[HK] Show je aquarium II!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 10:40

Je moet 3x de inhoud rekenen.. dus een 60 liter bak moet een filter hebben van ongeveer 180 liter per uur ;)
Iets meer kan natuurlijk ook, maar hou er dan wel rekening mee dat je uitstroom sterker is.
Niet alle vissen kunnen dat waarderen..

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 10:44

O dus die jij stuurt van 60 zou gewoon voldoende moeten zijn als ik je begrijp!

Exetrne filter is onhandig, heb geen kast eronder waar die mooi in verstopt kan worden.

Albion

Re: [HK] Show je aquarium II!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 16:01

Ik volg ook even, een stiller filter zou voor mij ook fijn zijn aangezien m'n bak zowat naast het bed staat ;)

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 16:20

Bij mij staat die ook letterlijk naast het bed.

Heb een eheim 60 besteld ben ontzettend benieuwt...

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 21:41

Bij mij was hij te groot voor in de kast, en mijn kastjes staan mooi vol haha, mijn externe filter staat er ook naast

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 21:47

Mijn kamer is vrij klein dus alles wat extra is, is ook echt extra haha. Dan heb ik liever intern :)

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 21:53

wij hebben een jbl pomp, eheim ging terug, maakte me teveel geluid..

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 20:20

Mag ik jullie vol trots mijn nieuw ingerichte bak laten zien? Met nieuw grijs grind, 2 moonstenen waar op 1, 2 prachtige Anubias Nana plantjes zitten.

Afbeelding
Afbeelding

Pompje zit er nog niet in, nu wel. Even een oude. Maandag een nieuwe halen, verkeerde besteld. Dan ook direct drijfplanten mee nemen.

Ik ben er ontzettend trots op omdat dit echt mijn gedachte was hoe de bak moest worden!!!

Twijfel alleen of er wat minder grind in moet! Las dat als je achter wat hoger doet dat je dan meer diepte krijgt maar weet niet of ik dit té vind. Moet t even aan kijken.

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 00:47

Ik volg hier al een hele lange tijd maar laat nooit iets van me horen maar ik dacht nu iets toe te kunnen voegen dus bij deze :Y)

wortelsussie dat grijze grind is wel echt heel gaaf!

Nu weet ik niet wat voor vissen je wilt nemen maar maanstenen bevatten veel kalk en maken het water dus harder. De meeste vissen houden hier absoluut niet van.

Om te kunnen testen of de steen (te veel) kalk bevat kun je ze uit het water halen en er wat azijn op druppelen. Hoe erger het bruist bij contact hoe hoger het kalk gehalte in de steen.
Nu weet ik om eerlijk te zijn niet of dit ook werkt bij een natte steen aangezien het dan weer word verdunt met wat water.

Ik sta altijd als een deus met een flesje azijn bij het tuincentrum oid als ik aquarium stenen uit ga zoeken. :')

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 06:43

Serieus -O- wat een ellende allemaal :(

Vanavond ff testen dan maar. Als het wel zo is kan ik ze dan behandelen zodat ze minder kalk afgeven of is de enigste optie ze weg doen?

Zat aan molly's of neon's te denken in die richting.

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 01:34

wortelsussie schreef:

Vanavond ff testen dan maar. Als het wel zo is kan ik ze dan behandelen zodat ze minder kalk afgeven of is de enigste optie ze weg doen?

Vergeten te vermelden in de pb die ik je stuurde maar je kunt ze beter niet voor in het aquarium gebruiken.
Ik ben niet bekend met manieren om er voor te zorgen dat ze geen kalk afgeven, dan zou je er iets op moeten smeren zodat het niet in contact met met water maar dit lijkt me lastig.

Tycho

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 12:12

wortelsussie schreef:

Molly's maar ook guppen en platy's, dus de levendbarende visgroep houdt over het algemeen juist van wat harder water. Ik zou gewoon even met een teststrip testen hoe hoog je uitkomt.

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 16:28

Tycho schreef:
wortelsussie schreef:

Molly's maar ook guppen en platy's, dus de levendbarende visgroep houdt over het algemeen juist van wat harder water. Ik zou gewoon even met een teststrip testen hoe hoog je uitkomt.

Vergeet niet dat de stenen de hardheid zullen blijven verhogen aangezien er constant extra kalk word afgegeven. Waar het eerst goed gaat kan het na maanden plots problemen geven.

Maar mijn motto met de vissen is ook altijd better safe then sorry.

Tycho

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 16:51

Wispeltuur schreef:
Vergeet niet dat de stenen de hardheid zullen blijven verhogen aangezien er constant extra kalk word afgegeven. Waar het eerst goed gaat kan het na maanden plots problemen geven.

Maar mijn motto met de vissen is ook altijd better safe then sorry.

Op zich heb je daar natuurlijk gelijk in! Maar voor bv de levendbarenden wil je het water soms juist harder maken. Het gaat er dus om dat je weet welke vissen je gaat houden en wat ze nodig hebben.

Hier kan je daar wat over lezen, http://www.cichlidenkwekers.nl/stenen-als-decoratie/

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 17:47

Bestaat er niet een soort aquarium lak waarmee je de steen als het ware mee 'dicht' maakt? Zodat het geen kalk meer af kan geven. Denk dat ik maar wat aqua zaken ga benaderen!
zou t echt jammer vinden als de stenen eruit moeten. Alles voor de vissen maar toch

mammaloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 19:43

Ik heb mijn bak veranderd hier. Van zwart grind naar natuurlijk grind. Omdat de bak vrij donker was. Het is een 60 cm bak. Ik krijg hem niet goed draaiend en hoop dat het met dit grind beter wordt, omdat de bak nu al een stuk lichter is.

Afbeelding

Ik moet nog even wat meer grind halen, maar hoeveel voedingsbodem moet er ongeveer in want ik heb het idee dat er te weinig in zit. Misschien dat jullie nog tips voor me hebben om de bak beter draaiend te krijgen

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 00:21

wortelsussie schreef:
Bestaat er niet een soort aquarium lak waarmee je de steen als het ware mee 'dicht' maakt? Zodat het geen kalk meer af kan geven. Denk dat ik maar wat aqua zaken ga benaderen!
zou t echt jammer vinden als de stenen eruit moeten. Alles voor de vissen maar toch

Ik ben even gaan googelen voor wat informatie en ik kwam uit op mensen die zelf achterwanden maken voor aquaria/paludaria. Deze mensen gebruiken epoxy ik kwam dan ook uit op bijvoorbeeld deze site: https://www.mrboat.nl/epoxy-voor-aquaria-en-terraria/ Geen idee wat het kost maar dit lijkt een optie te zijn voor je stenen, je kunt er zelfs nog kleur in verwerken door toevoegingen te doen zoals zand.

Aangezien het een achterwand waterdicht maakt denk ik dat de stenen ook geen kalk meer af kunnen geven aan het water. :j

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 08:53

Heb ze gelijk een mail gestuurd!

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 12:35

Mijn mooie gibbyceps is weer gegroeid :D
Ik schat hem of haar nu ongeveer de lengte van mijn hand, ongeveer 18 cm.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 12:42

Echt een mooi dier!!

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 13:08

Gaaf beest!

Mijn pleco had een wit plekje bij zijn rugvin, maar had ooit eens gelezen dat het van stres kan komen.
Nu gelukkig weer helemaal weg!

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 13:10

Ik heb trouwens een klein vermoeden dat één van mijn 2 ancistruspuppies wel een mannetje is. Ik zag wat sprietsels aan de zijkant van zijn hoofd die de ander niet heeft... ik heb goed hoop!

mammaloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 14:41

Zo wat extra grind er in en wat nieuwe planten er in. Het begint eindelijk ergens op te lijken.Afbeelding

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 14:56

Ziet er goed uit!!

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 17:12

wortelsussie schreef:
Heb ze gelijk een mail gestuurd!

Epoxy kan prima in aquaria hoor! Heb ik ook voor de achterwanden gebruikt. Het is prijzig, maar een dun laagje is genoeg, en het is makkelijk te gebruiken. :) Eenmaal droog is het volledig veilig, nat is het erg giftig voor waterbeesten. Wel ruim de tijd geven om uit te harden, anders slaat het wit uit als je de steen weer in het water doet.