuwe schuur te bouwen. Wij boeren achteruit. Jammer heel jammer maar we kunnen niet anders. Zo is mijn opa heel jong overleden en moest mijn vader plotseling zonder al te veel ervaring het bedrijf overnemen. En met enorme schulden beginnen met boeren. Want hij heeft het bedrijf niet maar zo gekregen. Daardoor hebben we nooit kunnen investeren. En als we eindelijk zouden kunnen investeren is het ideale plaatje zoals jij dat schetst absoluut niet mogelijk omdat het gewoon niet uit kan.
Neemt natuurlijk niet weg dat jij ervan overtuigd ben van al het dierenleed. Maar dit is ons verhaal en we doen ons best om zo goed mogelijk met de dieren om te gaan. En als jij dat dan niet diervriendelijk noemt voelen velen zich enorm aangevallen. Mij doet het ook pijn als iemand dar zegt, maar ergens weten we natuurlijk dat je wel gelijk heb, maar we kunnen niet anders. En dat is niet onze fout. Ook wij doen gewoon ons best.