Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Yenni schreef:Hoi,
Leuk dat je cavia's wilt! Dat je er 2 wilt is heel goed!
Een kooi van 1.20 minimaal is een mooie grootte.
Verder maken cavia's geen vitamine C aan dus moeten ze groenvoer krijgen en speciaal caviavoer met vitamine C.
In de kooi moet beschikking zijn over voldoende hooi,water en hardvoer.
Een huisje is ook een musthave. Het liefst 2 zodat ze allebei een eigen plekje hebben.
Qua bodembedekking kun je kijken wat je fijn vind. Ik gebruik zaagsel.
Veel succes! (Als iemand me nog wil aanvullen ga je gang)
Dimphyl schreef:Welkom![]()
Leuk dat je er zo over nadenkt!
De kooi die je nu hebt is opzich leuk, maar heel lastig schoonmaken, en misschien wat te warm voor op een kamer (ivm het dichte slaapgedeelte)
Ik zou gewoon kijken voor een (tweede hands) traliekooi, daar kun je ook makkelijk een bruggetje inmaken zodat ze los kunnen lopen of in een ren er aan vast.
Eventueel is een kast ook altijd een leuk idee (een stuk terug in het topic staat daar veel uitleg over)
Yenni schreef:De eerste kooi vind Ik persoonlijk niet geschikt omdat ik de draait met het trappetje te kort vind. Ik ben persoonlijk niet van de trappen/verdiepingen. Ben altijd bang dat ze er van af vallen.
Vrouwtje-vrouwtje gaat meestal goed.
Mannetje-mannetje meestal ook. (In mijn geval)
Mannetje-vrouwtje is de meest geslaagde combi maar dan moet het mannetje gecastreert worden. Of je moet baby's willen.
Dimphyl schreef:bij mij kun je ook cavia's kopen![]()
![]()
Idd simodi, degrotecavia.nl is echt dé site!
Ik zou sowieso inderdaad kijken of er een opvang in de buurt is. En eventueel een fokker als je een bepaalde soort cavia zoekt (langharig.. kortharig.. borstel.. Geen haar... t kan allemaal!)
Dierwinkel zou ik niet aanraden. Idd sowieso door verkeerde voorlichting. Maar ook vind ik zelf gewoon dat winkels geen goede plek zijn voor dieren en probeer ik ze daar dus zo min mogelijk te kopen. (Oké oke.. afgezien van mijn nona maar die kon ik echt niet laten zitten haha)
DubbelDun schreef:@okdoei: waarom niet van Marktplaats een leuke kast uitzoeken en die ombouwen tot flat. Dan heb je een leuk meubel op je kamer en de cavia;s hebben meer ruimte dan in een lelijke/dure traliekooi.