Egelliefhebbers verzamelen!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mloes

Re: Egelliefhebbers verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 14:26

Haha Fenrir, die heb ik niet :D zal eens langs de bouwmarkt vanavond!

@MDH: ik heb White Python keramische lampen van 100 watt. Aangesloten op Thermo Control II. En ook lamp met licht aangesloten op de timerfunctie.

Kusevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 20:59

Vandaag eindelijk na lang overleggen groen licht gekregen voor de aanschaf van een witbuik egeltje. Woon sinds 2 weken bij mijn vader waar het zonder diertjes wel erg stil werd, en een hond/kat is hier niet echt te doen (appartement). Had een herplaatsertje gezien maar iemand was me net voor, maar hoor morgen of deze koop doorgaat. Anders gaan wij hem morgen ophalen. Heb me alvast ingelezen, vroeg me af wat jullie je egeltjes voeren? Ik had gelezen dat carocat 3 mix met af en toe een meelwormpje voldoende was voor ze. Maar weet dus niet of er betere opties zijn. Hebben jullie verder misschien nog tips voor een toekomstige egel-eigenaar? :)

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 15:15

Kusevi, lees even het topic goed door, op de laatste paar pagina's worden een hoop tips gegeven m.b.t voer en in het begin staan er wat linkjes naar nuttige pagina's.

Kusevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 19:17

hyppolyte schreef:
Kusevi, lees even het topic goed door, op de laatste paar pagina's worden een hoop tips gegeven m.b.t voer en in het begin staan er wat linkjes naar nuttige pagina's.

Bedankt! Denk toch dat ik royal canin ga voeren, aangevuld met meelwormen en moriowormen. Volgend weekend gaan we het terrarium en benodigheden halen, hopenlijk hetzelfde weekend het egeltje ook. Zit nog tussen 2 egeltjes te twijfelen. De ene is een vrouwtje en de ander een mannetje ^^

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 20:39

Mijn tips na anderhalf jr egeltjes: denk goed na over verlichting en warmtelampen. Glas van terrarium is koud :D
Door schade en schande wijs geworden, gelukkig net geen dode egels :7
Plaats je een foto van je aanwinst? Ben benieuwd!

Kusevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 21:37

Mloes schreef:
Mijn tips na anderhalf jr egeltjes: denk goed na over verlichting en warmtelampen. Glas van terrarium is koud :D
Door schade en schande wijs geworden, gelukkig net geen dode egels :7
Plaats je een foto van je aanwinst? Ben benieuwd!

Daar ben ik nog over na aan het denken inderdaad, het terrarium wat ik op het oog heb heeft 2 fittingen dus ik zou er 2 warmtelampen in kunnen zetten. Ik ben voor het mannetje gegaan, en we gaan hem over 3 weekjes op halen. Dus moet nog wel even geduld hebben, maar dat heb ik er voor over! Zijn naam zal waarschijnlijk Mochi worden, geen standaard naam maar vindt het wel erg leuk klinken!

Dit is hij dan! (Ben niet zo geweldig met spoilers dus maar even een simpel linkje)

Foto 1: http://nl.tinypic.com/r/xnyq8i/9
Foto 2: http://nl.tinypic.com/r/33kdipw/9

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 21:13

Hi, ik heb het topic weer gevonden en het helemaal doorgelezen.
De buren vonden 2 weken geleden een heel klein egeltje naast het kippenhok, kon zich nog amper oprollen en leek dood te gaan.
De buren roepen mij voor dit soort dierendingen (gelukkig) Heb het egeltje mee genomen, warm weggelegd maar na 2 uur lag hij er nog hetzelfde bij.
Uiteindelijk heb ik hem in een handwarm badje gedaan en toen kwam er wat leven in.
Hij/zij begon te eten, kattenbrokjes (RC)
het egeltje woog maar 192 gram, veel te weinig om de winter te overleven.
Inmiddels woont hij tijdelijk in de schuur in een oud konijnenhok met een heleboel hooi/stro en bladeren waar hij een holletje in maakt.
Hij eet als een bootwerker, vooral de kattenbrokjes, ik probeer ook regenworm (levend) en meelworm (dood)
fruit blieft hij niet. Inmiddels, ruim 2 weken later, weegt hij al 349 gram
Als hij 500 gram weegt zou hij de winter buiten kunnen overleven, het is natuurlijk niet de bedoeling om hem als huisdier te houden.
Hoe ik dat ga doen weet ik nu nog niet zeker.

Ik probeer zoveel mogelijk uit dit topic te halen aan kennis en tips, maar het blijft een wilde egel natuurlijk.

Vorig jaar heeft een egeltje in mijn schuurtje overwinterd, hij kon onder de deur door, deze heb ik ook wat bijgevoerd. Ik wil dit egeltje eigenlijk ook op zo'n manier weer vrij laten maar goed zo ver is het nu nog niet.

Einde egoelpost

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-16 21:26

Lief dat je je zo om hem bekommert! Even snelle post vanaf m'n vakantiehuisje maar je kunt het beste een egelopvang bellen die weten precies wat ze moeten doen. Daar kun je hem heenbrengen. Sowieso is het volgens mij illegaal om een wild dier zelf te houden/verzorgen.

Verder een koude egel nooit opwarmen in water, dit is een veel gemaakte fout maar de dieren koelen alleen nog maar meer af als ze nat zijn. Op de huid, met een kruik of warmtemat opwarmen is beter. Ook voor de mensen met huisdier-egels dus echt nooit doen de dieren kunnen er van doodgaan!

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 21:52

Fenrir: meisje waar ik Noelle van heb had geen warmtelamp. Ze zei dat Noelle 's winters soms wat sloom is. Even onder de warme kraan, en dan loopt ze weer, vertelde ze :7 Als het niet zo erg zou zijn zou het hilarisch zijn..

@justkid: wat goed dat je voor het egeltje zorgt. Hopelijk knapt 'ie snel op en kan 'ie weer vrij!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-16 08:52

Dat is echt schrijnend |( Ik kreeg mijn eerste egeltje van zo'n zelfde soort figuur. Helaas had die teveel orgaanschade en heeft het niet gered.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 09:02

Noelle is wel een taaie geloof ik haha! Still alive and kicking. Maar Pepper en Pip hadden ook geen warmtelamp toen ik ze kreeg. Blijkbaar mazzel gehad met toevallig net een warme kamer ofzo, anders hadden ze het nooit overleefd lijkt me.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 20:49

Ik denk dat ik mijn wilde egel ermee heb gered, inmiddels heb ik een warmtemat maar hij doet het zo goed dat ik die niet nodig heb.
Nu hij zoveel groeit, 349 gram inmiddels, ga ik toch een manier zoeken om hem vrij te laten maar dan zo dat hij de weg terug vindt om bijgevoerd te kunnen worden.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-16 09:04

Ik zou hem naar een egelopvang brengen, hij is erg licht. Het wordt kouder dus je loopt het risico dat hij minder tot niet meer gaat eten. Bij de egelopvang kunnen ze hem verder helpen.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 14:04

Ik zocht op "hoe maak ik een egelhok" en kwam op dit topic! Wat leuk!

Ik woon in een vinex-wijken zie regelmatig egeltjes lopen als ik met de hond loop. Ook een egeltje van een verdrinkingsdood gered een keer om 7uur 's morgens... Uit een vijver in een tuin gevist. Aan de kant gezet even en toen ik 2 minuten later weer langs liep zat hij er nog en zat enorm te rillen! Arm dier!

Dierenambulance heeft hem naar de opvang gebracht. Had hem in een doos met een handdoek gezet even, zodat hij droger werd en uit de kou was. Ik hoop zo dat hij het overleefd heeft! Wel echt jammer dat er nu één egel minder is in de buurt.

Maar mijn kleine tuintje is best "wild" en ik wil er dus een egelhok in zetten, zodat ze beter de winter door kunnen komen. Veel dode bladeren en ik kan stro van stal meenemen. Ook voerbakjes en water erbij en dan zo dat ik het gemakkelijk kan verversen zonder de egels te veel te storen en zonder dat de katten erbij kunnen.

Zo was ik dus op zoek naar een leuk ontwerp om iets dergelijks te maken! Iemand ideeën?

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 15:44

Agossie: Wat goed dat je zoiets wil maken voor de wilde egels. Ik heb niet echt ideeën, maar zag laatst wel bij de Welkoop een egel- of nestmand. Misschien is zoiets een idee?

Ik zit met een probleempje. Ik ga in februari een hele maand rondreizen in Nieuw Zeeland, superleuk natuurlijk! Maar, de egels.. Mijn ouders willen prima op ze passen, dus dat is al wel geregeld. Enige probleem is dat we nu een heel groot terrarium hebben (1.55m), en dat deze dus alles behalve makkelijk te vervoeren is (daarnaast is er bij de vorige keer vervoeren een scheur in een zijwand gekomen, dus durf 'm ook niet weer te gaan verslepen eigenlijk).

Nu ben ik een beetje aan het rondkijken naar een terrarium van 1.20m of 1.30m, maar die liggen niet voor het oprapen. Ik had al zo'n plastic knaagdierenkooi gezien, op sommige sites worden die ook als tip gegeven voor huisvesting van een witbuikegel. Qua vervoer en prijs lijkt dit een goede oplossing. Van het merk Ferplast bijvoorbeeld heb je volgens mij prima kooien, onderkant gewoon helemaal plastic, en dan bovenkant tralies. Dichte bovenkant lijkt tot max 1m te gaan helaas. Maar is zo'n kooi met bovenkant tralies wel geschikt..? Qua warmte? Of zou je dan met doeken ofzo moeten gaan werken om de warmte in de kooi te houden?
Ik kan mijn ouders natuurlijk vragen de verwarming ook 's nachts hoog aan te laten, maar dat gaat wel ver voor een hele maand :Y) Jullie nog ideeën? Nog terraria / kooien staan?

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 17:58

Ik kan je helaas niet helpen hiermee, Mloes... Ik woon overigens wel in de omgeving van Utrecht, maar kan ze gewoon niet de zorg bieden die ze nodig hebben. Bij mij gaat 's nachts de kachel laag en overdag ook vaak niet meer dan 19° in huis... Over de verhuizing van zo'n grote bak zou ik ook geen tips hebben. Ik zou hem denk ik ook niet meer verplaatsen om nog verder barsten te voorkomen.

Kun je op internet niets vinden over bakken? Misschien op marktplaats? En is het eventueel mogelijk een soort warmtekussen in de bak te leggen?

Het wilde egelhok is inmiddels gemaakt en ik ben het nu aan het schilderen. Helaas hebben ze me grondverf op terpetinebasis meegegeven in plaats van op waterbasis, maar de toplaag wordt wel op waterbasis en ik laat het goed drogen voor ik het buiten zet. Ik heb een beetje hulp gekregen van de egelbescherming qua maten en ideeën. :j Alleen... mijn katertje loopt er zo in! :oo Dat was niet helemaal de bedoeling, maar ik heb me aan de maten gehouden. Misschien een poortje of sluisje maken dat het moeilijker en minder aantrekkelijk wordt voor de katten.

Ik ben er in ieder geval blij mee en ik hoop de egeltjes straks ook!

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 19:54

Wat leuk, heb je een foto? :D
En ze gaan gewoon naar m'n ouders hoor, maar was vooral op zoek naar ervaringen of een kooi met tralies wel werkt met warmtelampen enzo.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 21:11

Ik heb een nieuw huisje gekocht trouwens! Hij had een groen dak, die heb ik zilver gespoten. Matcht beter met m'n huis :Y)

Ze liggen er al lekker in! Stuk groter dan het vorige huisje.
Afbeelding

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 22:46

Wat een mooi huisje! Wat heb jij daar op de bodem liggen? Ik moet straks het hok gaan vullen en er wordt gezegd met bladeren, maar die zijn zo nat nu. Dus misschien bladeren verzamelen en laten drogen...

Ik zal eens kijken of ik een foto kan maken. De eerste laag grondverf zit er nu bijna op (moet nog één kant en het dak moet nog, maar weet niet of ik dat donkergroen maak of houtkleur houd.)

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 22:57

Hooi en stukken van een fleecekleedje! Ze kruipen er lekker helemaal in :)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-16 00:42

Leuk dat zilver!
Een konijnen/caviakooi kan prima maar een traliekooi zal altijd sneller warmte verliezen dus of het handig is hangt af van de omgevingstemperatuur bij je ouders. En anders kun je altijd nog de zijkanten dichtmaken met plexiglas. Dat is ook veiliger ivm klimmen, wat je nog wel eens ziet bij kooien met horizontale tralies (dan kunnen ze vallen of een pootje ertussen breken).
Hou er wel rekening mee dat sommige van die standaard traliekooien vrij kleine deurtjes hebben en het wiel er niet altijd door heen past, dat kan een beetje een gedoe zijn met schoonmaken want dan moet de hele bovenkant er af.
Zo'n groot terrarium meenemen is idd geen doen. Je zou een oproepje op een van de reptielen FB groepen kunnen doen, daar zijn altijd veel mensen die nog wel een terrarium over hebben.

Agossie, veel huisjes hebben idd een soort sluisje tegen de katten :j

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-16 00:46

Ik zou trouwens ook nog steeds eens een foto van mijn verblijven posten, de witbuik zit bovenin (wiel staat normaal gesproken rechts in het verblijf, maar stond nog te drogen)

Afbeelding\\

Klik hier voor groot formaat

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 09:41

Wauw, ziet er mooi uit! Wat voor dieren heb je in de onderste twee terraria?
Jij heb echt een beetje een natuurlijke omgeving nagebootst he? Ziet er echt goed uit. Mijn terrarium is gewoon recht en vlak :Y) Zat laatst wel te denken of het leuk is een verbinding te maken van de ene helft naar de andere met een tunnel ofzo. Of, dat wordt een heel projectje, een tweede verdieping erbij maken! Ik ben alleen bang dat ze een bruggetje o.i.d. niet op durven te lopen, dan moet het wel heel vlak zijn (en dicht aan de zijkanten). Maar lijkt me wel superleuk! Terrarium is 70cm hoog dus qua ruimte moet het wel kunnen volgens mij.

En ik had zoiets in gedachten:

Afbeelding

Even goed kijken hoe hoog die onderkant is, zodat ze inderdaad niet bij de tralies kunnen komen. Misschien met fleecekleden een deel van de zijkanten en bovenkant bedekken, dan zou de warmte toch wel redelijk in de kooi moeten blijven?
Punt met een glazen terrarium van 1.20 of 1.30 is ook weer dat dat ook vrij zwaar is qua verslepen. Zo'n plastic bak is in dat opzicht gewoon wel heel handig.. Ik denk dat ik gewoon zoiets ga proberen, dan doe ik ze een week voordat ik weg ga al hierin. Kan ik het zelf even goed in de gaten houden qua temperatuur. Het is allemaal niet ideaal, maar het is maar voor een maandje.. Ouders en zus gaan wel goed voor ze zorgen, dus daar maak ik me in ieder geval niet druk om :)

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 11:38

Mloes schreef:
Wat leuk, heb je een foto? :D
En ze gaan gewoon naar m'n ouders hoor, maar was vooral op zoek naar ervaringen of een kooi met tralies wel werkt met warmtelampen enzo.

Mijn terrarium is kapot gegaan met verhuizen ;( , dus ik heb nu (tijdelijk) een traliekooi. Temperatuur is lastig hoor (ik heb 1 warmtelamp 60 watt). Ik heb hem nu op een kleine kamer gezet met een apart "kacheltje" en dat houd het wel op temperatuur. Maar met 1 lamp ga je het niet redden. Die warmte kan gewoon niet binnen blijven.. Ik heb ook een handdoek over de kooi snachts trouwens!

Oh trouwens, ik heb ongeveer precies de kooi die jij in het plaatje hebt gezet! Voor mij is het ook een tijdelijke oplossing, je moet gewoon even passen en meten met de warmte! :)

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 11:48

Ok.. ik wilde er sowieso al twee 100watt lampen in hangen. Kan een derde bij, maar denk dat twee wel goed is voor deze grootte. Hoe erg fluctueert bij jou de temperatuur?

En in het slechtste geval moeten m'n ouders maar de verwarming dag en nacht aan laten :D