Puppy Erbij 2023/2024

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 10:35

Ik ben ook blij dat het langzaam lente wordt, vooral voor het langere (dag)licht. <3

Vanochtend nog vorst aan de grond maar even een uurtje op pad voor het werk met de hele bende. Acht honden & drie pups, appeltje eitje! :') Niet eens een puppy verloren! _O-

Afbeelding

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 11:01

KimD schreef:
Ik ben ook blij dat het langzaam lente wordt, vooral voor het langere (dag)licht. <3

Vanochtend nog vorst aan de grond maar even een uurtje op pad voor het werk met de hele bende. Acht honden & drie pups, appeltje eitje! :') Niet eens een puppy verloren! _O-

[ [url=m/zqCnwL.jpg]Afbeelding[/url] ]

Respect. Ik vind met twee al een uitdaging :')

Het loslopen en lopen aan de riem gaat prima, maar het even 'snel' aanlijnen is altijd een ding hier. Die riemen zitten écht altijd in de knoop :+

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 11:08

Lijkt me een gele opgave zoveel honden KimD. Kan je vanuit huis wandelen of moeten je regens heen rijden en hoe neem je iedereen dan mee?

Hier vanochtend Bonne uitgelaten en er kwam een zwarte hond aan, een hele jonge nog. En verdorie, Bonne grommen met passeren -O- even gecorrigeerd en laten zitten. Meteen gevraagd of ik een stukje mee mocht lopen of kennis laten maken. Bonne stopte met grommen maar hapte op afstand dus weer laten zitten. Ik de andere hond geaaid en even Bonne laten ruiken aan mijn hand. Daarna de hond even aan Bonne laten ruiken en toen beide neus aan neus en toen was alles goed. We eindigde zelfs dat de ander los liep en ze samen, Bonne nog aan de riem, speelden *\o/* de man meermaals bedankt even 5 minuten uit te trekken. Dit deed mij heel erg goed en gaf me ook meer vertrouwen en voor Bonne ook goed.
Eigenlijk schaam ik mij als een hond, laat staan je eigen, zo onterecht lelijk doet maar ben heel blij dit zo om te hebben kunnen draaien.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 11:20

StalMelyn schreef:
Lijkt me een gele opgave zoveel honden KimD. Kan je vanuit huis wandelen of moeten je regens heen rijden en hoe neem je iedereen dan mee?

Hier vanochtend Bonne uitgelaten en er kwam een zwarte hond aan, een hele jonge nog. En verdorie, Bonne grommen met passeren -O- even gecorrigeerd en laten zitten. Meteen gevraagd of ik een stukje mee mocht lopen of kennis laten maken. Bonne stopte met grommen maar hapte op afstand dus weer laten zitten. Ik de andere hond geaaid en even Bonne laten ruiken aan mijn hand. Daarna de hond even aan Bonne laten ruiken en toen beide neus aan neus en toen was alles goed. We eindigde zelfs dat de ander los liep en ze samen, Bonne nog aan de riem, speelden *\o/* de man meermaals bedankt even 5 minuten uit te trekken. Dit deed mij heel erg goed en gaf me ook meer vertrouwen en voor Bonne ook goed.
Eigenlijk schaam ik mij als een hond, laat staan je eigen, zo onterecht lelijk doet maar ben heel blij dit zo om te hebben kunnen draaien.

Ik vind juist dat je heel trots mag zijn op hoe je dit gedaan hebt! Niks om je voor te schamen, want het is begrijpelijk waar Bonne’s reactie vandaan komt en ook logisch dat je zelf wat nerveuzer bent. Nerveus is misschien niet het goede woord maar wat onzeker/twijfelachtig misschien. En ondanks dat heb je er nu voor Bonne een succes ervaring ervan gemaakt en dat is juist na zijn ervaringen laatst zo belangrijk. Het is ook echt heel fijn als je mensen en honden tegenkomt waar je dan zo mee kunt oefenen nu. Ik snap wel dat je baalt dat Bonne zich dan toch zo voelt in eerste instantie, al is het begrijpelijk. Maar je mag hier idd even gewoon heel blij mee zijn zoals jullie het hebben kunnen afronden :j

Heerlijk kimD!

Hoeveel ik van de winter houd… het meer licht hebben nu en wat meer het zonnetje zien is toch wel echt heel lekker ja.

Vanochtend heeft Luciën een ronde gedaan. Ik heb gisteren nog even fijne quality time gehad buiten en de laatste zonnestralen opgezocht - ik vind zonsondergang wandeling altijd zo heerlijk.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 11:23

StalMelyn schreef:

Ahhh wat vervelend zeg!

Ik laat ze hier trouwens nooit neuzen/spelen aan de riem met andere honden. Freek reageert soms aan de riem wel op andere honden namelijk (ook door negatieve ervaringen aan de riem), maar zo lang ik strikt interactie met andere honden aan de riem voorkom gaat het heel goed met passeren van andere honden. Hij weet namelijk dat ik het regel en hij zichzelf niet hoeft te verdedigen.

Spelen en neuzen mogen ze doen op plekken waar ze los kunnen lopen en dan gaat het heel goed :j . Je ziet ze het dan ook zelf regelen. Ene hond even neuzen en weer door, een andere hond wordt mee gespeeld en weer een andere juist weer compleet genegeerd.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 11:30

Structureel/in basis doen wij idd ook geen riem contact, tenzij met bekende honden of wanneer honden onderling open staan naar elkaar met wandelen bv. en als het op eigen initiatief is bij beiden, dat er bij beiden een fijne energie is. Is dus situatie en hond afhankelijk.

Structureel zou ik met Bonne idd nu ook werken aan de ‘afstand aan de riem’ en ‘ik los het voor je op’, zodat hij vertrouwen heeft erin dat hij niet zelf hoeft te reageren en handelen.

Anderzijds is zo’n ervaring als net waarin het positief uitdraait wel een fijne succes ervaring wat momenteel wel heel prettig is. Alleen weet je nooit hoe dit met vreemde honden uitdraait dus blijft een gok op zo’n moment en dat kan natuurlijk ook de verkeerde kant opdraaien. Maar het principe vind ik wel goed om Bonne na die nare ervaringen, succes ervaringen te geven want zo kun je het vertrouwen wel terug geven en een reactieve hond voorkomen bv.

Dit zou je bv ook gecontroleerder kunnen doen. Wanneer je een andere eigenaar hebt met een rustige stabiele hond, kun je daar idd wel een train moment van maken. Je zou bv mensen kunnen zoeken waarmee je vooraf afspreekt om te oefenen zodat je gericht weet wat voor mensen en honden je dan tegenover je hebt zeg maar.

Dagahra

Re: Puppy Erbij 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 11:56

Ik corrigeer nooit gegrom aan de lijn. Ik los het op doormiddel van voertjes strooien en commando zoek te geven.

Bij mijn opvangmechel heb ik heel wat brokjes gestrooid, omdat ze al vrij vroeg reageerde op andere honden. Maar bij de meeste honden kijkt ze mij nu meteen aan, omdat ze weet dat ze leuk spelletje mag doen.

Snuffelen aan de lijn doe ik ook nooit. En met Rush al helemaal niet verstandig, die houdt niet van honden in zijn aura aan de lijn. Los is er niks aan de hand.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 12:01

Snuffelen als ‘afleiding’ en ‘ombuiging’ vind ik idd ook altijd heel prettig ja. Arya is in de basis niet echt reactief, maar ze heeft soms wel spanning en in zeldzame situaties kan ze wel reageren en dan is snuffelen/snoepjes zoeken bv echt ideaal om haar de andere hond volledig te laten negeren. In de basis doet ze dit al van zichzelf ook goed, dat negeren, maar ik gebruik dat snuffelen wel ook nog als hulpmiddeltje. Vaak doet het ze het uit zichzelf al, zonder snoepjes, dat ze zichzelf afleid met snuffelwerk als we anderen willen negeren/vermijden/passeren. En als je dit soort dingen idd structureel doet, komt er idd een punt dat ze dus of zichzelf al gaan bezighouden of idd naar jou gaan kijken omdat ze erop vertrouwen dat jij regelt. :j

En wat ook fijn is om wanneer het kan vanaf de ‘juiste’ afstand te werken aan het positief belonen; het punt voordat je hond eigenlijk in z’n onzekerheid/angst/etc zou gaan reageren en nog ‘bereikbaar’ is. En als je dit samen met anderen kunt oefenen bv kun je dat gecontroleerd doen en kan wel heel erg zinvol zijn.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 07-03-24 12:02, in het totaal 1 keer bewerkt

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 12:02

Omdat Bonne eigenlijk niet meer losloopt heeft hij dus wel contact aan de riem. Maar ik ga er eens over nadenken of ik hierin meer verschil kan laten ontstaan.

19 april gaan Bonne en ik naar wolfhalla het snuffelbos en heb begeleiding aangevraagd van Marra. Ook dan wil ik wat punten voorleggen en kijken of ik er mee verder kan. Dat moment zelf mag Bonne volgens mij lekker zijn gang gaan. Volgens mij is zij heel fijn en wie weet kan ik vaker gaan of wandel/uitlaat lessen bij haar nemen. Eerst maar kennismaken :)

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 13:14

Even een groei-update. Zoals opa zegt: "Freek lijkt steeds kleiner" _O-

Harrie is nu 4,5 maand oud <3
Afbeelding

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 16:38

Haha KimD wat een heerlijk uitzicht zo *D

Pien; wel goed opgelost zo hoor! Weer een fijne ervaring voor Bonne, toch wel heel belangrijk! Lekker oefenen samen.

Cursebreaker; prachtig weer :+:

Daghara dat ziet er ook heeerlijk uit! En bekende mede wandelaars zie ik! Prachtige omgeving ook, lekker die plas haha.
Evi heeft van het weekend voor het eerst weer echt gezwommen, blijft een grappig gezicht met zo'n lang lijf :+
We stonk een uur in de wind (want daarna natuurlijk even lekker in de modder gerolt), maar ik vind het onwijs leuk dat het zo'n waterratje is.

Hahaha mavantos, Opa heeft wel gelijk _O-
Wat wordt hij alweer groot, die Harrie! Echt wel een heel leuk duo zo hoor.

Pippa13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 17:38

Mavatos, geef je Harrie pokon? :+ wat een beer wordt het! Ik vind het een mooie kerel worden. En samen met Freek een leuk pluizig duo!

Xsanne, zo leuk waterpret! Een zwemmende Corgi lijkt me hilarisch! Vidar wil het liefst het hele jaar door zwemmen en een modderbad nemen. En ach, die stank nemen we dan maar voor lief hè :')

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 17:47

Afbeelding
    Heel aandoenlijk vooral _O-

Ze heeft de hele winter door de modder gebaggerd idd, maar nu pas weer echt gezwommen *D
    Mensen hebben altijd medelijden met me als ze Evi door die modder zien baggeren, maar ach, als ze maar geniet haha!

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 17:52

Wat een heerlijk uitzicht zo KimD!

Ik vind dat je goed bezig bent met Bonne <3

Heerlijk weer zo te zien cursebreaker.

@Daghara, bekende hondjes :D Blijven leuke foto's

Mavantos, harrie groeit goed!

Hier ben ik nu zelf beetje aan het rondkijken voor voeding. Wil eigenlijk 50/50 doen brok en vlees. Zo worden de pups ook opgevoed bij de fokker. Zij voeren daar Kivo. Qua brok dacht ik iets van eukanuba.

Onze duitse dog gaat over op DARF vlees binnenkort. Ziet er tot nu toe wel goed uit de site en ook genoeg geschikt voor pups. Ze hebben ook eigen brok daar. Zou wel handig zijn alles bestellen op 1 site.
    Heb gelukkig nog even het uit te zoeken :)

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 19:43

Evi was in haar vorige leven een zeehondje _O-

Ik vind de voer voor de honden echt super lastig. Harrie stond op 50% Farmina Pumpkin Lam puppybrok en 50% Rodi KVV. Sinds gisteren geven we hem weer volledig brok, omdat we langzaam over gaan op Essentials the beginning. Hij heeft wat wisselende ontlasting (nooit echt dun, maar de ene keer beter dan de andere keer), dus even terug naar 1 ding en vanuit daar weer verder kijken.

Freek krijgt van Floris Vlees het wildpakket en dan elke dag een ander diersoort (verschillende merken ook) met een halve groentenugget. Een keer in de week een rauw eitje.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 22:55

Haha, die opmerking over Freek _O- Die wordt idd steeds kleiner :j

Ik zat me iets af te vragen. Ik ben aan het kijken naar zoiets als een hondenuitlaatservice voor Meeko (mogelijk als vervanging van dagopvang of voor incidenteel); al zijn services vaak wat voorzichtig met puppen / jonge honden.
    Maar bij de dagopvang speelt hij toch meerdere uren op een dag met andere honden (op zand). Is dat niet al te belastend voor zijn gewrichten? Aangezien men zo is van 'niet zoveel wandelen met jonge honden' en wij al wel 1.5-2 uur halen (al een tijdje), en Meeko dat ook graag wil en mentaal ook wel nodig heeft.
    Ik wil niet mijn hond slopen maar hem ook niet zijn beweging ontzeggen, hij doet het er mentaal heel goed op, heb ik het idee...
    Hij is over anderhalve week 7 maanden en in goede conditie.

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 09:05

Vandaag komt er weer een bestelling van Dogmeat voor Vesper! Vriezer weer mooi vol met barfvlees. Blij mee.

Qua dagopvang. Ik run er dus eentje. Wij hebben een aangepast programma voor pups en jonge honden waardoor we ze korter in de groep hebben en tussendoor vaker rustmomenten aanbieden, juist voor het sparen van de gewrichten en voorkomen van overprikkeling. Spelen is leuk, maar ook heel erg belastend, zeker voor de grotere rassen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 12:33

StalMelyn schreef:

Het dorp wat je op de foto ziet is het dorp waar wij wonen, we lopen dus zo het veld in en kunnen dan eigenlijk volledig los laten lopen. Als ik wil kan ik echt uren dwalen en zo'n 90% kunnen ze veilig los.

Maar we gaan ook een paar keer week met de auto op pad, daar hebben ze met professioneel tetrissen, allemaal een eigen bench in. :Y)

Lange afstanden wandelen we alleen aan tuigen, want dan komen we vaak wel op stukken waar aangelijnd de betere optie is.

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 13:02

Heb je daar een foto van hoe dat er in de auto/bus uitziet? Ik zie nu een honden uitlaatservice bus voor me.

Ik kom in mei naar Limburg (Odiliënberg), heel benieuwd of wij ook zo kunnen ronddwalen.

Shaya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 15:22

StalMelyn schreef:
    Heb je daar een foto van hoe dat er in de auto/bus uitziet? Ik zie nu een honden uitlaatservice bus voor me.

Ik kom in mei naar Limburg (Odiliënberg), heel benieuwd of wij ook zo kunnen ronddwalen.

Bij de meinweg zitten jullie wel goed :j

Sastaic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 15:25

Hoihoi, ik kom weer eens langs.
    Ik ben voornemens een nestje te fokken met mijn WCS. De kennelnaam is in afwachting van de raad. Ik heb een dna-test laten doen door mydogdna, ze is vrij van alle ziektes en kan qua kleuren van alles geven met de juiste reu voor zover ik de kleurengenetica bij honden snap. Daarnaast heeft ze HD-A ED vrij en patella vrij. Enkel de ECVO moet ik nog doen maar daar wacht ik mee tot het dichterbij komt. Ze is nu 1.5 en ik denk dat ik haar over een jaar laat dekken. Maar nu loop ik dus een beetje vast en ik weet dat hier goede fokkers zitten die een stuk meer ervaring hebben dan ik, die mij misschien op punten kunnen wijzen waar ik nog op moet letten en hoe nu verder. Ik vind het bijvoorbeeld heel moeilijk een geschikte reu te vinden aangezien veel WCS een enorm hoog inteeltpercentage hebben en de meeste in de UK zitten. Daardoor weet ik niet zo goed waar en hoe ik de goede reuen kan vinden. En stel ik vind een reu die in de UK zit, waar moet in dan op letten ivm de brexit.

Heel verhaal, vast ook warrig want zo ben ik :+ maar ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 15:46

Sastaic schreef:
    Ik ben voornemens een nestje te fokken met mijn WCS. De kennelnaam is in afwachting van de raad. Ik heb een dna-test laten doen door mydogdna, ze is vrij van alle ziektes en kan qua kleuren van alles geven met de juiste reu voor zover ik de kleurengenetica bij honden snap. Daarnaast heeft ze HD-A ED vrij en patella vrij. Enkel de ECVO moet ik nog doen maar daar wacht ik mee tot het dichterbij komt. Ze is nu 1.5 en ik denk dat ik haar over een jaar laat dekken. Maar nu loop ik dus een beetje vast en ik weet dat hier goede fokkers zitten die een stuk meer ervaring hebben dan ik, die mij misschien op punten kunnen wijzen waar ik nog op moet letten en hoe nu verder. Ik vind het bijvoorbeeld heel moeilijk een geschikte reu te vinden aangezien veel WCS een enorm hoog inteeltpercentage hebben en de meeste in de UK zitten. Daardoor weet ik niet zo goed waar en hoe ik de goede reuen kan vinden. En stel ik vind een reu die in de UK zit, waar moet in dan op letten ivm de brexit.

Heel verhaal, vast ook warrig want zo ben ik :+ maar ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Je kunt je denk ik beter even melden in het fokkerstopic.

Sastaic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 16:13

KimD schreef:
    Sastaic schreef:

Je kunt je denk ik beter even melden in het fokkerstopic.

Thanks, wist niet dat die er was :o

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 19:29

Simba die heeft op dit moment even problemen met z'n oren. Geen zin in gevechten dus daarom een lange lijn er aan. Tussendoor mooi oefenen op mijn recall.
    Alleen nu heb ik er een longeerlijn van de paarden aan zitten want die had ik nog en leek me prima, alleen hij is toch wel wat zwaar. Nu ben ik opzoek naar zo'n biothane lijn.
    Sommige van jullie hebben er vast 1.
    Waar gekocht en ik dacht zelf aan lengte van 10 meter. Lang genoeg? Bedoeling is dat Simba ooit wel weer gewoon los gaat maar zo'n lijn is altijd wel handig.

Afbeelding

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 19:36