Koe kijken ipv Merries kijken.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-15 08:59

wendyenbram schreef:
liliekska schreef:
Dit is NIET tegen het weghalen van de kalfjes maar waarom gooi je eigenlijk die eerste melk van de moeder weg? Kan je dat niet aan het kalf geven? (Zal vast een goede reden voor zijn maar ben wel benieuwd)

De biest wordt niet weggegooid, echter om bepaalde redenen mag DIT kalf niet de biest van eigen moeder, maar krijgt het biest van een nadere koe.
Eigen moeder KAN een ziekte bij zich dragen, welke niet overgedragen mag worden aan kalf, omdat dit een "speciaal" kalf is. Als er meerdere kalven rond de zelfde tijd geboren worden, kan het biest daar heen gaan, of bewaard worden, en soms idd wel weggegooid.

Alleen de eerste biest hebben we bewaard voor evt noodgevallen. Hoe langer de koe aan de melk is hoe minder goed de biest word de 2e keer melken is het nog wel biest maar niet goed genoeg om te bewaren. En de melk mag pas in de tank als het wit is ipv geel.

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-15 09:10

Kinke schreef:
Morganlefay schreef:
Ooit gezien wat oormerken doen (heb het dus niet over zielig) maar over het compleet afsterven van oren en chronische ontstekingen.

??? Nog nooit meegemaakt.
Oormerk erin, kalf schudt een keer met de kop en speelt weer vrolijk verder met de andere kalfjes. Nog nooit een kalf meegemaakt wat ook maar een seconde van de leg was hierdoor, om over afstervende oren of ontstekingen al helemaal niet te spreken.

Ik ben als de dood om oormerken in de doen. Als je een ader raakt kan dat hele oor ontstoken raken. Ze hoeven maar 1x te schudden met die kop en je raakt zo'n ader. Brrr geen werk voor mij. Wij hebben ook 1 koe met een heel verfrommeld oor die is als kalf ergens achter blijven hangen. Nee ik hou er gewoon niet van.

Mijn vader mag mooi al die oormerken in doen die kan dat veel beter als mij. Het mooiste is om het gelijk bij de geboorte te doen. Maar mijn vader geeft het kalf eerst aan en doet dan pas het bijpassende oormerk in. Soms de dag zelf nog, soms na 3 dagen. Net wanneer het uitkomt.

Vries merken is ook wat maar in mijn ogen beter als oormerken.

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-15 09:24

tamary schreef:
En nu weer on topic : TS: het is een schattig ding, hoe gaat ze in de dagelijkse omgang heten?

Valkelo Mairy, Mairy 1, Marietje, kind, embryokalf, 6704, mijn kalf, Lisa's kalf, poepie :')

Anoniem

Re: Koe kijken ipv Merries kijken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 09:26

TS, stel dat je kalf alle keuringen goed doorloopt en veel prijzen in de wacht sleept.
Verkopen of mee gaan fokken??

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 09:55

lisaaahtjuuh schreef:
Paperboy schreef:
Ik zit op een forum, volgens mij mag iedereen hier reageren! Als je niet tegen kritiek kan moet je niet op een forum gaan zitten! Wees niet bang hoor ik ga jullie niet lastig vallen, maar geef wel even mijn mening. Ik heb genoeg ervaring en kennis van veehouderij om te weten dat er ontzettend veel verborgen dierenleed zit. Gelukkig wordt er tegenwoordig veel aandacht aan besteed en gaan mensen steeds meer nadenken wat het verhaal achter hun stukje vlees of glas melk zit!

Natuurlijk mag ook jij hier je mening geven. Iedereen heeft zn eigen mening, gelukkig maar. Ik ben ook blij dat mensen erover na gaan denken waar hun vlees en melk vandaan komt.

Maar ik heb een vraag: Stel jij stond in mijn schoenen wat had jij dan anders gedaan en waarom en vooral hoe?

Ik kan mij niet in jouw schoenen verplaatsen daarvoor verschillen wij te veel. Ik kan wel aan geven wat ik anders zou willen zien. Er zijn boeren waar de kalfjes gewoon bij de moeder blijven, ze lekker naar buiten gaan met natuurlijke beschutting tegen de verschillende weersomstandigheden. Kalfjes niet onthoornen, als er voldoende ruimte is is dit absoluut niet nodig. Niet fokken op meer melk of vlees, kortom een zo natuurlijke leefomgeving creëren. Niet zelf dokteren maar VA als er iets mis is en is een koe erg ziek niet alleen in de wei/stal droppen om daar te laten sterven, maar netjes in laten slapen. (Ik zeg niet dat iedereen dat doet maar het gebeurd regelmatig). Voor de winter een groepsstal met stro. Dieren die naar het slachthuis moeten, op kort transport naar dichtsbijzijnde slachthuis niet exporteren naar buitenland. Zou helemaal afgeschaft moeten worden lange transporten. Ik denk dat er nog heel veel te behalen valt op dierenwelzijn gebied. En mensen die zeggen dat koeien niets om hun kalf geven is of een leugen of de koe is niet gezond. Elk gezond levend wezen heeft of maakt op moment van geboorte een band met het kind.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 10:33

Ik kan uit ervaring zeggen dat dit absoluut niet altijd het geval is, dat de koe altijd iets om het kalf geeft. Onze koeien zijn extreem goede moeders, toch hebben wij er af en toe 1 bij die niks van het kalf wil weten, of zelfs ronduit agressief is. En de koe is gewoon gezond en het kalf ook. En dan hebben we dus wel een probleem, de kans is namelijk heel erg klein dat een andere koe het kalf wel accepteert. Ook willen onze kalveren niet uit een fles of speenemmer drinken. Waar je dan op hoopt is dat het kalf slim en dapper genoeg is om melk bij de andere koeien te stelen als het eigen kalf drinkt. Onthoornen doen wij ook niet, en ze lopen dus zo'n 7 maanden per jaar buiten, dit is absoluut geen garantie op koeien zonder verwondingen. Er zijn regelmatig knokpartijen met de daarbij behorende krassen. De reden dat wij niet onthoornen is omdat wij de horens gebruiken om een touw omheen te doen als we de koeien moeten vastzetten e.d. Reken maar dat het knap gevaarlijk is voor de mens, een zwaai met de kop, of het nou agressief bedoelt is of niet, is gevaarlijk. Het zijn flinke steekwapens.
En hoezo niet zelf dokteren? Onderschat niet de kennis van de veehouder. Simpele dingen kun je gewoon zelf oplossen en voor de raadsels of ernstige dingen wordt gewoon de veearts ingeschakeld. Het verlies van een koe is nog altijd duurder dan de gemiddelde veearts rekening. Overigens worden zieke koeien niet in een wei gedropt om te sterven maar om ze extra ruimte en rust te geven. I hate to burst your bubble, maar we leven niet in sprookjesland waar alle koeien lief voor elkaar zijn, er zijn ook echte krengen bij, de rangorde wordt constant weer opnieuw bepaald, zelfs bij de waterbak. Dat je gelooft dat dit allemaal ligt aan de hoeveelheid ruimte is gewoon bullshit.
En dat is een deel van het probleem, men meent overal deskundig over te zijn, gelooft in mooie verhalen en dan kun je nog zo vaak de praktijk uitleggen, blijkbaar helpt dat niet. Ik blijf het zo bizar vinden dat de ervaringsdeskundigen het blijkbaar niet weten en diegenen die zelfs nog nooit in de directe nabijheid van een koe zijn geweest het allemaal zo goed weten.
Dit is 1 van de jongedames…die horens zijn dus nog lang niet op de maximale grootte. Toch al echt gevaarlijk
Afbeelding

Knokken voor het leven van een pasgeboren kalf…jaja, die veehouders, alles draait om geld. (ter info, de rekening van de veearts bedroeg zo'n 500 euro, 3 bezoekjes van veearts in het weekend. Kalf heeft het overigens niet gered, wat we al wel verwacht hadden. Toch probeer je zo'n dier te redden).

Afbeelding

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 10:41

balen dat dat kalf het niet heeft gered Kinke... wij doen er ook altijd alles aan om een kalf te redden, ook de stierkalfjes, ze krijgen allemaal dezelfde goede behandeling.

Ook ik heb wel gemerkt dat onze melkkoeien niet altijd goede moeders zijn, misschien te ver doorgefokt?, als er eens een kalf wordt geboren als we er niet bij zijn dan heeft ie geluk als ie wel drooggelikt wordt, maar zelfs dat doen ze niet altijd.

Oormerken vind ik ook lelijk, maar ik denk niet dat de koeien er zelf veel last van hebben. Ik heb hier nog nooit een ontstoken of uitgescheurd oor meegemaakt, wel dat ze af en toe een oormerk verliezen, maar dan is het vrij makkelijk om weer in het gaatje een nieuwe te doen.

Onthoornen doen wij ook, ivm de veiligheid van dier en mens. Ook gebruiken we nu regelmatig hoornloze stieren, dat scheelt ook wel.

een koe in de stal droppen om te laten sterven>???? waar haal je dat vandaan? wd?

Hier wordt de veearts erbij gehaald als dat nodig is, maar we hebben inmiddels zelf ook zoveel ervaring door een leven lang tussen de dieren dat we ook heel veel zelf kunnen herkennen en oplossen.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 10:46

Kinke ik geef alleen aan hoe ik het graag zou zien.....je hoeft je niet te verdedigen, ik neem aan dat jij doet waar jij achter staat.

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-15 10:47

Paperboy schreef:
Ik kan mij niet in jouw schoenen verplaatsen daarvoor verschillen wij te veel. Ik kan wel aan geven wat ik anders zou willen zien. Er zijn boeren waar de kalfjes gewoon bij de moeder blijven, ze lekker naar buiten gaan met natuurlijke beschutting tegen de verschillende weersomstandigheden. Kalfjes niet onthoornen, als er voldoende ruimte is is dit absoluut niet nodig. Niet fokken op meer melk of vlees, kortom een zo natuurlijke leefomgeving creëren. Niet zelf dokteren maar VA als er iets mis is en is een koe erg ziek niet alleen in de wei/stal droppen om daar te laten sterven, maar netjes in laten slapen. (Ik zeg niet dat iedereen dat doet maar het gebeurd regelmatig). Voor de winter een groepsstal met stro. Dieren die naar het slachthuis moeten, op kort transport naar dichtsbijzijnde slachthuis niet exporteren naar buitenland. Zou helemaal afgeschaft moeten worden lange transporten. Ik denk dat er nog heel veel te behalen valt op dierenwelzijn gebied. En mensen die zeggen dat koeien niets om hun kalf geven is of een leugen of de koe is niet gezond. Elk gezond levend wezen heeft of maakt op moment van geboorte een band met het kind.

Kalfjes bij de koeien zou ik ook best willen eerlijk waar! Maar voor de uiergezondheid van de koeien is dat lang niet optimaal. Ik weet waar ik het over heb mijn vriendin melkt bij een biologische dynamische boer. Horens erop grote strostal kalfjes bij de koeien. Prachtig gezicht. Maar het is echt niet alleen maar rozengeur en manenschijn. Koeien die laag in rang staan zien er vreselijk uit. Ik heb uiers gezien met zulke enorme wonden van het stoten met de horens.. koeien met uierontsteking die niet behandeld mogen worden met antibiotica. Uierontsteking is zeer pijnlijk. Kalfjes en koeien met stress na het spenen.

Maar toch zou ik er zeker wel een uitdaging in zien hoor! Vergeet alleen niet dat achter veel bedrijven zit wel een verhaal dat dat niet mogelijk is. En meestal gaat dat om geld. Eigenlijk gaat het altijd om geld zoals met alles.

Onze schuur is 40 jaar oud wij hebben geen geld om een nieuwe schuur te bouwen. Wij boeren achteruit. Jammer heel jammer maar we kunnen niet anders. Zo is mijn opa heel jong overleden en moest mijn vader plotseling zonder al te veel ervaring het bedrijf overnemen. En met enorme schulden beginnen met boeren. Want hij heeft het bedrijf niet maar zo gekregen. Daardoor hebben we nooit kunnen investeren. En als we eindelijk zouden kunnen investeren is het ideale plaatje zoals jij dat schetst absoluut niet mogelijk omdat het gewoon niet uit kan.

Neemt natuurlijk niet weg dat jij ervan overtuigd ben van al het dierenleed. Maar dit is ons verhaal en we doen ons best om zo goed mogelijk met de dieren om te gaan. En als jij dat dan niet diervriendelijk noemt voelen velen zich enorm aangevallen. Mij doet het ook pijn als iemand dar zegt, maar ergens weten we natuurlijk dat je wel gelijk heb, maar we kunnen niet anders. En dat is niet onze fout. Ook wij doen gewoon ons best.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 10:49

Dit was ook een stierkalf. Te ver doorgefokt, met melkvee kan ik me dat wel voorstellen, maar met die van ons niet. Dit jaar hadden we 1 die was bang voor haar kalf :D Dat heeft wel even geduurd voordat ze hem durfde aan te raken haha. Ik vind oormerken ook niet fraai, gelukkig hebben de meeste koeien flink wat oorharen, dan zie je er niks meer van ;) En zijn zijn ook wel handig, om de boviclip aan te hangen :) Wij zeggen altijd dat wanneer de veearts moet komen, het voor hem/haar net zo'n raadsel is als voor ons wat er aan de hand is.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 10:50

Paperboy schreef:
Kinke ik geef alleen aan hoe ik het graag zou zien.....je hoeft je niet te verdedigen, ik neem aan dat jij doet waar jij achter staat.

Ik verdedig mij niet, ik leg uit hoe de werkelijkheid is. Een groot verschil. Maar ik geloof niet dat je er iets van gaat opsteken.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 10:54

Paperboy schreef:

Zolang we doorgaan met het bewust uitknijpen van het boerenbedrijf, zul je weinig ruimte hebben om verbeteringen aan te brengen in het dierenwelzijn. Als je dus ECHT iets wil doen voor de verbetering van dieren zul je bij die hufters in Den Haag moeten zijn, niet hier.

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 11:04

Ik zat te denken; moederinstinct is natuurlijk niet iets waar op geselecteerd wordt in de melkveefokkerij. Dus dat zal er wel voor een groot deel uitgefokt zijn?
Aan de eerste levensbehoeften van het kalf wordt voldaan: het ligt warm, beschut en veilig, en krijgt te drinken. Als het dan vervolgens in groepsverband opgroeit lijkt het me niet dat het veel tekort komt - ook al is het misschien niet 'ideaal' (maar zo te lezen is het alternatief ook niet altijd rozegeur en maneschijn).

tweebelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 11:09

@ paperboy
Er zijn inderdaad koeien waar de kalfjes bij blijven, dit zijn zoogkoeien. Dat zijn dan de vleestypes bv het Belgisch Witblauw, en geen melkkoeien.
Wij hebben thuis jarenlang zoogkoeien gehad (witblauw) de kalfjes mochten erbij blijven. Maar wat een drama als de kalfjes na enkele maanden weggehaald werden bij de moeder. Na enkele dagen keerde de rust pas weer. Bij een melkkoe heb je die stress niet, het kalfje en de koe weten niet beter.
Een melkkoe dient om melken, niet om maandenlang haar kalf te zogen.
Ben jij al eens gaan kijken op een melkveebedrijf ? Doe dat eens en je zult zien hoe goed de koeien en kalfjes het hebben.
Stop eens met dat geitewollensokken gehalte.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 11:11

Klopt inderdaad tweebelgen, hier ook zeker een dag of 4 onrust als de kalveren bij de koeien weggaan (dan zijn ze zo'n 6 maanden oud). Onze koeien blijven dan ook een tijdje op stal tot de rust is weergekeerd, daarna gaan ze de wei weer in.

Roulette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 11:22

ikke schreef:
Paperboy schreef:

Zolang we doorgaan met het bewust uitknijpen van het boerenbedrijf, zul je weinig ruimte hebben om verbeteringen aan te brengen in het dierenwelzijn. Als je dus ECHT iets wil doen voor de verbetering van dieren zul je bij die hufters in Den Haag moeten zijn, niet hier.

En wat heeft Den Haag hier dan mee te maken? Bij mijn weten is de prijs van de melk afhankelijk van de markt (zowel wereldwijde als lokale), maar dat gaat wel flink veel verder dan alleen de prijs van een pak melk of vla in de supermarkt. Allerlei producten tot tandpasta aan toe zit een melkbestanddeel in. Betekend dus ook dat daar aan alle kanten keihard over onderhandeld wordt...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 11:33

Roulette_ schreef:
ikke schreef:

En wat heeft Den Haag hier dan mee te maken? Bij mijn weten is de prijs van de melk afhankelijk van de markt (zowel wereldwijde als lokale), maar dat gaat wel flink veel verder dan alleen de prijs van een pak melk of vla in de supermarkt. Allerlei producten tot tandpasta aan toe zit een melkbestanddeel in. Betekend dus ook dat daar aan alle kanten keihard over onderhandeld wordt...

Nou, de regels die de agrarische sector opgelegd krijgt, om maar even een dwarsstraat te noemen.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 11:41

Wat een leuk kalfje, origineel stagekadootje.

Vind het ook top hoe je alles hier duidelijk en open uitlegt. Je hebt duidelijk een visie over het boeren, echt begaan met je bedrijf en met je dieren, mooi om te zien.

Over de veehouderij kan idd wel gepalaverd worden maar feit blijft idd dat zolang mensen liever zo goedkoop mogelijk hun eten kopen, je de boer er niet op kan aankijken dat z'n beesten niet in gouden stallen zitten.

Oormerken heb ik geen problemen mee, ja ze zijn lelijk maar de halve mensheid loopt met oorbellen, voor een koe is een gaatje in het oor echt niet anders. Je moet ze idd wel goed schieten. Ontstekingen zie ik maar weinig en vooral met de nieuwere elektronische oormerken. Verliezen kan gebeuren, zet je een nieuwe in het oude gaatje. Uitscheuren is idd wel jammer.
Ik zie ook liever koeien met hoorns, vind ik mooier en zoals hierboven gemeld: handiger om een touw rond een weerbarstige koe te krijgen. Ideaal vind ik de hoornstompjes, de hoornpunten zijn dan afgeslepen en er blijven 'horens' van een 10-tal cm over. Op de bovenstaande foto zou dan bvb het zwarte deel van de horens er af zijn. Nog steeds makkelijk een touw rond maar geen scherpe gevaarlijke punten meer. Voor mensen gaan gillen: horens op die lengte afsnijden is pijnloos, te vergelijken met nagels knippen.
Al vind ik lange volledige horens ook prachtig, maar dan moeten het brave koeien zijn.
Kalfjes bij de moeder is idd mooi en vaak ook beter, maar idd niet meer bij melkvee. Die geven te veel melk voor het kalf (=diaree=ziek of zelfs dood kalf als behandeling niet werkt) en zijn vaak idd minder moederlijk dan vleeskoeien. Ik ken wel boeren die het kalf een dag of 2 bij de moeder laten en dat gaat goed maar daarna worden ze toch echt gescheiden.
Heb kalveren en koeien eigenlijk nog nooit naar elkaar horen roepen als ze zo snel bij elkaar worden weggehaald. Koe gaat grazen, kalf drinkt z'n emmer en gaat slapen.
Moet je voor de grap eens gaan kijken bij het afspenen van kalveren die een paar maanden bij hun moeder hebben gelopen, daar wordt wel wat afgebruld soms.
Mensen moeten ook eens van het idee dat koeien lieverdjes zijn. Koeien zijn, vooral onderling, niet altijd lief en zachtaardig.
Over het verzorgen, meeste boeren weten echt wel hoe ze ziekten moeten behandelen en problemen oplossen, dierenarts komt er bij wanneer het echt ernstig wordt.
En er zijn idd boeren die hun stierkalfjes niet door een dierenarts laten behandelen omdat het economisch niet haalbaar is. Een dierenartsbezoek plus behandeling kost hen meer dan het kalf ooit kan opbrengen. Komen we weer bij het feit dat een boer zwaar onderbetaald wordt voor z'n werk.
Dat er dieren ergens achteraf gelegd worden om te sterven is echter grote onzin. Als behandeling geen zin meer heeft dan wordt het dier ingeslapen.

Soit, zoals ik al zei, er kan eindeloos over gepalaverd worden. Maar 'alles is sielugh' argumenten kan men beter achterwege laten. Mensen zouden TS dankbaar moeten zijn dat ze alles zo helder wil uitleggen. Het is een uitgesproken kans voor mensen die onbekend zijn met de veehouderij om een 'inside view' te krijgen.

Merell123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 11:57

tweebelgen schreef:
@ paperboy
Er zijn inderdaad koeien waar de kalfjes bij blijven, dit zijn zoogkoeien. Dat zijn dan de vleestypes bv het Belgisch Witblauw, en geen melkkoeien.
Wij hebben thuis jarenlang zoogkoeien gehad (witblauw) de kalfjes mochten erbij blijven. Maar wat een drama als de kalfjes na enkele maanden weggehaald werden bij de moeder. Na enkele dagen keerde de rust pas weer. Bij een melkkoe heb je die stress niet, het kalfje en de koe weten niet beter.
Een melkkoe dient om melken, niet om maandenlang haar kalf te zogen.
Ben jij al eens gaan kijken op een melkveebedrijf ? Doe dat eens en je zult zien hoe goed de koeien en kalfjes het hebben.
Stop eens met dat geitewollensokken gehalte.

Hier gewoon melkkoeien waar de kalfjes bij blijven lopen, geen vleeskoeien..

Ik vind dat je echt goed bezig bent TS, je wilt graag leren en zou graag dingen willen veranderen als de mogelijkheid zich voordoet. Mooie karakter eigenschap vind ik dat! :) jij komt er wel.

tweebelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 12:17

Merel, krijgen de kalfjes dan niet te veel melk ? Melkkoeien geven toch veel meer melk dan vleeskoeien Hoelang blijven ze bij de koe ?
Melken jullie die koeien ? Het zou fijn zijn om wat meer uitleg te krijgen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 12:26

ikke schreef:
Roulette_ schreef:

Nou, de regels die de agrarische sector opgelegd krijgt, om maar even een dwarsstraat te noemen.

Inderdaad de bemoeizucht en alle regeltjes in deze sector zijn extreem. Dat zouden ze in andere sectoren eens moeten proberen. Ik loop nog niet zo lang mee op de boerderij, maar mijn oren klapperen wel als ik hoor aan wat voor banden alles is gelegd. van het afkalven (met of zonder hulpmiddelen) Kalveropfok, (bepaalde gewichten wanneer ze naar de mesterij gaan, maar die moeten ook weer binnen een bepaalde tijd gehaald worden anders kan het kalf niet weg), mestbeleid, diergezondheid, dierenwelzijn, voerbeleid, melkcontroles, registraties, vergunningen, weidebeheer, natuurbeheer, medicijnenbeheer, onkruidbestrijding, ongediertebestrijding, bhv, ... pfff, en daartussendoor nog 24/7 aan het werk voor het bedrijf, tuurlijk, daar kiest de boer zelf voor, het is een roeping. Maar toch.. 'gewone' burgers hebben vaak geen idee wat het allemaal inhoud voor er een liter melk geproduceerd is.

Merell123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 12:30

Ja de koeien worden inderdaad gemolken en geven ook genoeg melk daarvoor. De kalfjes bepalen zelf hoeveel melk ze drinken en doen het erg goed dus geloof dat ze prima zelf inschatten hoeveel ze nodig hebben (zoals de meeste jonge dieren dit gewoon zelf doen..) de kalfjes blijven een aantal maanden bij de koe lopen, zal even voor jullie navragen aan mijn schoonvader hoelang precies. Ook hier is het nog niet perfect maar komt voor mij wel heel aardig in de buurt en ik hoop dat dit voor meer boeren mogelijk gaat worden. Mijn schoonouders zijn al 7 jaar bezig met de aanvragen voor een nieuwe stal om biologisch te blijven, en dit jaar is het dan eindelijk gelukt en staat de nieuwe stal er. Ik zie dus ook van dichtbij dat het de boeren niet makkelijk gemaakt wordt, vooral lastig als je ziet dat die mensen zich 24/7 met hart en ziel inzetten.

Afbeelding

Afbeelding

Roulette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 12:49

ikke schreef:

Die regels gaan vaak over dierenwelzijn (wat zowel de boer als de gemiddelde Nederlander ook erg belangrijk vind) en bijvoorbeeld maxima voor mest en degelijke i.v.m. fosfaat, wat ook weer terug grijpt op de natuur. Zeker over dierenwelzijn denk ik dat er veel meer discussie zou zijn als er minder regels waren en aangezien de huidige regels voor veel mensen blijkbaar al niet voldoende zijn, vraag ik me af in hoeverre er echt iets ten goede zou veranderen als die regels er niet zijn. Wat mij dan het idee geeft dat je het probleem niet in Den Haag moet zoeken .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 12:53

Ik heb zelf de opleiding melkveehouderij gevolgd en diploma behaald en o.a. stage gelopen bij een biologische boerderij.
Verder heb ik in Zweden stage gelopen bij een vierspanmenner die als hoofdwinning vlees koeien had.
Deze man had Charolais, Simmental en Limousin lopen.
Verder bestaat mijn hele familie uit melkveehouders en had ik mijn paarden bij een pensionstal staan die een melkveehouderij als hoofdwinning hebben.
Ik kom er veel mee in aanmerking en om eerlijk te zijn, ik zou bepaalde zaken toch graag anders zien.

Ik zie liever ook een kalfje bij de koe blijven, oormerken ben ik ook geen voorstander van.
De oormerken zijn natuurlijk verplicht vanuit de overheid en de boer kan serieuze dikke boetes krijgen als hij geen oormerken plaatst.
Het onthoornen van de kalveren begrijp ik eigenlijk wel want de verwondingen die ze elkaar met wat kopstoten kunnen toebrengen zijn niet mis.
Toch heb ik ook boeren gezien waar de horens van de koeien stomp gemaakt worden, ze hadden dus nog wel wat maar ze konden elkaar niet meer verwonden.

W.b.t. het kalfje bij de koe tja daar zijn de meningen over verdeeld maar het is natuurlijk heel logische dat een melk koe niet omkijkt naar het kalf omdat het zelf als kalf ook zo bij de moeder weg is gehaald.
Ze heeft nooit het voorbeeld gehad.
Bij vleeskoeien meende ik dat er met de fokkerij niet zo zeer aandacht besteed wordt aan het karakter van de koe maar wordt er gericht gefokt op het vlotte afkalven (ruime bekkens), vlees productie en groeisnelheid.
Dus dat daar rotzak tussen kan zitten, vind ik niet zo vreemd en dat ze niet allemaal een voorbeeldige moeder koe zijn sta ik ook niet raar van op te kijken :) .

Ik weet door mijn stage bij een biologische boer hoe moeilijk het is om die eerste jaren van omschakeling door te komen.
Het is niet zomaar pats boem besluiten ik ga het anders doen als je jaren een ander soort bedrijfsvoering toe past.
Je krijgt de eerste jaren eerder te maken met verliezen want je hele veestapel krijgt een knauw omdat deze ook moet wennen.
Buiten dat kan iedere consument wel roepen dat het allemaal zo zielig is maar ik vind dat zij dan beter tegen hun mede consumenten hun betoog kunnen houden.
Wie bepaald de prijs? juist de consument, die wil graag alles goedkoop. En goedkoop betekend dat de boer niet kan investeren maar zijn kop nog maar net boven water kan houden.
Dus Paperboy richt je beklag niet richting de boeren maar richt je beklag richting jou medeconsumenten.
En spreek hen aan op hun melk/vlees gebruik, overtuig hen dat het beter is dat ze wat meer betalen zodat de boer ook kan investeren in overgang naar meer diervriendelijk.

TS nog even een vraag aan jou over dat het kalf niet de melk van de moeder mag drinken.
Ik snap de gedachte er achter maar wat ik mij zo afvraag is het volgende.
Dat kalfje heeft in de buik van die draag koe gezeten, via de placenta had ze al connectie met de draag koe.
Ze heeft al die maanden ook al voedingsstoffen via de placente van de draag koe gekregen.
Ik weet niet goed meer hoe IBR word over gedragen maar dacht dat het met direct contact had te maken.
Gaat het dan nog wel op om te zeggen dat het kalf IBR vrij is, dat mocht de koe mogelijk niet IBR vrij zijn en het kalf niet de melk heeft gedronken?

Sastaic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 13:20

tammiebels schreef:
Kinke schreef:
ja, alles kan. Maar de kans dat het gebeurt is niet zo groot. Beide oormerken verliezen…die kans is nog veeeel kleiner. Een oormerk doet dus voor 99% van de gevallen ook maar 1x pijn.

Ook al verliezen ze hun oormerk, het gaatje van het oormerk zit er nog gewoon. Door dit gaatje kun je zo het nieuwe oormerk drukken waardoor het geen pijn doet want je maakt geen nieuw gaatje. Zie het als een ander stel oorbellen in doen voor een feestje

Klopt.. maar het levert ondanks dat het niet zeer doet wel stress op.