Het windhonden topic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wat voor soort windhond heb je?

Galgo
20 (21%)
Barzoi
3 (3%)
Saluki
3 (3%)
Afghaan
7 (7%)
Azawakh
2 (2%)
Whippet
24 (25%)
Greyhound
3 (3%)
Ierse wolfshond
8 (8%)
Podenco
21 (22%)
Sloughi
2 (2%)

Totaal aantal stemmen: 93

_R_G_

Re: Het windhonden topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 14:24

Hoi hoi :)

Hebben jullie ook van die kieskeurige honden? Onze brandy is een hele vervelende eter, ze eet haar brokken maar een paar weken en dan is ze ze beu, dan vind ze het vies en eet ze niet meer. We hebben al heel veel geprobeerd. Vlees eet ze wel altijd maar we willen haar niet volledig op vlees zetten.
Ze kan zichzelf prima uithongeren en ze heeft een langere adem dan wij dus hebben al vaker van brokken gewisseld, de nieuwe vind ze dan weer een paar weken lekker en dan stopt ze vrolijk gewoon weer met eten. We worden er een beetje hopeloos van nu. Iemand tips?

Zag ook weer een barsoi op marktplaats staan, zo sneu hond van 5 jaar oud.
Het is dat ik geen plek heb..

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 14:26

Onze galgo is helemaal niet kieskeurig, die eet echt alles ( ook wat op het aanrecht of tafel staat :') )

Hebben jullie doglovers gold origenel al eens geprobeerd? onze hond vind die erg lekker
En waarom niet helemaal over op vlees?

_R_G_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 14:28

Ohja alles van de tafel, het aanrecht of wat er dan ook maar te vinden is wat niet onder honden voer valt is natuurlijk heerlijk :')

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 14:29

Ik voer mijn honden gemengde brokken. Ik heb een zak of 7 qua merken staan (op het moment meer, maar 7 is mijn richtlijn) en voer dan van 4 zakken een kwart portie en wissel dan iedere dag 1 zak om. Hierdoor zijn mijn poedels van matige eters (zeker één van de twee) naar zeer goede eters gegaan. Opbouwen doe je in principe door iedere 2 dagen 25% door een ander voer te wisselen, daarna kan je gewoon elke dag wisselen. Mijn honden kunnen willekeurig wat eten qua brok, omdat hun darmstelsel daarop ingesteld is. Daarnaast eten ze 's avonds kvv of natvoer (renske meestal).

Je hoeft niet per se geperste brok naast kvv te voeren, dat is door farmfood de wereld in geholpen (heeft alleen geperste brok) terwijl allerlei brokkenmerken die geperste en krokante brokken leveren hier helemaal niets over aangeven.

Woplala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 14:34

Ik heb ook eea aan brokken geprobeerd (omdat ik toen nog weinig tot niets van vers vlees afwist), de laatste brok was Dog Lovers Gold original en die beviel opzich prima, betere ontlasting dan bij andere brokken. Maar toch over gegaan op vers vlees ivm aanhoudende darm klachten. Toen was het bijna direct over. Alleen bij vers vlees heb je ook verschillende kwaliteit etc dus daar ben ik nu dan nog een beetje zoekende in. Ik vind wel dat het een stuk beter gaat dan op brok, betere vacht, ontlasting en conditie :) Daarbij is het voor ons niet (veel) duurder dan een goede brok, dus ik kan het je echt aanraden om over te stappen op vlees :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 14:38

Hier ook een érg kieskeurige dame.. Vooral rondom de loopsheid kan madam met gemak een paar dagen leven op een paar hapjes per dag.
Ik voerde eerst vrij duur kvv 's avonds.. carnivoer, en tinlo barfmenu, maar dat lustte ze ineens niet meer.. Toen heb ik eens wat simpele pakjes smuldier gehaald, en dat gaat er dan weer prima in :roll:
Zelfde met de brok, die ze 's ochtends krijgt..
Ik heb Hill's gevoerd.. de dure dierenartsbrok, en de normale, en allerlei andere betere merken.. Sommige haalde ze helemaal de neus voor op, andere dat ging een tijdje of een jaartje goed.. Totdat ik Bosch probeerde, van Zooplus, en dat gaat er dan weer prima in..

Maar de fokkers van mijn hond zeggen wel vaak dat sommige windhonden nog zo dicht bij de natuur staan dat ze vaak nog helemaal ingesteld zijn op het 'veel in een keer eten voor langere tijd' zoals ze in het wild ook zouden doen, en daarna dan soms dagen lang geen trek meer hebben.

_R_G_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 15:08

Bedankt voor alle reacties! Super fijn :)

De rede dat we niet helemaal over willen stappen op vers vlees is omdat ze 4 keer per jaar mee gaat op vakantie waarvan ook wel eens 3 tot 4 weken, en op de camping is dat enorm lastig met vers vlees.

Meerdere brokken mengen is een goede tip dat zal ik een gaan proberen, hebben nu toch al 4 verschillende zakken staan. De brokken van zooplus hebben we nog niet gehad dus dat is ook nog wat om te proberen.
Over het meer eten voor langere tijd, dat kan opzich wel maar ik neem aan dat ze dan niet helemaal stoppen met eten, brandy kan echt meerdere dagen gewoon niks eten, dan kunnen we haar ribben zien en je vingers er tussen leggen en dan vertikt ze het nóg om te eten. De tut.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 15:32

Onze whippet is ook na enkele weken of een ruime maand op brok uitgekeken.

Van dure merken en supermarkt brok en alles wat ertussenin zit... Hij eet het graag maar er komt iedere keer weer een moment dat hij er een soort van klaar mee is.

Vers vlees vind hij heerlijk en krijgt dit met regelmaat.
Maar ik ben een beetje huiverig om dit permanent te geven ivm zijn tanden.
De da adviseerde om hem een goede droge brok te geven vanwege zijn aangetaste tandglazuur en voor zijn leeftijd slechte gebit.
Maar goed vlees zonder toevoegingen zou toch ook kunnen lijkt mij?

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 17:17

Wij voerde de honden brok met daar doorheen vlees, haring in saus of net wat. Moesten ze de volgende dag rennen kregen ze pasta met vlees in bouillon. Maar daar waren de oudere ook kieskeurige eters. Konden rustig niks of 1 hapje eten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 17:49

Wij voeren smuldier en cavom.

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 18:17

Wij voeren nu Prins. Dat gaat super. :j

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 22:17

Mijn galgo begint dat nu ook te doen
Al die tijd ( na even zoeken in het begin) dezelfde brok en nu begint ze haar neus ervoor op te halen
Heb nu twee x wat bouillon erover gedaan, maar blijkbaar zal ik dan toch moeten gaan wisselen als ik jullie zo lees :D

Altos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 10:56

Beste windhonden liefhebbers,

Ik weet niet of dit hier mag maar niet geschoten Is altijd mis . Zouden jullie op mij willen stemmen bij een fotowedstrijd? Als ik win mag ik naar Spanje om daar een reportage te maken over de galgo's en de vrijwilligers die zich zo hard voor hen inzetten. Mijn doel is om de mensen hier bewust te maken van het lot van de Galgos.

Stemmen kan door de link te volgen en onderaan op de pagina de delen om je stem uit te brengen. Alvast bedankt! http://www.captureoptimism.nl/story/vivians-story

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 11:45

Heb het gedeeld, vind het een prachtig idee

Altos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 12:35

Dankjewel!

_R_G_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 15:16

Wat een mooi initiatief!
Zodra ik terug in Nederland stem ik, het wil via m'n mobiel niet lukken

Altos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 17:42

Dankjewel ☺

Woplala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 21:49

Heb je het al op de Facebook groep the million paw march for justice gedeeld? Dit zijn allemaal Podenco en Galgo liefhebbers, wereldwijd. Als zij op je stemmen ben je "binnen" zou ik denken :D
https://www.facebook.com/groups/4381838 ... 3/?fref=ts

Ik heb natuurlijk ook gestemd en gedeeld.

Altos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 16:03

Ja daar staat mn oproep ook woplala ;) . Bedankt voor het stemmen!

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 17:26

vraagje
mijn galgo is nu 8 maanden bij mij
gaat eigenlijk heel goed alleen, nu merkte ik laatst dat toen er andere honden mee naar stal kwamen, dat ze in de zitruimte de andere honden een keer 'pakte'
heel raar want net tevoren speelde ze er mee in de rijbak
ze speelt met de meeste honden en ik snapte het ook niet
het ging ook niet echt 'vol erin' maar vond het zelf toch te heftig
iemand tips ofzo?
want echt leuk vind ik dit niet
ze is nu 1 jaar en 1 maand

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 18:25

Even een egoberichtje....
We krijgen Podenco Ibicenco puppiesssssss :D
Vorig jaar gedekt maar niet gepakt. Nu weer geprobeerd, en gisteren de pups kunnen zien op de scan.. Leuk leuk leuk..
Dit is onze aankondiging geworden:
Afbeelding

En de scan, met daarop drie vruchtzakjes te zien:
Afbeelding

Het wordt mijn eerste nest, al wel vele veulens gefokt maar dit is toch anders.. Gelukkig doe ik het samen met mijn goede vriendin met ervaring.. dus het moet helemaal goed komen haha..
Ohh spannend....

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 21:13

Ohh wat gaaf!! Geniet ervan!!

Altos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 23:09

Mariska; Mag ik je vragen waarom je er voor kiest om pups te fokken terwijl er zo ontzettend veel podenco's ter adoptie zijn? (dit Is een serieuze vraag geen aanval ;) ) De honden op de foto zijn prachtig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 10:03

Vroeg ik me ook af(maar vraag me dat bij heel veel rassen wel af, eigenlijk).
Wel mooie dieren idd...

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 11:27

Ja hoor, dat mag je vragen.
Ik vind dat je het weloverwogen fokken met geshowde rashonden die op diverse ziektes getest zijn helemaal los moet zien van de (kruising)honden die vanuit o.a. Spanje hier naartoe gehaald worden.

Ikzelf heb een paar jaar terug ook bewust gekozen voor pups met papier, uit bekende ouders met een bekend verleden. Ik wou een "echte" Podenco Ibicenco, zodat ik kon showen, ook om het ras wat meer bekendheid te geven want het zijn heerlijke honden. En dan nu dus een nestje (hopelijk).

We hebben al een lust van geïnteresseerden. Deze komen van over de hele wereld, en willen een hond zonder verleden waarmee ze eventueel ook kunnen showen en fokken. Voor deze mensen is een rescue geen alternatief.