Beginnen met kippen houden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

IrishCold

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 14:44

Hoe houden jullie je kippen in de winter? Onze kippen lopen over het erf heen op de boerderij, en ze hebben buiten hun hok en ren, maar wij laten ze in de winter in de koeien jongvee stal lopen. Hoe doen jullie het en hebben jullie nog dingen die jullie anders doen? Of tips..

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 15:10

Mijn kippenhok staat overdekt en de kippen hadden van de winter een klein stukje overdekt (sneeuwloos) stukje zand. Ik ruimde elke dag sneeuw voor ze, zodat ze wat te lopen hadden. En ik spitte elke dag een stuk tuin om, zodat de aarde bovenop lag. Verder.... tja... het was wel saai voor ze denk ik. Ze zaten wel ALTIJD buiten, ze zaten/bleven nooit in het hok.

Nu wonen de kuikens nog in de schuur, en hebben ze best een groot stuk waar ze kunnen 'wonen' als ze niet buiten willen. Maar dan nog zal ik bovenstaande ook deze winter maar weer doen.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 15:55

hier houden we de kippen hetzelfde als in de zomer, 's ochtends gaan de deuren open en kunnen ze lekker los lopen.

sinds gisteren zijn er indringers in de kippentuin op onze boerderij...., hahahaha, we hebben 2 eenden gekocht; Snatter en Snater :D

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 19:40

Citroen22 schreef:
Hoe houden jullie je kippen in de winter? Onze kippen lopen over het erf heen op de boerderij, en ze hebben buiten hun hok en ren, maar wij laten ze in de winter in de koeien jongvee stal lopen. Hoe doen jullie het en hebben jullie nog dingen die jullie anders doen? Of tips..

Waarom laat je ze swinters niet lekker op je erf lopen?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 10:00

Ja dat vroeg ik me eigenlijk ook af...

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 12:12

Omdat ik op internet lees dat veel mensen ze binnen houden en sneeuw niks voor ze is

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 12:21

Citroen22 schreef:
Omdat ik op internet lees dat veel mensen ze binnen houden en sneeuw niks voor ze is

Wanneer sneeuwt het nu in NL?? Hooguit 2 weken.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 12:30

Antheman schreef:
Citroen22 schreef:

Wanneer sneeuwt het nu in NL?? Hooguit 2 weken.

Dat was de afgelopen 2 winters toch echt anders hoor, in veel delen van Nederland. Vorige winter heeft er bij ons op de Veluwe toch echt vanaf net voor de kerst tot ruim in Februari onafgebroken sneeuw gelegen.
En vorig jaar hebben we ook wel iets meer dan 2 weken sneeuw gehad. Toch al gauw een week of 4 op z`n minst :brr:

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 12:33

Ik was eigenlijk van plan om een stukje rond de ren schoon te houden van sneeuw en verder zien ze dan zelf maar of ze de sneeuw in gaan of niet. Heb wel iets gelezen over pootjes insmeren met vaseline als het erg vriest.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 13:10

De kippen zullen zelf wel binnen blijven als het sneeuwt :). Je hoeft ze niet op te sluiten.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 13:28

Citroen22 schreef:

Oh, joh, lekker zelf laten kiezen. Ik maakte wel een paadje voor ze vrij, maar toen ze eenmaal gewend waren liepen ze ook wel door een (niet te dik) laagje sneeuw heen.

@dblijham:
Insmeren met vaseline geldt niet zozeer voor de poten, maar voor de kammen en lellen.

Pina22

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 16:05

Ik maak ook altijd een paar paadjes vanaf de ren naar beschutte plekjes waar ze graag zitten, ze lopen niet over sneeuw maar met die paadjes gaat het prima! Ik heb altijd gelezen dat hitte vervelender voor ze is dan kou... Dus ik zou ze gewoon laten kiezen.

Hasiinaaax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 20:02

Waarom moeten de kammen en lelletjes ingesmeerd worden?
Zouden ze s'winters iets verwarmend nodig hebben?

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 20:45

Ik heb de afgelopen winters eigenlijk verder geen voorzorgsmaatregels genomen en dan is het bij ons ook nog eens echt koud, ze hebben wel een vrij beschutte tuin, krijgen extra hooi in de nestkasten en ook in de nachthokken en ik zorg dat ze kunnen drinken, als het heel erg koud is, gaan de buitenslapers wel de hokken in.
Hoop dat de rassen die we er dit jaar weer bij hebben ook goed tegen de kou kunnen.

De eenden zijn trouwens superleuk, heerlijke druktemakers <3

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 21:01

Henk en Toos heb ik even gekiekd:

Henk links, nu is zijn walnoot duidelijk te zien op zijn kam, echt een haan dus :P
Afbeelding

Mevrouw rent vast naar binnen en Henk werpt nog even een boze blik naar achteren :D
Afbeelding

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 22:02

@amaris, dank je voor de tip. Heb al een pot vaseline klaarstaan voor komende winter. Hoeft geloof ik pas als het echt flink vriest toch?

_Floss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 07:14

Oh, wat een leuke foto`s!!! Het zijn een echte Henk en Toos, hihi!

Ze moet wel bukken om naar binnen te gaan, als haar timing een keertje niet helemaal goed is met bukken, heeft ze een probleem :)

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 07:32

_Floss_ schreef:
Oh, wat een leuke foto`s!!! Het zijn een echte Henk en Toos, hihi!

Ze moet wel bukken om naar binnen te gaan, als haar timing een keertje niet helemaal goed is met bukken, heeft ze een probleem :)

3 meter verder zit een "echt" luik, maar ze gebruiken liever deze :D De legkippen komen ook nog wel door dit kuikenluik :+

_Floss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 08:30

Haha, de typische kippenlogica dus weer :D

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 09:15

Hasiinaaax schreef:
Waarom moeten de kammen en lelletjes ingesmeerd worden?
Zouden ze s'winters iets verwarmend nodig hebben?

Ik heb de kammetjes nog nooit ingesmeerd met vaseline, maar er zijn blijkbaar rassen die gevoelig zijn voor bevriezing.

Verwarmen zou ik niet doen... dan is het verschil tussen buiten en binnen zo groot.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 11:18

Afgelopen winter had ik wel een lamp hangen, wat hoger maar het zorgde er voor dat mijn water niet bevroor en de dames gingen er af en toe toch even onder zitten.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 12:25

Afbeelding

Kippen en sneeuw ? hier nooit problemen gehad en buiten extra vaak water verversen en extra hooi in het hok nooit iets bijzonders gedaan.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 12:33

Ik kan overdag nooit verversen dus heb zo'n drinkwaterverwarmer. Dat werkt ook prima. Verder doe ik ook niets extra's, behalve dan de tuin wat sneeuw vrij maken hier en daar.

Hasiinaaax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 12:44

Mijn kipjes zijn nu 6 weken en even groot als mama kip! Is dat normaal? En wanneer kan je zien of het een mannetje of vrouwtje is en wanneer moet je ze scheiden?
Ik had trouwens een heerlijk laagje zaagsel in hun hok gestopt en ze hebben de helft opgegeten .. Kan dat kwaad?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 13:18

Die van mij eten ook vers zaagsel. Niet hele vrachten tegelijk, maar hier en daar een kruimel. En na een tijdje houden ze er weer mee op....

De kuikens hier waren met 6 weken ook al 'echte kipjes'. Ik zag na 2, 3 weken al dat Boefie een haantje was. Die kreegn als enige de aanzet tot een kammetje.
Plaats anders eens foto's? Altijd leuk raadfoto's :)